• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.
F

frans81

Gast
Ik heb al verschillende mensen ontmoet op de afdeling Nierziekten die aan een transplantatie toe waren door het eten van de verkeerde paddenstoelen .
Gewoon in 1 x de totale nierfunctie weg en daar lig je dan . Ook lever beschadigingen waardoor verlies van ook die functie Pffff .
Ik neem geen enkel risico , hoe lekker ze er soms ook uitzien ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Alles valt en staat met klimaat, de juiste de temperatuur en het licht. Droog en warmen licht(zomer)...en dan ineens omzetten naar kouder en vochtig en donker(herfst)...niet mijn fijne binnenhuisklimaat.
Het herfstklimaat past dan wel goed bij menig tuinschuurtje. Wat dan weer geen goed klimaat is voor je tuinstoelkussens, grasmaaier, hogedrukspuit en andere (elektrische) apparaten die je daar meestal opslaat.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Al jaren zit ik met de gedachte om eens zelf paddestoelen te kweken. Maar de drempel was ,, hoe begin je er aan ,, nu een paar weken terug verkochten ze in aldi belgie doosjes om zelf paddestoelen te kweken. Wel ik heb er mij aan gewaagd. De eerste 2 op comsumsie grote zijn geplukt.
Bekijk bijlage 9347


@Flos
Hoe is het verder verlopen met de paddestoelen? Had je een flinke oogst of was het een hoop gedoe met weinig opbrengst? :p
Ik loop al jaren met de intentie om het ook eens te doen, maar het is er nog nooit van gekomen.. :rolleyes:
 

Flos

SHTF Expert
Het was niet wat ik er van verwachte. Komt ook omdat ik er te weinig mee bezig was.
Temperatuur heeft er veel mee te maken. Ik doe een tweede poging dit voorjaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Flos

SHTF Expert
Een geluk ik hoef niet te wachten tot de paddestoelen kweek setjes terug tekoop zijn in de Aldi. Ik heb er de vorige maal verschillende gekocht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Allemaal dezelfde soort paddestoel, of heb je verschillende?
Dat zal qua behandeling misschien best nog schelen..
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
IMG_20230523_114357.jpg
Vandaag deze eetbare gevonden. 1 van de kenners hier zal de Nederlandse naam wel weten. Voorkoken en dan als schnitzel paneren.
 

martin

Mankinds only hope
Vandaag deze eetbare gevonden.

Voordat je hier een complete maaltijd mee ga maken is het advies om eerst een hapje ervan te nemen en even 1 uur wachten. Krijg je het binnen dat uur erg warm en een beetje duizelig dan ben je er allergisch voor.
Zo niet dan heb je een prima delicatesse en zien we de foto's en je ervaring in een vervolgpost tegemoet.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Die allergie heb ik vorig jaar al getest. En dat beetje duizelig was eerder van het bier.Dat is trouwens ook de reden dat ik het herkende. Meestal is wat aan bomen groeit niet eetbaar. Maar misschien dat ik er morgen weer langs loop, vandaag vond ik het in de korte broek niet waard om ervoor door de tot mijn middel komende brandnetels te waden.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Vanmorgen is het er dan toch van gekomen en heb ik de Zwavelzwam uit de boom gesneden. En van een deel heb ik schnitzels gemaakt. En gelijk maar een paar andere recepten op het internet gevonden die er ook lekker uit zien.
naar IMG_20230526_091551.jpgwasde eerste stap.
Daarna snijden en wassen om ze vervolgens een tijdje te koken (10 tot 15 minuten) met een bouillonblokje ( kip of groente) om ze zachter te maken. IMG_20230526_092300.jpgIMG_20230526_114650.jpg Om ze vervolgens te paneren en bakken. IMG_20230526_151153.jpgIMG_20230526_152349.jpgSmaakt prima en hij schijnt 2x per jaar te groeien. En als je hem ( volgens internet) vers invriest prima te beweren zonder dat er smaak en structuur verloren gaat. Dus een groot deel gaat de vriezer in voor gulasch of een curry-schotel. Een aanrader.
 

RockyFlats

Ruttaan
Vanmorgen is het er dan toch van gekomen en heb ik de Zwavelzwam uit de boom gesneden. En van een deel heb ik schnitzels gemaakt. En gelijk maar een paar andere recepten op het internet gevonden die er ook lekker uit zien.
naar Bekijk bijlage 24491wasde eerste stap.
Daarna snijden en wassen om ze vervolgens een tijdje te koken (10 tot 15 minuten) met een bouillonblokje ( kip of groente) om ze zachter te maken. Bekijk bijlage 24492Bekijk bijlage 24493 Om ze vervolgens te paneren en bakken. Bekijk bijlage 24495Bekijk bijlage 24496Smaakt prima en hij schijnt 2x per jaar te groeien. En als je hem ( volgens internet) vers invriest prima te beweren zonder dat er smaak en structuur verloren gaat. Dus een groot deel gaat de vriezer in voor gulasch of een curry-schotel. Een aanrader.
@logan1202 , kloppende of zwakke pols, zweet op het voorhoofd, lichtzwakte of functie-uitval?
Druk dan desnoods met de neus op de reageerknop, dan weten we dat we de Tsjechische 112 moeten alarmeren...

Haha, hmmm, ok, het was kennelijk eetbaar en heeft hopenlijk prima gesmaakt. Lekker ziet het er in ieder geval uit.👍
 
Bovenaan