• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Paracord, welk soort moet ik in hemelsnaam hebben?

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ja, de titel zegt het al, Paracord!

Welk soort moet ik in hemelsnaam kopen?

Voorheen heb ik wel wat bij een dump gekocht, prima spul!
Ik heb ook wat op eBay gekocht, maar dat is echt minder. Het buitenweefsel schuift over het binnentouw.
Het is zelfs zo erg dat je het niet eens fatsoenlijk op kunt bossen.
Ik heb het gebruikt voor tarp spannen hoofdzakelijk, en het is al totaal verkleurd, en krijg het idee dat het al lichtelijk poreus word.
Geen idee of het vocht de kleur heeft weggespoeld of het van de zon komt, maar dat boeit me eigenlijk ook weinig.
Ik wil fatsoenlijk paracord om een tarp te spannen, en dat soort kampeeractiviteiten.
Ik denk dus even zo'n klos scoren, maar nu blijkt het dat je ook weer types er in hebt.
Je hebt ARM2650, en 550. In 550 heb je weer type 2 en type 3.
Ik geloof dat paracord 550 type 3 het meest gangbaar is. Is dit het juiste spul?

*** Ik denk ik maak een topic aan, zodat iedereen in de toekomst weet wat die kopen moet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Richard434

Prepper goeroe
Paracord 550 is automatisch Type 3.
De 550 staat namelijk voor een breeksterkte van 550 lbs (ongeveer 250 kg)
Type 2 is Paracord 400 dus met een breeksterkte (ongeveer 175kg).

Dan heb je ook nog type 1, 4 en zelfs 5.
De laatste zou zelfs een breeksterkte hebben 1250 lbs (ongeveer 550 kg)

Zelf heb ik ook het een en ander bij een dump gekocht.
Maar ik gebruik het niet op de breeksterkte oid.
Als ik echt sterk en zware dingen moet hebben pak ik liever een stuk staaldraad of hijsbanden oid.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Bij mij gaat het puur om de basis dingen als een tarp spannen, enz.
Ik ga in oktober een week naar Zweden, en wil fatsoenlijk spul m6eenemen,
en niet de Chinese rommel die nu al verkleurt na een half jaar, en opstroopt.

Ik zat aan >>>dit<<< [Bron: Knives and Tools website] paracoordje te denken.
Het merk is Marbles, nooit an gehoord. Wie weet welke goed is?
 

Richard434

Prepper goeroe
Want ?
Dat is nu juist de vraag van Niels,
dus wat is de type aanduiding ?
De 550 staat voor de treksterkte.
Dus voor 550lbs. Dat is type III (3)
Zie ook de link van @Carismo
types-paracord.gif
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Belangrijk is wel te weten dat de breekkracht in verticale stand wordt gemeten zonder knopen. Een enkel lijntje van 550 Type III is niet geschikt om een hangmat op te hangen waar iemand van 90 kg en meer in gaat liggen... horizontaal met knoop moet je qua belastingbaar kg toch delen door 6 à 7 voor een veilige marge.
Je lijn komt in een hoek te liggen en hoe groter de hoek hoe minder belastbaar.

ook is het voor statische belasting niet voor een dynamische bv als touw als zekeringsbeveiliging tegen het vallen.
 
J

J.J

Gast
Een paar grote haspels in verschillende dikten paracord, collectief in kopen, bij de fabrikant en dan verdelen.
Ik zou voor grijs gaan blijft langer mooi, word het wat smerig door de jaren heen, zie je het nauwelijks.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Voor zover ik zie is 550 in type II niet bestaande, zal dan wel een fout zijn.. logisch gezien zou ik zeggen hoe dunner hoe minder breekkracht.

Qua kleur moet je beetje zien naar het doel wil je stealth camperen best geen hevige kleuren of reflecterende stukken of oplichtend met uv of blauwe filter.

Is het voor algemeen en zichtbaarheid zou ik gaan voor neonkleuren en ofwel met reflectors of uv weerkaatsers. Dan vind je in het donker vanop een afstandje je shelter terug met een klein zaklampje.


De kleur die onlangs heb uitgeprobeerd is virus uit de 'zombie' reeks en vind deze wel handig zowel herkenbaar in alle seizoenen, uv reflecterend..dus ook handig als lanyard voor je mes.

--> https://atwoodrope.com/collections/550-paracord/zombie

op deze website is belachelijk veel keuze in verschillende kleuren en soorten... zeker eens het bekijken waard.
knives and tools verkoopt ook dit merk dus denk wel dat andere kleuren te bestellen zijn via hen
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Een paar grote haspels in verschillende dikten paracord, collectief in kopen, bij de fabrikant en dan verdelen.
Ik zou voor grijs gaan blijft langer mooi, word het wat smerig door de jaren heen, zie je het nauwelijks.


De fabrikanten van kwalitatieve 'mil spec' (voldoen aan militaire specificaties) erkende paracord zijn in de states (hou met grote hoeveelheden rekening met invoerbelasting en transport) en verkopen vaak niet rechtstreeks aan particulieren zeker niet aan de groothandelsprijs.

Knives and tools heeft relatief goede prijzen voor paracord ze verkopen ook per spoel van 300 meter , bij grote hoeveelheden kan je alsnog proberen te onderhandelen.
--> https://www.knivesandtools.be/nl/searchresults.htm?query=paracord+1000
 

Richard434

Prepper goeroe
@Richard434 , maar @Niels schrijft dat hij ook 550 vind in andere klasses.
Plaatje van jou suggereerd dat de klasse overeenkomt met één breeksterkte.
Officieel zou 550 alleen in klasse 3 horen te bestaan..
Maar aangezien "550 paracord" door veel mensen als "paracord" gezien wordt, zal het mij niet verbazen als er bedrijven zijn die 550 aanbieden terwijl het geen 550 is.
Hetzelfde principe als Messenstaal en 1080.. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Carismo

Prepper goeroe
Officieel zou 550 alleen in klasse 3 horen te bestaan..
Maar aangezien "550 paracord" door veel mensen als "paracord" gezien wordt, zal het mij niet verbazen als er bedrijven zijn die 550 aanbieden terwijl het geen 550 is.
Hetzelfde principe als Messenstaal en 1080.. ;)

Zelfs het rode en gele touw uit de action werd paracord genoemd... te gebruiken als scheerlijnen (doe ik ook) maar gaan ook maar een aantal keer mee... rekening houden: rekken enorm uit bij regen en zelfs mist.
 

petroman

SHTF Expert
Ik ben begonnen met werken met keuringen en als ik zie wat er allemal mi tec verkrijgbaar is dan geef ik geen cent voor die kreet.
Tenzij het een beschermde kreet is.
Ook 550 en paracord en de combinatie zijn losse kreten. Want beide niet beschermd. Tenzij er duidelijk staat wat de breuksterkte is kan je er dus van alles mee verkopen.

Volgens mij hebben we geen touwklemmen meer maar anders zou ik zeggen stuur maar een paar meter op.
Op de 100kn Zwick of op de 40tons Schenck moet het wel passen.

De opmerking dat, nu het uitkomt, de kwaliteiet uit China te wensen overlaat vind ik erg krap door de bocht.
Je hebt goede en slechte zaken, hier en daar.
 

Carismo

Prepper goeroe
Ik ben begonnen met werken met keuringen ...


De opmerking dat, nu het uitkomt, de kwaliteiet uit China te wensen overlaat vind ik erg krap door de bocht.
Je hebt goede en slechte zaken, hier en daar.


Als we het over keuringen hebben, wil het net lukken dat het China Export loge verdacht veel lijk op de keurzegel van de EU lijk... toeval?


8bd5c6fde5d82e8dcbfe0ef049bc98899091529f


Als er dan nog eens toestel in de fik vliegt door een vervangbatterij of lader van China export tja...
Meegemaakt op een werf dat een batterij vuur vatte... Oostblokkers die china export tools gebruikten in de veronderstelling dat het een Europees keurzegel had.
Met clones en budgetprullaria is het altijd voorzichtig zijn...
Bestel anders maar eens een paar remschijven voor je auto vandaar en dan zul je merken wat uit de bocht vliegen is, ook dat heeft een kennis van me ondervonden.

Er zijn goede dingen en idd slechte dingen.
Er zijn oa messenfabrikanten in china die goed werk leveren maar van al de spullen die ik van ali heb gekocht is er minder dan 20% dat min of meer voldeed aan de verdachte kwaliteit of de werkelijkheid gelijk was met wat ze beweerde te zijn of te kunnen.
Als amper 1 op 5 maar voldoet vind ik de stelling mindere kwaliteit mbt ali ea shops gegrond..
 

Richard434

Prepper goeroe
Als we het over keuringen hebben, wil het net lukken dat het China Export loge verdacht veel lijk op de keurzegel van de EU lijk... toeval?


8bd5c6fde5d82e8dcbfe0ef049bc98899091529f


Als er dan nog eens toestel in de fik vliegt door een vervangbatterij of lader van China export tja...
Meegemaakt op een werf dat een batterij vuur vatte... Oostblokkers die china export tools gebruikten in de veronderstelling dat het een Europees keurzegel had.
Met clones en budgetprullaria is het altijd voorzichtig zijn...
Bestel anders maar eens een paar remschijven voor je auto vandaar en dan zul je merken wat uit de bocht vliegen is, ook dat heeft een kennis van me ondervonden.

Er zijn goede dingen en idd slechte dingen.
Er zijn oa messenfabrikanten in china die goed werk leveren maar van al de spullen die ik van ali heb gekocht is er minder dan 20% dat min of meer voldeed aan de verdachte kwaliteit of de werkelijkheid gelijk was met wat ze beweerde te zijn of te kunnen.
Als amper 1 op 5 maar voldoet vind ik de stelling mindere kwaliteit mbt ali ea shops gegrond..

Een product mag volledig in China gefabriceerd zijn, zolang er maar een assemblage handeling in de EU plaatsvindt, mag het direct door als "made in EU" dus met CE merk.. ;)
 
Bovenaan