• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Paracord, welk soort moet ik in hemelsnaam hebben?

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Een product mag volledig in China gefabriceerd zijn, zolang er maar een assemblage handeling in de EU plaatsvindt, mag het direct door als "made in EU" dus met CE merk.. ;)

Wat van ali opgestuurt wordt heeft zelden een assemblage in de eu want dan betaal je er minstens 21% btw op en dat gebeurt nu niet...

De Europese keurstempel is vooral voor controle van ingebruikname oa van kracht voor het jaaractieplan op het gebied van veiligheid op de werkvloer.

In grote lijnen toont het aan dat het veilig is voor gebruik.
--> https://www.belgium.be/nl/economie/...ucten_en_diensten/non_food-producten/ce-label
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik heb zojuist het paracord opgehaald bij het PostNL punt in het dorp.
Het word netjes op en klos geleverd:
1k0.jpg

Het is type 2, dus een stukje dunner dan dan type 3, maar dit lijkt me echt ruim voldoende voor het tarpje en zulk soort dingen.

Het paracord zelf ziet er veel beter uit dat die Chinese AliExpress / eBay meuk die ik laatst gekocht heb.
Het voelt stevig, en je stroopt het niet zomaar op.

Een test moet het natuurlijk allemaal nog uitwijzen, maar het lijkt op het oog prima spul.
 

Nomad

Diehard Prepper
Ik haal mijn paracord bij Paracord.nl.
Ben zeer tevreden over hun kwaliteit. Ze hebben goede voorraad en veel kleuren leverbaar.
Naast paracord hebben ze ook andere soorten touw, shock cord en accessoires voor het maken van bracelets etc. Ze verkopen ook ITW nexus clips en buckles. Ik ben erg over ze te spreken.
Als je meer dan een x aantal meter besteld leveren ze het op spoel.

Tevens hebben ze verschillende diktes en speciale kleuren in Hi-Vis Neon, glow in the dark of reflectiestrepen.

Ik heb ooit via de dump paracord gekocht en een keer via een webwinkel. Maar er zit veel troep tussen. Als je op je materiaal wilt vertrouwen zou ik voo rhet echte werk gaan. Ook al is dat wat duurder.
 
J

J.J

Gast
Een voorstel.

Als we echt willen weten wat de beste Paracord is zouden verschillende cord getest moeten worden.
Wie van ons forum zou dat het beste kunnen doen.
Verschillende leden die een stukje cord beschikbaar willen stellen voor de test, met de specificaties die ze bij de geleverde cord kregen.

Het lijkt me een betere indruk geven dan dat leden zeggen die van mij is het beste.

Heeft iemand een beter idee brengen ter discussie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
F

frans81

Gast
Volgens mij is er een zinloze Paracord Hype onstaan de laatste jaren :)
Hoelang kun je praten over de KIP en het EI en hoe belangrijk zijn beide en zijn er alternatieven :hug:
 

Wafels

Diehard Prepper
@petroman even het volgende + 100 kg vastsjorren als dat een statisch iets is okay , maar als het net als
bij een transport is moet je toch voorzichtig gaan worden want dan worden de krachten op dat touwtje aanzienlijk meer
Of net als dat je er een zeil mee vastzet , omdat op het moment dat het hard gaat waaien wordt de belasting op je touw aanzienlijk meer
Tevens belasting op touw is anders als de belasting op touw bij een knoop , zeker als men de verkeerde knoop neemt
(soorten knopen zijn niet bedacht om het moeilijk te maken , maar omdat ze op allerlei manieren worden gebruikt en belast )
gr will
 

Nomad

Diehard Prepper
Ik denk inderdaad ook dat het niet veel zin heeft om allerlei soorten paracord te gaan vergelijken.
Van winkels als paracord.nl (nee, ze zijn niet mijn sponsor ^_~) kan je er van uit gaan dat ze altijd hetzelfde verkopen. Bij AliExpress of andere goedkope winkels kan je elke keer wat anders krijgen.
 

petroman

SHTF Expert
Ik zou zeggen begin met de rol van de action en hang daar op een meter lengte een paar emmers water aan.
@Wafels, merkt al op dat er een wezemlijk verschil zit tussen dynamische en statische belasting. Maar op het moment dat je trap vind vangt en je touw met een breeksterkte van 100kg gestest wordt is het de vraag of je tarp bevestiging het wel uithoud.
Vandaar mijn opmerking ook: wat wil je met je para cord xxx vast gaan zetten ?

Ik heb nl. het donkere vermoeden dat onwetenden denken dat bij 250kg breekkracht je het ook wel als zekeringstouw kan gaan gebruiken.
Want ik weeg immers geen 250kg !

Verder is ook al genoemd dat knopen de max. belastbaarheid aardig kan verlagen. Hoeveel weet je niet want dat zal bij elke knoopsoort dan wel touwdikte anders zijn.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Al met al een Topic van waarde.

Maar de vraag,,,,, Paracord, welk soort moet ik in hemelsnaam hebben?

Wat is de beste.
Ik neem aan dat extreme bergbeklimmers voor het beste gaan,
het leven hangt van de Cord af en hun reclame plaatje van prestaties.
Een beste ruk aan het cord als ze een val maken, om weer op te klauteren het schuren tegen een scherpe rots, het moet het allemaal kunnen verwerken, ook bij warmte of extreme vrieskoud, en ijs afzetting.
Of reddingsacties per helikopter op een woeste zee (zoutwater), om mensen van een ondergaande boot te redden, en hoe vaak zou het cord keer op keer gebruikt kunnen worden.
 

Carismo

Prepper goeroe
Paracord is geen klimtouw en zeker geen zekeringstouw, het kan wel gebruikt worden om klimtouw te recupereren bij een afdaling.
 
J

J.J

Gast
Ik denk me maar eens te gaan verdiepen in Klim en zekeringstouw, als we iets aanschaffen wil ik wel voor het beste touw gaan waar je haast alles mee zou kunnen doen.

Of heeft Paracord ook nog voordelen boven de genoemde korden.
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Paracord, welk soort moet ik in hemelsnaam hebben?
Wat is de beste.
Die vraag over welke ik in hemelsnaam hebben moet heeft in feite betrekking op de aanduiding en type.
Wat de beste is boeit me eigenlijk zo veel nog niet. Als ik die Mil Spec type 3 koop (die ook echt Mil Spec is),
dan betaal ik de hoofdprijs wat voor mijn doel waarschijnlijk niet eens nodig is.
Ik heb nu bewust type 2 i.p.v. het meer gangbare type 3 gekocht puur i.v.m. het gewicht (ja, dat doet het hem hoor :p).

Ik heb hier nu 3 soorten liggen.
Een stuk OD groen typ 3 van Douwe's Dump wat zich erg goed houd en ik tevreden over ben.
Een stuk camo zogenaamd type 3 van Alixpress was erg verkleurt in het weer, en nu al poreus raakt na enkele maanden.
Een stuk type 2 van paracord.nl wat ik nog niet gebruikt heb en nog niks over kan zeggen.

Ik wil net zoals @Nomad paracord.nl ook niet ophemelen, maar ik heb wel het idee dat daar uitsluitend goed spul verkocht word.
Zij zijn trouwens ook eerlijk over wat ze verkopen. Ze raden voor outdoor use Mil Spec aan.

Wellicht dat ik dit weekend de type 2 van paracord.nl ga testen (tarp opzetten).
 

Nomad

Diehard Prepper
Die vraag over welke ik in hemelsnaam hebben mot heeft in feite betrekking op de aanduiding en type.
Wat de beste is boeit me eigenlijk zo veel nog niet.
Mee eens.

Eigenlijk kan je er ook weinig van zeggen (los van het feit dat er troep te koop is).
Het belangrijkste is dat je touw koopt wat voor jouw specifieke toepassing geschikt is.
Er is niet één type touw dat voor alles geschikt is.

Klimmen doe je niet met Paracord, daar is klimtouw voor.
Het werd oorspronkelijk door parachutisten gebruikt, die hingen er toch ook aan? Klopt, alleen die hingen aan veel meer paracord draden. Dus het gewicht en de krachten werden door al die draden gedeeld. De elasticiteit van het draad hielp de klap van de parachute op te vangen.

Paracord is een bijzonder veelzijdig touw. Het is rot-vrij, super sterk, goed te knopen en licht. Tevens kan je het helemaal uit elkaar halen om de dunne draden los te gebruiken.
Daarentegen is het wel elastisch, gevoelig voor wrijvingswarmte en dun.

Dat laatste maakt het ongeschikt om te klimmen. Tevens moet je oppassen bij het vastbinden van lading. Het dunne koord kan lading beschadigen (puntdruk) maar het kan ook uitrekken waardoor de lading niet voldoende gezekerd is.

Als je hier rekening mee houdt dan is het een bijzonder veelzijdig touw dat minimaal gewicht en ruimte in neemt in je tas. Je kan er mooie armbandjes en andere accessoires van maken.
Ik heb als EDC de mil-spec in mijn tas zitten. Voor overige gebruik koop ik geen mil-spec.

Voor andere toepassingen zijn de dunnere paracord varianten ook bijzonder geschikt overigens. Nog lichter en compacter.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Nomad u schrijft paracord is rot -vrij en dat klopt , maar er zit een maar aan het kan niet tegen UV licht
(een interessant artikel over paracord http://morethanjustsurviving.com/paracord/ )
het zal na verloop van tijd als het aan UV is blootgesteld wel degelijk in kwaliteit afnemen .Nu is dit UV licht iets waar
veel kunststoffen door ''verouderen '' en in kwaliteit achteruit gaan ,maar zeker iets om bij stil te staan .
gr will
 

Carismo

Prepper goeroe
Ook werd paracord bij militairen gebruikt ipv schoenveters, met een mono systeem geknoopt (1 veter vast in de schoen) en er ging een paar meter rond de enkel. Vooral in Vietnam bij de jungle boots was er ruimte zat voor.
 
Bovenaan