• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Pd meting tolerantie hans anders

Thei

Prepper
Ik heb voor het eerst een varifocale bril na vele jaren een leesbril en altijd van H Anders.
De multificale kan ik slechter mee lezen en scherpte veraf is geen probleem, alleen moest ik daarbij mijn hoofd in een voor mij onnatuurlijke stand , iets naar voren kantelen. Vooral in mijn auto was dat lastig.( Kleine persone auto)
Ik ben dus na 2 weken terug gegaan en er worden nieuwe glazen geleverd volgende week waarbij het afstands gedeelte 3 mm lager komt en het onderste kortbij deel van 23 naar 20 mm terug gaat omdat ik daar te snel in zat bij b.v. op de weg kijken in de auto. Ook wordt het leesgedeelte afgezwakt omdat ik veel lees op mijn ipad en smartfoon op ong 50 cm.
Nu mijn vraag,
Hoeveel tolerantie is er bij de pd meting toegestaan?
Ik heb deze zelf gemeten via een online meting door een foto te uploaden en een pasje tegen het voorhoofd en daar kwam 67 mm uit. Ik ben overigens 65.
Dat heb ik 3 x getest en 3x het zelfde resultaat.
Tevens heeft nijn volwassen zoon 3x gemeten met liniaal en ook hij komt 2x op 67 en een maal op 68 mm
Bij H.A. staat 70 mm op mijn recept.
Ik ben daarom gisteren naar h.a. terug geweest met het verzoek om de pd even opnieuw op te nemen ivm onze eigen meet resultaten . Men wilde niet met een apparaat meten omdat ze ervan uit gingen dat hun recept klopte, maar namen wel even de pd maat op met een bril waarop op 70 mm breedte streepjes werden getekend. Ik moest met die testbril op naar een van haar vingers blijven kijken , waarbij ze naar mijn rechteroog keek. Daarna deed ze zelf een oog dicht en keej naar mijn linker pupil. Volgens deze dame te Geleen werkte ze altijd op deze manier omdat die het betrouwbaarste was. Volgens haar was het exact goed.
Ik ging erheen om hun te waarschuwen voor een eventueel verkeerd gemeten pd zodat ze de bestelde glazen nog konden laten aanpassen maar dat hoefde dus volgens hun niet.
Wat is u advies?
Mvg
Thei
Ps mijn recept in bijlage

14850139870512086796776.jpg

[MOD] Afbeelding even groot in de tekst voor je gezet (volledige afbeelding aanklikken) [MOD]
 

Ray

SHTF Expert
Wie was er ook alweer opticien hier op het forum?
Ik zag een topic van DrPrep, die is oogarts, maar hebben we al een tijd niet gezien op het forum.
 

Flos

SHTF Expert
Al ben ik nu geen arts. En verdien ik er ook niets mee. Maar als dat nu jou eerste bril is na een gewone leesbril zou ik nooit maar ook nooit naar een opticien keten gaan . Maar naar een echte optieker. En zeker niet zelf beginnen meten. Maar ja ik ben een vlaming he.
 

Nomad

Diehard Prepper
Maar ja ik ben een vlaming he.
Precies, dat kan je niet aan de gemiddelde Vlaming overlaten. En daar bedoel ik niks mee, want dit kan je überhaupt niet aan de gemiddelde persoon overlaten. Je hebt gelijk Flos, niet zelf mee gaan rommelen.:thnx:

@Thei, ik reageer even dik gedrukt in je bericht.
Ik heb voor het eerst een varifocale bril na vele jaren een leesbril en altijd van H Anders.
De multificale kan ik slechter mee lezen en scherpte veraf is geen probleem, alleen moest ik daarbij mijn hoofd in een voor mij onnatuurlijke stand , iets naar voren kantelen. Vooral in mijn auto was dat lastig.( Kleine persone auto)
Ik ben dus na 2 weken terug gegaan en er worden nieuwe glazen geleverd volgende week waarbij het afstands gedeelte 3 mm lager komt en het onderste kortbij deel van 23 naar 20 mm terug gaat omdat ik daar te snel in zat bij b.v. op de weg kijken in de auto. Ook wordt het leesgedeelte afgezwakt omdat ik veel lees op mijn ipad en smartfoon op ong 50 cm.

Als de glazen 3mm lager gezet moeten worden zijn ze te hoog ingeslepen. Als deze hoogte gelijk is als de hoogte op de bon dan is de bril te hoog afgetekend bij verkoop. Het aftekenen van een bril lijkt simpel, maar naast het nauwkeurig aftekenen van de hoogte en PD moet ook rekening gehouden worden met de houding van de klant. Als je je hoofd voorover moet kantelen om veraf te kijken dan is dit inderdaad correct.

Nu mijn vraag,
Hoeveel tolerantie is er bij de pd meting toegestaan?

Mijn antwoord, geen. Het antwoord van de opticien? Afhankelijk van de sterkte. Het is zo dat bij lage sterkte dat een verkeerde PD niet voor problemen hoeft te zorgen. Maar aan de andere kant is het opmeten van een PD met de juiste aandacht nauwkeurig te doen en is er geen reden om dit 'ongeveer' te doen.

Ik heb deze zelf gemeten via een online meting door een foto te uploaden en een pasje tegen het voorhoofd en daar kwam 67 mm uit. Ik ben overigens 65.
Dat heb ik 3 x getest en 3x het zelfde resultaat.
Tevens heeft nijn volwassen zoon 3x gemeten met liniaal en ook hij komt 2x op 67 en een maal op 68 mm.

Mag ik heel bot zijn? Ik snap niet dat je dit online op gaat meten. Ik snap überhaupt niet dat mensen online een bril aanschaffen. Dat komt niet omdat ik mezelf nou zo'n goede opticien vind, maar omdat ik te veel mensen in de winkel heb gehad met klachten met een bril van het internet. Daarnaast zijn ze vaak slecht ingeslepen en slecht afgeteld.

Bij H.A. staat 70 mm op mijn recept.
Ik ben daarom gisteren naar h.a. terug geweest met het verzoek om de pd even opnieuw op te nemen ivm onze eigen meet resultaten . Men wilde niet met een apparaat meten omdat ze ervan uit gingen dat hun recept klopte, maar namen wel even de pd maat op met een bril waarop op 70 mm breedte streepjes werden getekend. Ik moest met die testbril op naar een van haar vingers blijven kijken , waarbij ze naar mijn rechteroog keek. Daarna deed ze zelf een oog dicht en keej naar mijn linker pupil. Volgens deze dame te Geleen werkte ze altijd op deze manier omdat die het betrouwbaarste was. Volgens haar was het exact goed.

Als ik het zo lees dan weet de opticien die dit gemeten heeft hoe het werkt. Ik vraag me af waarom je hier aan twijfeld? Ik zal zo wat meer vertellen over PD meten.

Ik ging erheen om hun te waarschuwen voor een eventueel verkeerd gemeten pd zodat ze de bestelde glazen nog konden laten aanpassen maar dat hoefde dus volgens hun niet.
Wat is u advies?
Mvg
Thei
Ps mijn recept in bijlage

Zo, ik hoop niet dat je het idee hebt dat ik je voor l*l verslijt Thei, want dat is echt niet mijn bedoeling.

Goed PD, wat is het eigenlijk. Het staat voor Pupil Distantie en is dan ook precies dat. De afstand tussen het centrum van de pupillen in mm.
Je kan de PD meten door een PD-latje boven de ogen te houden. Maar er komt iets meer bij kijken.

- De opticien gaat recht voor de klant zitten. Als hij zijn linker oog dicht doet, dan moet hij recht in het rechter oog van de klant kijken (en andersom natuurlijk. Het is ook belangrijk dat de opticien op dezelfde hoogte zit, zodat de klant recht vooruit kijkt en nog de opticien nog de klant omhoog of omlaag moet kijken.
- Houd met één hand zijn PD latje boven de ogen van de klant. Met de andere wijst hij één van zijn ogen aan. Zo zorgt hij dat het oog van de klant recht vooruit kijkt. Nu plaatst hij de 0 ter hoogte van het midden van de rechter pupil en leest de afstand boven het midden van de linker pupil af.

Deze afstand is de PD. Maar eigenlijk weet je nu nog maar een deel, niet voldoende voor het maken van de bril. Want vrijwel niemand is recht of symmetrisch. Daarom geef ik er de voorkeur aan om de PD als volgt te meten.

- Stel de bril correct af bij de klant.
- Laat de klant rechtuit kijken (met de vingers zoals eerder beschreven)
- Teken de PD en PH (pupil hoogte) af op de bril met een watervaste stift.

Hier haal je meer informatie uit. Je hebt de PD voor beide ogen, maar ook per oog. Het kan namelijk zo zijn dat één van de ogen dichter naar het midden staat. Of dat deze iets hoger of lager staat.

Het is belangrijk om de klant recht vooruit te laten kijken. Als je op een kortere afstand kijkt draaien de ogen namelijk wat naar binnen. Daarom verbaast het verschil van 67mm en 70mm me niks. Als je de afstand meet met de webcam dan kijk je ook op kortere afstand.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt Thei. Mijn advies is af te gaan op wat de opticien heeft gemeten. Als je echt twijfel hebt vraag dan een andere opticien om het eens na te meten.
 

Nomad

Diehard Prepper
Nou, ik denk dat er wel meer mis is met je ogen als je googelt naar "forum over brillen" en uitkomt op prepper-shelter.nl :lol:

Ik dacht al, Thei heb ik nog niet eerder gezien. Is inderdaad zijn eerste post.
Op zich niet gek dat hij op ons forum terecht komt, we hebben wel vaker over brillen geschreven.

Trouwens @Richard434, je hebt gelijk. Ik ben inderdaad opticien. Ik had vergeten op jou berichtje re reageren.
 

Thei

Prepper
Laatst bewerkt:
@Nomad
Dat klinkt dan in ieder geval toch bemoedigend. Volgens jou is het gemeten verschil goed mogelijk bij een (verkeerd uitgevoerde) zelfmeting.
Is er wel een tolerantie die als max afwijking geldt?
Overigens heb ik ook een online meting gedaan waarvan ik dacht dat dat wel een exact meet resultaat oplevert. Daar kwam ook 67 mm uit. En de foto werd genomen volgens voorschrift met de lens op gelijke hoogte als mijn ogen.
Kan men bij een collega concurrent een pd meting gratis laten doen?
 

Nomad

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
@Nomad
...Overigens heb ik ook een online meting gedaan waarvan ik dacht dat dat wel een exact meet resultaat oplevert. Daar kwam ook 67 mm uit. En de foto werd genomen volgens voorschrift met de lens op gelijke hoogte als mijn ogen...

Dat heb ik inderdaad gelezen. Maar bij een online meting moet je in een camera kijken. Die camera staat dichterbij dan oneindig. Dus draaien je ogen naar elkaar toen en is de gemeten PD kleiner. De lens op gelijke hoogte hebben is niet voldoende. Daarnaast ben je afhankelijk van de camera en herkennings software. Ik zou mijn geld er niet op zetten. In de winkel heb ik met een 'aanpas zuil' gewerkt. Via een foto werden alle maten van de bri opgenomen. Maar dat werdt toch altijd handmatig nagemeten en als er afwijking in zat ging de handmatige meting voor.

Zoals ik schreef zijn er tolaeranties. Deze verschillen per keten. Ik heb bij meerdere winkels gewerkt en sommigen hanteren helemaal geen toleranties.
Ik ben ook van mening dat hier geen toleranties voor nodig zijn omdat het gewoon goed opgemeten kan worden.

Als je niet recht door het optisch centrum (OC) van een glas kijkt dan breekt het licht sterker. Hierdoor gaat het beeld verspringen. Dit is het prismatisch effect.
Je kijkt de hele dag om je heen, dus je kijkt constant naast het OC van het glas. Mensen met een hogere sterkte hebben hier meer last van, daardoor kijken die uit zichzelf rechter door de bril om hier minder last van te heben. Bij lage sterktes heb je hier niet zo veel last van. Veel mensen zullen het niet eens waarnemen als ze er niet op gewezen worden.

Heel kort door de bocht zal u met uw sterkte weinig last hebben van een afwijking van een milimeter ofzo.
Het is meer dat deze opticien een hoge bloeddruk krijgt van verkeerde metingen en verkeerd geslepen brillen.

Of u bij een andere opticien een gratis PD meting kan laten doen weet ik niet. Gewoon even binnenlopen en kijken wat ze doen.
Ik zou het niet gek vinden als ze er geld voor vragen, want ze moeten er wel even de tijd voor nemen.
 

Ray

SHTF Expert
Ik heb zelf al sinds m'n tiende een bril helaas en de kwaliteitsopticiens die je in de jaren 80 had zijn vervangen door heel veel Hans Andersens, Pearls e.d. die twee voor de prijs van één bieden. Omdat ik zelf graag weet waarover de opticien spreekt, ben ik geen groentje meer op het gebied van brillen en lenzen en heb ervaring met Hans Andersen en andere ketens.

Ben erg tevreden over Fieldman (Duitse keten, zitten ook in NL). Goede service, niet perfecte brilglazen gratis vervangend (of het verschil bijbetalen, bv. van normaal naar Varilux glazen). Echt de ouderwetse service die ik van m'n vroegere opticiens ken. De perfecte bril is een zoektocht.

Hans Anderson heb ik meerdere mindere ervaringen mee, meetmethoden, ervaring opticiens, maar toch heb ik m'n geld tot tweemaal teruggekregen, met wat aandringen. ;) Twee brillen voor de prijs van één plus een zonnebril op sterkte erbij, tja, dat wil ik ook nog wel eens proberen. :rolleyes: (If it sounds to good to be true, it probably is)

Voor mij niet de duurste bril, de duurste glazen, maar wel titanium montuur en varifocaal voor minder dan tweehonderd euro. Bij dit titanium montuur hebben ze maar eenmaal de boel hoeven te vervangen (gratis), bij het vorige goedkope, dunne montuurtje was dat vier keer, ook gratis. Dat dunne montuurtje paste duidelijk niet bij mijn levensstijl. :lol:

Goede service en kwaliteit van de opticien zijn echt goud waard. Met de jaren meer, want dit is mijn eerste varifocale bril en dat is altijd in het begin wennen. Je moet idd wat omhoog en omlaag kijken, dat vergt wat ervaring/aanpassing. De glazen producenten proberen het zo gradueel en praktijk gericht mogelijk te maken, maar je ontkomt niet aan een stukje eigen aanpassing. Zowel lees als veraf scherp zien combineren in één bril is lastiger dan je denkt, vooral de overgangszones.

Met een goede opticien kun je jouw ervaringen bespreken en eventueel dingen aanpassen en dat hoeft niet meer te kosten dan bij een stuntende keten. M'n huidige zonnebril op sterkte (niet varifocaal en alweer 6 jaar oud) kostte maar 22 euro, ook bij Fieldman, mag je de kleur, intensiteit van die kleur nog zelf uitzoeken.

Ps, geen aandelen in die zaak, helaas. :lol:
 

Thei

Prepper
Ik heb eens even gezocht op Fieldman en vond Fielmann. De dichtsbijzijnde nederlandse vestiging vond ik in Nijmegen en ik woon omgeving Maastricht.
Hun filiaalzoeker werkt overigens niet op mijn ipad en ook niet op mijn android telefoon toestel. Wel vond ik in Duitsland vele (600) vestigingen van deze grootste opticien keten.
Over hun varifocus brillen is niets op de website te vinden . Dus niets over eventueel verschillende keuze mogelijkheden voor betere glazen en niets over prijzen, buiten één onduidelijke aanbieding van 25,50€.

Ik betaalde voor mijn varifocale bril ook minder als 200€ bij h.a. namelijk 179€ incl montuur en wel met de op een na duurste glazen ,type select.
Aangezien we nog wel eens in Aken komen omdat we het een gezellige stad vinden, zal ik daar een keer bij een Fielmann vestiging binnenlopen om hun zaak te bekijken en misschien zelfs een second opinion meting te laten doen.
 

Thei

Prepper
Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag de nieuwe glazen mogen laten monteren bij HA en de bril bevalt nu een stuk beter en zal beslist nog wel even wennen zijn maar de nieuwe veraf hoogte en de ingekorte dichtbij overgangshoogte van 23 naar 20 mm bevallen een stuk beter.

Ik ben vandaag toch ook nog even bij Pearl binnen gelopen en heb er mijn pupil afstand even laten meten. Hier werd een digitale meter gebruikt en er kwam een andere maat uit als de bij HA 2x gemeten en gebruikte pd maten. Ook werd de digitale meting nog optisch gecontroleerd dooe de lijntjes op mijn bril te tekenen met het oog te controleren .

Het linker oog is bij beiden ketens gelijk gemeten op een pd van 35 mm.

Het rechter ook had bij HA een gemeten pd van 35 mm en dus gelijk aan links.

Bij Pearl bleek dat het rechter oog niet een pd van 35mm heeft, maar dat blijkt 33,5mm te zijn.
Ik heb een foto gemaakt van het meet resultaat bij Pearl. Bij Pearl waren ze van mening dat de afwijking beslist niet echt schokkend was en dat ik er gewoon een tijdje aan moest proberen te wennen. Als ik er toch achteraf een merkbaar probleem mee zou hebben, adviseerde me de vriendelijke Pearl medewerkster om dan eventueel het rechterglas te laten vernieuwen.
 

Bijlagen

  • IMG_20170126_103536276.jpg
    IMG_20170126_103536276.jpg
    33 KB · Weergaven: 8
Bovenaan