• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Petroleum

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Zou iemand met een foetsie de 1 liter kooktest willen doen? Dwz. Na hoeveel minuten kookt een liter water in een campingpannetje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Flos

SHTF Expert
Ik kan daar ook heel kort over zijn. Het ligt er aan hoeveel je kan stokkeren. Ik heb een 200l vat staan en een jerrycan van 25 liter.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
:off:
De chemische patroon zal wel zuivere zuurstof opwekken,
uh, volgens mij niet. De uitgeademde lucht wordt "gereanimeerd" zodat je het nog een keer kan gebruiken. Volgens mij wordt er geen extra zuurstof aangemaakt.

Voor de testers: wil je het eerlijk doen meet dan ook de watertemperatuur bij aanvang.
En eigenlijk moet je ook de vergelijk kachels een half uur (?) laten opwarmen.
En ik ben dan gelijk benieuwd wat een gasstove doet.

Edit:
Ene weeg de apparaten voor de proef en er na dan weet je exact hoeveel petroleum/gas je verbruikt hebt.
 

June

Elementary prepper
@June Hee, leuk. Jouw benadering lijkt wel een beetje op de mijne.
Proberen om veel te doen en veel te kunnen, met relatief weinig als het nu eenmaal niet anders gaat.

Omdat we de centjes maar een keer kunnen uitgeven, vind ik het wel een toer om de juiste (liefst energiezuinige) apparatuur te kiezen en tegelijk ook voldoende brandstof. Waar ligt het optimum?

Ik kan mij heel goed voorstellen dat jij met een Foetsie behoorlijk uit de voeten kunt. Ik heb er ook een en vind het een prima apparaat. Het geeft behoorlijk warmte af en er is kennelijk bescheiden op te koken. Koken duurt vast wat langer, maar aan tijd geen gebrek na een SHTF, vermoed ik. We zijn dan waarschijnlijk allemaal "eigen baas", en kunnen "onthaast" andere dingen doen terwijl het potje gestaag pruttelt. Misschien is ook een gaarkist/hooikist er bij iets voor je? Eenvoudig zelf te maken, en spaart brandstof.

Wat dat koken op een Foetsie betreft: ik heb dat zelf nog niet uitgeprobeerd.
Dan nu dus maar even de proef op de som... Vanochtend had ik mij toch al voorgenomen om pannenkoeken te bakken in de tuin, op m'n (wat mij betreft onovertroffen!) Coleman benzinebrandertje.
Bekijk bijlage 8404
En dat ging prima. Deze Coleman kan het met gemak opnemen tegen een gewoon gasfornuis, en is thuis onze voornaamste kook-back-up. De Foetsie staat rechts al gereed.

Hieronder de Foetsie met de kap in de laagste stand, en met het dekseltje uitgenomen om er vervolgens op te kunnen koken.
Bekijk bijlage 8405
Het pannenkoeken bakken ging prima. Per pannenkoek duurde het zo'n 1,5 x zo lang als op de Coleman, maar ook dat ging op zich best snel en het smaakte in ieder geval prima;).
Bekijk bijlage 8406

Met zo'n Foetsie houd je het huis vorstvrij, en is het best warm te krijgen als je de te verwarmen ruimte beperkt. Daarover zag ik in dit draadje al veel nuttigs geschreven. Het aardige is, dat je het huis verwarmt terwijl je kookt, en dat je koken kunt als je het huis verwarmt;). Ideaal!

Als ik zelf "from scratch" zou moeten beginnen, met een bescheiden budget, dan zou ik denk ik:
Succes ermee!

Wij denken idd hetzelfde.....de lamp had ik ookal bedacht ...dan heb ik maar 1 soort brandstof nodig geniaal :p al zeg ik het zelf. Wel een goeie tip van de sensor, dank!
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Wij denken idd hetzelfde.....de lamp had ik ook al bedacht ...dan heb ik maar 1 soort brandstof nodig geniaal :p al zeg ik het zelf. Wel een goeie tip van de sensor, dank!
@June Jij deed de Hondenwacht zie ik... Hier weer eens op de bank in slaap gevallen, en om 04:30 al weer wakker. Tja, dan beter even iets zinvols doen. Een late start van de dagwacht, sorry. De rest kan gaan slapen;). https://nl.wikipedia.org/wiki/Scheepswachten

Petroleum is ook veiliger dan benzine, en is kennelijk ook langer houdbaar. Het is niet voor niets dat er vroeger veel mee werd gestookt en licht mee werd gemaakt. Ik heb zelf een aardig voorraadje staan, ook al kan ik niet aan @Flos tippen (225 liter, grote griebels, maar wel mooi:thumbsup:), en twijfel er zelf niet aan dat dat spul na 10, 20 of zelfs 30 jaar nog best zal branden.
De gewone petroleum van de pomp (0,70 Euro/l in Baarle Nassau/B) ruikt wel meer dan dat gezuiverde spul (minimaal 2,20 Euro/l !) maar ik zou toch geen Hollandse prepper zijn als ik niet gewoon 3x meer op voorraad zou nemen met een heerlijk ouderwets luchtje, dan dat peperdure spul, voor dezelfde investering... Meer doen met minder;) De olieman van vroeger is volgens mij ook niet rijk geworden van "super gezuiverde nu nog beter" olie, want z'n klanten waren (toen) vast nog niet op hun achterhoofd gevallen:D.

Een simpel handpompje is nog wel handig om de petroleum uit een jerrycan te kunnen pompen. Morsen bij schenken is dan niet aan de orde, en een losse jerrycan-schenktuit is dan eigenlijk niet meer nodig. Zo'n dingetje als deze is prima, voor maar 'n 1,20 Euro inclusief verzending vanuit China https://nl.aliexpress.com/item/OEM-...id=895bd951-9975-4286-bcaa-36540c08fa57&tpp=1 Maar Van Cranenbroek heeft die ook, voor een paar dubbeltjes meer.

Ik heb zojuist nog even gezocht naar die prima "torch"aanstekers die de Action tegen oud en nieuw voor zo'n 1,75 Euro in het assortiment had. Zo een als deze:
hqdefault.jpg

Aansteken moeten we de petroleum immers ook. Ik heb er toen een gekocht, en die is echt prima en kost elders veel meer, maar die heeft men nu niet meer. Enfin, een gewone aansteker doet het natuurlijk ook. Ik heb mij wel voorgenomen om tegen oud en nieuw het aansteker-schap van De Action eens scherp in de gaten te houden, voor nog eens zo'n mini hand-gasbrandertje (want dat is het eigenlijk);)

Ik vond zojuist wel het volgende, is wel een beetje off-topic (sorry) maar is misschien ook voor anderen iets. Het is niet perse iets om petroleumbranders mee aan te steken, maar wel handig als je sowieso eens een hand-gasbrander nodig hebt. Mijn Campingas-gasbrandertje (op van die dure bolle doorprik-busjes) begaf het laatst, dus ik denk dat ik zo'n ding als deze branderkop koop. Die past op de goedkope blauwe gasbussen van de Action als ik het wel heb, en is dan een goedkope hand-gasbrander, helemaal in de prep-gedachte. Met piezo ontsteking.
Altijd mooi voor een "creme brulee" of "geflambeerde muis" in de prephut;)
Hot-920-Metalen-Vlam-Pistool-Lassen-Gas-Aansteker-Verwarming-Ontsteking-Butaan-Draagbare-Camping-Lassen-Gas-Torch.jpg


https://nl.aliexpress.com/item/Hot-...73-43ff-97b8-73eab2d84a76&transAbTest=ae803_3
 

petroman

SHTF Expert
:off:
@allen, de "torch" brander heet officieel creme brulee brander. En is bijzonder handig voor soldeer werk door de fijne scherpe vlam.
Vullen moet je dat ding met een bus aanstekergas. Dus die moet je dan ook inslaan.

Voor aansteken en met name moeilijker toegankelijke branders gebruik ik een aansteker met zo'n lange buigzame "slurf" er aan.
Ook deze vul je met de bus aanstekergas.
 

June

Elementary prepper
Ik ga beginnen met 50 liter petroleum, daar moet ik een maand extreme kou mee kunnen trotseren en een lichtje in de duisternis kunnen maken......ik begin nu met 1 maand voor alles......dan heb ik iig een maand de tijd om een plan te maken.....want heb besloten geen senario's uit te denken. Eerst overleven en dan anticiperen op de nieuwe werkelijkheid lijkt me een beter plan, ook beter voor het hoofd ;)
Gasbrander.....mmmm nee....ik houd het wel bij watervaste lucifers en kaarsen :)
 

Flos

SHTF Expert
Niemand heeft eigenlijk gereageerd waarom een 200l vat en een jerrycan van 25l.
Wel.
Als er ooit iets gebeurt en ik moet overhaast inladen om weg te rijden. Ga ik niet sukkelen om een 200l vat op mijn aanhanger te krijgen.
Gewoon de 25l jerrycan laden. Dan heb je toch zeker dat mee.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
@June Jij deed de Hondenwacht zie ik... Hier weer eens op de bank in slaap gevallen, en om 04:30 al weer wakker. Tja, dan beter even iets zinvols doen. Een late start van de dagwacht, sorry. De rest kan gaan slapen;). https://nl.wikipedia.org/wiki/Scheepswachten

Petroleum is ook veiliger dan benzine, en is kennelijk ook langer houdbaar. Het is niet voor niets dat er vroeger veel mee werd gestookt en licht mee werd gemaakt. Ik heb zelf een aardig voorraadje staan, ook al kan ik niet aan @Flos tippen (225 liter, grote griebels, maar wel mooi:thumbsup:), en twijfel er zelf niet aan dat dat spul na 10, 20 of zelfs 30 jaar nog best zal branden.
De gewone petroleum van de pomp (0,70 Euro/l in Baarle Nassau/B) ruikt wel meer dan dat gezuiverde spul (minimaal 2,20 Euro/l !) maar ik zou toch geen Hollandse prepper zijn als ik niet gewoon 3x meer op voorraad zou nemen met een heerlijk ouderwets luchtje, dan dat peperdure spul, voor dezelfde investering... Meer doen met minder;) De olieman van vroeger is volgens mij ook niet rijk geworden van "super gezuiverde nu nog beter" olie, want z'n klanten waren (toen) vast nog niet op hun achterhoofd gevallen:D.

Een simpel handpompje is nog wel handig om de petroleum uit een jerrycan te kunnen pompen. Morsen bij schenken is dan niet aan de orde, en een losse jerrycan-schenktuit is dan eigenlijk niet meer nodig. Zo'n dingetje als deze is prima, voor maar 'n 1,20 Euro inclusief verzending vanuit China https://nl.aliexpress.com/item/OEM-...id=895bd951-9975-4286-bcaa-36540c08fa57&tpp=1 Maar Van Cranenbroek heeft die ook, voor een paar dubbeltjes meer.

Ik heb zojuist nog even gezocht naar die prima "torch"aanstekers die de Action tegen oud en nieuw voor zo'n 1,75 Euro in het assortiment had. Zo een als deze:
hqdefault.jpg

Aansteken moeten we de petroleum immers ook. Ik heb er toen een gekocht, en die is echt prima en kost elders veel meer, maar die heeft men nu niet meer. Enfin, een gewone aansteker doet het natuurlijk ook. Ik heb mij wel voorgenomen om tegen oud en nieuw het aansteker-schap van De Action eens scherp in de gaten te houden, voor nog eens zo'n mini hand-gasbrandertje (want dat is het eigenlijk);)

Ik vond zojuist wel het volgende, is wel een beetje off-topic (sorry) maar is misschien ook voor anderen iets. Het is niet perse iets om petroleumbranders mee aan te steken, maar wel handig als je sowieso eens een hand-gasbrander nodig hebt. Mijn Campingas-gasbrandertje (op van die dure bolle doorprik-busjes) begaf het laatst, dus ik denk dat ik zo'n ding als deze branderkop koop. Die past op de goedkope blauwe gasbussen van de Action als ik het wel heb, en is dan een goedkope hand-gasbrander, helemaal in de prep-gedachte. Met piezo ontsteking.
Altijd mooi voor een "creme brulee" of "geflambeerde muis" in de prephut;)
Hot-920-Metalen-Vlam-Pistool-Lassen-Gas-Aansteker-Verwarming-Ontsteking-Butaan-Draagbare-Camping-Lassen-Gas-Torch.jpg


https://nl.aliexpress.com/item/Hot-...73-43ff-97b8-73eab2d84a76&transAbTest=ae803_3

Onkruidbrander van de action is ook een top ding. Kost een 10tje met een lange gasfles (geen prik bus). Als je die ergenst tussen klemt zal je er prima op kunnen koken.
Mss is het een optie voor june om op kolen te branden. Steel je buiten aan en als ze gloeien neem je ze mee naar binnen. Dan leg je er een stuk speksteen op die de warmte vssthoud en langzaam vrij geeft nadat de kooltjes uit zijn.

Wat de meeste al roepen is je ruimte kleiner te maken. Tentje bouwen door dekens over de eettafel ik noem maar wat...
 

petroman

SHTF Expert
Tentje bouwen door dekens over de eettafel ik noem maar wat...
En daar ga je dan de hele dag in zitten met je gloeiende kolen ?

Als de kamer van @June geen schoorsteen heeft zo ik niet adviseren om iets met kolen te gaan doen.
Met schoorsteen, kan ze overwegen een kolenkachel te kopen een aan te laten sluiten.
Met schoorsteen, kan ze ook overwegen een open haard aan te laten leggen.
Maar ik vrees eea teruglezend dat dat niet de optie was/is die haar voor ogen staat.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
En daar ga je dan de hele dag in zitten met je gloeiende kolen ?

Als de kamer van @June geen schoorsteen heeft zo ik niet adviseren om iets met kolen te gaan doen.
Met schoorsteen, kan ze overwegen een kolenkachel te kopen een aan te laten sluiten.
Met schoorsteen, kan ze ook overwegen een open haard aan te laten leggen.
Maar ik vrees eea teruglezend dat dat niet de optie was/is die haar voor ogen staat.
Kooltjes?
Ik zou wel een zak van deze kooltjes willen hebben.
Die gloeien wel zo'n 80 jaar onafgebroken, geen schoorsteen nodig, en voetschimmel en huismijt zijn dan ook gelijk verdwenen;).
upload_2017-9-1_16-26-33.png
@joepmeloen had die wellicht in gedachten...;)
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik ga beginnen met 50 liter petroleum, daar moet ik een maand extreme kou mee kunnen trotseren en een lichtje in de duisternis kunnen maken......ik begin nu met 1 maand voor alles......dan heb ik iig een maand de tijd om een plan te maken.....want heb besloten geen senario's uit te denken. Eerst overleven en dan anticiperen op de nieuwe werkelijkheid lijkt me een beter plan, ook beter voor het hoofd ;)
Gasbrander.....mmmm nee....ik houd het wel bij watervaste lucifers en kaarsen :)
@June Groot gelijk hoor. Mogelijke scenario's voor de geest halen is niet slecht, en is ook wel leuk eigenlijk (ik weet het, ik heb een flinke kronkel), maar ik prep ook meer in het algemeen. Het heeft meer zin om eerst die zaken goed aan te pakken die bij een willekeurige SHTF altijd een probleem zullen zijn, dan om de aandacht te fixeren op heel specifieke zaken, vind ik. Dat kan altijd nog, zodra de basis op orde is. Tenzij er grote specifieke risico's zijn, maar dat is meer locatie gebonden denk ik. Een maand solide vooruit kunnen is zeker een mooie start en een behoorlijke voorsprong op menig ander:thumbsup:.

Je houdt het bij kaarsen? Hmmm, mijn vrouw is ook al zo gek op kaarsen en waxinelichtjes:rolleyes:. We kunnen hier wel een theelicht-museum beginnen, en overal waar ik iets belangrijks wil neerzetten, staat al zo'n snert ding in de weg. En "de vlam erin" helpt ook al niet...
Je vergeet de olielamp toch zeker niet? Een gewone met zo'n vast stormglas en platte lont is al mooi (ik ben verliefd op m'n Feuerhand...), is veel veiliger dan kaarsen en blijft ook bij een flinke wind nog branden. Een olielampje kan je ook beter als nachtlampje hebben dan een kaars...
Later zou je dan voor helderder licht altijd nog eens kunnen kijken naar een petroleum druklamp, en daar weet @petroman vast wel raad te geven. Het licht van die dingen doet niet onder voor elektrisch licht.
 

Ray

SHTF Expert
Goed punt @RockyFlats als @June toch petroleum al in huis heeft is een tweetal goede stormlantaarns onmisbaar en erg makkelijk. Simpel in gebruik, veiliger dan kaarsen en je kunt ze makkelijk meepakken naar het toilet, zolder of kast. Zolang het geen Chinese stormlantaarn is zit je goed. Misschien weet @petroman te wijzen naar een topic over stormlantaarns hier of op 't oude forum.
 
Bovenaan