• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Petroleumkachel Tonysun Foetsie (wil niet uit)

F

frans81

Gast
Ik kon weer een hele mooie Foetsi kopen . Heb het niet gedaan !
Waarom niet ?
Ben er al achtergekomen dat de meeste second hand Foetsies problemen hebben .

Dus idd dan maar foetsie..weer kwijtgeraken .
Kun je denk ik beter een Zibro nemen . Denk ik ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

martin

Mankinds only hope
Dus idd dan maar foetsie..weer kwijtgeraken .
Kun je denk ik beter een Zibro nemen . Denk ik ;)

Ik persoonlijk zou na mijn ervaring met de Foetsie ook iedereen adviseren om voor een zibro/qlima te gaan.
De Foetsie is een prima kachel voor zijn prijs. Maar de roetvorming is groot en al je hem binnen gebruikt is een zibro (wel eentje met bovenverbrander oftewel een turbo) echt een stuk beter.
Minder geur, geen roetvorming en warmteopbrengst is hoger. een 2e hands Zibro/Qlima is in mijn ogen een betere keus dan een nieuwe Foetsie.
 

sky_kama

Elementary prepper
Ik persoonlijk zou na mijn ervaring met de Foetsie ook iedereen adviseren om voor een zibro/qlima te gaan.
De Foetsie is een prima kachel voor zijn prijs. Maar de roetvorming is groot en al je hem binnen gebruikt is een zibro (wel eentje met bovenverbrander oftewel een turbo) echt een stuk beter.
Minder geur, geen roetvorming en warmteopbrengst is hoger. een 2e hands Zibro/Qlima is in mijn ogen een betere keus dan een nieuwe Foetsie.
Vreemd. Ik vind het juist een fantastisch ding. Het is voor mij een uitkomst. En ideaal als noodverwarming. Had je die lont niet te hoog staan? Ik heb helemaal geen last van roet gehad of last van stank in huis.
Oktober, november tot 5 december heb ik mijn huis warm weten te houden met alleen de Foetsie in de woonkamer (gezinswoning/tussenwoning)
5 december deed ik de CV termostaat aan in huis op 18 graden. Maar dat kwam voornamelijk omdat het te vochtig werd in huis.
En verder als het wat koud was deed ik even een uurtje de Foesie er bij aan.
Ik heb nu de eindafrekening gekregen deze maand en ik krijg 660 euro terug. Mijn premie is 110. Variabel contract. Aan brandstof Foesie was ik in totaal 120 euro kwijt en ik heb daar nog wat van over.
Het was een experiment deze winter die erg succesvol was.
Die Foetsie had ik op de salon tafel staan en dat het zo rond straalt vond ik erg plezierig. Heel snel dat de woonkamer aangenaam warm werd.
 

Ray

SHTF Expert
Iedere Japanse petroleumkachel is goed @martin, maar ik deel je bezwaren over de Foetsie. Het is ook een goedkoop kacheltje voor incidenteel gebruik, waar de andere merken bedoeld zijn voor continu gebruik in Japanse huizen. Je kunt dan ook wel vier Foetsie's kopen voor de prijs van een instap Zibro. Dat maakt de Foetsie ook aantrekkelijk, want het is toch meestal als noodverwarming bedoeld.

Dagelijks petroleumkachels stoken doen we om een goede reden niet meer, net als 100 kaarsen in je woonkamer laten branden, niet best voor de luchtkwaliteit.
 

martin

Mankinds only hope
Vreemd. Ik vind het juist een fantastisch ding. Het is voor mij een uitkomst. En ideaal als noodverwarming. Had je die lont niet te hoog staan? Ik heb helemaal geen last van roet gehad of last van stank in huis.

Het is dat ik een wit plafond heb, anders had ik die roetvorming niet opgemerkt.
Het is overigens zo dat ik het een prima kachel vind. Ik geef aan dat de zibro nog beter is (dus een 7,5 versus een 9)
Dat zit hem voornamelijk in de techniek van extra verbranding in de bovenkamer van de turbo.
Ik ben lui en doe een quote:

De Turbokachels van Zibro werken als enige ter wereld met het gepatenteerde dubbel verbrandingssysteem. Door de efficiënte Turbo-brander is de kachel razendsnel op temperatuur en kunt u overal in huis gebruiken.
Dit gepatenteerde Turbo verbrandingssysteem levert u een vrijwel reukloze verbranding op en een brandstofrendement van bijna 100%. Na een eerste verbranding bij 800°C wordt in de bovenste kamer extra zuurstof toegevoegd om bij 1200°C de verbranding te optimaliseren. Zo stookt u voordelig en schoon

Dus stel dat iemand voor 50 euro een 2e hands zibro kan kopen, of voor 50 euro een nieuwe foetsie, zou ik het eerste adviseren.

Als we ooit nog een strenge winter zouden krijgen en de gasprijzen blijven stijgen dan gaat het betaalbaar warm stoken van een huis een flinke uitdaging worden.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Onuitroeibaar die mythe dat petroleum stoken voordelig is. De qlima brandstof is bijna 3 euro per liter en daar krijg je dan 0,8 x 46 MJ ofwel bijna 37 MJ voor. Een kubieke meter aardgas heeft een energieinhoud van ruim 35 MJ. De gasprijs heeft wel de 2 euro aangetikt maar nog niet de 3 euro.

En alle verhalen over turbobranders en patenten ten spijt, in de basis gaat het om het in de fik steken van koolwaterstofverbindingen van fossiele oorsprong. Zowel de goedkope foetsie als de gehypte Zibro modellen hebben hun afvoer in dezelfde ruimte als waar de warmte nodig is dus je krijgt er een beste bak CO2 en H2O bij.
Als je niet genoeg ventileert krijg je enorm veel last van vocht. En hou ook het CO2 niveau in de peiling, te veel CO2 is dodelijk.

Heb overigens wel 2 foetsies en een paar gasflessen + brander als noodvoorziening achter de hand.
 

Erny

Last (wo)man standing
De Foetsie heb ik afgelopen vrijdag mee naar huis genomen. Zo kan ik hem hier rustig (en warm) uit elkaar halen met de YT filmpjes en gebruiksaanwijzing bij de hand.
Misschien vandaag wel. :cool:
 

Ray

SHTF Expert
De Foetsie heb ik afgelopen vrijdag mee naar huis genomen. Zo kan ik hem hier rustig (en warm) uit elkaar halen met de YT filmpjes en gebruiksaanwijzing bij de hand.
Misschien vandaag wel. :cool:
Heel belangrijk idd, want wat voor kachel je ook hebt, zonder enige kennis en ervaring loopt het al snel mis. En het maakt weinig uit wat voor kachel je ervaring mee hebt, want ze werken allemaal hetzelfde, ook met turbo kop van Zibro. Het allerbelangrijkste is dat de pit/lont goed staat afgesteld, turbo of niet, anders heb je geen optimale verbranding wat vooral extra luchtverontreiniging brengt, naast minder warmte.

De laser kachel werken anders en zou ik mijden als de pest, want onderdelen zijn erg lastig te verkrijgen en duur. Twee keer per jaar komt er wel iemand langs op het forum die naar onderdelen voor z'n laserkachel zoekt.
 

martin

Mankinds only hope
Onuitroeibaar die mythe dat petroleum stoken voordelig is. De qlima brandstof is bijna 3 euro per liter en daar krijg je dan 0,8 x 46 MJ ofwel bijna 37 MJ voor. Een kubieke meter aardgas heeft een energieinhoud van ruim 35 MJ. De gasprijs heeft wel de 2 euro aangetikt maar nog niet de 3 euro.

Goed dat je het nog even aanstipt.
Nu is het wel zo dat ik petroleum aan de pomp in belgië koop voor 1,02 euro / Liter (vorige week) en ik al een jaartje of 10 deze Petroleum gebruik zonder problemen.
De hoofdreden dat ik deze kachels bezit is om in geval van een SHTF alsnog iets achter de hand te hebben. Maar ondertussen durf ik het ook te gebruiken als primaire verwarming in sommige ruimtes.
Ventileren is inderdaad belangrijk bij een gesloten systeem.
Maar met de huidige gasprijzen is deze vorm van verwarmen voor mij echt goedkoper. Ook omdat ik dan selectief verwarm en stralingswarmte heeft het vreemde effect dat je 18 graden een stuk warmer zal ervaren dan 21 graden met een radiator.
 

Ray

SHTF Expert
Daar zeg je een waar iets @martin, met zo'n kachel ga je heel selectief om. Je gaat er voor zitten, in de stralingswarmte als de ruimte nog steeds koud is. Dat geeft een ander comfort dan wachten tot de hele ruimte warm is, het werkt meer als een kampvuurtje.

Ik blijft het een nadeel vinden dat het permanent stoken op petroleum niet zo goed is voor de luchtkwaliteit binnen. Er komt echt wel wat meer vrij dan alleen water en CO2, ook een bult fijnstof en uiteraard de zwavelverbindingen.

Qua kosten is het simpelweg per kWh aan warmte veel duurder en is het rendement vergeleken met een CV ook niet denderend, daarin heeft @buzz gelijk. Als de gasprijs nog verder stijgt dan komen we bij het kantelpunt. Belgische pomp petroleum even niet meegeteld, dat is niet voor iedereen weggelegd. Mij kost dat bv. dik 60 euro aan benzine voor de auto en vergeet de pitten/lonten niet.

Ik heb nog steeds een CO meter liggen, nergens voor nodig in mijn gasloze huis maar uiterst belangrijk als ik ook moet uitwijken naar m'n petroleumkachels. Goedkope CO2 meters zijn een stuk lastiger, die zijn duur of (goedkope) onbetrouwbaar. Zowel CO en CO2 sensors zijn kwetsbaar, beetje glassex (of andere vluchtige stoffen, bv luchtverfrissers) tijdens het poetsen gebruiken en die dingen kunnen meteen naar de afvalbak.

Voor het besparen van duur gas is nu de hybride warmtepomp extreem populair. Stookt elektriciteit als de temperatuur buiten niet te laag is en de warmtevraag niet te groot. Sommigen gebruiken hiervoor een airco die ook kan verwarmen. 't Is maar net wat je nodig bent.
 

Sudoma

Prepper
Laatst bewerkt:
Sorry maar ik ben nieuw hier en wou toch nog even wat kwijt.

Ik heb zelf ook dit probleem al vaker gehad met een foetsie 129 maar ook met Juji kookstellen en ook andere peteoleum stellen.

En nu had ik (vandaag) hetzelfvde probleem met mijn zelfgemaakt kooktoestel.

Meestal als de pit niet uit wilt gaan moet je toch echt het rubber onder het plaatje wat met vleugelmoertjes vastzit vervangen, schoonmaken, of gewoon iets vaster aandraaien.

Als de kachel warm is dampt de peteoleum wat meer dus als er dan valse lucht aangezogen wordt, verbrand je dus niet alleen teveel, maar ook gewoon je hele tank zonder dat je hem uit krijgt gemaakt.

Wat ik doe als ik zo'n kachel erbij heb is gewoon de brander eraf halen (of hoog optillen) als hij nog aan is. Je zult zien dat de kachel binnen 5 seconden uit is.
Zet de brander NIET terug op de pit.
Deze is zo heet dat hij veel damp uit je tank zal trekken!

Alles af laten koelen en je rubber nakijken.
Tankdop kan eventueel ook valse lucht zuigen, en de tankmeter ook!

Valse lucht = Oneindig branden.

De optie:
Mijn toestel wilt niet uit staat meestal niet in de boekjes haha

:)
 
Bovenaan