• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Phantom Braking: de nachtmerrie van zelfremmende auto’s

phtvs

Sysop
Admin

Phantom Braking: de nachtmerrie van zelfremmende auto’s​

Het is een verontrustend mysterie dat al jarenlang af en toe opduikt maar bij het grote publiek nauwelijks bekend is: phantom of ghost braking. Auto’s die plotseling en zonder aanleiding zelfstandig hard afremmen. Van 100 naar 0 in een paar tellen. Meestal loopt dit ‘spookremmen’ goed af, soms heeft het dramatische gevolgen. Bestuurders die het meemaken durven soms nooit meer in die auto te rijden.
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/phantom-braking-de-nachtmerrie-van-zelfremmende-autos

Dat is de adaptive cruise control, mijn auto doet dit ook in een bocht waar vrachtautoos langs de weg staan. Hij denkt dan waarschijnlijk dat we op de vrachtauto is afrijden. Hij kan inderdaad flink remmen maar zodra je gas geeft overrule je het remmen. Als de auto achter je ook adaptive cruise control heeft kan er niks gebeuren ;)

Ik moest er ook aan wennen maar het rijdt top dat adaptive cruise control.

Sterker nog je gaat bewuster rijden omdat je niet wil dat de wagen gaat afremmen. Wat wel opletten is zijn bochten en rotondes en filerijden.
Door bochten en dus ook rotondes is de wagen voor je ineens weg en gaat de wagen weer naar ingestelde snelheid. Ook bij 30 of 50km/u is dat even opletten. Filerijden ziet de computer als rechts inhalen en dat doet ie dan ook niet.

Verder zijn rand deb)(*len, die geen richting aangeven en opeens voor je zitten een uitdaging. Dan staat ie ineens op de rem maar goed dat zou je zelf ook doen.

Ik moest er ook aan wennen maar het rijdt top dat adaptive cruise control.

Sterker nog je gaat bewuster rijden omdat je niet wil dat de wagen gaat afremmen. Wat wel opletten is zijn bochten en rotondes en filerijden.
Door bochten en dus ook rotondes is de wagen voor je ineens weg en gaat de wagen weer naar ingestelde
Bij mij versnelt hij niet in bochtige wegen, maar wel als je de afrit van de snelweg pakt waar dan opeens een haakse bocht in zit ;)

Maar ik vind het ook wel fijn, het staat bijna altijd aan. Ook op n wegen.

Terug
Bovenaan