• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Plank monteren zonder te boren

G

gebruiker 3367

Gast
Dit is niet perse relevant voor preppen, maar met handige mannen op het forum wilde ik toch even de vraag stellen. (Voel je vrij de post te verwijderen als deze tegen de regels in gaat ivm relevantie).

Mijn probleem is dus het feit dat ik in een appartement woon van 60m2 en niet over al teveel opberg ruimte beschik.

Heb een prima badkamer, maar ook hier geen opbergruimte. Badkamer meubel zou me zo €1000 kunnen kosten gezien het formaat (120x50) in combinatie met het feit dat deze slechts 1 sifon heeft. Zo’n beetje alle betaalbare wastafel onderkasten (ikea, praxis etc) van 120cm zijn voorzien van twee sifon uitsparingen namelijk.

Prima, misschien dan gewoon een lange plank van 120x40 cm onder de wastafel monteren en daar de handdoeken opleggen.

Nu loop ik tegen het probleem aan dat een zwevende plank van dat formaat behoorlijk dikke schroeven vereist, dikker dan de breedte van de voeg. En het is in een huurappartement verboden om in de tegels zelf te boren.

Nu vroeg ik mij af of het mogelijk zou zijn om planken dragers met siliconen kit aan de tegels “te lijmen”? Zo ver ik weer kun je siliconen kit vrij eenvoudig wegsnijden, zonder de tegels te beschadigen.

Ik vraag me alleen af of het sterk genoeg is om de houders en de plank te dragen. Ook gezien het feit dat de tegels glad geglazuurd zijn.

Het zou in ieder geval wel een hele lade in mijn kast in de slaapkamer vrijmaken als ik de handdoeken in de badkamer kan gaan bewaren en die ruimte zou ik dan weer voor mijn preps kunnen bewaren.

3884A846-291E-4EAC-8A49-AB46D0594859.jpeg 3A328224-5D96-4EFD-8006-66BED670B5DD.jpeg
 

petroman

SHTF Expert
Siliconenkit is geen constructielijm. En ook constructielijm heeft zijn/haar grenzen. Ik zou het niet doen.
Ik zou gaan voor een plank met "zijpootjes" die gewoon op de grond staan. Of gewoon een plankje op één van de niet gebruikte syphon gaten leggen van een goedkope onderkast.
 

logan1202

Prepper goeroe
Je kan ook een gewone kast halen en zelf een uitsparing voor de sifon erin (laten) zagen. Plakken lijkt ook mij geen goede keuze.
 

drent

Diehard Prepper
Niet aan de muur geschroefde plank heet stelling of kast. Pas aan wat je wel kan gebruiken, maakt ook dingen via mp of de kringloop mogelijk.De hubo adverteerd nog al eens met timmermans hulp voor de klanten als je iets complexer dan recht afzagen (want dat doet bv praxis wel, mits bij hen gekocht) niet zelf kan.
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb onlangs op het internet oerserke dubbel zijdige kleefband zien voorbij komen.
Hoe het noemde weet ik niet meer. Maar is misschien een oplossing.
 

Ray

SHTF Expert
Ik heb onlangs op het internet oerserke dubbel zijdige kleefband zien voorbij komen.
Hoe het noemde weet ik niet meer. Maar is misschien een oplossing.

TESA, maar ook Pattex heeft diverse producten voor het monteren, ophangen e.d. Klevende spijkers, schroeven, strips en tape. Erg handig voor spiegels, haakjes, kleine rekjes, horren, etc bij moderne huizen met kunststofkozijnen en andere ongein waar de ouderwetse spijker en schroef niet meer gewenst zijn.

@Petite Prepper Hoewel het aantal kilo's wat die tape en kleefschroeven kunnen houden indrukwekkend is, gaat het alleen om een kracht loodrecht naar beneden en mag het op te hangen object niet te veel uitsteken (1 cm). Bij het monteren van een plank maak je een hefboom en haal je dergelijke gewichten niet. De handdoeken zullen wel blijven liggen, maar je hoeft maar een keertje te steunen op die plank en hij gaat alsnog. En dit verhaal gaat ook op voor verkrijgbare montagekit soorten.

Ik zou er ook gewoon pootjes onder zetten en misschien regelmatig eens langs bij de kringloopwinkels met een rolmaatje op zak want daar is het nog goedkoop. Twee kleine kastjes aan weerszijden van de wastafel zie je ook vaak.
 
F

frans81

Gast
Ik weet niet of het kan !?
Van muur tot muur en dan plank klein beetje groter pakken en dikker ( ivm doorbuigen ) . Dan er tussen klemmen . Zit muurvast en zonder boren , schroeven enz .
Heb ik ook wel eens gedaan . Zelfs met 10 kg of veel meer erop blijft het zitten
 
G

gebruiker 3367

Gast
De plank weegt 6kg en qua gewicht zal er ook max 6kg op komen te liggen. Dus dat is niet gek veel lijkt me. Vraag me of af het zou lukken om met de planken dragers te werken en die op de verticale voegen te boren, zolang het schroefgat en de plug 4mm zijn en de schroef zelf dan 3mm moeten zijn gok ik. Klinkt smal, maar gezien er 3 schroeven per drager ingaan is het misschien alsnog stevig genoeg?
 

petroman

SHTF Expert
Ik zou gewoon vier pootjes halen bij de bouwmarkt.
Je mag de tegels niet beschadigen waarom dat risico dan nemen ?
 
F

frans81

Gast
De plank weegt 6kg en qua gewicht zal er ook max 6kg op komen te liggen. Dus dat is niet gek veel lijkt me. Vraag me of af het zou lukken om met de planken dragers te werken en die op de verticale voegen te boren, zolang het schroefgat en de plug 4mm zijn en de schroef zelf dan 3mm moeten zijn gok ik. Klinkt smal, maar gezien er 3 schroeven per drager ingaan is het misschien alsnog stevig genoeg?

De kans dat je met boren tussen de voegen alsnog de tegels beschadigt is ruim 80 % .

Maar dit is vooral afhankelijk van de ondergrond. Het materiaal en samenstelling waarin de boor zijn weg zoekt .
Wel op kloppen of toch maar niet op kloppen !?
Een boor kan zomaar weglopen . En dan is rechtdoor niet meer rechtdoor .
 

logan1202

Prepper goeroe
Als je het doosje goed sluit kunnen je boren niet weg lopen. En ze een beetje goed verzorgen zorgt ook dat ze die neiging niet hebben.
:fluit:
Zoveel ondersteuning, en dat alleen voor een plank. Kan je voorstellen als je echt iets moeilijks vraagt.
:tearsofjoy:
 
G

gebruiker 3367

Gast
Ik vind iets op pootjes simpelweg niet mooi staan, het oog wilt ook wat haha. Heb in vorige appartementen vaak tussen de voegen geboord, nog nooit een tegen beschadigd. Was in dit geval vooral bang dat de schroeven te dun zouden zijn om de plank te kunnen houden.

Tegelijkertijd hangt mijn gehele voedselvoorraad aan een ikea wandkast in de hoogte aan een tussenmuur, dus waarschijnlijk maak ik me zorgen om niets.
 

Flos

SHTF Expert
@Petite Prepper een Vlaams spreekwoord zegt.
Ge zijt meer mee het kalf dan mee de schone.

Nu weet ik niet of Google het woord schone kan vertalen in de context dat het op zijn Vlaams is weer gegeven.
 

Ray

SHTF Expert
Voegen van badkamertegeltjes zijn meestal erg dun, daar krijg je zonder beschadiging geen plug tussen. Je raakt altijd de randen van de tegels, al is het boortje dunner, voegspecie is erg zacht, tegellijm/cement eronder een stuk harder. Dat lukt nooit om zo precies te boren uit de losse pols.

Maar misschien moet je je ook niet al te veel zorgen maken over het beschadigen van die tegels. Mocht ooit bij verhuizing blijken dat ze er over vallen, dat is het vervangen van een paar beschadigde tegeltjes vervangen nu ook weer niet zo prijzig of lastig.

Zo doe ik het hier althans, gewoon die boor erin op de voeg en niet teveel malen dat het een millimeter tegel meeneemt.
 

Roel

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Lijmen... tja, hoe sterker de lijm hoe beter het hangt en... hoe slechter je dat spul weer van de tegels krijgt mocht je willen verhuizen.
Ik zou Ray's opmerking volgen, 4 mm boortje gebruiken, redelijk lange schroeven en dan heb jet het minst last van beschadigingen.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Voegen van badkamertegeltjes zijn meestal erg dun, daar krijg je zonder beschadiging geen plug tussen. Je raakt altijd de randen van de tegels, al is het boortje dunner, voegspecie is erg zacht, tegellijm/cement eronder een stuk harder. Dat lukt nooit om zo precies te boren uit de losse pols.

Maar misschien moet je je ook niet al te veel zorgen maken over het beschadigen van die tegels. Mocht ooit bij verhuizing blijken dat ze er over vallen, dat is het vervangen van een paar beschadigde tegeltjes vervangen nu ook weer niet zo prijzig of lastig.

Zo doe ik het hier althans, gewoon die boor erin op de voeg en niet teveel malen dat het een millimeter tegel meeneemt.

Voegen zijn ongeveer 5mm hier, heb mijn stiefvader nog nooit een tegen kapot zien boren. Misschien dat je een millimeter tegelrand meepakt, maar na het opvullen zien je daar weinig meer van. Vooral omdat het in dit geval ook onder de wastafel zit, dus het zal niet zoveel opvallen.

Het is meer dat je niet regelrecht gaten in de tegels mag boren en daar maakte ik me zorgen om. Ik denk dat ik dus toch gewoon lekker eigenwijs ga zijn in dit geval :fluit:

Bedankt voor jullie tips!
 

petroman

SHTF Expert
Voegen zijn ongeveer 5mm hier, heb mijn stiefvader nog nooit een tegen kapot zien boren. Misschien dat je een millimeter tegelrand meepakt, maar na het opvullen zien je daar weinig meer van. Vooral omdat het in dit geval ook onder de wastafel zit, dus het zal niet zoveel opvallen.

Dus er is eigenlijk geen probleem/uitdaging/vraag ?
Je zocht meer een bevestiging van wat je al van plan was te gaan doen: boren in de voegen.
 
Bovenaan