Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Schoonmaak azijn met een beetje soda en heet water, uurtje laten weken en goed uitspoelen.
Ik heb al een aantal jaren mijn berkey waterfilter. Nou zag ik vandaag opeens dat er een bruine vlek in zit. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Is dit vliegroest of eerder door warmte onstaan? Ben vooral benieuwd of dit kwaad kan en of ik dit op een manier weg kan krijgen. Alle tips zijn welkom
Bekijk bijlage 28616
Bekijk bijlage 28617
Hee @nadiak , leuk om de reactie van een zekere Tom (van de Berkey verkoper?) te lezen. Een "lasvlek" leek het mij ook, maar wel eentje met wat roestvorming.Beste Nadia,
Bedankt voor jouw bericht!
Goed dat je ons een bericht hebt gestuurd, want roest moet inderdaad niet voorkomen en mocht het wel zo zijn, dan valt dit natuurlijk onder de garantie.
Wat je echter op de foto en in jouw bak ziet, is een zogenoemde lasvlek. Deze hebben een vlamachtige afbeelding. Bij het maken van de bakken, wordt de bodem vast gelast aan de ronde vorm. In de randen zitten dan lasnaden en soms kunnen hier dan lasvlekken ontstaan. Dat gebeurt eigenlijk altijd na enige tijd gebruik.
Deze lasvlekken zijn echter onschuldig en dus helemaal niet erg. Het enige wat je even voor de zekerheid kan testen is door met een stukje keukenpapier op de lasvlek te duwen. Als er dan een bruine afdruk ontstaat op het papier, dan kan er net een puntje roest zijn ontstaan. Dan is de lasnaad ‘te diep’ gegaan. Dit komt eigenlijk bijna nooit voor, maar kan je dus even voor de zekerheid doen. Op de foto kan ik het namelijk niet zo goed zien of er een echt roestvlekje zit. Als er toch een bruine afdruk is, dan laat het ons weten en wordt de bak onder garantie omgeruild. Is er geen bruine afdruk, dan is het helemaal prima en kan je het gewoon zo laten. Je kunt er verder namelijk niets aan doen om het weg te halen.
Natuurlijk mag je de vlek de aankomende periode gewoon in de gaten houden. Mocht er dan toch wat ontstaan, dan laat het direct weten.
Ik hoor dus graag van jou…
Alvast bedankt voor jouw reactie en nog een fijne dag gewenst!
Natuurlijke groet,
Tom van Alternatievemiddelen.nl
Roest is niet schadelijk, totdat het (doorge)roest is @nadiak .Volgens het bedrijf waar ik het gekocht heb is het dus niet schadelijk. Ik heb azijn en soda geprobeerd maar het word helaas niet minder.
Roest is niet schadelijk, totdat het (doorge)roest is
@JJ&A , de verkleuringen duiden op hitte-inwerking en op een plaatselijke verandering van het (voorheen) roestvaste staal. De kleur blauw past bij een typische oxidatievorm van ijzer, net zoals het bruin en de tussenliggende kleuren. Die kleuren komen niet zomaar uit de lucht vallen maar zijn geoxideerd ijzer. Het lassen was hier dus de oorzaak.Ja beste @RockyFlats roest was ook mijn indruk, je heb goede anti roest adviezen gegeven.
Bij een bedrijf die een rvs-uitlaat voor ons T5-campertje is gemaakt hebben ze ook een rvs beschermbeugel gemaakt en die ging ook roesten, waar werd ook een behoorlijke zuurpasta op gedaan om het ijzer uit de rvs buis te bijten, en dat is heel goed gebleken, de roest in niet weer begonnen.
Dat viel onder de garantie die zij hanteren, dat zal ook wel het geval zijn van de toch al dure Berkey-waterfilter.
Dus kijk of je er als nog een garantie geval van kan maken en dat je zelfs een nieuwe er voor terug krijgt, echt probeer het @nadiak en vertel ons dan later hoe het is gegaan.
Nog even een vraagje,
Zaten de vlekken ook al op de filter toen je wat jaren geleden het toestel in je bezit kreeg, zo niet dan zijn het geen zogenoemde lasvlek, maar meer logies roestvlekken die verder kunnen gaan.
Nee deze zaten er toen ik hem had gekocht zeker niet.
Sorry @phtvs , maar geoxideerd ijzer is nu eenmaal roest (oxidatie) en dat is het, zij het nog marginaal kennelijk. Ik heb genoeg roestvaststalen en chroomstalen producten warmtebehandelingen zien ondergaan en gelast zien worden, om te weten dat hier qua corrosiebestandheid sprake is van een kwetsbare plek. Ik heb er overigens beroepsmatig "hands-on" ervaring mee gehad, en meen wel te weten waarover ik spreek. Nergens zal je zien dat de industrie dergelijke plekken onbehandeld laat, en zeker niet waar er in gebruik contact met een electroliet is.Er is nu al een aantal keren duidelijk aangegeven dat het GEEN roest is. Prima om mensen te willen helpen, complimentje daarvoor, maar doorzagen over roest heeft geen zin en zet mensen alleen maar op het verkeerde been.
Bedankt voor jullie kennis. Ik heb gekeken met keukenpapier of de plek afgeeft maar dit was niet het geval. Ik ga toch proberen bij het bedrijf om hem te wisselen voor een nieuwe.