• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Kijk bijvoorbeeld ook naar een pleisterspray, werkt goed tegen schaafwonden op je hoofd bijvoorbeeld.
Mwah, een schaafwond geneest het best "aan de lucht".
Hooguit tijdens het bloeden/druipen de wond even afplakken met een gaasje, of op behaard hoofd/benen even een gaasje ertegenaan houden. Dat gaasje is meer tegen het lekken dan voor de wond zelf. Overigens is kort bloeden juist goed, dan spoelt het vuil mee de wond uit.
Voor kinderen niet aan te raden om pleisterspray te gebruiken, het prikt enorm.
Mocht iemand toch nog pleisterspray willen gebruiken, dan wel eerst goed ontsmetten, er ontstaan flinke ontstekingen als je het niet doet en de spray eraf krijgen is niet makkelijk.
 

phtvs

Sysop
Admin
Voor kinderen niet aan te raden om pleisterspray te gebruiken, het prikt enorm.
sow nou, dat hebben wij hier gemerkt. We hadden zo'n spuitbusje gekocht, want handig. Maar die rommel prikt niet, maar bijt en nogal fel ook. Daarnaast laat het een lange tijd een plakkerig filmpje achter op je huid en dat krijg je er niet makkelijk weer af. Met als gevolg dat bacteriën zich daar juist gaan ophopen.
 

Kevin Fox

Survivor
Laatst bewerkt:
Ik las hier een aantal zaken en wilde toch even reageren.
Zelf heb ik een opleiding Combat Trauma for Civilians van Jeffrey Hensly (anesthesist, arts bij SWAT team in de vs en ervaring in Afghanistan etc).
Enorm boeiend, leerrijk (vooral wat wel en NIET doen).
De opleiding omvat situation awareness, tracheotomie, behandelen van klaplong, inventief omgaan met middelen die er zijn etc...

Eerst en vooral voor degenen die geen opleiding hebben gehad: Stel geen medische handelingen waar je geen kennis van hebt of niet zeker van bent.
Wat de Tourniquets betreft: Koop geen dure, fancy tourniquets.
Een aanrader is de SWAT tourniquet, de cat tourniquet vind ik té traag om te plaatsen --> je staat onder stress, uw slachtoffer bloedt tot de dood, overal paniek...
Ga dus voor simpele tourniquets die binnen de 20 seconden kunnen geplaatst worden. Kleine tip: stay away from Alibaba, -express etc --> inferieure kwaliteit.
De rope tourniquets: zéér efficiënt maar weet dat deze véél pijn doen: ze moeten zeer straks aangebonden worden (doe ze maar eens rond uw been). Het kan zijn dat je uw slachtoffer moet tegenhouden om deze los te maken omwille van de pijn...
Die chestseals: Ook hier zijn de duurste niet de beste, belangrijkste is dat het plakt! Vergeet ook in je kit geen scheermesje te voorzien! --> Haar wescheren ronde de wonde.
Ga er A.U.B. niet van uit dat je kennis van zaken hebt door videofilmpjes op Youtube te bekijken maar volg een opleiding...
De chestseal is inderdaad niet voldoende, er dient een naald geplaatst te worden in de borstholte.
Let ook op met clotting produchten die warm worden(zie onderstaande foto)! Wij hebben gezien hoe het bloed gewoon kookte! Niet echt iets dat je iemand wil aandoen...
Toch even zeggen: Ik wil hier niet de betweter komen uithangen, enkel constructief bijdragen, dus als mensen denken dat ik een fout maak in mijn stelling dan hoor ik graag repliek!
 

Bijlagen

  • 51EfnhU8nSL.jpg
    51EfnhU8nSL.jpg
    34.8 KB · Weergaven: 10

Kevin Fox

Survivor
Zo, ik heb even de tijd!
Dit zijn de tourniquetten:

De bekendste is denk ik de CAT-4:
combat-application-tourniquet-cat-new-item-available-in-febuary-18.gif

CAT-4 staat voor Combat Application Tourniquet Generation 4. Das een hele mond vol.
Deze zijn met één hand aan te brengen en goed op spanning te zetten met het stokje.
Je zet de band (strak) vast met klittenband en vervolgens breng je hem op spanning.
Echt compact zijn ze niet en de prijs is stevig, ze kosten zo'n €40,-

Dit is de SWAT Tourniquet:
Swat-T-Tactical-Tourniquet-1.jpg

Het SWAT-T Tourniquet heb ik nu in mijn IFAK zitten. Het staat voor Stretch, Wrap And Tuck.
Het tourniquet is bijzonder gemakkelijk aan te brengen en heeft ook een mooie breedte (om zenuwschade te voorkomen). Oefening is wel nodig om hem zelf om je arm aan te brengen.
Hoe dit met één hand onder het bloed gaat... ik heb geen idee.
Kost €19,50

En dit de RATS Tourniquet:
RATS_tourniquet_A-400x400.jpg

In mijn vorige post noemde ik dit onterecht RATT. Het moet RATS zijn: Rapid Application Tourniquet System. Deze is bijzonder compact en zou eenvoudig met één hand aan te brengen moeten zijn. Deze ken ik pas sinds kort. Het elastiek is veel smaller dan de CAT-4, waardoor de mogelijkheid op zenuwschade bestaat. Door de tourniquet als een spiraal aan te brengen is wel de juiste breedte te maken om goed af te knellen. De RATS kost $14,95.

Er zijn nog meer soorten. Je kan ze ook nog improviseren. Maar hou in gedachten dat de 'band' die je aanlegt minimaal 1,5" breed moet zijn om goede afsluiting te krijgen. Dat is bijna 4 centimeter!
Paracord kan wel, maar dan moet je deze als een spiraal aanbrengen met een breedte van 4cm!
Houd er ook rekening mee dat een dun draad de kans op zenuwschade vergroot.

Als laatste, wat voor tourniquet je ook koopt: koop er een watervaste stift bij die op vette/natte huid kan schrijven. Het is voor hulpdiensten van groot belang om te weten dat er een tourniquet geplaatst is.
Dit geef je aan door op het voorhoofd van de patiënt "TQ:tijd te schrijven" Bijvoorbeeld: TQ1420.
Zo kunnen ze duidelijk zien dat er een tourniquet is aangebracht, maar geef het bij de overdracht ook even aan. Richtlijnen geven aan dat een tourniquet veilig te gebruiken is van maximaal 1,5 tot 2 uur (sommige bronnen 1 tot 3 uur).

Tourniquets kunnen zelf tot 48u worden aangehouden, zonder schade, lees: de persoon zal terug wandelen - als zijn been niet te zwaar beschadigt is natuurlijk).
In Afghanistan zijn er soldaten geweest die hun tourniquet zelf drie dagen hebben aangehouden, zenuwschade kan wel optreden....
Al valt het natuurlijk te prefereren om deze asap te verwijderen door een arts indien mogelijk.
Mijn punt is maar: men zal zijn been/arm niet verliezen van 6u een TQ te dragen. :)
 

TACAMO

Prepper
Ik las hier een aantal zaken en wilde toch even reageren.
Zelf heb ik een opleiding Combat Trauma for Civilians van Jeffrey Hensly (anesthesist, arts bij SWAT team in de vs en ervaring in Afghanistan etc).
Enorm boeiend, leerrijk (vooral wat wel en NIET doen).
De opleiding omvat situation awareness, tracheotomie, behandelen van klaplong, inventief omgaan met middelen die er zijn etc...
Was dit in Nederland?

Wat de Tourniquets betreft: Koop geen dure, fancy tourniquets.
Een aanrader is de SWAT tourniquet, de cat tourniquet vind ik té traag om te plaatsen --> je staat onder stress, uw slachtoffer bloedt tot de dood, overal paniek...
Ga dus voor simpele tourniquets die binnen de 20 seconden kunnen geplaatst worden.
Hoewel de CAT alleen voor een set ledematen valt te stagen (benen of armen) lijkt me nog steeds de CAT een betere tourniquet dan de SWAT. De SWAT vertrouwt op de stroefheid van het rubber om het zooitje op zijn plek te houden. Hoe snel en makkelijk gaat dat als deze nat van het bloed is? Dat kan heel snel gaan slippen.... Ongeacht dit vindt ik zelf de CAT makkelijker omdat het een kant-en-klare band is die men over de arm/het been doet en dan aantrekt en afknelt met de windlass. Een SWAT moet je wrappen, en dat lijkt me een stuk lastiger bij een tourniquet die je dichtbij de lies of oksels moet plaatsen.

[MOD]Quotes hersteld[MOD]
 

Kevin Fox

Survivor
Was dit in Nederland?


Hoewel de CAT alleen voor een set ledematen valt te stagen (benen of armen) lijkt me nog steeds de CAT een betere tourniquet dan de SWAT. De SWAT vertrouwt op de stroefheid van het rubber om het zooitje op zijn plek te houden. Hoe snel en makkelijk gaat dat als deze nat van het bloed is? Dat kan heel snel gaan slippen.... Ongeacht dit vindt ik zelf de CAT makkelijker omdat het een kant-en-klare band is die men over de arm/het been doet en dan aantrekt en afknelt met de windlass. Een SWAT moet je wrappen, en dat lijkt me een stuk lastiger bij een tourniquet die je dichtbij de lies of oksels moet plaatsen.

[MOD]Quotes hersteld[MOD]


België

En ja daar heb je wel een punt!
Nuja ik vond dat ik teveel moest "foefelen" met die CAT TQ (waarmee ik niet wil zeggen dat ie niet effectief is, integendeel!).
De snelste zijn natuurlijk de rope TQ's maar die zijn ook de meest pijnlijke...
Het voordeel van de CAT is dus dat het altijd plaatsbaar is én dat ie minder pijnlijk is.
Maar je moet 'm (alle eigenlijk) wel oefenen...
 
Bovenaan