• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Preppen 2.0?

Robert

Diehard Prepper
Vele vormen waarvoor men prept, heb ik de afgelopen jaren voorbij zien komen.
Maar we leven, zonder het meteen te beseffen, sinds 2019 in een andere wereld.
Covid heeft ons terug laten plooien op onszelf
Gas, elektra, voeding en ander grondstofprijzen gaan door het dak.
Mijn preppen voor een Bug-in is verschoven naar,
PREPPEN OM DE REKENINGEN TE BLIJVEN BETALEN.
Geld is hier (nog) geen probleem, maar wat brengt de toekomst?
Ik wil als ik met 85 met pensioen mag ook nog leven, en niet afhankelijk zijn van mijn bijna bejaarde kinderen.
Dus moet er nu een plan worden opgesteld.
Pensioensparen, langetermijn-sparen, zelfredzaamheid door tuinieren, etc.
Mijn skills verplaatsen zich dus naar bezuinigen, zelfvoorzienend, investeren, focus.
Dit zal de komende jaren met toewijding moeten worden uitgevoerd
En dit alles met in het achterhoofd.
"INZET en TOEWIJDING HEBBEN GEEN ONTSNAPPINGSPLAN"
Ik focus dus niet op mijn doel, maar op "wat moet ik veranderen", zodat het doel vanzelf bereikt wordt.
Investeren betekend geld overhouden, dit geld heeft dan ook meteen zijn doel nodig.
100 Euri bezuinigen betekend dus niet, €100 extra in budget, maar €100 extra voor volgende investering.
Met middelen, extra middelen creëren.
Als je een schuld verlaagt of aflost, moet je de "winst" dus meteen inzetten, op de volgende planning.
Ik betaal geen Hypotheek meer, maar mijn deel van de hypotheek, gaat nu direct in spaarplannen, beleggingen etc.
Winsten van beleggingen worden geherinvesteerd, is het niet in meer beleggingen ,dan in verbeteren en zuiniger maken van de woning.
En dus is mijn reden van preppen verschoven naar , wat met de toekomstige rekeningen.
Want , het leven gebeurd, de vette jaren zijn zeker 7 jaar voorbij, ik zal met pensioen moeten, (einddoel is 100+ jaar oud)
Als we nu niets doen, dan betekend SWT (brugpensioen) of pensioen, in huize "Willy e coyote" een SHTF situatie.
En vele zullen dat nu nog niet (willen) zien, maar de verzorgingsstaat zou wel eens een staat van zorgen kunnen worden,
en dan vooral voor "Jan met de korte naam".
Wat is jullie visie hier
Ik weet niet wat voor jou de beste manier om te investeren is. Zag wel de prijsstijgingen aankomen.
Ik verbaas me al heel lang nergens meer over. Ieder keer als ik dacht: het moet niet veel gekker worden, weten ze het nog 2 strepen gekker te bedenken.
Of bedoel je: wat is mijn visie op de toekomst ?
Mijn schoonvader zei ooit eens: de jeugd gaat het nog zwaar krijgen.
En hier in 031 werkt het zo: als je heel stil blijft zitten mag je kiezen, knippen of scheren.
‘s Lands grootste blijft de kleintjes neppen. En gelijk heeft ie.
Maar genoeg gemopperd, dat is nou precies waarom wij preppers zijn, wij zijn goed voorbereid en maken er het beste van.
En dat is in ons geval eenvoudig maar doordacht eten en natuurlijk af en toe wel wat medicine for the blues ;)
 
G

gebruiker 3367

Gast
Ben nog even in het hele eigenwoningforfait topic gedoken.
Plan is dus blijkbaar om de box van 0,45% (waar de meesten in vallen) te verhogen naar 2,45% en tegelijkertijd de hypotheekrente aftrek te verlagen van 40% naar 31%. En inderdaad in het algemeen Box 3 (inkomen uit vermogen, zoals aandelen etc) zwaarder te gaan belasten.

Al met al zouden de plannen ervoor moeten zorgen dat de overheid vanaf 2042 gaat verdienen aan huiseigenaren en dat in het geheel de kloof tussen rijk en "arm" in Nederland veel minder groot moet worden.
 
Bovenaan