• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Prepper gezocht voor televisieprogramma

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Goedenavond @KwestieKeijzer Leendert,

Fijn, vind ik jouw initiatief om aandacht te geven aan zelfredzaamheid!

Onze samenleving is niet in steen gebeiteld, en het functioneren ervan in ons steeds dichter bevolkte land is m.i. een kunststuk geworden dat ons kwetsbaarder maakt dan ooit. Dat besef, mag wat mij betreft gaan doordringen.

Evenals @Stuudje moest ik denken aan de Duitse en Oostenrijkse programma's waarin families diverse noodsituaties uitproberen. Op zich prima om mensen zo te informeren, maar of de spanningsboog van de gemiddelde Nederlandse kijker dat aan kan...?😉

Een leuke manier om de mensen aan het denken te zetten, dat zouden korte belevenissen zijn van een denkbeeldig persoon waarin noodsituaties worden ervaren. Filmpjes van een paar minuten wellicht, met "highlights". Ik denk dan bijvoorbeeld aan een Martin van Waardenberg die zoiets voorzien van een prima Rotterdamse humor zou kunnen. Gevolgd door een paneldiscussie met deskundigen over hoe het zich tot de werkelijkheid zou kunnen verhouden.

Ideëen voor dergelijke filmpjes zouden onze forumleden wel kunnen leveren vermoed ik... Een leuke en nuttige uitdaging zou het zijn...

Anders dan "een prepper" zijn/haar verhaal te laten doen, is het m.i mooier om zo kort-en-krachtig situaties te tonen waarmee men zich direct kan identificeren, om de mensen aan het denken te zetten. In de daarop volgende discussie kunnen voorzorgsmaatregelen worden genoemd.

Om een "prepper" een betoog te laten doen, dat zou het publiek minder aanspreken denk ik. Een ieder heeft hier wel zijn/haar eigen ideëen over "de beste voorzorgen", en het risico is niet ondenkbeeldig dat deze of gene prepper "de boodschap" eerder onbedoeld in het redicule zou trekken dan dat het serieus zou worden genomen. Ook is de ene prepper is de andere niet, en een scheef beeld is gauw verkregen.

Daarnaast vermoed ik dat men met iemand die herkenbaar in beeld wil, toch wel gauw een "buitenmodel prepper" zou treffen, zoals een "wethouder Hekking van Juinen", wellicht?


Wij hebben allen een eigen leven, en de meesten houden hun prep-bemoeienissen liever een beetje voor zich, dan het risico te lopen om publiekelijk voor gek te worden versleten door de buitenwacht.
Kijk ik naar het leuke filmpje van Dick Berts van jaren geleden, dan toonden de vele wc-rollen in beeld waarschijnlijk een zinvolle voorzorg, maar evengoed een hilarische en minder serieuze aanblik voor wie er (nog) geen risico's ziet. En om dan na een uitzending zo te worden herkend heeft dan wel iets humoristisch', maar of dat ook wenselijk is?

Ook denk ik, dat de gemiddelde "prepper" veel beter is voorbereid op mindere tijden dan voor de gemiddelde Nederlander een eerste streven zou zijn. Om het gros ertoe te krijgen om voor een of twee weken aan levensbehoeften en essentiële zaken in huis te nemen, is m.i. al een flinke uitdaging, die wellicht wordt bemoeilijkt door hen "ogenschijnlijk overreagerenden" te tonen. Kleine stapjes, maar wel snel, zijn dan zinvoller...

Veel succes toegewenst in ieder geval, met jullie initiatief!
 

marrid

Survivor
Denk dat het goed is dat hier aandacht voor is. Ik zie mijzelf niet als prepper maar ik denk gewoon na over het feit dat ik als moeder verantwoordelijk ben voor 3 tieners ook als het even lastig is in de wereld.

Succes met de zoektocht en ik hoop idd dat er iemand in beeld gaat komen met een duidelijk gezond verstand en niet als een gekkie zodat hopelijk bij mensen het kwartje gaat vallen
 

petroman

SHTF Expert
Ik denk dat er wat starters fouten gemaakt worden door de media:
1) de media moet eerst eens bij de overheid aankloppen met de vraag hoe zij zich heeft voorbereid. Hoe ziet de informatie verstrekking er uit richting bevolking en wat als ?? Wat is het draaiboek voor allerlei rampen?
BB is opgeheven maar als je naar de duitse THW kijkt zie je dat er bij (natuur) rampen een 2e hulp/rampen organisatie best handig is.
2) preppers hebben vanuit de verkeerde invalshoek altijd een vreemde "bijsmaak" als het gaat om interviews en reportages. Reken daar eerst eens mee af.
3) timing: voorbereid moet je altijd zijn maar waarom gaat dit alleen maar weer riedeltje "draaien" als iemand iets geroepen heeft? Zoals nu een hoge pief van uit het leger.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Ik denk dat er wat starters fouten gemaakt worden door de media:
1) de media moet eerst eens bij de overheid aankloppen met de vraag hoe zij zich heeft voorbereid. Hoe ziet de informatie verstrekking er uit richting bevolking en wat als ?? Wat is het draaiboek voor allerlei rampen?
BB is opgeheven maar als je naar de duitse THW kijkt zie je dat er bij (natuur) rampen een 2e hulp/rampen organisatie best handig is.
Tja, waar is ons "Technisches Hilfswerk", inderdaad?

Maar klopt de media eerst bij de overheid aan, dan kennen wij de teneur van een gemiddelde reactie wel. "Alles gaat immers goed, meneer de burgemeester..."?😉

Eerst de situatie onderzoeken en daarna gemotiveerd dergelijke kritische vragen aan hen voorleggen, dat spint m.i. meer garen. Onderzoeksjournalistiek!👍
2) preppers hebben vanuit de verkeerde invalshoek altijd een vreemde "bijsmaak" als het gaat om interviews en reportages. Reken daar eerst eens mee af.
@petroman , dat de media voornamelijk de oren laat hangen naar wat de politiek opportuun vindt, en het in de regel geen probleem vindt om halve waarheden en propaganda te verspreiden, dat weten we. Maar ook daar zijn er uitzonderingen en mensen die vrije nieuwsgaring en integer handelen voorstaan. Een goede kans geef ik het, dat Leendert zo iemand is, en dan prima tegemoet komt aan jouw punt 2).
3) timing: voorbereid moet je altijd zijn maar waarom gaat dit alleen maar weer riedeltje "draaien" als iemand iets geroepen heeft? Zoals nu een hoge pief van uit het leger.
Je bedoelt dan, dat er in de media eigenlijk voortdurend aandacht zou moeten worden besteed aan het belang van een basis-zelfvoorziening? En niet alleen- of pas zodra de nood hoog is?

Ik vind dat ook.

Het gebrek eraan is dan m.i. meer te wijten aan de samenleving zelf, aan de organen die zich bezig houden met rampenbestrijding, en aan de overheid.
Daar vandaan zou m.i. de motivatie moeten komen, om bestendig de zaken op orde te hebben en houden.

Om de media nu verantwoordelijk te houden voor de timing van lesjes en het opvoeden van het volk, dat zou bij een incapabele en disfunctionerende regeringsmacht wel een laatste redmiddel zijn. En logisch, is het aanspreken van zo'n redmiddel nu wel, maar dat maakt het nog niet fair😉

De uitspraak van dat "NAVO-kopstuk Rob Bauer" was natuurlijk geen toeval, maar gewenst en doelbewust. En evenmin is de toegenomen media aandacht toevallig (zie nu ook De Telegraaf). Vanuit de overheid zullen er signalen naar de media zijn uitgegaan om bewustwording te bevorderen, veronderstel ik, en die reageren nu.
Een minuut voor twaalf is het wellicht, en een "selffulfilling prophecy" met daderkennis😆, maar evengoed.
 

drent

Diehard Prepper
Het zou heel fijn zijn als de media nu eens een nuttig item over dit onderwerp zou maken ipv weer een variant op "zo leven deze mensen want".
En dan al om te beginnen eens duidelijk maken wat de regels zijn op dit punt. Want bv drinkwater is de 1e 24uur je eigen verantwoordelijkheid, de veiligheid, voeding en water van je huisdieren / vee is dat sec geheel (dus ook na die 24 uur!). Zat mensen die dat al niet weten, wel dieren hebben en vertrouwen op de kraan.
Dus wat moet je echt hoe dan ook zelf doen, wat kan je mogelijk vanaf wanneer verwachten (en wat is dan handig om te hebben, zoals een jerrycan oid voor water halen bij de watertankvrachtwagen, incl. hoeveel is prettig te dragen of andersinds vervoeren ervan).
Wat voor voedsel kan je ook koud eten of hoe kan je iets opwarmen zonder jezelf in gevaar te brengen of je huis af te fikken ...
Veiligheidsmaatregelen PPE! bij klussen (liever altijd al gebruiken, want bij stress/crisis val je terug op reflexen en dan is nadenken over veiligheid zo vergeten als je dat niet standaard al doet) in zo'n situatie, bv omdat je hout moet kloven voor je kookvuurtje. Immers bij problemen is 112 misschien ook wel onbereikbaar en ziekenhuis ook. Dus voorkomen dat je medische hulp nodig hebt is iets om over na te denken.

Een wat gebeurt er als de stroom uitvalt test zou interessant zijn. Zeker als je daar goed naar kijkt en ook de niet meteen over nagedachte uitval bij trekt als tankstations, drinkwater (die pompen gaan ook na paar uur plat), riool! (want het zuiveringsstation in gaat via pomp, enkel toevoer tot dat punt is meestal zwaartekracht) en dus wat doe je NIET bij uitval (bv toilet gebruiken).

En daarnaast wat bij gewone, kleine crises als even geen boodschappengeld of alleenstaand en ziek thuis? Heb je paar blikken soep oid zodat je ook met brak wiebellijf wat te eten kan maken? Paracetamol?, meteen wat pleisters erbij ... Want goh dat noodpakket verhaal van de overheid is zo gek nog niet, al zou het wel wat uitgebreider kunnen dan zeg 3 dagen, zeker buitenaf waar hulp een stukje later zal komen.

Landen als Zweden zijn weer/nog steeds een stukje actiever op dit gebied dan Nederland, die zoals altijd eigenlijk weer achter loopt en eigenwijs iets anders doet (zoals afwijkende munitie willen voor leger destijds in WOII oeps). Ook al wil een regering wel van de kont komen bij nood, voor ze zover zijn, ben je zo een paar dagen verder. Wil je dus op hulp wachten zal je een voorraadje moeten hebben zodat je nog leeft om gered te kunnen worden tegen de tijd dat ze bij je zijn.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Op het andere forum zitten verschillende nieuwelingen die zouden weleens een heel verdraaid beeld kunnen geven dat kan ook niet de bedoeling, en leden die er al vele jaren bij zijn willen vast ook niet op de Tv dus blijft er maar een ding over er van af te zien, ik wens U veel succes toe met andere onderwerpen.

Trouwens een programma maken om mensen wakker te schudden lijkt mij een heel goed idee hoe meer mensen wakker worden des te beter voor alles, de overheid stuurt de burgers ook wel wat die richting op, maar dat is lang niet genoeg.
U kunt daar enigsinds daar wat aan veranderen.
Veel succes met uw voornemens.
 
Goedenavond @KwestieKeijzer Leendert,

Fijn, vind ik jouw initiatief om aandacht te geven aan zelfredzaamheid!

Onze samenleving is niet in steen gebeiteld, en het functioneren ervan in ons steeds dichter bevolkte land is m.i. een kunststuk geworden dat ons kwetsbaarder maakt dan ooit. Dat besef, mag wat mij betreft gaan doordringen.

Evenals @Stuudje moest ik denken aan de Duitse en Oostenrijkse programma's waarin families diverse noodsituaties uitproberen. Op zich prima om mensen zo te informeren, maar of de spanningsboog van de gemiddelde Nederlandse kijker dat aan kan...?😉

Een leuke manier om de mensen aan het denken te zetten, dat zouden korte belevenissen zijn van een denkbeeldig persoon waarin noodsituaties worden ervaren. Filmpjes van een paar minuten wellicht, met "highlights". Ik denk dan bijvoorbeeld aan een Martin van Waardenberg die zoiets voorzien van een prima Rotterdamse humor zou kunnen. Gevolgd door een paneldiscussie met deskundigen over hoe het zich tot de werkelijkheid zou kunnen verhouden.

Ideëen voor dergelijke filmpjes zouden onze forumleden wel kunnen leveren vermoed ik... Een leuke en nuttige uitdaging zou het zijn...

Anders dan "een prepper" zijn/haar verhaal te laten doen, is het m.i mooier om zo kort-en-krachtig situaties te tonen waarmee men zich direct kan identificeren, om de mensen aan het denken te zetten. In de daarop volgende discussie kunnen voorzorgsmaatregelen worden genoemd.

Om een "prepper" een betoog te laten doen, dat zou het publiek minder aanspreken denk ik. Een ieder heeft hier wel zijn/haar eigen ideëen over "de beste voorzorgen", en het risico is niet ondenkbeeldig dat deze of gene prepper "de boodschap" eerder onbedoeld in het redicule zou trekken dan dat het serieus zou worden genomen. Ook is de ene prepper is de andere niet, en een scheef beeld is gauw verkregen.

Daarnaast vermoed ik dat men met iemand die herkenbaar in beeld wil, toch wel gauw een "buitenmodel prepper" zou treffen, zoals een "wethouder Hekking van Juinen", wellicht?


Wij hebben allen een eigen leven, en de meesten houden hun prep-bemoeienissen liever een beetje voor zich, dan het risico te lopen om publiekelijk voor gek te worden versleten door de buitenwacht.
Kijk ik naar het leuke filmpje van Dick Berts van jaren geleden, dan toonden de vele wc-rollen in beeld waarschijnlijk een zinvolle voorzorg, maar evengoed een hilarische en minder serieuze aanblik voor wie er (nog) geen risico's ziet. En om dan na een uitzending zo te worden herkend heeft dan wel iets humoristisch', maar of dat ook wenselijk is?

Ook denk ik, dat de gemiddelde "prepper" veel beter is voorbereid op mindere tijden dan voor de gemiddelde Nederlander een eerste streven zou zijn. Om het gros ertoe te krijgen om voor een of twee weken aan levensbehoeften en essentiële zaken in huis te nemen, is m.i. al een flinke uitdaging, die wellicht wordt bemoeilijkt door hen "ogenschijnlijk overreagerenden" te tonen. Kleine stapjes, maar wel snel, zijn dan zinvoller...

Veel succes toegewenst in ieder geval, met jullie initiatief!


Wat een leuk programma-idee! Ik zou er mee naar John de Mol gaan ;) Bedankt voor je reactie en meedenken. Ik begrijp inmiddels goed waarom 'preppers' of beter 'zelfbewuste en zelfredzame medeburgers' niet staan te springen om media-aandacht. Toch blijf ik bij m'n aanpak: ik praat liever met iemand die zich goed voorbereid dan over iemand. Indianenverhalen zijn er al genoeg, dus ik hoop dat het alsnog lukt om iemand te vinden die z'n bag-in of bag-out wil laten zien. En misschien wel meer dan dat. Groet!
 
Ik denk dat er wat starters fouten gemaakt worden door de media:
1) de media moet eerst eens bij de overheid aankloppen met de vraag hoe zij zich heeft voorbereid. Hoe ziet de informatie verstrekking er uit richting bevolking en wat als ?? Wat is het draaiboek voor allerlei rampen?
BB is opgeheven maar als je naar de duitse THW kijkt zie je dat er bij (natuur) rampen een 2e hulp/rampen organisatie best handig is.
2) preppers hebben vanuit de verkeerde invalshoek altijd een vreemde "bijsmaak" als het gaat om interviews en reportages. Reken daar eerst eens mee af.
3) timing: voorbereid moet je altijd zijn maar waarom gaat dit alleen maar weer riedeltje "draaien" als iemand iets geroepen heeft? Zoals nu een hoge pief van uit het leger.

Bedankt voor je bijdrage!

1. Ik ga langs bij een reservist (iemand die ook voorbereid wil zijn op zijn/haar manier) en Defensie. Vervolgens naar een adviseur van de overheid (lector Crisisberaad) om die te vragen: waar blijft de voorlichting vanuit de overheid? Er is een campagne denkvooruit.nl, maar daar hoort vrijwel niemand iets van. Het verhaal wordt dus stuk breder dan alleen preppers.
2. Daarmee afrekenen wordt lastig als geen enkele 'prepper' mee wil werken... (wat ik echt wel begrijp)
3. Ik ga ook langs bij mensen die al veel langer bezig zijn met zich voorbereiden i.v.m. klimaat of andere redenen.

Groet!
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
1. Ik ga langs bij een reservist (iemand die ook voorbereid wil zijn op zijn/haar manier) en Defensie. Vervolgens naar een adviseur van de overheid (lector Crisisberaad) om die te vragen: waar blijft de voorlichting vanuit de overheid? Er is een campagne denkvooruit.nl, maar daar hoort vrijwel niemand iets van. Het verhaal wordt dus stuk breder dan alleen preppers.
2. Daarmee afrekenen wordt lastig als geen enkele 'prepper' mee wil werken... (wat ik echt wel begrijp)
3. Ik ga ook langs bij mensen die al veel langer bezig zijn met zich voorbereiden i.v.m. klimaat of andere redenen.

Groet!
Fijne insteken...beter dan de gemiddelde journalist die hier om een prepper komt vragen.
Ook fijn dat je het hier even vermeldt...vaak hoor je niets meer van iemand die een oproep doet.
Ik ben nu al nieuwsgierig naar je programma.
 
Bovenaan