• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Prijs zilver door het dak

phtvs

Sysop
Admin

Prijs zilver door het dak en einde stijging nog niet in zicht: ‘Spotgoedkoop ten opzichte van goud’​

Het is niet alleen goud wat er blinkt. Zilver en platina zijn dit jaar nog harder in prijs gestegen dan het meest begeerde edelmetaal op aarde. En die prijsstijging van meer dan 60 procent zal doorgaan, verwachten experts. De prijs voor zilver is nu tweemaal zo hoog als een jaar geleden.
https://www.ad.nl/economie/prijs-zi...-spotgoedkoop-ten-opzichte-van-goud~ae55a9b6/

https://archive.ph/LQZfl

Als ik nu zou verkopen, hoef ik de rest van 't jaar niet meer te werken! ;p

Ik zou nog een jaartje of langer wachten met verkopen. Er is krapte op de zilvermarkt en de vraag groter dan de productie, die jaren nodig heeft om opgevoerd te worden.
Momenteel lijkt het onderdrukken van de zilverprijs d.m.v futures (verkoop van niet leverbaar zilver) zoals dat de afgelopen 40 jaar plaatsvond, zijn langste tijd gehad te hebben omdat grote handelspartijen fysieke uitlevering van zilvercontracten eisen.
Daarom komt een reële marktprijs - met een balans tussen vraag en aanbod - steeds meer binnen bereik.
Een prijs van €.100,- per ounce in 2026 behoort beslist tot de mogelijkheden.
Hoe hoog het uiteindelijk wordt, is eigenlijk niet in te schatten. Maar verwacht flinke volatiliteit tijdens de rit omhoog.
J.P. Morgan bank heeft een flinke voorraad zilver in opslag, waarvan ze af en toe wat op de markt kunnen dumpen om de prijs te onderdrukken. Maar uiteindelijk zullen ze voor het grootste deel van hun voorraad de hoofdprijs willen hebben.

Geduld en niet in paniek raken als de prijs flink onderuit gaat, levert uiteindelijk het meeste op.

• Leuk
Waarderingen: JJ&A
Zilverprijs € 2.407,26

Ik keek net even terug naar een aankoop uit 2014:
2 kilo zilveren muntgeld, destijds gekocht voor €1.047 (≈ €523 per kilo).

Vandaag zou vergelijkbaar zilver rond de €2.800 per kilo kosten.
Dat betekent dat de waarde in ongeveer 11 jaar ruim 5 keer zo hoog is geworden.

Omgerekend komt dat neer op een gemiddelde jaarlijkse stijging van ongeveer 16% per jaar.
Dat is fors, maar zouden we denk ik meer moeten zijn als een combinatie van:
  • grondstofprijsstijging,
  • valuta-ontwaarding,
  • sterk gestegen industriële vraag,
  • en hogere premies op fysiek zilver.
Uiteraard zit er een verschil tussen koop- en verkoopprijs, en krijg je bij verkoop niet dezelfde premie terug.
Maar los daarvan laat dit wel zien hoe hard edelmetalen zijn meegestegen in het afgelopen decennium.

Interessant om te vergelijken met spaargeld, aandelen of goud over dezelfde periode. Achteraf is het uiteraard altijd makkelijk praten, maar 1 ding is wel duidelijk. Ik heb geen spijt dat ik wat zilver heb gekocht van wat geld wat ik toen kon missen.

Ik keek net even terug naar een aankoop uit 2014:
2 kilo zilveren muntgeld, destijds gekocht voor €1.047 (≈ €523 per kilo).

Vandaag zou vergelijkbaar zilver rond de €2.800 per kilo kosten.
Dat betekent dat de waarde in ongeveer 11 jaar ruim 5 keer zo hoog is geworden.

Omgerekend komt dat neer op een gemiddelde jaarlijkse stijging van ongeveer 16% per jaar.
Dat is fors, maar zouden we denk ik meer moeten zijn als een combinatie van:
  • grondstofprijsstijging,
  • valuta-ontwaarding,
  • sterk gestegen industriële vraag,
  • en hogere premies op fysiek zilver.
Uiteraard zit er een verschil tussen koop- en verkoopprijs, en krijg je bij verkoop niet dezelfde premie terug.
Maar los daarvan laat dit wel zien hoe hard edelmetalen zijn meegestegen in het afgelopen decennium.

Interessant om te vergelijken met spaargeld, aandelen of goud over dezelfde periode. Achteraf is het uiteraard altijd makkelijk praten, maar 1 ding is wel duidelijk. Ik heb geen spijt dat ik wat zilver heb gekocht van wat geld wat ik toen kon missen.
Inderdaad @martin , als we dat toen hadden geweten dan hadden wij alles plus de buurvrouw beleend, en er zilver van gekocht!

Ik kocht indertijd ook een bescheiden hoeveelheid, en wacht nu geduldig op de revaluatie van de "wereld munt" die @PBear (meen ik) eens in het vooruitzicht stelde. Zodra die gekoppeld aan een kilo zilver een villa waard is, koop ik een prachtige villa. En gezien het tempo van de huidige geldontwaarding (progressief😁👍) kan ik beter alvast wat makelaars gaan benaderen🤣

1 troy ounce zilveren Wiener Philharmoniker 2025/2026 € 100,00

Historisch hoor...100 euro betalen voor één troy ounce Wiener Philharmoniker.

Ik kocht ze ooit, lang geleden voor € 13,85 p/st. Heb een bescheiden aantal waar ik blij mee ben.

Er ligt nu een aankoopbon voor mij van 29 september 2009:
Maple Leaf 2009 1 OZ € 14,95 / American Eagle 2009 1OZ € 14,95

Mijn loon was in 2009 ook wel ff wat lager en destijds had ik nog stevige studieschuld.

Laatst bewerkt:
1 troy ounce zilveren Wiener Philharmoniker 2025/2026 € 100,00

Historisch hoor...100 euro betalen voor één troy ounce Wiener Philharmoniker.

Ik kocht ze ooit, lang geleden voor € 13,85 p/st. Heb een bescheiden aantal waar ik blij mee ben.

Er ligt nu een aankoopbon voor mij van 29 september 2009:
Maple Leaf 2009 1 OZ € 14,95 / American Eagle 2009 1OZ € 14,95

Mijn loon was in 2009 ook wel ff wat lager en destijds had ik nog stevige studieschuld.

Ze hebben de geldontwaarding aardig weten te compenseren en met het oog op de "gouden" toekomst van zilver, denk ik dat je met €.100,- niet teveel hebt betaald. Ondanks dat je €.21,- BTW aan de Belastingdienst kwijt bent.
Ik denk dat we dit jaar nog €.150,- gaan zien, zolang er nog geen techisch alternatief is voor de zonnepaneel-, batterij- en militaire industrie.

Maar het wordt nog spannend om een toekomstige verkoopwinst te incasseren, want daar zit de belastingdienst ook weer tussen als je het volgens de regels doet.

Laatst bewerkt:

Geen probleem als je het goud of zilver nog voor het begin van 2026 ingekocht hebt. Dan is er nog steeds wat winst over, ondanks de spectaculaire prijsdaling.

Wellicht nu een aardig koopmoment.

Voor wie wel door de daling pijnlijk verrast is: Geduld is een schone zaak. Geen paniek. De vraag is nog steeds groter dan het aanbod.
Als de speculanten hun naked shorts hebben gedumpt, waar ze gigantische verliezen aan margin calls op dreigen te maken, verwacht ik dat de prijzen weer zullen herstellen.

Laatst bewerkt:
Ik zie dat de prijzen van goud en zilver in de detailhandel inmiddels heel wat hoger liggen dan die bij de Comex goudmarkt, waar voornamelijk nog papiergoud en dito zilver verhandeld worden.
Heel wat speculanten zullen zich daarmee in de vingers snijden en in plaats van fysiek edelmetaal in devaluerende dollars uitbetaald worden, als ze al iets terugzien van hun investeringen.

Als ik nog wat contanten of banktegoed over zou hebben, lijkt het me een aardig moment om nog wat van dat spul in te slaan.

Zodra de hogere olieprijzen gaan doorwerken in de consumentenprijzen, gaat de prijsinflatie enige versnellingen hoger. De VS moet dit jaar ruim 7 biljoen dollar aan staatschuld "doorrollen", d.w.z. in plaats van aflossen, geld zien te lenen om het gat in de financiën weer te stoppen. Aan rente kost het inmiddels meer dan het VS "defensie-" c.q. oorlogsbudget. Ook dat zal geleend moeten worden. Maar overige landen zijn niet meer zo happig om VS schuldpapier te kopen.
Dus zal de FED dat vers uit het niets met boekhoudkundige trucs moeten toveren.
Geld zonder waarde dus. Dat leidt tot ontwaarding van de dollar.

Op het moment doet de dollar het beter dan andere valuta omdat het (nog) wereldhandelsmunt is en transacties sneller en gemakkelijker mee kunnen plaatsvinden dan met edelmetaal dat vervoerd moet worden en waar opslagkosten aan verbonden zijn.

Slaat het "inflatiespook" eenmaal toe, dan bieden edelmetalen en grondstoffen behoud van koopkracht in tegenstelling tot valuta, waarvoor meer valuta betaald moet worden om dezelfde hoeveelheid in bezit te krijgen.
Je hebt het alleen in bezit als je het zelf in de hand kan houden. Alle overige methoden berusten op krediet m.a.w. vertrouwen of de tegenpartij zijn beloften nakomt.

Ik zie dat de prijzen van goud en zilver in de detailhandel inmiddels heel wat hoger liggen dan die bij de Comex goudmarkt, waar voornamelijk nog papiergoud en dito zilver verhandeld worden.
Heel wat speculanten zullen zich daarmee in de vingers snijden en in plaats van fysiek edelmetaal in devaluerende dollars uitbetaald worden, als ze al iets terugzien van hun investeringen.

Als ik nog wat contanten of banktegoed over zou hebben, lijkt het me een aardig moment om nog wat van dat spul in te slaan.

Zodra de hogere olieprijzen gaan doorwerken in de consumentenprijzen, gaat de prijsinflatie enige versnellingen hoger. De VS moet dit jaar ruim 7 biljoen dollar aan staatschuld "doorrollen", d.w.z. in plaats van aflossen, geld zien te lenen om het gat in de financiën weer te stoppen. Aan rente kost het inmiddels meer dan het VS "defensie-" c.q. oorlogsbudget. Ook dat zal geleend moeten worden. Maar overige landen zijn niet meer zo happig om VS schuldpapier te kopen.
Dus zal de FED dat vers uit het niets met boekhoudkundige trucs moeten toveren.
Geld zonder waarde dus. Dat leidt tot ontwaarding van de dollar.

Op het moment doet de dollar het beter dan andere valuta omdat het (nog) wereldhandelsmunt is en transacties sneller en gemakkelijker mee kunnen plaatsvinden dan met edelmetaal dat vervoerd moet worden en waar opslagkosten aan verbonden zijn.

Slaat het "inflatiespook" eenmaal toe, dan bieden edelmetalen en grondstoffen behoud van koopkracht in tegenstelling tot valuta, waarvoor meer valuta betaald moet worden om dezelfde hoeveelheid in bezit te krijgen.
Je hebt het alleen in bezit als je het zelf in de hand kan houden. Alle overige methoden berusten op krediet m.a.w. vertrouwen of de tegenpartij zijn beloften nakomt.
Tja, "enorm gedaald", maar ook dat is relatief. Grote goedheden, als ik zo het prijsverloop eens bekijk...
1000156227.png

1000156228.png
Dan hebben we zo rond 2018 toch wel een beetje geslapen. Niet iedereen misschien, maar helemaal klaarwakker waren wij toch geen van allen denk ik.

Kan het nog hoger? Waarschijnlijk wel, maar zou de grootste rek er nu niet uit zijn? Op de een of andere manier moet er toch wel een universele contante waarde aan goud te hangen zijn? Ik bedoel, wat kon men (stel) in 1930, 1950 of zo kopen van een ounce goud? Twee koeien?

"Voor een eerste kwaliteit melkkoe moet nu minstens € 2.000,00 worden betaald. De beste koeien in die categorie gaan weg voor € 2.350,00 tot € 2.500,00.12 mrt 2026. Een volwassen vleeskoe kost in 2026 doorgaans tussen de $2.400 en $4.400 , afhankelijk van leeftijd, gezondheid en drachtigheid."

In dat geval zijn we met de goudkoers wel zo'n beetje op niveau, maar lijden we wel dik verlies als als we geen vegetariër zijn en geen melk lusten.😁

Wat is de werkelijke waarde van goud in mindere tijden? Het is ook goed mogelijk dat andere metalen en mineralen een even grote rol gaan spelen, en daardoor een verdere stijging van de goudkoers remmen? Lithium, zeldzame aarden, kunstmest... Een wereldmunt gebaseerd op een mix van waardevolle stoffen, kan ik mij heel goed voorstellen.

1000156228.png

Als er iemand geïnteresseerd mocht zijn: in mijn tuin heb ik nog wel wat zeldzame aarde over, voor een vriendenprijsje.👍😀

Ik ben in 2017 voorzichtig begonnen met een verzameling edelmetaal muntjes. Toen was het al duidelijk dat de financiën in de VS niet houdbaar waren.
Eigenlijk kon je er al op rekenen sinds de VS onder Nixon in 1971 de goudstandaard los liet. Ik heb de aankondiging van Nixon destijds nog op TV gezien, maar toen de gevolgen ervan niet beseft.

Tot dan toe zorgde de goudstandaard ervoor, dat er een rem was op de overheidsuitgaven. Er kon niet onbeperkt valuta "bijgedrukt" worden, want daar moest dekking door goud tegenover staan.

Daarna zijn overheden ongebreideld gaan spenderen, zonder dat pijnlijke belastingverhogingen nodig waren. De koopkrachtvermindering door deze inflatie bleef lang voor het brede publiek verborgen. In feite hoeft de overheid geen belasting te heffen, zolang de overheid soeverein zeggenschap heeft over de hoeveelheid valuta die in omloop is.

Helaas is die zeggenschap overgedragen aan centrale banken, die meer het belang van de banken vertegenwoordigen dan het belang van de burger of de overheid.

Goud heeft niet zoveel industriële toepassing als zilver, maar heeft het voordeel dat er jaarlijks niet meer dan ca. 2 % van gemijnd kan worden en min of meer gelijke tred houdt met de bevolkingsgroei in de wereld. Doordat het ook niet kosteneffectief kunstmatig te produceren is, blijft het een schaars goed, waar internationaal waarde aan toegekend wordt, mede omdat het niet roest of kan branden en het relatief gemakkelijjk te verwerken is. En dat al minstens 5000 jaar lang. Geen enkele valuta heeft het zo lang volgehouden. De meeste valuta gaan niet langer dan 100 tot 150 jaar mee, voordat ze door overheidsmisbruik hun koopkracht volledig verliezen.
Omdat het ook weinig ruimte inneemt voor opslag en transport, een ideaal middel voor waarde opslag c.q. spaarmiddel of uitgestelde betaling voor arbeid.

Zou nu volledige gouddekking opnieuw ingevoerd moeten worden, dan zou door inflatie in afgelopen decennia toegenomen geld (valuta!) hoeveelheid de prijs voor 1 ounce goud van 31,1 gram op tenminste 50.000 VS dollars moeten kosten.

Niet waarschijnlijk dat een volledige gouddekking opnieuw ingevoerd gaat worden.
Het is ook niet erg zinvol om de waarde van goederen en diensten in gangbare valuta uit te drukken, maar eerder in grammen of kilo's goud.

Dat biedt een betere referentie om de mate van prijsinflatie vast te stellen. B.v. hoeveel gram/ounce/kilo goud kost een huis, auto of brood tegenwoordig.
dan kom je op heel andere inflatiepercentages uit dan wat het Centraal Bureau voor Statistiek ons wil doen geloven.

Het lijkt mij onvermijdelijk dat $,€,£,Y en andere valuta gelieerd aan de VS dollar gaan crashen en vervangen gaan worden door een valuta - digitaal of niet - die een hardere binding hebben met goud.

Dat moment is thans in een ontwikkeling die in de aanvang staat van een exponentiële versnelling: in het begin nog heel geleidelijk, maar aan het slot onverwacht supersnel.

Blijft lastig te voorspellen wanneer die supersnelle fase aanbreekt. Maar wanneer de rente die de VS moet betalen over het geleende geld hoger worden dan de overheidsinkomsten, dan is het pleit wel beslecht.
Historisch gezien wordt laatste fase van een stervende valuta gekenmerkt door oorlogen om de waarde erkenning van een valuta met geweld te verdedigen en sociale chaos/opstand/burgeroorlog.

Niets leidt de aandacht van de burgerij zo af van de financiële toestand van een land als een oorlog, beter nog dan brood en spelen.

In die contekst zie ik dan ook de huidige oorlog van VS, Israël en Iran.
Voor de VS de laatste stuiptrekkingen van een staat in verval, geleid door een machthebber die geen mores of integriteit kent. Zoals dat ook bij de val van het Romeinse rijk plaatsvond.

Ik ben in 2017 voorzichtig begonnen met een verzameling edelmetaal muntjes. Toen was het al duidelijk dat de financiën in de VS niet houdbaar waren.
Eigenlijk kon je er al op rekenen sinds de VS onder Nixon in 1971 de goudstandaard los liet. Ik heb de aankondiging van Nixon destijds nog op TV gezien, maar toen de gevolgen ervan niet beseft.

Tot dan toe zorgde de goudstandaard ervoor, dat er een rem was op de overheidsuitgaven. Er kon niet onbeperkt valuta "bijgedrukt" worden, want daar moest dekking door goud tegenover staan.

Daarna zijn overheden ongebreideld gaan spenderen, zonder dat pijnlijke belastingverhogingen nodig waren. De koopkrachtvermindering door deze inflatie bleef lang voor het brede publiek verborgen. In feite hoeft de overheid geen belasting te heffen, zolang de overheid soeverein zeggenschap heeft over de hoeveelheid valuta die in omloop is.
Tja, zorg ervoor dat velen jouw schuldbriefjes in het betalingsverkeer gebruiken, en je kunt naar believen bijdrukken en van papier geld maken. De jaarlijkse geldontwaarding is dan ongeveer wat de USA per dollar jaarlijks verdient.

Nu moet ik denken aan de Donald Duck. In een spannend verhaal😄 ging het daar eens om inbooreenden die schelpen en stenen met een gat als betaalmiddel gebruikten. Mochten die tijden terugkeren dan zit ik goed, en doe ik net als die Ami's. Bij eb verdien ik dan mijn kostje wel hier aan de vloedlijn, en de schelpflatie, ach, daar raken jullie wel aan gewend😉
Helaas is die zeggenschap overgedragen aan centrale banken, die meer het belang van de banken vertegenwoordigen dan het belang van de burger of de overheid.

Goud heeft niet zoveel industriële toepassing als zilver, maar heeft het voordeel dat er jaarlijks niet meer dan ca. 2 % van gemijnd kan worden en min of meer gelijke tred houdt met de bevolkingsgroei in de wereld. Doordat het ook niet kosteneffectief kunstmatig te produceren is, blijft het een schaars goed, waar internationaal waarde aan toegekend wordt, mede omdat het niet roest of kan branden en het relatief gemakkelijjk te verwerken is. En dat al minstens 5000 jaar lang. Geen enkele valuta heeft het zo lang volgehouden. De meeste valuta gaan niet langer dan 100 tot 150 jaar mee, voordat ze door overheidsmisbruik hun koopkracht volledig verliezen.
Omdat het ook weinig ruimte inneemt voor opslag en transport, een ideaal middel voor waarde opslag c.q. spaarmiddel of uitgestelde betaling voor arbeid.
Ik vraag mij dus wel af of en in hoeverre andere materialen meer "mee gaan doen". Er zijn er nog genoeg naast goud, zilver, platina en diamanten, en vaak net zo handzaam en bovenal met een echte hoge gebruikswaarde.

Meest Kostbare en Strategische Zeldzame Aarden

Neodymium (Nd): Cruciaal voor de productie van zeer sterke permanente magneten, gebruikt in windturbines en elektromotoren voor elektrische auto's.
Dysprosium (Dy) & Terbium (Tb): Zware zeldzame aardmetalen die essentieel zijn om magneten hittebestendig te maken, cruciaal voor defensietoepassingen en EV-motoren.
Europium (Eu): Wordt veel gebruikt in fosforschermen en LED-verlichting vanwege de unieke lichtgevende eigenschappen.
Praseodymium (Pr): Wordt vaak samen met Neodymium gebruikt in hoogwaardige magneten.
Yttrium (Y): Toegepast in supergeleiders, lasers en als toevoeging in keramiek.

https://www.amazon.nl/Yttrium-element-metaal-kwaliteit-nugget/dp/B0929HQ7G4
Zou nu volledige gouddekking opnieuw ingevoerd moeten worden, dan zou door inflatie in afgelopen decennia toegenomen geld (valuta!) hoeveelheid de prijs voor 1 ounce goud van 31,1 gram op tenminste 50.000 VS dollars moeten kosten.
Daar doe ik het dan wel voor, zeg! Allemachtig... Ik had juwelier moeten worden. En dan arglistig met epoxy gieten en bladgoud aan de slag, en hele schappelijke reparatie tarieven hanteren natuurlijk😉
Niet waarschijnlijk dat een volledige gouddekking opnieuw ingevoerd gaat worden.
Het is ook niet erg zinvol om de waarde van goederen en diensten in gangbare valuta uit te drukken, maar eerder in grammen of kilo's goud.

Dat biedt een betere referentie om de mate van prijsinflatie vast te stellen. B.v. hoeveel gram/ounce/kilo goud kost een huis, auto of brood tegenwoordig.
dan kom je op heel andere inflatiepercentages uit dan wat het Centraal Bureau voor Statistiek ons wil doen geloven.
Tja, een liter benzine zou dan wel een hele aardige zijn. Een pak sinaasappelsap 1,5 liter Euro95 en een brood 1 liter Euro95. Ik zie het in gedachten al zo beprijst staan bij Appie.
Het lijkt mij onvermijdelijk dat $,€,£,Y en andere valuta gelieerd aan de VS dollar gaan crashen en vervangen gaan worden door een valuta - digitaal of niet - die een hardere binding hebben met goud.
Tja, en dan plotsklaps een appje van de banken in ons Jettanië, met de mededeling dat (stel) €5.000 aan tegoed is omgezet naar 500 digitale Jettons. Waarvan we er niet meer dan 10 per maand mogen uitgeven natuurlijk. Ideal/Wero maakt het mogelijk?!👍🤣
Dat moment is thans in een ontwikkeling die in de aanvang staat van een exponentiële versnelling: in het begin nog heel geleidelijk, maar aan het slot onverwacht supersnel.

Blijft lastig te voorspellen wanneer die supersnelle fase aanbreekt. Maar wanneer de rente die de VS moet betalen over het geleende geld hoger worden dan de overheidsinkomsten, dan is het pleit wel beslecht.
Historisch gezien wordt laatste fase van een stervende valuta gekenmerkt door oorlogen om de waarde erkenning van een valuta met geweld te verdedigen en sociale chaos/opstand/burgeroorlog.

Niets leidt de aandacht van de burgerij zo af van de financiële toestand van een land als een oorlog, beter nog dan brood en spelen.

In die contekst zie ik dan ook de huidige oorlog van VS, Israël en Iran.
Niet alleen dat, maar ook andere zaken waarmee ogenschijnlijk doelbewust (?) op een chaos en socio-economische ramp wordt aangestuurd. Oorlog in de Oekraïne, ruzie met de gasleverancier, teloorgang van het onderwijs en een tekort aan vakkrachten, stikstofreductie en het CO2 en energietransitie-gedoe, een ongebreidelde instroom van buiten....
Voor de VS de laatste stuiptrekkingen van een staat in verval, geleid door een machthebber die geen mores of integriteit kent. Zoals dat ook bij de val van het Romeinse rijk plaatsvond.
Tja, de ellende is nu alleen, dat we die historie nog net kunnen nalezen omdat ze toen nog geen atoomwapens hadden. Echt helemaal overnieuw beginnen, dat zat er toendertijd nog niet in. Nu wel!🤣

Terug
Bovenaan