• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Prijsdip goud en zilver oktober 2025

PBear

Mankinds only hope
Misschien dat je al gezien hebt dat sinds afgelopen vrijdag de marktprijs van goud en zilver tussen 5 en 10 pct zijn gedaald.

Dit lijkt me een tijdelijke kwestie, aangestuurd door speculanten, die in het verleden veel ongedekte futures hebben verkocht en nu in de zenuwen zitten grote verliezen te maken op margin calls bij de tamelijk spectaculair gestegen goud en zilverprijzen in de afgelopen maanden.

Vooral de laatste weken is er sprake vsn een tekort aan uitleverbaar fysiek goud en zilver. Door een grote hoeveelheid "papier goud" aan te bieden, hoopt men de marktprijs omlaag te drukken, om vervolgens de futures tegen lagere prijs in te kopen en dan de aanbod orders in te trekken.

Zodoende denk ik dat de prijsdip een tijdelijke zaak is, want de fundamentele redenen voor de prijsstijgingen: de inflatoire geldverruiming, de grote vraag van banken en toenemende vraag van institutionele beleggers en de tekorten aan uitleverbaar fysiek edelmetaal, is nog onveranderd.

Wellicht een geschikt moment om nog wat spaargeld om te zetten in waarden die minder onderhevig zijn aan geldontwaarding.

Ik vermoed deze prijsdip is georkestreerd om mensen te verleiden hun fysiek edelmetaal van de hand te doen waar zij denken er nu nog een mooie prijs van te maken en bevreesd zijn dat de prijzen voor edelmetalen nu over de top heen zijn.

Het is mij opgevallen dat verschillende bronnen, die de koersen van edelmetalen dagelijks vermelden, zoals de Android apps Convertpad en Currency Plus, sinds enkele dagen die koersinformatie niet meer beschikbaar stellen. Dat lijkt mij geen toeval. Kennelijk zijn er partijen die het publiek niet geïnformeerd willen zien.

Via www.bullionvault.com is de marktprijsinformatie nog wel in te zien, wellicht omdat zij hun potentiële klanten willen informeren.

Ik zelf heb niet zoveel spaargeld meer om in edelmetaal om te zetten, maar voor wie dat nog niet heeft gedaan, is het wellicht nog een geschikt koopmoment.

Houdt echter in het achterhoofd, dat als het fiat-geld systeem ( o.a. papiergeld, banktegoeden) instort via (hyper)inflatie, overheden er alles aan zullen doen om het gebruik van edelmetaal te ontmoedigen of onmogrlijk te maken.
Dat kan o.a. door kapitaalbeperkingen, zoals inmiddels al het geval is met een limiet aan contante transacties, extra belasten van winsten uit verkoop van edelmetaal of botweg door te pogen het edelmetaal te confiskeren door het bezit strafbaar te stellen.

Mijn voorkeur gaat daarom op dit moment uit naar munten van lagere waarden, zoals b.v. grammen of 1/10 ounce (3,14 gram) goudmunten.
Het confiskeren van zilveren munten is tot op heden nog niet voor gekomen, maar invoering vam CBDC's zal het ongetwijfeld moeilijker maken om ze in fiat-geld om te zetten om er je boodschappen mee te kunnen doen.
Maar voor gebruik op de "zwarte markt" die waarschijnlijk tot bloei zal komen als burgers (eindelijk!) in verzet komen tegen nog meer overheidscontrole, liijken de zilveren munten zeer geschikt.

Ik heb zelf wat zilveren Nederlandse munten aangeschaft (heel wat jaren geleden)
Enkele zakken van 2 kilo Nederlands muntgeld.
Deze munten zijn ondertussen verdubbeld in waarde.
Echter zou je ook kunnen stellen dat de waarde van onze valuta is gehalveerd.

Goud is prima om een flink bedrag veilig te kunnen stellen over een lange periode van een crisis.
Zilver is in mijn ogen prima om te gebruiken tijdens deze mogelijke crisis.

En in het ergste/positiefste geval komt er geen crisis en heeft mijn dochter een stukje extra financieel gemak.

Terug
Bovenaan