• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Printouts, kladblokken, schetsborden... - hoe maken jullie aantekeningen en hoe die op te slaan en te delen, in een crisissituatie?

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Beste mensen, het leek mij leuk om dit draadje te openen voor allerlei manieren om in een crisis informatie te noteren, op te slaan en te delen met anderen.

Een dik kladblok helpt, maar ook die is snel volgeschreven en geef ik een blad aan een ander dan ben ik die kwijt. Of je moet het een of ander overzicht of wachtrooster 10x overschrijven, eentje voor ieder. Of je maakt een foto en moet die daarna toch overschetsen voor stroomloos gebruik. Of je moet de interessantste Meshtastic berichten met de hand uitschrijven voor het logboek...

Alle ideëen die helpen zijn welkom. Hoe en waarop, maken wij het beste notities als de computer en printer niet meer functioneren of de notitieblokken op zijn?

Ik "trap nu even af" met een dingetje van AliExpres. Het is een klein thermisch printertje dat ik voor nog geen €10 heb besteld tijdens een kortingsperiode.

Het kan via bluetooth draadloos vanaf de smartphone printen met een resolutie van bijna 8 puntjes per millimeter op 57 mm breed thermisch papier van de rol. Behoorlijk kleine lettertjes zijn er dan mogelijk en wellicht past een A4 er dan in de breedte op. Bekijk maar eens een kassabon. In ieder geval past er dan veel informatie op een klein stukje papier, als het moet. En het mooie is, dat er kopieëen af te drukken zijn en zelfs gemaakte foto's, ook onder de brug of in een boom.

Het printertje heeft een accu aan boord, en werkt verder ook op 5V USB. Omdat het thermisch papier is, kan het zijn dat de informatie ooit slechter leesbaar wordt, maar een goede kwaliteit thermisch papier zal daar weinig last van hebben. Tenminste, ik heb hier en daar nog thermische kassabonnen van jaren geleden die eruit zien alsof ze gisteren zijn afgedrukt.
Screenshot_20240328-111203.png
Ik heb er wat rollen gewoon thermisch papier voor gekocht en ook zelfklevend thermisch papier, zoals die hieronder:
Screenshot_20240328-123906.png
Helemaal gunstig is het papier zoals bijvoorbeeld Multisupplies die verkoopt. 60 meter (!) aan gedrukte informatie voor €1,34. Haha, koop 10 rollen en je kunt jezelf suf printen, tot in het volgende leven😉
Ik ga beslist wat van die rollen halen, en heb maar enkele kleine rolletjes via Ali besteld want die zijn in vergelijk veel duurder (6 meter lang zijn die meen ik) maar wel leuk voor de start. Nu passen er in de printer dus alleen kortere rolletjes van 6 m maar het moet toch wel heel raar lopen als ik niet een manier vind om zo'n dikke rol er direct aan te hangen, op een beugeltje. Daarnaast, is het omwikkelen van een grote rol naar een kleine natuurlijk een fluitje van een cent, dus grote rollen lonen zeker en om die te preppen dat kost niet veel.

Zo wordt na een SHTF mijn smartphone mijn computer en dit mijn printer. Ook in vredestijd is het vast handig en goedkoper om snel zo'n print te maken i.p.v. op A4 op een toner-verslindende gewone printer.
Screenshot_20240328-112200.png
Ik heb de printer nog niet binnen dus mijn ervaringen ermee kan ik nog niet delen, maar veel fout gaan kan er niet denk ik.

Wie heeft er verdere ideëen te delen?🤪
 

Erny

Last (wo)man standing
(Heb n miniversie van de jouwe, een labelprintertje van Nimmbot. Niet handig voor het "probleem" wat jij hier vorostelt.)

Overzichten maak ik nog steeds het liefst eerst met de hand. Dus met pen en papier en eventueel een lineaaltje. Pas daarna wordt het zonodig in Excel overgezet, maar meestal is dat niet nodig.
Dus ik stem voor: pen en papier. :cool:
 

RockyFlats

Ruttaan
(Heb n miniversie van de jouwe, een labelprintertje van Nimmbot. Niet handig voor het "probleem" wat jij hier vorostelt.)

Overzichten maak ik nog steeds het liefst eerst met de hand. Dus met pen en papier en eventueel een lineaaltje. Pas daarna wordt het zonodig in Excel overgezet, maar meestal is dat niet nodig.
Dus ik stem voor: pen en papier. :cool:
Mooi @Erny , ik vraag mij toch weleens af hoevelen van de opgroeiende jeugd zoiets straks nog kennen en kunnen.

Papier, wat is dat?
Een pen of potlood, huh?
Hoofdrekenen...?

Zodra AI echt alles overneemt, dan kan men helemaal niets meer... Dat is eigenlijk wel een goede grap...
Gewoon even wachten tot het zover is, en dan ... die SHTF!

En wie er ook toekijkt of toekijken van boven, ze hebben er vast al een flinke voorpret!😁
 

PBear

Mankinds only hope
Beste mensen, het leek mij leuk om dit draadje te openen voor allerlei manieren om in een crisis informatie te noteren, op te slaan en te delen met anderen.

Een dik kladblok helpt, maar ook die is snel volgeschreven en geef ik een blad aan een ander dan ben ik die kwijt. Of je moet het een of ander overzicht of wachtrooster 10x overschrijven, eentje voor ieder. Of je maakt een foto en moet die daarna toch overschetsen voor stroomloos gebruik. Of je moet de interessantste Meshtastic berichten met de hand uitschrijven voor het logboek...

Alle ideëen die helpen zijn welkom. Hoe en waarop, maken wij het beste notities als de computer en printer niet meer functioneren of de notitieblokken op zijn?

Ik "trap nu even af" met een dingetje van AliExpres. Het is een klein thermisch printertje dat ik voor nog geen €10 heb besteld tijdens een kortingsperiode.

Het kan via bluetooth draadloos vanaf de smartphone printen met een resolutie van bijna 8 puntjes per millimeter op 57 mm breed thermisch papier van de rol. Behoorlijk kleine lettertjes zijn er dan mogelijk en wellicht past een A4 er dan in de breedte op. Bekijk maar eens een kassabon. In ieder geval past er dan veel informatie op een klein stukje papier, als het moet. En het mooie is, dat er kopieëen af te drukken zijn en zelfs gemaakte foto's, ook onder de brug of in een boom.

Het printertje heeft een accu aan boord, en werkt verder ook op 5V USB. Omdat het thermisch papier is, kan het zijn dat de informatie ooit slechter leesbaar wordt, maar een goede kwaliteit thermisch papier zal daar weinig last van hebben. Tenminste, ik heb hier en daar nog thermische kassabonnen van jaren geleden die eruit zien alsof ze gisteren zijn afgedrukt.
Bekijk bijlage 26119
Ik heb er wat rollen gewoon thermisch papier voor gekocht en ook zelfklevend thermisch papier, zoals die hieronder:
Bekijk bijlage 26122
Helemaal gunstig is het papier zoals bijvoorbeeld Multisupplies die verkoopt. 60 meter (!) aan gedrukte informatie voor €1,34. Haha, koop 10 rollen en je kunt jezelf suf printen, tot in het volgende leven😉
Ik ga beslist wat van die rollen halen, en heb maar enkele kleine rolletjes via Ali besteld want die zijn in vergelijk veel duurder (6 meter lang zijn die meen ik) maar wel leuk voor de start. Nu passen er in de printer dus alleen kortere rolletjes van 6 m maar het moet toch wel heel raar lopen als ik niet een manier vind om zo'n dikke rol er direct aan te hangen, op een beugeltje. Daarnaast, is het omwikkelen van een grote rol naar een kleine natuurlijk een fluitje van een cent, dus grote rollen lonen zeker en om die te preppen dat kost niet veel.

Zo wordt na een SHTF mijn smartphone mijn computer en dit mijn printer. Ook in vredestijd is het vast handig en goedkoper om snel zo'n print te maken i.p.v. op A4 op een toner-verslindende gewone printer.
Bekijk bijlage 26121
Ik heb de printer nog niet binnen dus mijn ervaringen ermee kan ik nog niet delen, maar veel fout gaan kan er niet denk ik.

Wie heeft er verdere ideëen te delen?🤪

Ik heb vorig jaar zo'n printertje besteld en getest. De software bevatte nogal wat bugs, maar uiteindelijk lukte het toch stukjes tekst te printen. Fotos lukken wat minder goed, vooral omdat grijstinten niet goed weergegeven kunnen worden.

Maar het is wel leuk om vanuit de smartfoon in off-grid situaties een boodschappenlijstje te kunnen printen.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Misschien dit even bekijken.

Watervaste pennen blijven onder alle weersomstandigheden schrijven, zelfs onder water!
Deze vullingen doen het ook ondersteboven en onder andere afwijkende omstandigheden.
De vullingen staan onder druk, lekken niet en drogen niet uit.
Lees meer
https://www.knivesandtools.nl/nl/ct/watervaste-pennen.htm
Dat is inderdaad een interessant product @JJ&A , vullingen onder gasdruk.

Ik vroeg mij toch wel af hoe enerzijds de schrijvende bal van zo'n vulling in beweging kan komen na lang ongebruikt te zijn, en anderzijds alle inkt (onder druk) dan niet al op de bodem van de bureaulade ligt.

Een precisie-passing van de bal (en een propje tussen gas en inkt) is het geheim.
images(55).jpg

Die pennen van de hyperlink zijn maar een omhulling en vind ik godsgruwelijk duur, maar die SPR4B vullingen van Fisher passen ook in een (oude?) Parker pen en kosten circa €14. Altijd kunnen schrijven, dat mag wel wat kosten voor wie dat wil.
 

Henk88

Diehard Prepper
Ik zou toch bij een crisissituatie liever niet willen vertrouwen op een relatief complex apparaat van 10 euro. Ook is thermisch papier nog kwetsbaarder dan gewoon papier voor vocht, vuil, licht en warmte wat zeker tijdens een crisissituatie wel zou kunnen voorkomen.

Ik heb gewoon een powerstation om mijn goedkope zwart wit laserprinter aan de praat te houden, mocht dit niet meer werken dan gebruik ik gewoon een goede pen en papier zonder toevoegingen. Papier zonder toevoegingen kan worden gebruikt als brandstof voor een vuurtje, eventueel worden hergebruikt door er nieuw papier van te maken, als compost in de moestuin en eventueel als toiletpapier. Als je liever niet met de hand schrijft zou ik kiezen voor een mechanische oplossing zoals een lettertang of een typemachine.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Ik zou toch bij een crisissituatie liever niet willen vertrouwen op een relatief complex apparaat van 10 euro. Ook is thermisch papier nog kwetsbaarder dan gewoon papier voor vocht, vuil, licht en warmte wat zeker tijdens een crisissituatie wel zou kunnen voorkomen.
Daar heb je wel gelijk in @Henk88 . Een blocnote en een BIC-pen of potlood zijn niet te verslaan als het om betrouwbaarheid gaat denk ik, behalve door @JJ&A 's Fisher vulling misschien. In de shit in een greppel heb ik vast ook een potlood vast. Ik had dan meer een iets lichtere SHTF voor ogen, waarin we thuis of op een BOL zonder 230V verder moeten.
Ik heb gewoon een powerstation om mijn goedkope zwart wit laserprinter aan de praat te houden, mocht dit niet meer werken dan gebruik ik gewoon een goede pen en papier zonder toevoegingen. Papier zonder toevoegingen kan worden gebruikt als brandstof voor een vuurtje, eventueel worden hergebruikt door er nieuw papier van te maken, als compost in de moestuin en eventueel als toiletpapier.
Daar zeg je wat... Ik las al eens dat juist het toiletpapier bij uitstek papier is zonder toevoegingen. Die toevoegingen zijn immers bedoeld om papier vlak en stijf te houden, en wit te maken en beschrijfbaar. Of er dan veel meer dan alleen krijt in schrijfpapier (met toevoegingen) zit dat het verbranden zou hinderen? Compost, tja, daarin liever geen chemische witmakers en zo, hoewel dat vermoedelijk minder zal spelen in situaties waarin we al blij worden van een gestoofde rat.🤪

Haha, op zich is het wel weer wonderlijk om te concluderen dat bekakbaar kennelijk de tegenhanger is van beschrijfbaar😁

Als je liever niet met de hand schrijft zou ik kiezen voor een mechanische oplossing zoals een lettertang of een typemachine.
Een typemachine en carbonpapier, dat is ook inderdaad een goede! Ik heb er al ergens eentje staan, maar bij de kringloop vind je die voor weinig. Laatst zag ik er een vrijwel nieuwe Olivetti reistypemachine voor €10.

Ik schrijf best graag met de hand, maar het was ook meer de gedachte om juist ook grotere teksten, foto's en grafieken te kunnen blijven printen.
 

RockyFlats

Ruttaan
Om altijd bij je te hebben bij je Victorinox zakmeshoes.
Ik heb er altijd een paar bij mij.
https://sleuteldienstzwollewebwinkel.nl/nl_NL/p/Victorinox-hogedruk-balpen-5V4.6116/1330
Ook een gewone vulpotlood van victorinox met verwisselbare vullingen.
Hee @JJ&A , dat is iets dat mijn Leatherman niet heeft, een pen... Zo multi is die USA tool kennelijk niet.
Haha, ik vraag mij wel af of die "hoge druk" niet eerder is bedoeld om het als zelfverdedigingsding te promoten...😁
Vlak die lepe Zwitsers niet uit...
Als het dan ook nog schrijft, prima, en dan vind ik de prijs wel heel wat doenlijker dan van dat knivesandtools ding.
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Ja want onderschat de pen van enkele centimeters niet🤣 daar kan je heel wat mee uitrichten.:thumbup:
Brrrrrr @JJ&A! 😆
Op zoek naar een lollig bijpassend plaatje vond ik deze, en omdat ik afschrikking toch beter vind dan bloed, is dit m.i. beter en spaart het edele schrijfgerei (om het op topic te houden)😁.
Z(19).jpg
En, moeten we eens naar het ziekenhuis of de dokter, dan staan we meteen vooraan de rij!🤪

Er is volgens mij ook geen enkele buurman in de wereld, die dan niet meteen zijn USB printerkabel afstaat😁

Maar, ehhh, sorry, nu terug naar notities, registraties en schoolbordkrijt👍
 

Flos

SHTF Expert
Ik ben niet echt een notitie maker.
De informatie die ik hoop nooit nodig te hebben maar wel interessant is moest de gelegenheid zich voordoen het nodig te hebben.
Is opgeslagen. Jawel in mijn hoofd.
En het is zinloos om dat op een of andere manier op te slaan in een computer. Omdat ik het toch niet meer kan terug vinden.
( zo zoek ik al bijna een uur. Een topic op dit forum dat ik zelf gestart ben dat ik niet kan vinden.)
En iets opschrijven met pen op papier is ook zinloos. Want ik zelf kan het niet meer lezen.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik ben niet echt een notitie maker.
De informatie die ik hoop nooit nodig te hebben maar wel interessant is moest de gelegenheid zich voordoen het nodig te hebben.
Is opgeslagen. Jawel in mijn hoofd.
En het is zinloos om dat op een of andere manier op te slaan in een computer. Omdat ik het toch niet meer kan terug vinden.
( zo zoek ik al bijna een uur. Een topic op dit forum dat ik zelf gestart ben dat ik niet kan vinden.)
En iets opschrijven met pen op papier is ook zinloos. Want ik zelf kan het niet meer lezen.
@Flos , er ligt dan wellicht een uitdaging voor allen, om te vinden wat je voor topic zoekt?
Als je wat steekwoorden kunt geven?

Nu weet ik niet of je van een smartphone e-reader of tablet gebruik maakt, maar een voorleesfunctie is toch vaak wel mogelijk? Net als hoorboeken, kan je dan e.e.a. laten voorlezen. Lekker relaxed!🤪
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Hooiwagen

Senior Prepper
Als de zonnepanelen het doen, dan gebruik ik laptop om te typen en 2 ereaders om op te slaan. Zo'n ereader gaat dan weer maanden mee op 1 batterij en is goed draagbaar. Korte lijstjes in huis kunnen op een whiteboard. (ik check net mn stiften. nog 1 van de 4 bruikbaar na 4 jaar nauwelijks gebruikt, even bijkopen) Het bord wordt meer als magnetisch prikbord gebruikt.
En met de hoeveelheid printpapier en pennen hier in huis kan ik jaren toe voor boodschappen en benodigdheden.

Ik zit nu wel te bedenken, zou de printer ook werken zonder wifi.
 

RockyFlats

Ruttaan
Als de zonnepanelen het doen, dan gebruik ik laptop om te typen en 2 ereaders om op te slaan. Zo'n ereader gaat dan weer maanden mee op 1 batterij en is goed draagbaar.
Perfect @Hooiwagen , die e-readers zijn inderdaad klasse. En, dan natuurlijk ook een grote prepbibliotheek op micro-SD. Tijdens een SC boeken en informatie uitwisselen zou niet slecht zijn bedenk ik mij. Zelf heb ik al zo'n 40 Gb aan allerlei nuttigs.
Ik zit nu wel te bedenken, zou de printer ook werken zonder wifi.
Je bedoelt jouw thuisprinter? Dat kan die vast wel. Via de USB printerkabel die @martin aangaf sowieso lijkt mij, (en vaak ook via een SD-kaartslot en USB stick op printers met een bedieningsscherm).
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Persoonlijke notities: notities op m'n telefoon of een email naar me eigen of de agenda. Met een blackout is een kladblokje en een potlood voldoende voor mij, ik denk dat de tandarts afspraak dan toch ook niet meer door gaat.

Voor de groep zou je een gedeelde agenda / email group, chat group kunnen maken en met een black-out... een prikbord / schoolbord of de muur.

Van te voren kun je alvast met elkaar codes verzinnen die niemand begrijpt, zoals de hobo-codes, maar dan... voor je eigen groep van toepassing zijn. Uiteraard met een printje voor de groep over hoe de code in elkaar steekt, speciale tekens, letters voor tijden en dat soort fratsen, desnoods maak je een nep binaire code lijst met woorden.

010101= vertrek
100000= om
Dhhd = 1221
011011= westen
11111= 10 kilometer
100110= snel
101001= medische status
Datum


Dus op de muur schrijf je zoiets:

D010101
H100000
H011011
D1001100
11111
100110
1010016

Onmogelijk te kraken zonder instructies en dan kan je nog een stsje verder:
Snel kan bijvoorbeeld verwijzen naar een vervoersmiddel snel = fiets, skeelers, step
Super snel = auto, motor.
Lanzaam = lopend,
Vlucht = dat je achterna word gezeten of opgejaagd.
[...]

Zodar je groep weet hoever je op ze voor loopt.

Gezond = dat je niet gewond bent.
Je kan ook schrijven
gewond 2= Benen kapoet
Gewond 3 = torso
Gewond 4 = armen kapoet
Gewond 5 = zwak
Gewond 6 = diaree
[...]

Zodat de groep weet hoe het met je gaat en daar actie op kan ondernemen.

Verder kun je nog verwachte aankomst tijden / datum, schuilplaats met welk teken ze moeten volgen (nep tekens om andere te verwarren)...

Ik ben klaar hier kan je dagen over fantaseren en... dat zal ik dan ook nu gaan doen :)
 

RockyFlats

Ruttaan
Persoonlijke notities: notities op m'n telefoon of een email naar me eigen of de agenda. Met een blackout is een kladblokje en een potlood voldoende voor mij, ik denk dat de tandarts afspraak dan toch ook niet meer door gaat.

Voor de groep zou je een gedeelde agenda / email group, chat group kunnen maken en met een black-out... een prikbord / schoolbord of de muur.

Van te voren kun je alvast met elkaar codes verzinnen die niemand begrijpt, zoals de hobo-codes, maar dan... voor je eigen groep van toepassing zijn. Uiteraard met een printje voor de groep over hoe de code in elkaar steekt, speciale tekens, letters voor tijden en dat soort fratsen, desnoods maak je een nep binaire code lijst met woorden.

010101= vertrek
100000= om
Dhhd = 1221
011011= westen
11111= 10 kilometer
100110= snel
101001= medische status
Datum


Dus op de muur schrijf je zoiets:

D010101
H100000
H011011
D1001100
11111
100110
1010016

Onmogelijk te kraken zonder instructies en dan kan je nog een stsje verder:
Snel kan bijvoorbeeld verwijzen naar een vervoersmiddel snel = fiets, skeelers, step
Super snel = auto, motor.
Lanzaam = lopend,
Vlucht = dat je achterna word gezeten of opgejaagd.
[...]

Zodar je groep weet hoever je op ze voor loopt.

Gezond = dat je niet gewond bent.
Je kan ook schrijven
gewond 2= Benen kapoet
Gewond 3 = torso
Gewond 4 = armen kapoet
Gewond 5 = zwak
Gewond 6 = diaree
[...]

Zodat de groep weet hoe het met je gaat en daar actie op kan ondernemen.

Verder kun je nog verwachte aankomst tijden / datum, schuilplaats met welk teken ze moeten volgen (nep tekens om andere te verwarren)...

Ik ben klaar hier kan je dagen over fantaseren en... dat zal ik dan ook nu gaan doen :)

Goede ideëen @joepmeloen . Ik plaats hier nog even wat hyperlinks naar downloadable informatie afkomstig van "Urban Prepper" die online prima info geeft.

https://www.youtube.com/redirect?ev...j/Survival-Cheat-Sheet.pdf/file&v=FEAz-XC9bY0

https://www.youtube.com/redirect?ev...datm4sqv7qp/Hobo_Signs.pdf/file&v=FEAz-XC9bY0
 
Bovenaan