• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Printouts, kladblokken, schetsborden... - hoe maken jullie aantekeningen en hoe die op te slaan en te delen, in een crisissituatie?

RockyFlats

Ruttaan
Ik vond nog deze LCD schrijfbordjes bij Ali. Ze werken kennelijk een jaar lang op een enkele knoopcel batterij, zijn soms dubbelzijdig te gebruiken en zijn ook drijfnat te beschrijven.
Screenshot_20240331-082854.png
Dat er een batterij voor nodig is, lijkt een nadeel, maar met een paar daarvan op voorraad hoeft dat geen probleem te zijn.

Wellicht, is het een uitkomst waar codes en wachtwoorden gewist moeten kunnen worden, als het geen geheugen heeft na stroomuitval. Stel, je hebt ergens een hutje met een zender, en daar gevoelige codes op zo'n bordje staan... Het moet dan een klein kunstje zijn om de batterij te onderbreken zodra er wordt ingebroken. Vergezocht is het, ok, maar wie weet...?
Screenshot_20240331-082958.png
Met krijt op een lei schrijven kan natuurlijk ook, maar niet zo fijn en afwis-bestendig.
Misschien is het voor deze of gene een uitkomst?

Ik had er heel graag een "simpele e-reader" aan gehad, voor backup en weinig, maar er kan geen SD kaart in en er is geen "beeldscherm functionaliteit". Alleen wat men zelf op het drukgevoelige LCD scherm schrijft wordt vastgehouden tot er "ge-reset" wordt.
 

marzman

Diehard Prepper
Ligt er aan wat het is, veel dingen staan op mijn computer, in mijn telefoon en/of ergens online en we hebben een familiekalender (ook simpele dingen als wanneer ik een filter vervang, we hebben toch plek zat want het is een familiekalender en zijn maar met twee). Verder gebruik ik vooral kladblaadjes, mijn vrouw heeft wel een schrift voor van alles (recepten, telefoonnummers, wachtwoorden)

Ik heb wel een redelijke afhankelijkheid van Google (foto's, telefoonnummers, verjaardagen, google docs) na bijna een kwart eeuw gebruik, maar maak daar ook wel af en toe een backup van. Ik vertrouw er ook op dat Google goed met mijn data om gaat. Ik weet dat niet iedereen hier het daar mee eens gaat zijn. Sommige dingen zijn heel simpel gecodeerd, zeker niet zo ingewikkeld als bij joepmeloen, maar onmogelijk voor iemand anders om te weten wat ik er mee bedoel.

Als dat allemaal kapot is? Maakt het dan nog uit :p Dan heb ik die data waarschijnlijk ook niet meer nodig en het lijkt me betrouwbaarder dan die schrijfbordjes hierboven. Ik denk niet dat je daar over een kwart eeuw nog iets aan hebt.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ook het volgende kan interessant zijn.
Een smartphone hebben wij straks natuurlijk nog wel in een crisissituatie, voor Meshtastic, foto's en als e-reader. De stroom ervoor wekken we zelf nog wel op.

Dit eenvoudige appparaatje maakt het mogelijk om zaken die op het telefoonschermpje staan nauwkeurig over te tekenen.
Screenshot_20240331-085917.png
Maak een foto van iets, en je kunt de vorm en verhoudingen ervan gemakkelijk met de hand op papier vastleggen (van bovenaf door het kunststof raampje kijkend).

Verderaf gaan staan en tegelijk ingezoomd fotograferen geeft natuurlijk het minst vervormde beeld van een 3D object.

Fotografeer een sleutel, en teken de contouren op een blanco sleutel om het na te maken. Of maak een gefotografeerd iets "pas" op papier of iets anders. De afbeeldingsgrootte op het telefoonscherm is immers wel te verkleinen of vergroten.
 

RockyFlats

Ruttaan
Als dat allemaal kapot is? Maakt het dan nog uit :p Dan heb ik die data waarschijnlijk ook niet meer nodig en het lijkt me betrouwbaarder dan die schrijfbordjes hierboven. Ik denk niet dat je daar over een kwart eeuw nog iets aan hebt.
@marzman , hee, we gaan toch niet fatalistisch worden op onze oude dag?😉

Veel van de "informatie" die ons nu Tell-Sell achtig toegeschreeuwd wordt, kan ik ook missen als kiespijn. Voor een paar zaken, zou een SHTF ook wel een welkome "verlossing ervan" zijn!😁

Maar het zou toch jammer zijn om echt belangrijke eigen informatie te verliezen, dus een gedegen backup is zinvol. En ook de 40 Gb aan digitale naslagwerken die ik op een SD kaartje op mijn telefoon heb, die zou ik niet graag verliezen. Hier, ga ik wat digitale informatie aangaat, uit van beschikbaarheid van een smartphone en e-reader om het te lezen, en pas op de tweede plaats mijn kleine laptop.

Het probleem hier is een beetje, dat de tijd vliegt en ik met backups zomaar een jaar achter kan lopen. Frequenter back-uppen is wel verstandig. Als alles goed blijft lopen dan heb jij e.e.a. nog "in the cloud", maar krijgen we die SHTF waar we zo naar uitkijken🤪 dan heb ik de zooi op SD kaarten en mag het Google datacenter van mij smeulen aan de horizon...
Ik vertrouw liever niet op Google en consorten... Krijg ik er ruzie mee of valt er een bom op, dan heb ik niets, of (stel) moet er dan straks ineens grof voor gaan betalen???😆

Frequent back-uppen, dus. Maar waarop? Ik heb hier twee portable harddisks die in een handpalm passen. 3,5 en 5 Gb groot. Die van 3,5 Gb zat al aardig vol en bewaar ik op een veilige afgeschermde plek. Als ik het ding tevoorschijn haal, dan moet ik het natuurlijk niet laten vallen😆, merkte ik een paar maanden geleden... Nu, is het dus een tamelijk "dood doosje" geworden, en onleesbaar is alle backup erop...

Ook is het maar de vraag, of zo'n harddisk wel uit te lezen valt zonder computer. Een smartphone of e-reader levert niet de benodigde energie. Opslaan op (alleen) een kwetsbaar en niet overal te gebruiken medium is dus onverstandig.

Voor mij zijn SD kaarten de uitkomst. Ze zijn goedkoop, klein, overal uit te lezen en m.i. behoorlijk betrouwbaar.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ah @RockyFlats jij gaat helemaal los, geweldig :).

https://www.prenatal.nl/speelgoed-e...len/nijntje-magnetisch-tekenbord-5043441.html

Deze zijn ook leuk.

En een a4tje vol met random letters, waar je een velletje overheen legt met markeringen (gaatjes oid) om zo de boodschap te vinden.

Backups... tja nu gewoon op 2x extern 4tb schijfjes uit een andere serie / merk. Plug ze nooit tegelijk in.

Op een dvd is ook prima en lang houdbaar. Tenminste m'n eerste dvdtje ie ik gebrand heb op een "princo" doet t nog steeds, toendertijd, 20+jaar terug de goedkoopste in z'n soort. 2x speed -r.
Later op platinum 8x -r.
R+ nooit gehad eigenlijk.

Maar goed voor diverse back-up methodes zijn er altijd voor en nadelen en mensen ie t beter denken te weten, gewoon doen wat je zelf fijn vind en voor jouw goed werkt.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ah @RockyFlats jij gaat helemaal los, geweldig :).
@joepmeloen , jij kunt er anders ook wat van, leuk!
Nijntje! Tussen ons gezegd en gezwegen, past dat ook wel weer beter bij de belevingswereld van sommigen hier😉
En een a4tje vol met random letters, waar je een velletje overheen legt met markeringen (gaatjes oid) om zo de boodschap te vinden.
Een sjabloon, geen gek idee voor geheime zaken. Of eenvoudig twee identieke boeken of foldertjes, een voor ieder, en dan per karakter telkens refereren naar pagina, regel en letter, p26r16k17 en zo voort.
Backups... tja nu gewoon op 2x extern 4tb schijfjes uit een andere serie / merk. Plug ze nooit tegelijk in.
Ik heb ook diverse oude laptop-HD's in Ali-behuizingen van een paar Euro, en dat werkt ook wel goed. Die zijn vaak maar 320 Gb groot, maar bijna gratis en met USB aansluiting.

Er blijft dan wel de vraag of er een manier is om die HD's direct op een smartphone te benaderen. Nu heb ik een paar SD-kaartlezer dongles met o.a. USB-C uit en USB in. Misschien kan de benodigde voedingsspanning daarmee "van opzij" worden aangevoerd. Dus HD-USB er in en powerbank-USB er in en USB-C uit naar de telefoon...?
Op een dvd is ook prima en lang houdbaar. Tenminste m'n eerste dvdtje ie ik gebrand heb op een "princo" doet t nog steeds, toendertijd de goedkoopste in z'n soort. 2x speed -r.
Later op platinum 8x -r.
R+ nooit gehad eigenlijk.
In vredestijd, ok, maar met Pasen onder de brug?
Maar goed voor diverse back-up methodes zijn et altijd voor en nadelen, gewoon doen wat je zelf fijn vind en goed werkt.
Wat ook in een greppel werkt, mee eens😉
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
@joepmeloen , jij kunt er anders ook wat van, leuk!

Nijntje! Tussen ons gezegd en gezwegen, past dat ook wel weer beter bij de belevingswereld van sommigen hier😉

Een sjabloon, geen gek idee voor geheime zaken. Of eenvoudig twee identieke boeken of foldertjes, een voor ieder, en dan per karakter telkens refereren naar pagina, regel en letter, p26r16k17 en zo voort.

Ik heb ook diverse oude laptop-HD's in Ali-behuizingen van een paar Euro, en dat werkt ook wel goed. Die zijn vaak maar 320 Gb groot, maar bijna gratis en met USB aansluiting.

Er blijft dan wel de vraag of er een manier is om die HD's direct op een smartphone te benaderen. Nu heb ik een paar SD-kaartlezer dongles met o.a. USB-C uit en USB in. Misschien kan de benodigde voedingsspanning daarmee "van opzij" worden aangevoerd. Dus HD-USB er in en powerbank-USB er in en USB-C uit naar de telefoon...?

In vredestijd, ok, maar met Pasen onder de brug?

Wat ook in een greppel werkt, mee eens😉

Een raspberry oid waar je het schijfje / dvd-rom aan kan hangen, deze kan je eventueel remote desktoppen met je telefoon mocht je geen scherm / keyboard hebben.

Combineer het met je meshtastic en je kan misschien wel een paar kb aan .txt / .nfo binnenhalen? Geen idee of dat al een project van is.

Edit:
Ja dat bestaat dus, alleen is 't heelheelheel langzaam.
https://github.com/landandair/Meshtastic_File_Transfer
 

RockyFlats

Ruttaan
Een raspberry oid waar je het schijfje / dvd-rom aan kan hangen, deze kan je eventueel remote desktoppen met je telefoon mocht je geen scherm / keyboard hebben.

Combineer het met je meshtastic en je kan misschien wel een paar kb aan .txt / .nfo binnenhalen? Geen idee of dat al een project van is.
Via de ATAK app is dat kennelijk ook mogelijk.
Edit:
Ja dat bestaat dus, alleen is 't heelheelheel langzaam.
https://github.com/landandair/Meshtastic_File_Transfer
Goed om te weten. De aangegeven 50 byte/s aan transmissiesnelheid is eigenlijk best snel. Nu denk oude ik "in de prep stand" wel in Telex termen natuurlijk. Maar belangrijke teksten en data is dan best over te dragen, en de tijd ervoor hebben we vast wel in crisistijden.
 

RockyFlats

Ruttaan
Mijn thermische printertje kwam binnen.
Met de bijbehorende "Tiny Print" app, maakte ik in een oogwenk een foto van de printer, en printte het uit...
Geniaal dit dingetje, en het werkt feilloos.

IMG_20240402_193241.jpg
Dit is de app ervoor...
Screenshot_20240402-193305.png
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Het moet ook niet veel zotter worden, want documenten print het ook, zoals de "Hobo Signs" cheat sheet. En nog leesbaar ook, binnen een paar seconden...
Screenshot_20240402-194339.png
IMG_20240402_194407.jpg
Ook een eerder verzonnen (!) Meshtastic bericht aan @martin komt er als screenprint leesbaar uitrollen. Ik denk dat dat nog beter kan, door verzonden of ontvangen berichten als platte tekst te printen, maar snel kan het zo dus ook.
Screenshot_20240402-200116.png
IMG_20240402_200259.jpg
 

PBear

Mankinds only hope
De afdrukken met grijstinten mogen dan wat te wensen overlaten, maar voor die 10 euro doet hij het sneller en beter dan de matrixprinter die ik plusminus 1985 kocht voor 2000 gulden.
Die printte 30 tekens per seconde in een grove matrix van 5x7 pixels. Al een hele vooruitgang ten opzichte van beeldschermfoto's maken met een kodak instant picture camera.
 

RockyFlats

Ruttaan
De afdrukken met grijstinten mogen dan wat te wensen overlaten, maar voor die 10 euro doet hij het sneller en beter dan de matrixprinter die ik plusminus 1985 kocht voor 2000 gulden.
Die printte 30 tekens per seconde in een grove matrix van 5x7 pixels. Al een hele vooruitgang ten opzichte van beeldschermfoto's maken met een kodak instant picture camera.
@PBear , de app ervan doet het ook niet slecht!😁
Screenshot_20240402-220917.png
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Ik ben echt happy met dit printertje. Stel, dat ik onder de brug een recept voor het vervaardigen van "plantenboter" wil uitwisselen met een kwijlende mede-prepper... Ik opende de PDF "de keuken in oorlogstijd" op de smartphone, maakte een screenprint van de betreffende pagina, en printte die uit.
Het is prima leesbaar (oordeel zelf), en er valt niet tegenop te schrijven.
IMG_20240402_225002.jpg
IMG_20240402_224929.jpg
... zodat de boter zich ook heerlijk leent om er mee te bakken en braden. Ik ruik de gebakken vis al, onder die brug!🤪
 

RockyFlats

Ruttaan
Ook aardig, is de mogelijkheid om QR-codes aan te maken en te printen.

Wie er nog geen QR-app op de telefoon heeft die raad ik aan om "QR & Barcode Reader" te installeren uit de Google Playstore.

In de "Tiny Print" app heb ik een tekstboodschap ingegeven, en de volgende QR code geprint...

Kunnen jullie die boodschap lezen?
IMG_20240402_235419.jpg
Hieronder de printout, vergroot:
IMG_20240402_235458.jpg
Een mogelijkheid daartoe is, om dit plaatje op te slaan, en in de QR scanner te kiezen voor "scan image". Zou de print voor je liggen dan zou je natuurlijk de camera gebruiken.
 

RockyFlats

Ruttaan
PBear aka Gandalf the Green, showing freshly harvested Polish coconut, after climate change caused Poland to become a tropical country.
Haha, exact, dat was het en AI heeft nog wel wat te leren😁
Jouw briljante kenschets, leverde bij AI het volgende op...
Screenshot_20240403-215108.png
Screenshot_20240403-215207.png
 

RockyFlats

Ruttaan
Bestaat er ook een thermische sticker printer? Ik denk zelf van niet de hitte zou de lijm smelten... aan de andere kant laser-printers met een fixing/fixeer unit kunnen ook stickers printen...
Er zijn stickerrollen voor te krijgen. Ik heb er een paar bij gekocht en dat werkt goed. Die van mij, dat is gewoon een "oneindige sticker" op rol en die kan je dus op iedere lengte printen. Dat is mooi want "banner-printen" kan via de app ook. Het beste is het, om grote 57 mm brede rollen te kopen (relatief goedkoop) en telkens een meter of vijf op te rollen voor de printer. Een rol-kern is niet nodig.
De thermische printerkop heeft zo'n 376 smalle verwarmingselementjes op een rij, en die wordoen selectief verwarmd zodra het papier er langs glijdt. Die warmte is gering dus geen enkel probleem met kleeflagen.
Dat zou ook moeten werken, die losse etiketten.
Dat zou wel heel handig zijn om 'binnen' aanwijzingen op te plakken bijvoorbeeld of in een scrapbook.
Geen probleem. In de app staan zelfs sticker-formats.😁
IMG_20240406_162613.jpg
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Er zijn stickerrollen voor te krijgen. Ik heb er een paar bij gekocht en dat werkt goed. Die van mij, dat is gewoon een "oneindige sticker" op rol en die kan je dus op iedere lengte printen. Dat is mooi want "banner-printen" kan via de app ook. Het beste is het, om grote 57 mm brede rollen te kopen (relatief goedkoop) en telkens een meter of vijf op te rollen voor de printer. Een rol-kern is niet nodig.
De thermische printerkop heeft zo'n 376 smalle verwarmingselementjes op een rij, en die wordoen selectief verwarmd zodra het papier er langs glijdt. Die warmte is gering dus geen enkel probleem met kleeflagen.

Dat zou ook moeten werken, die losse etiketten.

Geen probleem. In de app staan zelfs sticker-formats.😁
Bekijk bijlage 26258

Meteen een gekocht met 20 sticker rollen, ik was 2 tientjes kwijt :)
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Meteen een gekocht met 20 sticker rollen, ik was 2 tientjes kwijt :)
Bedankt, een positieve terugkoppeling is altijd leuk @joepmeloen .

Van dat apparaatje ga je geen spijt krijgen.

Ik zie het, zo'n 10 rollen zelfklevend voor ongeveer €5. En 20 rollen gaan vast lang mee.
Screenshot_20240406-201238.png
Ik zou je wel aanraden om in NL eens op zoek te gaan naar grotere 57 mm brede rollen, zodra het op raakt.
Tenminste, ik betaalde ook maar €2,40 voor 125 strekkende meter thermisch papier (niet zelfklevend) bij multi-supplies. Zelfklevend, aaneen, hebben ze wellicht ook (niet alles staat er online).
Screenshot_20240406-203411.png
Probeer ook eens om een etiket met brede cellotape te overplakken. Het is dan gelijk beschermd, en zo kan je natuurlijk ook etiketten maken met gewoon thermisch papier.
 
Bovenaan