• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Prive en veilig internetten met PC of Laptop is niet zo moeilijk.

Happy

Survivor
Door in je eigen netwerk een kleine raspberry pi computer te installeren met de software PI-hole erop kun je al vele advertenties blokkeren. Deze kleine computer instellen als DNS-server i.p.v. de DNS van je provider. Hiermee blokkeer je zelf al vele advertenties. Dit geeft ook inzicht wat de computers en telefoons allemaal willen opvragen gedurende de dag. Werkt natuurlijk alleen in je eigen thuis netwerk....
pi-hole.net
raspberrypi.org
 

Niels

Mankinds only hope
Nou ja goed, ik lees dit zo allemaal eens, en ik zit van tijd tot tijd ook achter een VPN dienst.
Zoals Martin stelt zitten er wel veel meer mensen in Nederland achter ProtonVPN overigens. Toen ik Proton nog gebruikte had ik alleen al continue 2 apparaten achter die VPN (met dus beide een eigen verbinding naar buiten), en nog iemand die van me mee tapte (ik mocht 5 apparaten op 1 account).
Ik heb nu ook een VPN dienst die ik af en toe draai, en betaalde, die zet ik aan als ergens anoniem wil zijn, of als ik p2p iets ophaal.
Vooral dat p2p is een ding i.v.m. copyrights enz. Ik probeer dus een beetje ongezien dingen te doen die niet mogen.
Ook wil ik heel af en toe websites bezoeken waarvan ik niet wil dat ze mij herkennen. Ik doe dit met TOR vaak, en eventueel over VPN en TOR.
Op deze sites heb ik geen inlog, en cookies staan uit, alle trackers en dingen worden geblokkeerd, en afgehouden.
Voor mijn idee heb ik er dan technisch gezien alles aan gedaan om niet iets achter te laten wat mijn identiteit kan verhullen.
Nu komt ook nog een menselijk deel... wat je op zo'n site achterlaat aan eigen geschreven tekst, enz...
Voor de rest gebruik in Linux (Debian) als besturingssysteem, niet alleen deels vanwege privacy redenen,
maar omdat ik Windows echt een verschrikkelijk besturingssysteem vind dat onhandig onlogisch en onbegrijpbaar in elkaar zit.
Op de gekste momenten met pop-ups met vragen die je niet wil, dingen die niet werken, vastlopen...
Maar ook buiten dat, Windows, Google, Microsoft, het is toch allemaal 1 grote informatie vergaring bij die toko's?
Ik wil niet het "object" zijn wat Martin beschrijft, natuurlijk ben ik het wel, maar ik ben een wat kleiner "object" geworden de afgelopen jaren.
Ik zie het meer als een tumor dat object. Niet alle tumoren zijn kwaadaardig, maar toch wil je ze niet.

Ik ben overigens ook enorm van mening dat veel mensen denken dat ze met allerlei technische oplossingen als VPN diensten, TOT browsers, add-blockers enz. beschermd zijn.
Nu knallen ze ondertussen wel een bak informatie online waar hele profielen uit op te maken zijn.
Weet je hoe eng het eigenlijk is wat je te weten kan komen over mij als je al mijn posts op dit forum leest?
Veel logica en 1+1=2 informatie waaruit je heel veel op kunt maken.
Dit is met geen programma of apparaat tegen te gaan, hier komt puur je eigen logisch verstand om de hoek kijken.
Ik ben van mening dat dit echt de stap is ie iedereen zich goed moet realiseren.

een goed voorbeeld is mijn moeder...
Mijn moeder zit ook op het internet met haar laptop, met Windows 10, jippie, Hotmail (Microsoft) account en mail adres, helemaal top.
Ze zit geregeld online en de sites van de reisbureaus weten haar browser wel te vinden zeg maar (letterlijk en figuurlijk),
maar zei zal nooit erges zomaar accounts aanmaken, haar naam opgeven, en al helemaal haar telefoonnummer niet!
Als je op het internet zoekt naar mijn moeder vind je helemaal niks.
Ondanks dat zei het technisch niet voor elkaar heeft (oke, naar mijn mening dan) is ze op internet voor het normale publiek niet te vinden.
Ik zeg petje af.
 

petroman

SHTF Expert
Ik ben overigens ook enorm van mening dat veel mensen denken dat ze met allerlei technische oplossingen als VPN diensten, TOT browsers, add-blockers enz. beschermd zijn.
Nu knallen ze ondertussen wel een bak informatie online waar hele profielen uit op te maken zijn.
Weet je hoe eng het eigenlijk is wat je te weten kan komen over mij als je al mijn posts op dit forum leest?
Veel logica en 1+1=2 informatie waaruit je heel veel op kunt maken.
Dit is met geen programma of apparaat tegen te gaan, hier komt puur je eigen logisch verstand om de hoek kijken.
Ik ben van mening dat dit echt de stap is ie iedereen zich goed moet realiseren.

Helemaal correct !
 

Happy

Survivor
"Members Area"

Ook hier zouden we meer achter de Members Area kunnen zetten, dan leest niet het gehele Internet automatisch mee.
(er zal in het verleden hier vast wel een threat over vol geschreven zijn met voor- en nadelen....)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

JiJi mind

Senior Prepper
Door in je eigen netwerk een kleine raspberry pi computer te installeren met de software PI-hole erop kun je al vele advertenties blokkeren. Deze kleine computer instellen als DNS-server i.p.v. de DNS van je provider. Hiermee blokkeer je zelf al vele advertenties. Dit geeft ook inzicht wat de computers en telefoons allemaal willen opvragen gedurende de dag. Werkt natuurlijk alleen in je eigen thuis netwerk....
pi-hole.net
raspberrypi.org

Volgens mij is wat ze stellen onmogelijk:
Een Dynamic Name Server (DNS) zorgt voor de vertaling van een "name adres" naar een "ip adres" (bv www.telegraaf.nl wordt 81.4.84.165)
De enige manier om daarmee adds te blokken zit op IP adres niveau. Het blokkeren van een ip adress is dus niet alleen het blokken van adds maar het blokken van een complete site.
Nu kan ik me voorstellen dat de adds op bv www.telegraaf.nl door een ander ip-adress gepubliceerd worden (soort deeplink), maar dat zou wel een heel gedoe worden om dat (zelf? per adverteerder?) bij te houden.
Ik zie deze oplossing dan ook meer als een oplossing voor "parental control", m.a.w. het compleet afschermen (blacklisten) van bepaalde sites voor je kinderen en niet zo zeer het blokken van adds.

Vertrouwen op derden (anders dan je ISP) voor DNS diensten zou ik daarnaast enorm mee opletten!
Met een roque (valse) DNS server zou je iemand die naar www.telegraaf.nl surft zomaar uit kunnen laten uitkomen op een schaduwsite (=ander IP adres, maar dat zie je haast niet). Op deze schaduwsite loggen de gebruikers vervolgens in, waardoor derden eenvoudig je inlog gegevens achterhalen. Dit noemen ze een "man-in-the-middle" attacks.
Wees bv bij een starbucks er altijd zeker van dat je daadwerkelijk het wifi van starbucks gebruikt en niet het acces point van iemand met een raspberry pi (een roque DNS) op het terras van starbucks! Of liever nog voorkom dat je publiek wifi gebruikt, want op de DNS provider van Starbucks vertrouwen is ook maar zo iets.
 

Jasje

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Het serieuze deel:
Je kunt het hebben over het nut van maatregelen, de trefzekerheid van maatregelen of de techniek die je erbij toepast (of niet) maar over ethiek hoor ik maar weinig.
Het is inderdaad erg makkelijk om te roepen dat het allemaal niets uithaalt en onbegonnen werk is om vervolgens als schaap verder mee te lopen met de kudde waarbij uiteindelijk de online reputatiedata van het individu gewoon doorgroeit. Blijven zitten in een elektronisch concentratiekamp is niet voor iedereen een vanzelfsprekende keuze.
Ik hou zelf van techniek en vooruitgang en ben er dagelijks mee bezig maar de belofte van data maakt ons blind voor haar tekortkomingen momenteel.
Feit is nog steeds dat deze zelfde data over het heden controle geeft over de toekomst. Een logische gevolg van ons blinde geloof in de voordelen van deze “big data”, is dat de toekomst nu juist zal worden vormgegeven door die partijen (momenteel veelal private giganten) die over de meeste data en rekenkracht beschikken. Waarom dit systeem bewust blijven voeden als er alternatieven zijn? Ik vindt dat @Ray daar een mooi stapje in zet en met ons deelt. Ieder zijn keuze. Over de ethiek waar ik het over heb valt gelukkig al op dit forum genoeg over te lezen in het topic van @JamHard. Zie hiervoor dit topic… met behoorlijk wat nuttige tips.
Als de zoekmachine je geen eerlijke resultaten geeft, als het upload-filter bepaald wat verspreid kan worden, als censuur in handen is van private bedrijven dan worden (keuze)vrijheid, expressie, privacy (niet alleen online) en een wijde blik uitstervende fenomenen. En ja, de privacy-schuifjes in w10 wekken alleen maar de illusie dat je er grip op hebt. Monitor het verkeer en aanschouw het verschil met transparante software.

“Privacy and security cannot exist properly unless it is rooted in freedom.“
Privacy.-Security-of-personal-data-513639320_3000x2000.jpeg

En dan nu het luchtige deel:
Ik had vannacht een nachtmerrie. Ik zag al die mensen van die apps op de rand van mijn bed zitten. Pratend over hoe ik lag, hoe ik snurkte. Over wat ze dachten dat ik morgen zou gaan doen. En hoe en wanneer ze wat aan me gingen verkopen. En hoe ze me konden draaien in mijn politieke keuzes, zodat er voor hun gunstiger wetten zouden komen. En ook dat het voor mij enkel duurder zou worden, maar dat ze al lang wisten wat er nog op mijn spaarrekening stond.
Op dat moment begon ik wat ongemakkelijk te woelen. Waarop ze daar ook gelijk over begonnen. Hoe ze me rustiger konden laten slapen. Omdat ze al berekend hadden hoe lang ik economisch nog van waarde kon zijn voor ze. En hoe ze op het eind dan ook nog genoeg op mijn rekening zouden laten staan voor een mooi afscheid. Omdat dat ook weer beter was. Qua marketing, voor het vertrouwen van volgende generaties in hun zaken.
Ik zat ineens klaarwakker rechtop in bed. Ik zag nog net snel het GPS icoontje doven op mijn telefoon. En het hele display in slaapstand gaan. En ik hoor een lieve stem uit een speakertje in de keuken komen: "What do you want to do today?" en "We need access to your microphone and camera NOW".
Best een veilig gevoel. Dat er zo op je gepast wordt.;)
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Vandaag interessante aflevering van Rambam over identiteitsfraude. Ik, jij waarschijnlijk ook, hebben ons id-bewijs, paspoort of rijbewijs gescand en opgeslagen op de telefoon, laptop of PC.

Wat kun je met zo'n kopie?

Bankrekeningen openen, spullen bestellen, boetes oplopen, huizen huren, leningen aangaan, alles kan tegenwoordig makkelijk met een kopie id-bewijs online. Soms moet je even naar een PostNL punt, waar de plaatselijke supermarktmedewerker/tabaksboer al snel je kopietje goedkeurt en je hebt een Nederlandse bankrekening op iemand anders naam. :confused:

Zie Rambam BNNVara van 10 januari 2019 (https://www.npostart.nl/rambam/10-01-2019/BV_101391617). In deze aflevering stelen ze de identiteit van hun nietsvermoedende collega en laten precies zien hoe het werkt.

Dit gaat dus echt te simpel voor woorden, dit soort gegevens dus altijd met encryptie opslaan en kijk uit met het verstrekken van zelfs een kopie! Denk ook nog eens na over cloud opslag, meestal gekoppeld aan je Google, Apple of MS account, die gehacked, ook meteen je data in handen van kwaadwillenden.
 

Ray

SHTF Expert
Doe even de link erbij :

https://www.npostart.nl/rambam/10-01-2019/BV_101391617

En gooi mijn bericht dan weg
Veilig opslaan van dit soort zaken is denk ik wel een verhaal apart, misschien een apart draadje starten hoe je dit soort zaken wel of niet opslaat?
Toegevoegd, kan later deze twee wel weggooien, maar wilde er nog op antwoorden.

Door het in dit topic neer te zetten, krijgt ' ie een bump, want 1 maatregel is nooit genoeg om alleen al je kopietje veilig op te slaan. Je bent van harte uitgenodigd om specifiek hierover een apart draadje te starten want schokkend is het wel, dat het zo makkelijk gaat en in de praktijk ook wordt toegepast.
 

Candyman

Diehard Prepper
Als ik data zou willen "minen" dat is dat mijn slogan en advertentie tekst.
En mijn afnemers, dus mijn betalende klanten (NSA's), melden nooit waarvandaan de info komt.

Ik blijf mij verbazen dat er mensen zijn die geloven dat er een anonieme internet hoek zou bestaan.
Keep on dreaming.

Kijk nou eens gewoon wat er met de blackberry's gebeurd is: geef me je code of we leggen je servers plat.
Zo gaat dat en niet anders, toen niet en nu ook niet.


Waarom lukt het de politie dan niet om mensen te traceren die op het dark web zitten?
 

petroman

SHTF Expert
Waarom lukt het de politie dan niet om mensen te traceren die op het dark web zitten?

Er is een verschil tussen technisch niet kunnen en financieel of wettelijk niet kunnen/mogen.
En als je het nieuws volgt dan hoor je af en toe geluiden dat de politie, jusitie succesvol geinfilteerd is.
 

martin

Mankinds only hope
Waarom lukt het de politie dan niet om mensen te traceren die op het dark web zitten?

Is
dat
zo
?
Volgens
mij lukt het toch aardig.

(Klik op de linkjes)
Ik heb de statistieken niet paraat maar het zijn er flink wat.

Natuurlijk zal je nooit iets horen over iemand die wel buiten beeld blijft. Maar dat geld ook voor de "normale" criminaliteit.
Het is wel redelijk te bepalen hoeveel mensen er handelen en hoe groot deze markt is. Een wapenhandelaar op het dark web zal in 99% van de gevallen ook een handelaar zijn buiten het dark web. Als de criminaliteit voor 100% op het darkweb zou plaatsvinden zou het er uiteraard compleet anders uitzien.
 

Candyman

Diehard Prepper
Er is een verschil tussen technisch niet kunnen en financieel of wettelijk niet kunnen/mogen.
En als je het nieuws volgt dan hoor je af en toe geluiden dat de politie, jusitie succesvol geinfilteerd is.


Juist ja, infiltreren lukt wel.
En af en toe maakt er iemand een fout waardoor ze wat oprollen.
Maar via IP adres achterhalen lukt niet.
 

Niels

Mankinds only hope
Ja, maar wat is het "dark web" dan? Is dat alles achter TOR, of een bepaalde website, of?
Achter TOR zitten ook veel goede dingen, ik zou TOR niet het "dark web" noemen.
Overigens zitten overheidsinstanties overal, ook op die sites op TOR waar je wapens kan kopen enz.
Ik schat zo in, maar kan dat totaal niet onderbouwen dat die sites die makkelijk te vinden zijn die wapens verkopen en op .onion eindigen
over het algemeen door overheden zijn geïnfiltreerd en/of overgenomen.
Ik zou serieus nog liever van iemand een pistool op marktplaats komen dan via een site eindigend op .onion (maar ik wil helemaal geen illegale wapens, maar stel je voor).

Voor wat ik weet zijn er de afgelopen jaren harde klappen gemaakt in dat deel van het internet.
 

Candyman

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Dat is vrij lastig om uit te leggen @Niels
Gelukkig heeft wikipedia een goede uitleg.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dark_web

Het dark web is een onderdeel van het wereldwijde web dat niet rechtstreeks vindbaar is voor de zoekmachines.

Het deel van het web dat gevonden kan worden door zoekrobotten is een fractie van alle websites die zich op dat web bevinden. Naast die geïndexeerde websites zijn er ook websites die dit niet zijn, maar wel rechtstreeks toegankelijk zijn zolang men de url weet. Het kan hier gaan over gevoelige informatie of bijvoorbeeld overheidsdocumenten, waarvan men wil dat deze niet gemakkelijk terug te vinden zijn voor onbevoegden. Deze niet-geïndexeerde websites bevinden zich in het deep web. Het dark web is hier een onderdeel van, alleen is dit onderdeel van het web niet rechtstreeks toegankelijk. Er is speciale software noodzakelijk die de gebruiker anonimiteit moet verschaffen zoals Tor, I2P of Freenet.

Met het dark web kunnen journalisten, mensenrechtenactivisten, dissidenten en klokkenluiders veilig worden gehouden wanneer zij er hun werk uitvoeren. Niet alles op het dark web draait dus rond illegale handel van goederen en diensten.
 
Bovenaan