• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Proteïne poeder goed om te preppen?

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste preppers,

Ik zit er aan te denken om proteïne / eiwit poeder te preppen om dit als aanvulling te gebruiken voor het eten. Je kent ze wel die grote potten voor bodybuilders ;-)

Gewoon kleine schepjes extra door het eten om zo het hongergevoel tegen te gaan door wat extra eiwitten binnen te krijgen.

Er zijn verschillende soorten poeders, merken, zelfs smaken. Het belangrijkste vind ik dat het de honger wegneemt (whey is daarvoor minder geschikt).

Iemand die hier al over na heeft gedacht en of ervaring heeft?

[MOD] titel aangepast naar proteïne ipv eiwit. [Mod]
 
R

Ronin K.

Gast
Meestal wel in huis, zeker na zware training heel nuttig. Als ik meer train gebruik ik er meer van, soms maanden niet. Het is bewezen effectief, dus idd een goed prepmiddel.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Goed prepmiddel, zeker als je ook verschillende smaken prept. Aangezien ik weinig vlees eet gebruik ik het als proteïne vervanger.

Ik koop meestal potten van zo'n 3 kilo, wanneer deze leeg zijn zijn deze ook goed te gebruiken voor de opslag van rijst en andere droog waren
 

Ray

SHTF Expert
Hoelang is het houdbaar volgens de fabrikant en hoelang is het houdbaar in de praktijk?
'k Vermoed best een lange tijd, maar geen idee wat de praktijkervaringen zijn.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Hoelang is het houdbaar volgens de fabrikant en hoelang is het houdbaar in de praktijk?
'k Vermoed best een lange tijd, maar geen idee wat de praktijkervaringen zijn.

Ben ik ook benieuwd naar, het is een droge poedervorm, over het algemeen lang houdbaar...
 

druif

Survivor
ei kun je ook vervangen door verschillende producten er is wel ergens een lijst online maar de meest voorkomende is lijnzaad, melk of water en nog wat producten het licht er ook aan wat je wilt maken'. succes
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ik gebruik het poeder dagelijks als aanvulling op mijn voeding. Meestal bestel ik bussen van 2,5 kilo en dan 2 per keer. Per dag gebruik ik ongeveer 30 gram, als ik veel sport wat meer. Ik neem altijd de naturel omdat ik er dan zelf een smaak aan kan geven. Wil je een smaakje let er dan op dat ze niet gezoet zijn met Acesulfaam K. Dit spul wordt massaal ingezet als vervanger voor Aspartaam maar de geleerden zijn er nog niet over uit of het wel zo onschuldig is. Bij de leverancier waar ik het altijd koop hebben ze een aantal varianten die gezoet zijn mij Stevia. Als je er van houd lijkt dat me een beter alternatief. Ik koop het bij Powersupplements.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tux

druif

Survivor

eieren bewaren filmpje ei poeder is wel leuk maar hoeveel voedingswaarde heeft het nog ieder behandeling van voedsel verwijder je vitamine's en mineralen. Ow en stevia als je vrouw bent en vooral niet snel zwanger wilt worden kun je stevia gebruiken als anti conceptie. hoe ver het werkt weet ik niet. geen persoonlijke test mee gedaan. succes
 

joepmeloen

Prepper goeroe
ei kun je ook vervangen door verschillende producten er is wel ergens een lijst online maar de meest voorkomende is lijnzaad, melk of water en nog wat producten het licht er ook aan wat je wilt maken'. succes

Druif, dit topic gaat niet over eieren of deze te vervangen, maar om poeders bestaande uit slechts eiwitten om zo je spieren van genoeg stoffen te voorzien zodat ze niet afgebroken worden tijdens voedselschaarste.
Bij mij gaat het slechts om het hongergevoel tegen te gaan doordat eiwitten het hongergevoel wegnemen...

Dus de vraag was is dit te gebruiken voor het doel dat ik voor ogen heb; tijdens voedselschaarste toch een vol gevoel te krijgen door deze eiwitten (poeders) door het eten te gooien? Ja / nee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

druif

Survivor
he joep Mijn gedachte was meer hoe lang is de eiwit poeder houdbaar? en hoe vult het? en heeft het enige waarde van voeding? Als je in de lijst keek had je gezien dat op 1 noten pasta's stonden en pindakaas. Pindakaas in niet duur. Makkelijk te gebruiken. lang houdbaar. en pindakaas zit vol met andere vitamine's mineralen en vetten. Lijnzaad of cia zaad hebben heel veel omega 3 vetten. kikkererwtenmeel geeft 386 kcal per 100 gram. en 20% eiwit. bruine bonen net zo. Volgens mij kun je met het zelfde geld veel meer voedsel halen die je ook in normale omstandig heden eet. Als import stopt zou ik me drukker maken over graan, fruit en groente. Kijk maar eens waar het meeste van je voedsel wat je vandaag de dag eet vandaan komt.
 

FiatCurrency

Survivor
Het lijkt mij geen slechte prep aangezien eiwitten minder makkelijk te preppen zijn dan zetmeel en koolhydraten. Als supplement voor de bodybuilders onder ons is het wellicht goed te weten dat het menselijk lichaam dagelijks ca 1 tot 1,5 gram eiwit per kg lichaamsgewicht kan benutten en dat alle extra eiwitten maar 1 eindbestemming krijgen toegewezen: de urine. Kortom, het is zinloos meer dan 1,5 gram eiwit per kg te nuttigen. Neem je toch structureel (veel) meer tot je, dan ben je niet alleen een dief van je eigen portemonnee maar ook van je eigen nieren.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
De titel van dit topic en het echte onderwerp leiden tot wat verwarring. @joepmeloen bedoelt het eiwit wat meestal onder de naam proteïne verkocht wordt.

Wij hebben rijstproteïne en hennepproteïne in huis. Dit omdat onze jongste vrij allergisch is voor allerlei producten en hij deze wel mag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

joepmeloen

Prepper goeroe
@druif, ik heb geen idee hoe het vult vandaar de vraag. Als ik worteltjes eet, zit ik daar niet vol van. Met een schep poeder wellicht wel?
Als ik je goed begrijp zeg je koop geen poeder maar prep eiwit rijk voedsel zoals bonen, noten, zalm / tonijn.

@FiatCurrency, ik dacht te menen 0,75 gram per kilo en al het overtollige word op de lange termijn *uiteindelijk* opgeslagen als vet. Voor de spierbundels zal het aantal wellicht hoger liggen om de spieren te onderhouden.

@Tanfana, titel laat ik aanpassen.

Krijg alleen de mobiele site :)
http://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/eiwitten.aspx
 

walrus

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
we hebben het over proteine poeder, dus alleen puur eiwit.
Dat is misschien intressant voor het sporten maar niet voor preppen.
Preppen is veel bewegen = veel kcal verbranding = veel energie nodig wat je met alleen eiwit niet eruit kan halen.
Dan kan je beter focussen op weightgainers, waar meer kcal in zit doordat er vetten en carbs zijn toegevoegd.

Eiwit poeder alleen eten is net zoiets doms als alleen het ei-wit van een ei eten en het eigeel weggooien.
In eiwit bronnen zitten ook het minste voedingstoffen zoals vitamines , mineralen, vezels etc.
En die stoffen heb je ook hard naast vetten, koolhydraten ook hard nodig in periodes van stress.

hoog eiwit dieet is niet slecht voor nieren, dat is een fabeltje.
Het kan wel zijn dat voor oudere mensen (dus oude nieren) minder goed kunnen tegen veel eiwit.
 
D

Deleted member 1159

Gast
Ik denk dat het een goed middel is om op te slaan voor tijden van minder. Voor ieder die niet veel te besteden heeft, bij de action is regelmatig proteine poeder te koop...(ook andere voedingspreperaten)
 

Fitsein

Survivor
@walrus heeft een goed punt. Weight gainers bevatten meer voedingsstoffen die beter (aan)vullen dan eiwitpoeder alleen. Deze kunnen ook prima als maaltijdvervanger dienen. Eitwitpoeder enkel als aanvullig.

@joog Houdt er rekening mee dat de kwaliteit van eitwitten van de action wel anders zullen zijn als de wat duurdere merken. (Ook al blijken die soms ook shit)

Om honger te stillen is beide een optie. Een goede optie is ook om met eiwitpoeder je eigen weight gainer te maken, google maar is op " zelf weightgainer maken" o.i.d.

Je kan hier vullende maaltijdshakes (zowel vervangende als aanvullende) maken die je honger echt wegnemen (eigen ervaring!)
 
Bovenaan