• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Quad als BOV, geschikt of niet?

Ray

SHTF Expert
Dat is lastig te zeggen want er zijn verschillende quads voor verschillende doeleinden en over welke wegen ga je rijden. Daarnaast zijn er racequads met 5-6 liter tankinhoud maar ook quads met 16 liter tankinhoud.

Ik kan twee voorbeelden geven.

De eerste op de weg een Kymco 250cc verbruikt bij normaal gebruik zo'n 5-6 liter per 100km.

Een 450cc Yamaha Kodiak op onverharde wegen verbruikt ongeveer 10 liter per 100km.

Dus max zo'n 150 km en dan komt het op mee gesleepte jerrycans aan. Waarschijnlijk zijn deze gebruikscijfers ook niet gebaseerd op offroad rijden met een volgeladen karretje erachter en bv twee man erop.

Ik lees ook 0-100 km/h in tien seconden, maar dat is gegarandeerd op mooi, vlak weggetje, in het terrein gaat het zo snel niet. Ik zie quads idd meer als een heel specifiek stuk gereedschap. Ideaal voor sommige doeleinden, maar niet als algemene BOV.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Hoop mensen gaan voor een Yamaha Grizzly maar ik vind de Suzuki King Quad een Can Am of Polaris ook erg vet.

300km op een tank 1:20 moet op de weg zeker lukken. Met mijn Nissan 4x4 haal ik hooguit 1:10 en offroad nog minder zuinig.

Als je achter rondom alle koffers en accessoires hebt, dan kun je nog een berg aan spullen meenemen. Met een aanhangertje als BOT nog meer.

Daarnaast zou je ook de quad op een trailertje mee kunnen trekken. Dan heb je naast je auto nog een werkend voertuig.

Mogelijkheden zat.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is maar net waar je je wilt verplaatsen.

Weg komen met een quad gaat erg traag en weggetjes waar zelfs een normale auto meestal overheen kan zijn echt overal.

Er zijn in Europa nauwelijks plekken waar niet om de 2 km een vorm van weg ligt geschikt voor normale auto's. Dankzij bosbouw en landbouw. Met een vorm van 4 x 4 kan dat ook na zware regenval en andere ellende die mogelijk problemen kunnen veroorzaken, dus daar rijdt de boswachter, boer en houtkapper in. Je moet voor de gein eens met Google Maps satelliet of Earth eens echt inzoomen op heel veel gebieden in NL, BE, FR, DE, Zweden, Noorwegen, SP, Oostblok. Pas diep in Roemenië, Wit Rusland en noordelijk en ver oost Rusland kom je nog uitgestrekte gebieden tegen zonder paden waar je met een auto niet kan komen.

Echt Cross Country gaan is gewoon veel te moeilijk als het gaat om snel weg komen, waarbij wij preppers waarschijnlijk nog voor de grote meute aan gaan. Kost ook bakken brandstof en dan nog een aanhangertje erachter maakt het niet beter. Actieradius wordt dan heel beperkt.

Zit je al in een gebied en wil je daar je mogelijkheden vergroten, dan is zo'n multifunctionele minitractor natuurlijk weer heel handig.

Dat zijn mijn 2 centen.

Er is geen plek binnen een straal van een paar km (behalve bergtoppen, meren, zee, ed.) van hier tot ergens 1500 km verder, waar ik niet met de Panda zou kunnen komen. Volle tank en 5 x 20l jerrycan is meteen ook 2000++km actieradius, met kar en max 800 kg lading als 't moet.
Modder, sneeuw en ijs kunnen roet in het eten gooien, dat zeker, maar geldt voor ieder voertuig en dan is het maar hoeveel centjes wil je er tegenaan gooien om in slechtere omstandigheden alsnog voort te kunnen.

Ideaal zou toch meer een niet te opvallende 4x4 zijn, goede bandjes eronder, liertje voorop, kar en dat is tweedehands voor en handig iemand nog wel te regelen voor de prijs van één complete quad set.
Even van de weg af met @Highway achter het stuur:D van een de VW Type II T3 Vanagon Syncro
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Met een beetje Quad kun je een karretje van 500kg trekken. Tja dan wordt deze minder zuinig, maar met 100 liter brandstof kom je minimaal 1000km ver, dus ligt het eraan waar je naartoe wilt.

Ik heb zelf 3-4 aanhangertjes die ik achtee de quad kan hangen. Twee met open bakjes, één (nu ff omgebouwd voor ander klusje) voor kisten en nog een met zelfs een 1300kg as die ik zou kunnen laden met een pallet kist (palletmaat ff geen pixie beschikbaar).

T.o.v. de fiets of benenwagen of mensen die alleen of samen zijn een prima BOV mogelijkheid.

IMG-20180804-WA0024.jpeg IMG-20180804-WA0022.jpeg IMG-20180804-WA0020.jpeg IMG-20180804-WA0018.jpeg
 

Rataplan

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Nog paar filmpjes over hoe absurd rap quads zijn zowel op de weg als off road.
Can-am staat bekend om zijn trekkracht en snelheid, Yamaha meer om zijn betrouwbaarheid.
Een kodiak of Grizzly van Yamaha is wat trager en gaat een goeie 100 km per uur.

Niet verantwoord deze manier van rijden, geeft wel weer waar zo’n quad toe in staat is.


Het laatste stukje van dit filmpje gaat ook nog over een deel landbouwgrond/sneeuw.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Met name de actie radius vind ik een van de belangrijkste dingen voor een bov. Zelf wil ik ooit nog een diesel motor kopen, zoiets als de jp 8 van de Amerikaanse mariniers.
Of een Track T-800CDI

Zon quad vind ik een instabiel hobbelig ding.

http://www.arcticcataustralia.com.au/products/atvs/super-duty-diesel-700/

Standaard voorzien van een 20 ltr tank.

Verder zou ik aanraden wanneer je de mogelijkheid hebt, eens op een moderne quad te gaan rijden voor een middag.
 

imker

Survivor
Naar mijn ervaring is een quad echt perfect voor op en rond de boerderij, ook off-road zoals bijvoorbeeld door bos en duingebied. Lange afstanden zijn geen pretje met een quad, net als diepe sporen en dikke modder. Mijn advies is heb je er een geniet ervan en gebruik hem lekker. Ben je nog bezig met oriënteren dan zou ik me vooral gaan verdiepen in side-by-side voertuigen, zelf ben ik fan van Polaris. Je hebt ze nu ook zelfs in 4 persoons uitvoering maar dat vind ik net weer een stapje te groot. Ze zijn er in alle soorten en maten, je kan het zo duur maken als je maar wil. Gebruikt kom je ze al tegen vanaf een paar duizend euro in redelijke staat. Het is een soort moderne Buggy. Hierbij een link van een redelijk normaal voorbeeld:



Groeten, imker.
 

Arie

Diehard Prepper
Een polaris is fantastisch maar je moet wel een beetje handig zijn.
De aandrijfriem slijt redelijk vlot.
Met een beetje handigheid is hij in 20 a 30min gewisseld.

En ze gaan heerlijk door de blubber :thumbsup:
 
Bovenaan