• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

ReadyMom's Moestuin Upgrade (v2.0)

ReadyMom

Prepper goeroe
Jaja, daar ben ik weer.

Wie het oude topic gevolgd heeft, weet al dat ik bezig was op de volkstuinvereniging hier in de buurt een tuin te verkrijgen.
Het heeft bijna 2 jaar wachten geduurd, maar het tweede aanbod kon ik aannemen eind september, en we zijn nu dan ook trotse eigenaar van een tuin van 238 m2. :eek::confetti:
Een flinke lap, maar er gaat nog wat vanaf door wat er al aanwezig is.

Er staat een kunstof tuinhuisje (in de nok een beetje lek, maar gelukkig blijven de rekken langs de wanden droog), watertank (regenpijp nog even gefixt zien te krijgen en dan vult die ook weer wat beter), een vijver, en er zijn al een aantal boompjes aanwezig. Een wat grotere pruim, flinke notenboom, iets van 8/9 kleine fruitboompjes (waarvan in elk geval 1 handpeer, 1 stoofpeer, en een appel, de rest zal ik pas later zien wat het is), een kleine vijg, 2 druif, 2 rabarber en her en der waarschijnlijk nog wat wildgroei.

De afgelopen tijd vooral bezig (geweest) met het voorbereidende werk; layout verzinnen, tegels eruit wippen en daarmee nieuwe paadjes maken, wildgroei intomen, snoei, takkenril en composthoop beginnen, en stukje bij beetje spullen naar de tuin verhuizen.
Een lading overtollige aardbeienplantjes (gewoon en framberry) uit de achtertuin meteen de eerste dagen in hun aangewezen vak overgezet, wat er al aanslaat en goed geworteld is is mooi meegenomen, en hebben een voorsprong op evt. nog wat voorjaars-aanvulling.

Helaas had/heb ik nog niet de tijd en middelen ervoor, anders was de notenboom er ook al uit, en de fruitboompjes naar een ander deel van de tuin verhuisd (deel waar nu de noot staat).

"Ahhhh, waarom moet de noot weg?"
1) ik heb niks met walnoten
2)te groot/veel schaduw
3)veel bladval met bladeren die slecht verteren(dus niet handig als grond- en/of compostverrijking)
4)de stofjes die de wortels afgeven wat de ontwikkeling van andere planten eronder remt

"En de fruitboompjes verplaatsen?"
1)staan op een plek waar ze vrij veel schaduw gaan werpen op andere gewassen
2)op de nieuwe locatie staat (bijna) al het fruit bij elkaar (overzichtelijker)
3)als ze nog wat hoger groeien blokkeren ze het mogelijke zicht vanuit de nieuwbouw in aanbouw vlak naast mijn tuin/het complex.

en natuurlijk wat fotootjes
242352542_1765953093794154_7241151049434850732_n.jpg
huisje, terrasje (wordt iets kleiner) en achterin de vijver

242508233_1766598653729598_7832790166435623661_n.jpg
Grotere pruim

242358869_1765953360460794_4351798462233822801_n.jpg
Links vijg, rechts noot

242456301_1765953143794149_2657268702621507563_n.jpg
de kleinere boompjes

245363048_1784159318640198_5686423002339513952_n.jpg
vijver na kortwieken groen (van het voorjaar eerst eens goed uitbaggeren en het grind(filter?)gedeelte kuisen)
 

marzman

Diehard Prepper
Lekker groot, moestuintjes in mijn wijk zijn 70m2 dacht. Wat is het doel van de tuin? Puur moestuin of ook recreatie? (ik vraag het vanwege de vijver :) )

Kun je dat tuinhuis niet fixen? Ik heb een plastic regenton met een gat terug waterdicht gemaakt met epoxy. Misschien kun je dat op het dak gebruiken? Of gewoon iets waterdichts als coating op het dak plakken.
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Lekker groot, moestuintjes in mijn wijk zijn 70m2 dacht. Wat is het doel van de tuin? Puur moestuin of ook recreatie? (ik vraag het vanwege de vijver :) )

Kun je dat tuinhuis niet fixen? Ik heb een plastic regenton met een gat terug waterdicht gemaakt met epoxy. Misschien kun je dat op het dak gebruiken? Of gewoon iets waterdichts als coating op het dak plakken.

Ik heb als het goed is nog een lapje dakrubber, en anders/als dat niet past in elk geval nog een lap vijverfolie. Komt wel goed (zodra ik een hoge trap heb geregeld om erbij te komen).

Doel is voornamelijk moestuin & wild eetbaar, het gedeelte rond de vijver wordt wel sier met o.a. snijbloemen (toch nog een doel), insectenvoeding. Vijver hou ik er in voor insecteneters (kikkers, libellen etc) en misschien kijken of er een niet te grote eetbare vis (zomaar wild hersenspinsel)...en t is veeel meer werk het te denpen.
 
Bovenaan