• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Larik

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Hier gaan sommige met huisje voor 6/7 duizend euro, Evt plus kassen en tuin gereedschappen.
Is nog een wachtlijst ook van 1 a 2 jaar.
 

ReadyMom

Prepper goeroe
(soort van -)tuin update; Sinds vorige week donderdag zijn de eerste kuikens gearriveerd, 6 bonte leghorns, in de hoop dat er 2 of 3 dames tussen zitten om ons van verse eitjes te gaan voorzien. Ze wonen nu nog in een kooi binnen (nu 3,5 week oud), en in de tussentijd druk bezig ze van een buitenverblijf te gaan voorzien. Het ren-gedeelte is vrijgemaakt, (tijdelijke) nachthokje, een aangepast konijnenhok, is zover klaar, nu nog hout, gaas en afdak-materiaal gaan scoren om de ren te bouwen, de boel een beetje inrichten, en dan is 'ie mooi op tijd klaar als ze groot genoeg zijn om naar buiten te mogen. Tegen die tijd komen ook de volgende kuikens, serama's, maar die zijn er puur voor de leuk.
20200412_142431.jpg93687150_3671674356236958_2858190457907707904_n.jpg93707319_3671674536236940_3432736943287304192_n.jpg
20200411_160303.jpg 20200411_160538.jpg
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Ja, ze moeten wel wat eigen slag gezelschap hebben, die serama's zijn zo'n klap kleiner..., en denk dat ik met 6 een goede beslissing heb gemaakt, want voor zover ik het nu kan inschatten, is nu nog niet overduidelijk, zitten er inderdaad waarschijnlijk 2, *misschien* 3 dames tussen. Leghorns zijn over het algemeen goede legsters, leggen ook 'swinters door, dus die eiervoorziening komt wel goed. Ach, en zelfs als dat tegenvalt, zijn het nog goede tuinhulpjes in de vorm van onkruid- en naaktslakken verwerking, dus ze verdienen hun kost sowieso :lol:
 

Candyman

Diehard Prepper
Wat leuk zeg die kuikens :)
Hopelijk zitten er genoeg hennen tussen om je van eieren te voorzien.
Ga je ze ook zelf slachten als ze ouder zijn?
 

Dreutel

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik ben geen kippenkenner, maar ik heb wel eens gehoord dat kuikens meteen nadat ze uit het ei waren gekropen "gesext" worden. Ik weet niet hoe ze dat doen, maar het is mogelijk om op jonge leeftijd het verschil tussen kippen en hanen te zien.

Hier is een filmpje. Er staan er nog veel meer op YT:

 

ReadyMom

Prepper goeroe
@Dreutel klopt, met een aantal rassen kan je zogenoemd 'vleugelseksen', maar dat werkt enkel in de periode van dag 1 tot *max* dag 4, veelal 3. Daarna zijn de pennen al te ver gegroeid en is het verschil niet meer te zien. Bij bepaalde rassen, mits raszuiver, is het aan kleur/tekening te zien (niet dit ras). Ik zal met deze kippies nog een weekje, max 2 moeten wachten om het duidelijk aan de kammetjes en ontwikkeling lellen te kunnen gaan zien, hoewel ik er inmiddels van 1 al wel 90% zeker ben dat het een haantje is.

@Candyman; zodra ik ze met zekerheid kan selecteren zijn de haantjes de sjaak. Ik ga ze niet nog een poos aanhouden om te laten groeien, mede wegens kleuter en 'lieve diertjes', hij weet wel dat de haantjes 'weggaan'. Zal niet veel vlees aanzitten, maar zijn voldoende voor een goeie pan soep. De dames mogen gewoon hun leven uitleven waarschijnlijk.
 

Flos

SHTF Expert
@Dreutel bij sommige kippenrassen zijn de haantjes en de hennetjes anders van kleur.
Vb Mechelse koekkoek de hanen zijn grijs en de hennen zwart.
En dat zal met alle koekoek kleurige kippen rassen zo zijn denk ik.
Naarmate ze ouder worden wordt de kleur gelijk.
 
Bovenaan