• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Regendichtheid M94 of andere slaapzakhoes (bivak)

PlanDoPrep

Senior Prepper
Ik zoek ervaringen met de M94 of andere bivakzak.
Ik en een paar anderen zijn op zoek naar een ademende bivakzak die een regenbui kan hebben.
We zijn met name op zoek naar een zak die je voor andere slaapzakken kunt gebruiken, en naar antwoord op de vraag of je je T&T (Tent en Tarp) kunt thuislaten.

De M94 slaapzakhoes lijkt waterafstotend en ademend te zijn maar over de waterdichtheid bij een echte regenbui bestaan twijfels.

Wat zijn jullie ervaringen?
Kun je met een M94 echt je Tent en Tarp thuislaten?
Moet je de M94 gewoon overslaan en een andere bivak-hoes nemen?
Of is geen enkele bivakhoes echt regendicht?
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij had je het beter onder het Sub Topic Defensie kunnen zetten ;)
Jij bedoelt de buitenhoes van de Noorse M94 Militaire Slaapzak ??
http://festivalsurvival.nl/index.ph...jfgroen_-nieuw&action=article&aid=261&lang=NL
http://www.dumpstorehengelo.nl/9280594/m94-noorse-leger-slaapzak-in-camouflage-zak

Ik ken ze in ieder geval niet en zou bijna voorstellen als je nog geen aankoop gedaan hebt voor de KL m90 goretex hoes ( Elders is ie goedkoper ) te gaan en daar eventueel een Goede rits in zetten .
deze Bivakzak heeft zich al bewezen en kan met iedere slaapzak ( Ook al is ie ontworpen voor de KL M90 lichtgewicht en - 30 Winter uitvoering ) gebruikt worden .
 

PlanDoPrep

Senior Prepper
Hoi, bedankt voor je reactie!

De M90 hoes kan ook met andere slaapzakken? Thanks! Dat wist ik niet! Dus dat is ook een optie.

Mijn vraag is niet beperkt tot specifiek deze hoes; ervaringen met andere hoezen (bijvoorbeeld dat ze beslist Goretex moeten zijn, of dat iemand de ervaring heeft dat ze nooit echt waterdicht zijn) zijn ook zeer welkom.

Deze hoes vind je o.a. hier, en mijn vraag is dus: Is-ie goed? Wat zijn ervaringen met bivakzakken?
 
Heb 8 jaar in deze zak gelegen buiten, wel incl de M90 Slaza erbij, 1 woord SUPER.
Je moet wel zorgen dat je je rugzak apart inpakt voor de nacht, deze past er niet meer bij.
 
F

frans81

Gast
Hoi, bedankt voor je reactie!

De M90 hoes kan ook met andere slaapzakken? Thanks! Dat wist ik niet! Dus dat is ook een optie.

Mijn vraag is niet beperkt tot specifiek deze hoes; ervaringen met andere hoezen (bijvoorbeeld dat ze beslist Goretex moeten zijn, of dat iemand de ervaring heeft dat ze nooit echt waterdicht zijn) zijn ook zeer welkom.

Deze hoes vind je o.a. hier, en mijn vraag is dus: Is-ie goed? Wat zijn ervaringen met bivakzakken?

Is Deze M94 Hoes een 100% Goretex uitvoering ??
Dat is dus waar ik over twijfel . Het gebruik van het woord Goretex is niet altijd juist binnen een product omschrijving .
Dat wil niet zeggen dat dit nu ook het geval is .
Als ik die prijs bekijk dan zit er niet zoveel verschil met de M90 van het Nederlandse Leger :) .
Is er geen Dump in de buurt waar ze beide modellen hebben zodat jij die op het oog even kan vergelijken .
Vraag anders even een Foto van het Label met Nsn en Product info en plaats dat dan ook even hier :hi: .
Een fatsoenlijke dump mailt jou wel even een Foto van het door jou aangevraagde .
Doen ze dat niet , dan zegt dat al genoeg ;). Klant is Koning ( ook op afstand ) :D
 

PlanDoPrep

Senior Prepper
@frans81:

De M94 is voor zover ik weet géén Goretex(tm) en de M90 wel.
Dat is inderdaad wat ik probeer zeker te krijgen via het forum. De reden daarvoor is dat ik inderdaad een dumpshop weet waar ze beide modellen hebben, en die is in Zundert. En ik niet.
Het label mailen? Da's geen gek idee! Thanks!
 

fris9

Prepper
m90 superslaapzak, neemt wel veel ruimte in beslag maar beste slaapzak waar ik in geslapen heb, volgens mij is de buitenhoes geen goretex maar bilaminaat (komt wel op het zelfde neer), ik ben nog al een woeler in mijn slaap en dat trekt deze slaapzak prima, ik word er dus niet om het uur als een wokkel in wakker. als je hem voor een redelijke prijs op de kop kan tikken moet je het zeker niet laten. zou de hoes wel even behandelen met regenspray
 
F

frans81

Gast
m90 superslaapzak, neemt wel veel ruimte in beslag maar beste slaapzak waar ik in geslapen heb, volgens mij is de buitenhoes geen goretex maar bilaminaat (komt wel op het zelfde neer), ik ben nog al een woeler in mijn slaap en dat trekt deze slaapzak prima, ik word er dus niet om het uur als een wokkel in wakker. als je hem voor een redelijke prijs op de kop kan tikken moet je het zeker niet laten. zou de hoes wel even behandelen met regenspray

Ik denk dat het niet verstandig is om daar zomaar een vorm van spray voor te gebruiken .
Er zijn zelfs mensen die deze hoezen gewoon wassen zondr dat ze de bestandelen checken van dat wasmiddel .
Wasverzachter is funest voor zowel de hoes als de slaapzak zelf .
Er is namelijk veel wasmiddel met toegevoegde wasverzachter .
 

fris9

Prepper
mee eens maar een m90 is bijna per definitie 2ehands dus je weet sowieso niet wat ie heeft meegemaakt en dan helpen siliconen echt wel, maar idd wat je zegt klopt.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
mee eens maar een m90 is bijna per definitie 2ehands dus je weet sowieso niet wat ie heeft meegemaakt en dan helpen siliconen echt wel, maar idd wat je zegt klopt.

Van de vele hoezen die ik inmiddels gekocht en weer verkocht heb , ben ik slechts een enkele keer een flink gebruikte tegen gekomen .
Gewoon fijnwasmiddel en in de droger ( 1 puntje ) .
Siliconen ademen niet .
Ze vernietigen de laminaat .
Alles vanuit oude defensie bestanden is tweedehands ook al is het misschien nog nooit gebruikt . Je kunt zelfs voelen in wat voor staat zo'n hoes is . Let ook op reparaties en nog eventuele gaatjes . Dat zegt ook veel over het gebruik .
 

fris9

Prepper
ok maar als het niet meer waterproef hoe fix ik het dan of bedoel je dan wat je net aangeeft met fijnwasmiddel en droger want ik ben nl wel een keer flink de mist in gegaan door te vertrouwen op kwaliteiten die het achteraf niet bleek te hebben.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
ok maar als het niet meer waterproef hoe fix ik het dan of bedoel je dan wat je net aangeeft met fijnwasmiddel en droger want ik ben nl wel een keer flink de mist in gegaan door te vertrouwen op kwaliteiten die het achteraf niet bleek te hebben.

Goretex koop je om de Ademende werking ;). Als het overduidelijk is dat de hoes in slechte staat verkeerd dan moet je je dus niet meer druk maken om het ademend / waterdichte:( vermogen . Waterdicht ?? Er is Goretex spray . Volgens mij heeft Nickwax dat ook in hun programma .
Er zijn al spiksplinternieuwe hoezen voor een mooi prijsje .
Kijk bij militaria4you ( bestelnummer 4UA900 ) onder Goretex . Die hebben nu voor een zeer mooi prijsje ( 37.95 ) zo'n m90 hoes.
Je kunt wel veel geld gaan uitgeven voor sprays ! Ik kocht dan liever een nieuwe .;);)
Er zijn veel meer slecht behandelde slaapzakken die daardoor niet meer aan hun specs voldoen dan slechte bivakzakken / goretex hoezen .
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
F

frans81

Gast
ik hoor je. bedankt voor de info!!

Ik heb hier nog een bijna nieuwe liggen en er zit toch een gat in van 1 1/2 bij 2 cm ! Je vraagt je af hoe ze het klaar krijgen .
Die moet ik dus plakken . Ben benieuwd wat zo'n plakset kost :(
 

Jerommeke

Prepper
zelf heb ik de M90 KLU slaapzak als deze wat meer ruimte heeft als de KL uitvoering. De KL is ook de mummy type en de KLU niet. beide slaapzakken zijn waterdicht (zeker regen bestendig). mijn advies is ga naar een dump zaak en kies er een uit die in goede staat is want ze zijn toch wel aan de prijzige kant. De KLU neemt meer ruimte in beslag dan de KL. Wij (mijn vrouw M90 KL en ik zelf M90 KLU) hebben onze slaapzakken gekocht bij royaldump in kootwijkerbroek, en gebruiken deze nu al verschijne jaren in alle jaargetijden....... altijd genoten van een goede nachtrust.
 
Bovenaan