• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Marcogs

Senior Prepper
Aan de rechterkant waar je die groene slang ziet zitten komt van de week nog een by-pass om het hele systeem buiten spel te zetten. Daarna kan ik de boel drainen en is de kans op schade minimaal. Het systeem dat er achter komt is zo opgebouwd dat bij gebrek aan regenwater de toiletten en wasmachine automatisch overschakelen naar leidingwater. Moet je wel goed doen, want het is in Nederland (en ook Belgie weet ik) ten strengste verboden om verontreinigd water in aanraking te laten komen met schoon leidingwater. Dus een simpel drieweg ventiel mag je niet gebruiken. Gelukkig zijn daar oplossingen voor.
 

Roel

Mankinds only hope
Je zou natuurlijk ook je schuur kunnen verlengen.
Goed isoleren en zo je gebruiksseizoen nog een stuk oprekken en wellicht zelfs volledig benutten.
Je hebt er zo te zien wel de ruimte voor.
 

Marcogs

Senior Prepper
Je hebt er zo te zien wel de ruimte voor.[/QUOTE]

Hahaha ja ruimte zat, maar ook heeeeeeeel veel spullen.
(dit is nog maar de helft)
100.jpg
 

PBear

Mankinds only hope
Ik gebruik voor mijn regenwater opvang systeem taps toelopende vaten van 300 en 200 liter elk. Die zijn vorstbestendig omdat het ijs bij uitzetting naar boven toe een uitweg heeft. Natuurlijk kan het bevroren water niet zomaar afgetapt worden. De vaten staan echter inpandig zodat ik de ruimte kan verwarmen en de boel zo nodig kan ontdooien.
 

Marcogs

Senior Prepper
Ik gebruik voor mijn regenwater opvang systeem taps toelopende vaten van 300 en 200 liter elk. Die zijn vorstbestendig omdat het ijs bij uitzetting naar boven toe een uitweg heeft. Natuurlijk kan het bevroren water niet zomaar afgetapt worden. De vaten staan echter inpandig zodat ik de ruimte kan verwarmen en de boel zo nodig kan ontdooien.
Binnen neerzetten heb ik ook nog even over na lopen denken, maar uiteindelijk hiervoor gekozen.
 

drent

Diehard Prepper
Ik vermoed transport, losse tonnen passen achterin een autotje, ibc vat heeft aanhanger of flinke bus nodig en het verplaatsen is onhandig + vraagt meer ruimte dan standaard (tuin)deur.
 

Marcogs

Senior Prepper
@Marcogs , bewust gekozen voor losse tonnen ipv één IBC contaner ?

Ik heb op die plek gekozen voor tonnen, omdat anders de deur van de schuur niet goed open kon.
Achter bij m'n (mini) boomgaardje/moestuin (in de maak) komt wel een IBC te staan, maar dat komt later.
Vervoer is meestal geen probleem. Heb gelukkig een lekkere grote aanhanger.
 

Marcogs

Senior Prepper
Mooie hut @Marcogs, slimme combi van hout en staal.:)

Dank je. Dit is echt mijn domein waar al m'n ideeen vorm krijgen.
Dat staal is trouwens wel leuk verhaal. Dat zijn kokerprofielen van 50x50x2 die ze gebruiken om net achter de deur van een zeecontainer te klemmen als er stukgoed in gaat. Die worden na 1x gebruiken weggedaan en die koop ik dan voor een schijntje.:thumbsup:
Daar maak ik ALLES van van werktafel tot design bed. (en dus ook verdiepingsvloer).

Heb er nog wat "prep gerelateerde" plannen mee, maar dat is nog in ontwikkeling.
 

SurvWifeAll

Elementary prepper
Doe een aantal brokken houtskool in een netje (bijv zo'n wasmachine netje voor kwetsbare was) en hang het aan een touwtje in je ton. Het principe van werkzaamheid is dat de kolen contact maken met het water, dus neem een touwtje dat lang genoeg is. En dan gewoon 1x per jaar verversen. Dat is en milieuvriendelijke en zeer effectieve methode om water te zuiveren, doe dit al jaren in de moestuin. Bijkomend voordeel: mocht de inhoud ooit drinkwater worden, dan zit er geen bleekmiddel in. Als je dan toch alles doet om te overleven, is voorkomen van brandwonden in je maag darm stelsel wel een pré.
 

Ray

SHTF Expert
@SurvWifeAll Ik zou daar niet op vertrouwen voor drinkwater. Gewone houtskool doet niet zoveel, zelfs van actieve kool heb je nog behoorlijke hoeveelheden nodig om zware metalen en chemicaliën uit te filteren, tegen bacteriën doet het alsnog helemaal niets. Bij gewone houtskool moet je nog uitkijken dat wat je in de winkel koopt of uit je eigen kampvuur schraapt, niet heel zuiver is en dus deels verbrande kankerverwekkende resten bevat (PAK's e.d.).

Van drie druppels dunne bleek per liter water krijg je geen brandwonden. Het chloor in dunne bleek werkt niet als accumulerend gif, zoals lood bv. Je lichaam voert het gewoon weer af en zolang het om hele lage concentraties gaat, kan het geen kwaad.
 

SurvWifeAll

Elementary prepper
THANKS @Ray goeie toelichting en tip!
Tja, ik gebruik het regenwater uitsluitend voor bewatering van de moestuin in de zomer. Voor de winter pomp ik 'm leeg (de periode waarin je SHTF het meest verwacht natuurlijk, maar om nou na elke vorst periode nieuwe tonnen te kopen...), wanneer ik het echt als drinkwater zou moeten gebruiken, zou ik het sowieso eerst 2x filteren (zeefdoek en daarna de Katadin) en dan 5 minuten uitkoken in de Biolite... Voor wat betreft de kolen, die komen bij ons inderdaad niet van de bouwmarkt. Voor onze Kamado moeten ze kwalitatief hoogwaardig zijn, dus heb er altijd uit een duurdere categorie, maar je doet er dan ook vrij lang mee in zo'n ei :cool:.
 

Ray

SHTF Expert
@SurvWifeAll Dank je, dat is ook het doel van het forum.

Een bekende pionier op het gebied van biologisch tuinieren, Pieter Boxman, hing ook wel houtskool in z'n regenton, maar juist omdat die giftige stoffen algengroei tegengaan. Dan hebben de muggenlarven niet veel om te eten en krijg je geen kweekbak voor muggen.

Na het filteren met een Katadyn (keramisch deeltjesfilter) of Sawyer (kunststof deeltjesfilter) zijn de bacteriën eruit en is het water veilig te drinken. Vooral voor smaakverbetering gebruik je actieve kool, dat vangt heel goed aromaten af. Het filteren van zware metalen en sommige chemicaliën vergt een behoorlijk groot actief koolfilter en een hele trage doorstroomsnelheid, maar gelukkig zitten die stoffen niet of nauwelijks in regenwater.

Regenwater is bijna altijd de beste bron voor drinkwater, zit het eenmaal in de sloot dan spoelt er van alles bij. Chemicaliën van de landbouw en wegen, overstort van rioleringen, etc. Ideaal als je zelf het regenwater kunt opvangen, of anders een bron die niet in contact staat met dergelijke vervuiling. Bv. een meertje/plasje in het bos die alleen door regenwater en grondwater gevoed word. Uitkijken met de lokale eendenvijver in de buurt, daar komt vaak de riooloverstort op uit.

Voor nood kun je dergelijke vervuilde bronnen ook al gebruiken met een goed filter zoals Katadyn of Sawyer, de bacteriën filter je er wel uit en dan krijg je geen diarree of ziekte. Maar ga je maanden of zelfs jaren zelf gefilterd water nuttigen, dan is regenwater meestal de meeste geschikte en schone bron. Zo doen ze het nog in vele landen in Europa waar het waterleidingnetwerk niet zo uitgebreid is als hier. Daar koop je gewoon in de bouwmarkt dergelijke deeltjesfilters.

Het lastige is als je maanden of jaren zelf je water moet filteren, je heel wat kubieke meters actieve kool nodig zal hebben om zware metalen en chemische verontreinigingen te kunnen filteren. Dat spul is toch vrij duur en itt sommige youtube filmpjes beweren, is het regenereren van gebruikte actieve kool een proces met hele hoge druk stoom wat je thuis niet nadoet in de snelkookpan.

Koken is een andere manier om bacteriën in water te doden, eentje die heel veel energie kost die weleens schaars kon zijn tijdens een crisis. Ook is gekookt water uit de regenton of plas niet bepaald lekker van smaak, het is een afgekoeld algensoepje geworden. Daarnaast slaan heel veel mineralen tijdens het koken neer, zodat je die weer moet aanvullen met je dieet. Het is een laatste redmiddel, als je geen filter hebt.

Ook het toevoegen van dunne bleek, drie druppels per liter, dertig minuten laten inwerken een goede manier om alle ziektemakers uit te schakelen. Drie druppels per liter is zo weinig dat je het niet meer ruikt of proeft.

Zelf heb ik hier geen regenton, vanwege een inpandige regenwaterafvoer, maar 240 liter leidingwater opgeslagen wat ik eens per jaar ververs. Dat werkt ook prima als backup. Daarnaast heb ik twee Sawyer filters, de Squeeze die ik al heel veel op kampeertrips gebruikt heb, een Mini als backup en voor thuis een Aqualine filter: https://forum.preppers.nl/topic/8005-review-aqualine-12-combinatie-filter/
 

SurvWifeAll

Elementary prepper
Ja fijn man! En leuk, volgens mij heb ik de methode met houtskool ook ooit van Boxman gekopieerd, maar t is al zo lang geleden... met bleek ga ik ook uittesten, heel benieuwd!

Mijn rondtreksituatie maakte de Katadyn het meest praktisch als filter, die kan ik zelfs vanuit de kajak gebruiken om een bijna eindeloze watervoorraad te filteren, de filter is ook makkelijk te reinigen en drogen.

De driestap (zeef, filter, kook) is niet voor alle situaties nodig, maar is veilig en met dag twee ben je gewend aan de ‘smaak’.
Ik zou bij een SHTF ook eerder condens en vers regen water af gaan vangen dan de regenton leeg slobberen hoor maar mocht de situatie vervolgens FUBAR worden, en de opgeslagen vers water voorraad verloren gaan, dan is het een overweging waard.
En er liggen ORS en multivitaminen van hoogwaardige kwaliteit klaar natuurlijk.

Leuk om weer even de ins en outs te lezen, mooi geschreven en herhaling is herinneren hè
 
F

frans81

Gast
Boxman !? Wie is het ?
Boeken ? Welke titels heeft ie geschreven en onderwerpen waarover . Lijst aub :rolleyes:
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Ik zou bij een SHTF ook eerder condens en vers regen water af gaan vangen dan de regenton leeg slobberen hoor

Condens lijkt leuk maar is alleen in echte nood een optie. Condens is demi-water, dus geheel zonder mineralen die het lichaam nodig heeft.
En natuurlijk kan je een berg pillen slikken om dit op te vangen maar kan je misschien beter gewoon gelijk flessenwater inslaan.
 

SurvWifeAll

Elementary prepper
Leuk de liefhebbers van Boxman! Binnen onze familie rouleert een ' biologisch tuinieren' variant. Wanneer er iemand z'n eerste huis met tuin betrekt wordt het boek ritueel overgedragen. Maar als ik zo de uitgave jaartallen zie, is het een teleurstellend jong gebruik :lol:
Over het vinden van de boeken van Boxman: probeer eens kringloopwinkels, websites voor 2e hands waar :D
 
Bovenaan