• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Review Nederlands 24 uurs gevechtsrantsoen (Engels)

W-O-L-F

Senior Prepper
ahhhhh de door paresto samengestelde pakjes met onverteerbare pate

MAARRRRRR ik wil de chocolade poeder

een speciale samenstelling die alleen voor defensie word gemaakt

LEKKAAHHHH
 

AWOL

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik kijk al een tijdje dit soort reviews, om de een of andere reden vind ik het interessant, vooral de oudere gevechtsrantsoenen uit WW2 en Vietnam en zo. En dat terwijl ik er zelf nog nooit een gegeten heb :)
Bekende YT reviewers van oude en nieuwe MRE's:
gundog4314
Steve1989 MREinfo
Kiwi Dude
gschultz9
RC Gusto

 

Nomad

Diehard Prepper
Ik heb nog een KL rantsoen liggen, maar ben er nog niet aan begonnen.
In vergelijking met de USA MRE voelt het een beetje amateuristisch aan.
Zo'n grote zip-lock zak met een partij zooi er in wat je kent van thuis, uit je eigen keuken.

Misschien is het daarom ook wel niet zo bijzonder. Dit doet overigens niks af aan de kwaliteit van het rantsoen.
Want ik dacht dat dit KL rantsoen meer kcal bevat dan een een MRE. De MRE daarentegen kan zichzelf verwarmen en dat vind ik persoonlijk een heel groot voordeel.

Van die blikjes heb ik ook nog twee liggen. Hamburger met sperziebonen en lasagna. Binnenkort maar eens aan beginnen, wat die zijn bijna over datum.
 

AWOL

Prepper goeroe
Zo'n grote zip-lock zak met een partij zooi er in wat je kent van thuis, uit je eigen keuken.

Nederland is niet het enige land dat het op die manier doet.
Overigens is de indruk die ik krijg van de flameless heaters in MRE's dat deze vaak niet zo geweldig werken, bij sommige wordt het eten wel echt warm, bij andere lauw en soms werken ze nauwelijks.
Dan is een standaard brandertje met brandstof tabs in je uitrusting misschien wel beter en meer multi bruikbaar.
 

Nomad

Diehard Prepper
Overigens is de indruk die ik krijg van de flameless heaters in MRE's dat deze vaak niet zo geweldig werken, bij sommige wordt het eten wel echt warm, bij andere lauw en soms werken ze nauwelijks.
Dan is een standaard brandertje met brandstof tabs in je uitrusting misschien wel beter en meer multi bruikbaar.

Of dat echt een probleem van de heaters is weet ik niet. Maar ik weet wel het idee dat het enige oefening vergt om ze goed te gebruiken.
De eerste keer werdt mijn eten niet goed heet, toen bleek de heater niet helemaal nat te zijn.
Toen had ik eerst de heater er in gedaan, toen het water. je hebt dan minder weater nodig tot het lijntje. De 2e helft van de heater geb ik toen gebruikt om het toetje op te warmen/.
Inmiddels besteed ik iets meer aandacht aan de heater waardoor het gewoon goed gaat.

Wat voor klein brandertje gebruik je bij het KL rantsoen? Een Esbit brander?
Daar heb ik geen ervaring mee. Lijkt me op zicht wel wat, ze zijn lekker klein.
 

AWOL

Prepper goeroe
@Nomad ik baseer mij volledig op wat ik zie bij MRE reviewers (die toch wel geoefend zijn in het gebruik van de heaters en in sommige gevallen ex-militair). Zij zorgen er inderdaad ook meestal voor dat de heater goed nat wordt. Niet in de laatste plaats lijkt het ook te maken te hebben met hoe oud de heater is, de prestaties nemen over tijd kennelijk vaak af en die reviewers testen vaker oudere MRE's dan net geproduceerde.

Voor zover ik weet gebruikt de NL landmacht inderdaad een Esbit achtige brander.
 

Nomad

Diehard Prepper
@NomadNiet in de laatste plaats lijkt het ook te maken te hebben met hoe oud de heater is, de prestaties nemen over tijd kennelijk vaak af en die reviewers testen vaker oudere MRE's dan net geproduceerde.

Voor zover ik weet gebruikt de NL landmacht inderdaad een Esbit achtige brander.

Ik wil niet zeggen dat ik het beter weet ^_^, maar dit waren mijn ervaringen. Het kan inderdaad heel goed dat de leeftijd de heaters parten speelt.
Mijn MREs zijn uit 2014, dus die zijn vrij nieuw.

Overigens bedenk ik me nog wat, iets wat ik de volgende keer eens moet proberen. Ik denk namelijk dat het ook verschil maakt als je de heaters eerst 'los' maakt. Zodat het poeder geen klonters meer bevat. Dan heb je denk ik een betere verdeling van water.
Naja, we zullen zien.

Binnen kort toch maar eens een esbit brandertje aanschaffen dan. Ik zie wel echt voordelen in zo'n ding.
 
F

frans81

Gast
Volgens mij Heeft Nederland omtrent prijs/ kwaliteit / en vooral smaak en hoeveelheid Kcal 1 van de beste rantsoenen .
Ik vond die Struik blikken helemaal niet verkeerd en dat geld ook voor de Bijbehorende 24 Uurs Lunch en Ontbijt .
In Doosje of sinds recent in gemakkelijke Zakken . In die zakken smaakt de warme maaltijd net even iets anders maar dit komt ook door dat het van een andere Fabrikant komt .
Struik is goed en is Kwaliteit .
Of ook hier bij deze Rantsoenen de bezuinigingen een vorm van kwaliteit hebben doen achteruit gaan dat weet ik niet .
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
ahhhhh de door paresto samengestelde pakjes met onverteerbare pate

MAARRRRRR ik wil de chocolade poeder

een speciale samenstelling die alleen voor defensie word gemaakt

LEKKAAHHHH

Die pate's is niets mis mee en ze doen dat wat ze moeten doen ( Mits je ze nuttigt ) je voorzien van energie en warmte ;)
ER zit veel nuttigs verwerkt in zo'n Onverteerbare :confused: Pate :D
Als de nood aan de man is klaag je niet over NIET LEKKER :lol:
Jij koopt van mij 40 dagzakken en ik mag alle vormen van Pate' behouden ( Tonijn , Groente en ardenner , 4 bakjes per zak ) MMMMMM lekker :thnx::thumbsup:

Grapje natuurlijk ! .
Lekker bekjes overleven niet lang of ze moeten hun smaakpapillen aanpassen en neus dicht houden :lol:
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Jij koopt van mij 40 dagzakken
ja sorry, wil je handel niet afkraken maar ja, zit niet in het leger, en ben niet op kamp dus ga voor lekkahhh

ik mag niet zo veel vertellen maar we hebben een tijd geleden hier hele over dozen uitgepakt ( ligt over datum )
de pate is linia recta in de kliko gegaan jagggg
de jam, oke was gewoon slechte hero jam
de stukken chocola, ach wel opgegeten maar niet echt geweldig. was vroeger ook beter :)
de keks in de groene verpakking gebruik in nog steeds, sommige al +/- 5 jaar geleden uit de doos gehaald, maar die dingen gaan eeuwig mee

Wat ik eigenlijk nooit meer heb gezien waren de groene blikken met kaas
die waren voor de mess tent en koks
was geloof ik meer als een kilo ?

die waren toen al oeroud maar nog in prima eetbare staat
 
F

frans81

Gast
ja sorry, wil je handel niet afkraken maar ja, zit niet in het leger, en ben niet op kamp dus ga voor lekkahhh

Zoals ik al vermelde " Grapje " .
Je kraakt mijn spullen hiermee echt niet af ;)
En dat overnemen van die 40 zakken was natuurlijk inhoud van dat grapje ;)
Ik eet nog pate uit 2011 en zelfs die smaakt nog hetzelfde :thumbsup:

Succes met het geregeld uitpakken ;)
 
Bovenaan