• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Russische 1PN34 Restlichtkijker Verkregen

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja het is eigenlijk niet een " Wat heb jij gekocht vandaag " Topic waardig vind ik .
Ergens verdient het wat aandacht gezien het Feit hoe ik het verkregen heb en vooral ook gerelateerd aan dat ze nog steeds gebruikt worden :confused:

We hebben het hier over een Russische 1PN34 Starlight kijker ( Restlichtkijker ) .
Het is een Gen 1 die 30.000 keer het licht versterkt .

Maar hoe ging het nu ;)

Drie kwart jaar geleden kwam ik bij een kennis om een Deal te sluiten op iets zeldzaams !
Gezien mijn Budget destijds had ik een aanbetaling gedaan en kon er rustig aan doen .
Maar mijn alziende oog zag nog iets :rolleyes: haha . Yep , een voor mij heel bekend ogende langwerpige metalen kist .
Een Kist van een Russische Nachtkijker . Natuurlijk vroeg ik wat erin zat en het Kistje ging open :eek:
Kwijl Kwijl Kwijl . Nieuw in de Kist en Compleet met alle toebehoren een 1PN34 Restlichtkijker van Russische makelij :)
Ik vroeg nog wat ie betaald had voor dat Knap stukje Optiek . Maar dat durfde ie niet te vermelden Haha .
Verkopen deed ie het ook niet . Hij had net een andere Wapen adapter erbij gekocht om het een keer op de schietbaan uit te proberen .

Nou was het zeer toevallig dat ik vandaag bij zijn woonadres in de buurt was . Dus ik gaf het een kans ( Is namelijk nooit Thuis Haha ) en ik geluk Pfff . Auto stond voor de deur .
Bel Bel Bel en er werdt open gedaan .
( Ik ging daar dus niet heen om die deal af te ronden haha Dat zou pas van de Zomer worden ! )

Na een lang verhaal kwam de deal weer ter sprake van destijds waar ik een aanbetaling op gedaan had .
Wat bleek was dat ie die graag terug draaide omdat ie het toch liever niet kwijt wilde .
Natuurlijk deed ik niet moeilijk Haha .
Maar nu kreeg ik nog iets van hem :fluit:
Ik zou natuurlijk @frans81 niet zijn als ik dat kistje niet even vermelde .
Mocht je dat ding weg doen dan hoor ik het graag , heel graag zelfs zei ik ;)
En In eens :cool::cool::cool: mocht ik het hebben ter compensatie van een terug gedraaide Deal .
Het kost mij de Kleine aanbetaling maar dat was niets vergeleken met een vorm van huidige waarde .



Ik heb hem nu dus in huis en ga van de week een adapter maken om er Twee Penlights in te verwerken .
En dan een Test in het donker onder de sterren op Dassen terrein :D
Ook ga ik er vanuit dat het gewoon functioneert daar het nieuw in de kist zit en er geen tekenen zijn van Demontage van onderdelen aan de Behuizing .

Mocht ie goed werken dan gaat het bij de prep uitrusting . Dit om ter observatie te gebruiken bij SHTF situaties .

Hierbij even wat Link's met info



http://www.nightvision.lv/soviet-army-night-vision-rifle-scope-1pn34-nspu/

http://russianoptics.net/1pn34.html

https://lacachimba.wordpress.com/2015/12/18/nspu-1pn34-нспу-1пн34-night-vision-rifle-scope/

20171111_181347.jpg 20171111_181328.jpg 20171111_181427.jpg 20171111_181818.jpg 20171111_181607.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Zie foto 2 en 3 hoe uiteindelijk het batterij gedeelte kan worden .

Edit ;

Dit zijn Grote kijkers van 50 Cm en met groot objectief en drietraps Buis .

20171111_181530.jpg 1pn34_Battery.jpg
Nachtkijker7.jpg Nachtkijker6.jpg
 

Niels

Mankinds only hope
drooling-face_emoji-pedia.png
Gaaf!!! Als ik ooit nog eens een keer bij je moet zijn wil ik hem wel zien.
Nu nog iets vinden waar je hem op kan monteren.
 
F

frans81

Gast
Zojuist even een iets geklungeld dat ik het ding kon testen .
Afstandbediening gesloopt van xbox 360 en daar het penlight gedeelte van gebruikt .
2 kabeltjes er aan gesoldeerd en hupsake .
Het ding Zoemde als een bijtje en ik kreeg BEELD ;):rolleyes::rolleyes:

HET WERKT , man man wat een opluchting Pffff
Helemaal geslaagde dag vandaag .
 
F

frans81

Gast
drooling-face_emoji-pedia.png
Gaaf!!! Als ik ooit nog eens een keer bij je moet zijn wil ik hem wel zien.
Nu nog iets vinden waar je hem op kan monteren.

Kennis van mij waar ie van is geweest schiet al 35 Jaar ( met geen Windbuksen haha ) . Daar komt ie ook vandaan .
Maar helaas kwam hij er niet toe om het te testen .
 
F

frans81

Gast
Heel misschien moet het gedeelte los waar de richtmiddelen in verwerkt zijn ( Zie link drie met uitleg ) . Dit is het gedeelte waar uitgebreid uitleg over is in die link .
Als men goed kijkt dan ziet men in het midden van wat de man in handen heeft die Lijn met dots erboven .
Deze zijn vaak vettig geworden en derhalve kan het lampje dat er net boven zit dit niet meer projecteren op de lens .
Helaas heb ik moeten testen met zwakke oplaadbare batterijen en derhalve kan het zijn dat ik deze richtmiddelen niet zag .
Ik heb al vaker nachtkijkers van gelijkend maar kleiner type gedemonteerd en helemaal gereinigd dus ook dit komt goed .
Deze waren vaak beslagen van het vet . Dit slaat dan neer door temperatuur wisselingen door de jaren heen .
Na zulke reiniging had je weer perfect contrastrijk beeld .

Nachtkijker 9.jpg
 

dubbel0

Diehard Prepper
ik heb nog wel iets waar dat ding op past :) @frans81

kijk je ajb uit met teveel daglicht? op onze gk7mc zat altijd een objectiefdop bij, met een piepklein gaatje in het midden, speldprikje. dan kon je hem overdag aanzetten om hem te testen/ repareren ( wij mochten er als 3 echolon herstellers. maar weinig aan doen trouwens)
 
F

frans81

Gast
ik heb nog wel iets waar dat ding op past :) @frans81

kijk je ajb uit met teveel daglicht? op onze gk7mc zat altijd een objectiefdop bij, met een piepklein gaatje in het midden, speldprikje. dan kon je hem overdag aanzetten om hem te testen/ repareren ( wij mochten er als 3 echolon herstellers. maar weinig aan doen trouwens)


Ik ben tamelijk bekend met dit spul haha.
Deze heeft zelfs een speciale en van een verstelbaar Diafragma voorziene kap .
Bij Defensie heb ik ook al met zulks spul op de buks mogen schieten .

Moooi spul
 
F

frans81

Gast
Nog heel even 6 x Foto bij daglicht en met toebehoren.
Wat er dus niet bijzit is een kleine multitool en de Russische handleidingen .
Wel heb ik de reservelampjes gevonden in de Tas .
De kijker is zoals blijkt op het kaartje uit Mei 1983 .
Alles nummer gelijk ( Kist , Kijker en Kaartje ) .

20171112_134257.jpg 20171112_134442.jpg 20171112_134516.jpg 20171112_134542.jpg 20171112_134611.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat dus weg is , is dat gereedschapje op de Foto .
Dat puntige metalen ding op foto 1 .

original-soviet-night-vision-1pn34_1_d70f3187caa38b914e845a4ecf6d26d6.jpg

20171112_134315.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Vanavond is het zover .
Gezien het mij niet met rust liet heb ik een AA batterij houder gemaakt die past in de behuizing.

Edit;

[ Het zit er lekker krap in with 0.0 Tolerance . Komt er zodoende niet zomaar uitvallen waardoor er weer andere problemen ontstaan haha . Batterijtjes er in en er uit gewoon veilig en zonder problemen .
Het kan dus eigenlijk blijven zitten ;)
]

Helaas kreeg ik geen van beide schroefjes los van de Min pool pfff .Dus daar heb ik het gesoldeerd .

AA NI-MH 2100 mAh opgeladen en zelfs de Reticle ligt perfect op .
Dus ook dat gedeelte hoef niet gedemonteerd te worden :cool:

Later vanavond een foto .
Dan kan de Kap eraf en kan de versterker zijn werk doen .
Tevens benut men dan 100% de Lens .

15104971781771232706500.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Er zit 1 zeer doordachte oogdop ( Oculair kap) bij die als katteoog word omschreven .
Wanneer gemonteerd zit ie dicht ! Zie foto 1 .
Wanneer je jou oog er tegenaan drukt opent het zich .
Zie foto 2 .
Dit is om te voorkomen dat wanneer je de kijker van het oog af hebt deze de lichtbron niet laat zien .
Je bent dus minder opvallend .

151049767166193951187.jpg 15104977829431468339837.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou ik kan dus 1 ding vermelde pfff , dat valt niet mee om daar duidelijke Foto's van te maken .
En ook dan pas kom je erachter hoeveel kunstmatige lichtbronnen er zijn :eek::eek:
En hoeveel auto's er nog eens even aanwezig zijn met hypermoderne feestverlichting .
Dat ding versterkt dat dus allemaal ;)
Waarschijnlijk moet ik ook effe wat lenzen reinigen , althans dat denk ik .
Het was dus best wel donker , maar dat ding met linkerarm vasthouden en richten en dan met de Telefoon de cameralens op de plek in het midden van de Occulair Kap houden pfff .
Da valt ook niet mee haha .
Foto's zijn alle gericht op iets dat ruim 100 tot 250 Mtr.

20171112_190708.jpg 20171112_190730.jpg 20171112_190754.jpg 20171112_190909.jpg
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@frans81 Wow, mooie techniek zeg!
Tja, als er straling bij komt kijken en er knopjes aan zitten, dan ben ik sowieso verkocht... ;)
Dus is er wel een beetje afgunst hier hoor...;)

Nog wel ietsje inzoomen ...
maxresdefault.jpg
 
F

frans81

Gast
@frans81 Wow, mooie techniek zeg!
Tja, als er straling bij komt kijken en er knopjes aan zitten, dan ben ik sowieso verkocht... ;)
Dus is er wel een beetje afgunst hier hoor...;)

Nog wel ietsje inzoomen ...
maxresdefault.jpg

Ik heb haar nog zo gezegd niet voor het raam te gaan staan .
De overbuurman is een beetje voyeur zei ik nog .
Maar ja ze geloofd mij niet pfff
 
F

frans81

Gast
je hebt een mooi stukje techniek in handen @frans81 :) wees dr zuunig op !

Een nare Eigenschap van mij trad weer op de voorgrond !?
Het werkt , is in perfecte staat en nu durf ik het bijna niet meer te gebruiken pfff .
Kijk , ze zijn natuurlijk niet meer te vergelijken met het huidige ! Dat bijna niet meer betaalbaar is voor de Prepper. Maar dit is bereikbaar voor een redelijk bedrag tussen ?? .
In ieder geval bij lange na geen meervoudig duizendtal .
Ik ben er zuinig op ! Misschien wel te " Zuinig " .
Helaas mogen deze restlichtkijkers in Nederland niet gebruikt worden voor de Jacht .
Dit door de Recticle .
Oké bij dit type kan je die ook uitschakelen .
Dit door de Gain ( soort power schakelaar ) niet helemaal op en te draaien.

We zullen zien wat we er mee doen .
 

dubbel0

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
zo ff uit de losse pols ( maar moet het nazoeken) jacht (schadebestrijding) ,met lichtbakken/ restlichtversterkers etc mag met ontheffing ( bijv. op vos) . reticles etc hebben hier niks mee van doen ;)

( de flora en fauna wet is dit jaar net vervangen door een nieuwe wet de "wet natuurbescherming"... of ze niks anders te doen hebben daar)

voor zonsopkomst en na zons ondergang mag men sowieso niet jagen.
maar ik lees me al weer suf, er kunnen op bovenstaande mss nog wel aanvullingen wijzigingen zijn ivm met die nieuwe invoering van die wet.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
zo ff uit de losse pols ( maar moet het nazoeken) jacht (schadebestrijding) ,met lichtbakken/ restlichtversterkers etc mag met ontheffing ( bijv. op vos) . reticles etc hebben hier niks mee van doen ;)

( de flora en fauna wet is dit jaar net vervangen door een nieuwe wet de "wet natuurbescherming"... of ze niks anders te doen hebben daar)

voor zonsopkomst en na zons ondergang mag men sowieso niet jagen.
maar ik lees me al weer suf, er kunnen op bovenstaande mss nog wel aanvullingen wijzigingen zijn ivm met die nieuwe invoering van die wet.

Dat met die Reticles is mij verteld door een plaatselijke jager die ook vaak in Duitsland jaagde .
Met Hem wou ik toen een moderner type Russische IR richtkijker met spiegel objectief ruilen .
Dit tegen een Fero 52 .
Hij zag toen de Reticle en deelde mij dat toen mede .
Hij mocht er niet mee jagen .
Daarna heeft ie een Gen 4 monoculair kijkertje gekocht .
 

dubbel0

Diehard Prepper
@frans81 ik kan het in iedergeval nergens vinden in de huidige nederlandse wet en regelgeving (reticle verhaal). hoe het in dld gergeld is, habe keine ahnung :D de tijd dat ik daar nog op zwienn joeg was alleen overdag/ schemering
 
Bovenaan