• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Secondelijm als hechtmiddel bij kleine snijwonden

Cardhu

Elementary prepper
Volgens de verkoper zijn ze steriel tot 08-2018

Ik heb in ieder geval een setje besteld.
Beter mee verlegen dan om verlegen, zeg ik maar ;).
 

Cardhu

Elementary prepper
Varkensfilet?
Ik zat meer te denken aan een varkenspootje, omdat je daar nog vel aan hebt zitten...
Maar een filet kan natuurlijk ook. Dat wordt saté eten die avond :D
 

W-O-L-F

Senior Prepper
varkenspootje,

klopt hoor, een poot is reëler, heb het zelf ook op een poot gedaan en op file
Erg irreëel en hard is een zij spek met zwoerd, dat is effe een stuk harder dan mensen vlees hahahaaha
maar ik wil geen snert

Ik koop meestal een stuk file met nog een behoorlijk laagje vet

waar het om gaat is het gevoel
en het er uit halen

in de file gaat het makkelijker er in maar is rotter er uit halen

er is ook speciaal rubber om te oefenen
bv hechten ed
maar ja das duur en je kan het niet op eten :)
 

mrsjones

Diehard Prepper
Je kun ook veterinaire hechting lijm kopen. Beter dan seconde lijm, minder duur dan de ziekenhuis kwaliteit. En het hang af van de wond. Soms is een paar zwaluw startjes het best. Soms met flink mandverband met duck tape eromheen. Maar lijmen is veel makelijker dan hechten vooral bij je zelf, plus je heb het snelste wonden aan je goede kant,bvb recht hand, die gebruikt je nou het meeste. Ik geloof niet in one size fit all solutions. En bij situaties waar je je eigen diepe wonden moet verzorgen,gebruik ik profilax een amoxiline kuur van 3 maal per dag 500 mg for zeven dagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

W-O-L-F

Senior Prepper
En bij situaties waar je je eigen diepe wonden moet verzorgen,gebruik ik profilax een amoxiline kuur van 3 maal per dag 500 mg for zeven dagen



Hmmmm, Ik hou het even simpel
( wilde zeggen kort, maar dat lukt me meestal niet )

maar vindt het wel noodzakelijk hier wat aan toe te voegen voor de gewone lezer
Je gaat er mijns inziens te makkelijk overheen.


Op voorhand : sluit een gerote diepe wond nooit helemaal, laat de mogelijkheid voor vuil-wondvocht-pus om uit te treden
met krammen ( als je die op de juiste afstand hebt geplaatst ) is dat al sneller dat er kleine openingen tussen de krammen komen bij zwelling of pus, Met lijm sluit je al snel hermetisch.
Kun je aannemen dat er zaken nog in de wond zitten zoals glas splinters ed, is het nog van meer belang dat het lichaam kan afvoeren

En Spoelen voor men gaat sluiten met zo schoon mogelijk water of een daarvoor bestemde spoel oplossing
en waarmogelijk vanuit een spuit of spuit flacon.
upload_2016-4-1_9-53-42.pngDe iets verhoogde druk werkt beter dan er overheen gooien.
( beslist geen alcohol in de wond dat dood cellen ziet er alleen in de film er leuk uit)

En....... Spoelen, En Spoelen, En Spoelen, En Spoelen,

Treed er een infectie op van de wond ( leer dat te herkennen )
En er is geen kans op een arts
dan wens ik je sterkte, kans bestaat dat je de wond zal moeten uitsnijden ( dus steriele scalpels preppen kiddo’s )
Tenzij je weer RAMBO heet natuurlijk, dan is je survival mes en een naald genoeg.

Het “profilax “ ( vooruit / preventief )
gaan slikken zonder medische begeleiding van een antibioticum ( in dit geval een “penicilline “)
Is een enorm risico en moet je zeer goed afwegen
ook in een SHTF situatie, of beter JUIST dan

Heb je niet voldoende medicijn om een kuur af te maken,
loop je het risico dat je bacteriën juist resistent maakt
en je die dus helemaal niet meer kan bestrijden met de dan voorhanden zijnde middelen
Het is geen aspirientje waar je zelf gaat bepalen of je er wel of geen een tweede neemt

Dus de paar pilletjes die je van je huidige kuur van de dokter stiekem hebt bewaard zijn :
1) niet voldoende
2) waarschijnlijk al over datum
3) je eerste grote stommiteit, omdat je de kuur die je had gekregen niet hebt afgemaakt, enige excuus daarvoor zou zijn als je op aanraden van de arts zou zijn gestopt met je kuur.

1 op de 10 test personen krijgt diarree van Amoxicilline
dus wederom in een SHTF situatie, pro en con afwegen

Amoxicilline (Antibiotica) is beperkt houdbaar
en Antibiotica zijn niet de medicijnen om er van uit te gaan dat ze wel langer goed zijn dan op de doos staat
Het aspirientje of paracetamolletje wat enkele jaren over datum is, zal nog wel goed zijn als het juist is bewaard. Zelfs je valium-diazepan / temesta / retalin / zullen jaren na datum nog wel ( al is het deels ) hun werk doen
Vervallen Antibiotica kan averechts werken.
En als ze al deels nog zou werken, zo veel aan effectiviteit hebben ingeboet, dat ze juist voor resistentie van de bacterie zorgen en je dus zo ellendig om zeep helpt

Voor de bacteriën geld zeker “what doesn't kill you will make you stronger”
Maar dan voor de bacterie en niet voor jou
Goed voorbeeld daarvan is de ziekenhuis bacterie , die is zo resistent dat de enige nog werkende Antibiotica voor sommige strengen, zo rot is voor je dat je bijna dood gaat aan de kuur.

Dan moet het ook nog een Amoxicilline met Clavulaanzuur zijn om te zorgen dat de Antibiotica niet wordt ge neutraliseert ineffectief gemaakt door andere infectie of oorzaken

En in een SHTF situatie
Stel dat je al een besmetting met e-coli hebt, wat in die situatie vanwege vervuild drinkwater, voedsel, je vinger in je mond gestopt, of andere bron, en je gaat Amoxicilline slikken ben je wel van je wond probleem af
sterker nog , ook van de SHTF

Voor meer info over hoe je een e-coli oploopt
http://www.rivm.nl/Onderwerpen/E/EHEC_uitbraak_2011/Waar_en_hoe_kan_je_E_coli_infecties_oplopen


En om even een beetje te plagen
kun je schematisch aangeven hoe je met je linker hand de applicator van de lijm wil bedienen en tegelijk de wond dicht houden, bij een kram is dat al moeilijk
maar met de applicator lijm in de hand …..
 

mrsjones

Diehard Prepper
Ik woon echt off grid en heb wormen uit mijn eigen lijf gerolde. Abces open gemakt, met rietjes de pus uit laten lopen. Ik heb ook redelijk breed eerste hulp cursus gevloog. Een wond moet je irrigeren voor je hem dicht maakt. Je blijf ook erop letten,het is niet dicht lijmen en wegwezen...en ik woon in de tropen,dus bacteries zijn veel meer een problem. Vandag een teennagel volledig weg geknipt,iemand had een machete problem. Ik heb de hele nagel weggehaal met uitzondering van de nagel bed,de wond lang gewaschen,iodine spoeling ,een triple antibiotic and fungus creme gebruik, verband erop.trouwens behalve amoxiline,cla
 

mrsjones

Diehard Prepper
Het ging een beetje mis, wij hebben ook doxi,amox,cephaline, tretra.....en volop imodium. En ors,en iv vloestof. Na onze laaste shtf hebben wij een huis appotheek waar een klein dorp lang mee kan.
Maar de veterinaire lijm was meer een goedkoper opties. Trouwens wij hebben een airco kast voor deel van de medicaties,plus ik heb zoizo al die veterinaire middellen die nodig zijn als je redelijk wat vee rond heb lopen.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
wij hebben een airco kast voor deel van de medicaties
de gemiddelde lezer het kastje in de slaapkamer of zelfs in de douche
dus verre van ideaal ;)

prachtig

maar waar het mij om ging, is dat je ( iedereen die in dit soort fora post )
erg voorzichtig moet zijn met geven van advies
zonder daar een zo compleet mogelijke uitleg bij te geven als dat nog niet is gedaan ( zeker bij dit onderwerp )
veel mensen in fora doen aan gil en pleur tactiek :)
( soms betrap ik mezelf er ook op )

vergeet niet dat IEDEREEN hier mee leest
gevolg van slordig advies,
lijken en ellende .

dit is geen verwijt naar jou
meer een advies en tip naar iedereen :)

beter 2x en lang uitgelegd, dan dat er iemand door een slordig advies in de SHTF komt :p


mag ik vragen welk land ??
 

mrsjones

Diehard Prepper
Ik woon in domenica.
En kwa info en opassen,de vraag ging over lijm gebruik... dit is een prepper site. Ik ga van uit dat mensen nadenken en juist niet gemiddel zijn. Ik ben geen overheid instelling ,heb geen behoefte aan disclaimer.
Plus als je medicijn will,ga je na je huisarst met een verhaal over 6 wekken door india trekken,of een zeiltoch transatlantish. En je druk af een lijst aan medicatie die nodig is. Artsen zijn ook mensen en als je kom met een advies lijst van een wereld gezondheid orgarnisatie ,doe ze niet zo moelijk.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Laatst bewerkt:

mrsjones

Diehard Prepper
Kijk, je kies of bedenk dat je meer zelfreedzaam moet worden in meddish opzich. Je ga op zoek na info, je denk na over de info. Je leer steeds wat meer......
Of je denk,hoop dat er altijd iemand zal zijn om voor je te zorgen.
En liegen en bedriegen om mijn zin te krijgen,doe ik al mijn hele leven, shameless red hair women,thats me.
 
Bovenaan