• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Silica gel, hoe wat waar?

A.N.

Senior Prepper
Ik vermoed dat het, als het in de magnetron fout gaat, het vooral zal zijn als de silicagel volledig verzadigd is. Misschien dat het daarom (nog niet verzadigd?) nog wel goed ging.
De eerste keer in de magnetron (nog in het zakje) waren de korrels inderdaad niet verzadigd, deze ronde was puur om er zeker van te zijn dat ik mijn test met droge korrels begon.
De tweede keer was met de 50 gram silica gel die ik volledig had verzadigd (hele testverhaal hierboven). Deze korrels zaten los in een glazen kommetje. Het kommetje scheurde overigens wel dwars doormidden :eek: maar bleef gelukkig wel aan elkaar (moet er niet aan denken dat al die korrels los in m'n magnetron waren beland).
Na het drogen wogen de korrels 2 gram meer als waar ik mee startte. Op 25 gram water was dus 8% niet verdampt, redelijk acceptabel lijkt me. Had dit misschien ook bij mijn testuitslag moeten noemen, maar nu maar bij deze.

Wat je noemt over de onderste korrels die mogelijk niet drogen, daarom zou men het zakje met de indicatie-sticker waarschijnlijk ook naar beneden moeten leggen.

Goed, dit was weer een heel pro-magnetron-verhaal maar zoals ik al zei droog ik ze vanaf heden in de hete lucht oven. Het staat ieder vrij de magnetron te gebruiken, wees je dan wel bewust van het genoemde mogelijke risico.
 

dubbel0

Diehard Prepper
yups... in de bakkerij schoven we het gewoon op een plaat de oven in... (klep open/ voor in) en daarna schoven we het er weer uit natuurlijk.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Bekijk bijlage 6626 Wat nog wel interessant is, is dat het regenereren in de magnetron wordt ontraden (Wikipedia).In de magnetron worden de watermoleculen snel en sterk in beweging gebracht, stijgen daardoor enorm snel in temperatuur, en heeft tot gevolg dat er oververhitte stoom ontstaat (met navenant hoge druk) in de poriën van het Silicagel. Dat daardoor kan barsten. Ik vond het aardig om dat in de onderstaande tekst van Wikipedia bevestigd te zien..

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
In de magnetron,,,,, Oei dat heb ik ook gedaan, toen we even Antikraak woonden in Musselkanaal ABN AMRO pand het was nog net niet in de brand gevlogen maar er kwam een rook vrij moet de deuren van de bank open zetten en je hoor de politie was in geschakeld en kwam met getrokken pistolen binnen, NEEN geintje, maar ik vertelde wat er was gebeurd en ze gingen weer weg ik kon echt alles weg gooien best heel jammer, had er best een tijd over gedaan om een aardige verzameld.
Dus de magnetron ik zeg nee niet doen.
Maar ik ga het toch nog een keer proberen met minder zakjes.:oops:

Sorry ik krijg het stukje niet helemaal goed met de QOUTE.
 

A.N.

Senior Prepper
Spannend verhaal, heb ik dan zoveel geluk gehad, of is de magnetron bestendige silica gel van de Action gewoon een briljante vinding? :lol:
 

Marcov

Prepper goeroe
Ik droog het meestal in de magnetron, op laag vermogen 10 min aan en 15 min uit. En herhaal dit tot de kleur goed is.
Bij mij gaat dit makkelijker dan in de oven. Het spul zit bij mij in plastic cassettes.
 

A.N.

Senior Prepper
@petroman
Het kan maar zo dat er inderdaad nog iets aan toegevoegd is. Hier de instructies.
55s6c0.jpg

------------------------------
Moet mezelf ook even corrigeren. Ik had in dit topic gezegd dat de indicatie-sticker naar beneden moest tijdens het drogen, dat had ik dus fout.
 
Bovenaan