• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Slaapuitrusting incl Type Shelter

G

Gamble

Gast
Een van de belangrijkste redenen dat ik op Tarp / Hangmat ? over wil stappen is dat ik ondanks ook enkele voordelen van een tentje mezelf te opgesloten voel .
Dit omtrent het paraat willen / kunnen zijn wanneer echt nodig .
Ik vind het een te groot voordeel hebben " om je wat meer bewust " te zijn wat er in de omgeving gebeurd .
Geluiden komen toch wat beter binnen en je onbewuste instincten lijken toch wat beter getriggerd .
En dan natuurlijk het gewicht ! Want als ik een Tent kies dan kies ik weer een te zwaar iets omdat ik van Degelijk en Robeust hou Pffff .
Ik heb wel wat simpele noodhangmatten maar wil denk ik toch iets met Muggengaas .
Helaas ben ik een Muggenmagneet :(
Met de simpele campinghammock kun je tussen de lagen in liggen. Nadeel is wel dat je zomers je kapot kan zweten.
Een hangmat met muskietennet is uiteraard een goede oplossing.
Neem mijn tip wat tabak betreft. Je zult een stuk minder tot geen last meer hebben van muggen.
 
G

Gamble

Gast
Ik slaap momenteel nog in een tentje van Coleman (Darwin 2), en op een Ayacucho matje.
De slaapzak die ik gebruik is een oude van een motorzaak :p.

Het plan is om het matje te behouden, en naar een bivi te gaan (zo'n leger ding),
met een modulaire slaapzak, ook van het leger, en een tarp.
E.e.a. zal wel wat wegen, maar ik ben gevoelig voor kwaliteit. Het moet blijven doen.
Met het tentje er af, zul je al behoorlijk wat gewicht minder hebben.
Ieder zijn eigen wensen qua slapen. Niemand kan zeggen dat dat verkeerd is ;)
 
G

Gamble

Gast
https://www.bushcraftshop.nl/dd-hammocks-camping-hangmat.html

De hangmat:

Treehuggers, slings etc etc.
Zelf gebruik ik ze niet.
Het touw welke ik span voor de tarp om de boom heen, bevestig ik aan elke kant een karabijnhaak.
Het touw van de hangmat zelf heb ik om de 15 a 20 cm een dikke knoop aan bevestigd (een tip ooit gekregen van een kennis). Hierdoor kan ik tussen twee bomen in altijd de juiste afstand nemen met betrekking tot het spannen van de hangmat en bevestig de karabijnhaak aan de knoop welke de juiste afstand heeft.
Simpele oplossing en bespaart je eveneens aan dure extra middelen en extra gewicht in je tas ;)
 
F

frans81

Gast
Met de simpele campinghammock kun je tussen de lagen in liggen. Nadeel is wel dat je zomers je kapot kan zweten.
Een hangmat met muskietennet is uiteraard een goede oplossing.
Neem mijn tip wat tabak betreft. Je zult een stuk minder tot geen last meer hebben van muggen.

Ik heb dat nog nooit geprobeerd , waarom dat spreekt voor zich " IK ben een echte niet roker " :eek:
Ook zal ik dit de aankomende zomer zeer zeker gaan testen . Mijn Vrouw rookt wel en derhalve is er tabak beschikbaar .
 

Niels

Mankinds only hope
@Gamble , eens met beide. Dat tentje er af wil ik graag omdat het in mijn tas te veel ruimte inneemt, en het relatief zwaar is.
De slaapzak moet helaas echt vervangen worden omdat deze te koud is geworden.
Ik laat het besluit afhangen m.b.t. de slaapzak als ik een keer zo'n modulaire in mijn handen heb.
Hoe groot zo iets nog is als het met compressiebanden in elkaar is getrokken.
Aan de andere kant hecht ik persoonlijk veel waarde aan warmte bij het slapen.
Maar inderdaad, iedereen doet het anders. Ook leuk om te zien dat iedereen zijn eigen ideeën heeft.
De bivi heb ik afgekeken van @Jasje overigens.

Maar @frans81 , is het niet een idee om bij een Bever ofzo matjes te testen waar je fijn op kan liggen?
(Ik noem maar een winkel).
 
F

frans81

Gast
@Gamble , eens met beide. Dat tentje er af wil ik graag omdat het in mijn tas te veel ruimte inneemt, en het relatief zwaar is.
De slaapzak moet helaas echt vervangen worden omdat deze te koud is geworden.
Ik laat het besluit afhangen m.b.t. de slaapzak als ik een keer zo'n modulaire in mijn handen heb.
Hoe groot zo iets nog is als het met compressiebanden in elkaar is getrokken.
Aan de andere kant hecht ik persoonlijk veel waarde aan warmte bij het slapen.
Maar inderdaad, iedereen doet het anders. Ook leuk om te zien dat iedereen zijn eigen ideeën heeft.
De bivi heb ik afgekeken van @Jasje overigens.

Maar @frans81 , is het niet een idee om bij een Bever ofzo matjes te testen waar je fijn op kan liggen?
(Ik noem maar een winkel).

Matjes is geen probleem ! IK ben voorzien . Als een hangmat mij gaat bevallen dan kunnen de matjes in de Weet ik nog niet :)
Helaas ga ik niets in die dure winkels halen . Die outdoor shops worden rijk van de Heb Gekte van de ( Outdoor ) mens .
Tweedehands is er genoeg in Nieuwstaat . Dit omdat ze toch geen outdoor mensen bleken te zijn :)
 
F

frans81

Gast
Als persoon ben ik een 300% buitenmens en dat ben ik van kleins af aan . De Natuur heeft mij opgevoed .
Ondanks dit alles is er toch wel het een en ander niet genoeg doorontwikkeld door gebeurtenissen . Dingen die ik geleerd heb van mijn Vader en gewoon uit mijzelf zijn gelukkig blijven hangen .
. Toch blijf ik doorgaan en dat doen wat WE nog kunnen doen .
Als ik ergens Energie kan Tanken dan is dat in de NATUUR en derhalve heb ik ook respect voor die / dat Mooie Kleiner wordende stukje Natuur .
Alleen die rot muggen :lol:
 
F

frans81

Gast
@Gamble , eens met beide. Dat tentje er af wil ik graag omdat het in mijn tas te veel ruimte inneemt, en het relatief zwaar is.
De slaapzak moet helaas echt vervangen worden omdat deze te koud is geworden.
Ik laat het besluit afhangen m.b.t. de slaapzak als ik een keer zo'n modulaire in mijn handen heb.
Hoe groot zo iets nog is als het met compressiebanden in elkaar is getrokken.

Maar @frans81 .

Denk daar aub even grondig over na " Modulaire Slaapzak " het ding is echt niet wat het lijkt kwa systeem "
Slecht is het ook niet ! Maar helaas ook een hoog Irritatie level .
Ik heb alleen nog het Zomer gedeelte met ingebouwd muskieten net . En dat heb ik juist omdat er dat netje inzit .
 
F

frans81

Gast
https://www.bushcraftshop.nl/dd-hammocks-camping-hangmat.html

De hangmat:

Treehuggers, slings etc etc.
Zelf gebruik ik ze niet.
Het touw welke ik span voor de tarp om de boom heen, bevestig ik aan elke kant een karabijnhaak.
Het touw van de hangmat zelf heb ik om de 15 a 20 cm een dikke knoop aan bevestigd (een tip ooit gekregen van een kennis). Hierdoor kan ik tussen twee bomen in altijd de juiste afstand nemen met betrekking tot het spannen van de hangmat en bevestig de karabijnhaak aan de knoop welke de juiste afstand heeft.
Simpele oplossing en bespaart je eveneens aan dure extra middelen en extra gewicht in je tas ;)

Plaats eens een Foto van dat Knopensysteem en in staat van gebruik . Bomen staan inderdaad niet altijd op maat :)
 

janvanloon

Senior Prepper
Als hangmat is de DD frontline aan te raden ( deze heeft geen waterdichte bodem ( maar ademt dus wel!!! ), dubbele laag voor een matje of zo erin en met muggennet.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:

Flos

SHTF Expert
Even tussen door. Vandaag van voor zonsopgang tot na zonsondergang in de bossen en velden vertoeft. Het heeft hier niet warmer geweest dan
-3° als je na zo een dag dan nog eens in een tentje moet slapen ben je blij met een goed matje en een goede slaapzak.
 
F

frans81

Gast
Even tussen door. Vandaag van voor zonsopgang tot na zonsondergang in de bossen en velden vertoeft. Het heeft hier niet warmer geweest dan
-3° als je na zo een dag dan nog eens in een tentje moet slapen ben je blij met een goed matje en een goede slaapzak.

Men moet er dus zeer goed over nadenken waar men dan in Investeert !
Zodoende met geduld en misschien in overleg met dit Forum een aankoop doen .
Zodat je geen medelijden krijgt met hetgeen er bij je thuis in de diepvries vertoefd :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

petroman

SHTF Expert
Men moet er dus zeer goed over nadenken waar men dan in Investeert !

Lijkt me altijd een goede basis: bezint eer ge begint.
Na wat mindere ervaringen in de bergen was ik snel overtuigd van een goede matras, tent en slaapzak.
Slaapzak (dons) was een koopje bij wat ooit ATAP heette. Duits bedrijf wat zich volgens mij in de koerswissel verslikt heeft.
Was goed tot -20 dus ik heb toen ook in de achtertuin bij -15C in de eskade van Tattejee op een karimat gelegen. En dat was goed te doen.
Karimat zou ik nu niet meer adviseren voor de oudere prepper. Maar toen was dat geen probleem.

Vergeet ook niet te kijken bij hengelsportzaken. Die hebben (dure) maar ook goede spullen.
 
F

frans81

Gast
Ongeveer maar net niet helemaal.
Ik moet even tijd vinden en dan zal ik gewoon even filmen

Ik probeerde mij er iets bij voor te stellen .
En kon mijzelf indenken dat meerdere mensen toch echt een plaatje nodig hebben .
Ben benieuwd !
 
G

Gamble

Gast
Thx @Gamble. Even een praktische vraag: hoe neem je de zonnebloemolie mee, zonder dat het gaat lekken? Heb je daar een speciale fles voor of zo? Bij mij zit er altijd een flesje tabasco in de rugzak, maar dat terzijde.

Oja, ik heb geen ervaring met tarps en hangmatten, maar is 2x3 meter niet wat klein als het regent? Oftewel: regent het niet in?
Duurde even, maar had een paar drukke dagen achter de rug.
Dit flesje bedoelde ik van action20161208_164451.jpg
 
Bovenaan