• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Slachten in de zomer.

Flos

SHTF Expert
Een beetje prepper zorgt zelf of voor een deel voor zijn eigen eten. En dat van zijn gezin.
Naast een eigen moestuin kippen in een ren konijnen in een hok en ander klein vee .
Ga die ook jagen en vissen.
De gekweekt dieren moeten ook geslacht worden. Slachten altans voor grotere dieren varkens en runderen was vroeger een herfst of winter activiteit. Nu is slachten band werk geworden en gaat dat het hele jaar door.
Maar hoe zit dat nu als jij zelf jou kip slacht in maanden als juli en augustus? Wat neem je als voorzorg je wilt toch het vlees van jou gekweekt dieren opeten en dan liefst nog met smaak ook.

De grootste vijand zijn insecten en dan de temperatuur.
Om het laatste op te lossen beging ik er s' morgens vroeg aan en moet zeker klaar zijn voor 10.00u liefst vroeger. Na het slachten heb je nog een heleboel op kuis werk dat reken ik normaal niet in bij de slacht tijd.
Maar insecten dat is weer een ander verhaal.
Waar dieren worden gekweekt zijn er normaal meer vliegen dan elders.
Dus daar moet je zover mogelijk vandaan.
Ik dood mijn dieren snel en vakkundig het bloed stroomt ik een bak met water dat aan de riolering is verbonden. Door vers water toe te voegen blijft het min of meer proper.
Dood niet al te veel dieren in een keer ..
Kippen hanen fazanten pluk ik nat . Dwz na in warm water gedompeld plukken.
Bij meerdere pluk ik machinaal dit gaat sneller.
Dieren zoals duiven en eenden pluk je droog.
Het ontwijden doe ik in mijn 2de keuken. Dit bevindt zich in mijn loods.
Om geen last te hebben van insecten gaat vooral de deur dicht want de geur van bloed trekt die rot beesten aan.
En omdat vliegen en bromvliegen niet graag in de tocht zitten laat ik een ventilator draaien.
Het besterven van dieren doe ik zoveel mogelijk inde koelkast. Maar dat lukt niet altijd.
Daarom heb ik een klein kamertje ( het was ooit een douchcel ) waar ik de geslachte dieren in op hang. In het donker. Alle kieren zijn dicht geplakt zelfs het sleutel gat.

Zijn er onder jullie die hier ook ervaring mee hebben?
En hoe los je de problemen op.
 

Jasje

Prepper goeroe
Ik heb een tijd geleden in engeland (niet beschermde) eekhoorns gevilt in de zomer. Het besef van de risico's deed onze werkwijze wel aanpassen. Zodra het jasje uit was en de eekhoorn klaar snel onder koud water goed wassen. Het vuur MOET dan al klaar zijn om direct verder te gaan. We hadden geen schuurtje oid dus. Mijn ervaring is dus vooral snel handelen wat met samenwerking het beste lukt.
 

Flos

SHTF Expert
@Jasje heb je daar dan ook van gegeten? Eekhoorn is iets dat ik nog niet heb gegeten omdat het hier ook maar zelden voorkomt.
 

Jasje

Prepper goeroe
Ja, juist. We hebben er drie opgegeten waarvan 1 zelf gevangen in/met een pan. Zit wel weinig vlees aan natuurlijk maar alleen al het villen was fun. Ik kan je wel foto's via pb sturen evt.
In het deel engeland waar we zaten was het een plaag. Die ratten vreten echt overal doorheen behalve rvs.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Gisteren kwam ik bij een vriend op de boerderij en hij had 18 eenden rijp voor de slacht. Jammer dat @Flos niet in de buurt was, want ik mocht er zo een paar meenemen. Ik ben voornemens een speciale slachtruimte in te richten in de toekomst. Een van de 101 projecten op mijn lijstje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
Bovenaan