• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

solar oven

druif

Survivor
hoi allemaal, hebben jullie ervaring met een solar oven? en dan vooral een die jullie zelf hebben gemaakt. Online heb ik veel filmpje kunnen zien met karton, met geïsoleerd karton, met hout of piepschuim. En dan ook nog een variatie aan keuze met een spiegel, glas of plastic. Mijn vraag is welke is nou met het Nederlandse klimaat het meest efficiënt? Hebben jullie ervaringen en wat bevalt jullie het beste?

bedankt alvast
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ik ben nu voor de derde dag aan het experimenteren. En meer ga ik nog niet vertellen :fluit: :lol:

(Zie GoSun solar cooker review wedstrijd)
 

druif

Survivor
De solar oven word dan ook een derde opie. We hebben een hout gestookt fornuis en een rocket stove buiten. We hebben genoeg hout en een buiten af locatie. en zelf bomen dus dat het eten warm wordt geloof ik wel. Maar het leek me een fijne optie om te hebben.
 

AWOL

Prepper goeroe
hoi allemaal, hebben jullie ervaring met een solar oven? en dan vooral een die jullie zelf hebben gemaakt. Online heb ik veel filmpje kunnen zien met karton, met geïsoleerd karton, met hout of piepschuim. En dan ook nog een variatie aan keuze met een spiegel, glas of plastic. Mijn vraag is welke is nou met het Nederlandse klimaat het meest efficiënt? Hebben jullie ervaringen en wat bevalt jullie het beste?

bedankt alvast

Hier een idee voor een reflector oven, niet helemaal hetzelfde maar eenvoudig en wellicht ook bruikbaar, in ieder geval relatief makkelijk te maken als je de juiste materialen hebt.
Ter inspiratie dus:

 

petroman

SHTF Expert
Als derde optie? Zou ik gaan voor gas, dan petroleum en dan pas energie van de zon.
In de winter kan de opbrengst ook wel eens tegenvallen.
 

martin

Mankinds only hope
hoi allemaal, hebben jullie ervaring met een solar oven? en dan vooral een die jullie zelf hebben gemaakt. Online heb ik veel filmpje kunnen zien met karton, met geïsoleerd karton, met hout of piepschuim. En dan ook nog een variatie aan keuze met een spiegel, glas of plastic. Mijn vraag is welke is nou met het Nederlandse klimaat het meest efficiënt? Hebben jullie ervaringen en wat bevalt jullie het beste?

bedankt alvast

Ik heb op mijn oneindig lange "todo" lijst nog steeds een projectje staan om een schotel antenne te voorzien van spiegeltape.
Op het oude forum zijn er ook diverse DIY projecten geweest.

http://preppers.nl/forum/threads/10225-Solar-oven
http://preppers.nl/forum/threads/333-Zonne-oven-en-zonne-droger

Maar waar ik het meest van gecharmeerd ben is deze methode

http://preppers.nl/forum/threads/13136-Klooien-met-zonne-energie

Over enkele dagen vertrek is voor 3 weken richting Spanje, Ik hoop dat ik de tijd ga vinden om dit zelf in de praktijk te kunnen maken/uitproberen
Maar ik heb nog iets van 100 andere dingen op mijn "todo lijst Spanje" staan, dus ik kan het niet beloven of ik een praktijkervaring over dit onderwerp kan gaan posten.

Ik vind deze opstelling wel heel inspirerend

DSCF1067.jpg
 

martin

Mankinds only hope
@martin, ho ho, eerst je water test afmaken voordat je aan andere projecten begint!

Tja, die heb je echt nog (zeer uitgebreid) tegoed. Maar ik ga dit vermoedelijk pas na mijn vakantie kunnen posten.
Soms vraag ik me wel eens af hoe het mogelijk is dat er mensen rondlopen die zich vervelen. Ik moet hier nog minimaal 500 jaar rondlopen voordat ik mijn todo lijst heb afgewerkt.
(Of ik ben traag, dat kan natuurlijk ook:) )
 

petroman

SHTF Expert
@martin,
valsspeler ;-)
In spanje heb je ZON. Dus daar heb je meer aan zon projecten. Neemt niet weg dat de zon ook daar draait, beste resultaten krijg je met een meedraaiend systeem.
Gelukkig bestaan er trackers voor schotels maar die werken weer op elektriciteit..
 

JamHard

Prepper goeroe
@martin,
valsspeler ;-)
In spanje heb je ZON. Dus daar heb je meer aan zon projecten. Neemt niet weg dat de zon ook daar draait, beste resultaten krijg je met een meedraaiend systeem.
Gelukkig bestaan er trackers voor schotels maar die werken weer op elektriciteit..
Nou weet ik zo snel even niet hoeveel elektriciteit die trackers vragen,... maar gezien je daar zon hebt, zou het dan niet een kleine moeite zijn om die ook van zon energie te voorzien?;)
 

Richard434

Prepper goeroe
@petroman en de anderen,
De energiekosten van een meedraaiend systeem (en de extra onderhoudt) strepen vrijwel 1 op 1 de extra opbrengst weg.
Vandaar dat de meeste systemen toch "gewoon" vast zijn.
In onder andere Duitsland zijn er meerdere grootschalige (en kleinschalige) projecten en testen in de praktijk gehouden.
 

petroman

SHTF Expert
Ik zie het al voor me: je hangt je stoofpotje voor de schotel schakelt de tracker in en klaar ben je ;-)
 

petroman

SHTF Expert
@petroman en de anderen,
De energiekosten van een meedraaiend systeem (en de extra onderhoudt) strepen vrijwel 1 op 1 de extra opbrengst weg.
Vandaar dat de meeste systemen toch "gewoon" vast zijn.
In onder andere Duitsland zijn er meerdere grootschalige (en kleinschalige) projecten en testen in de praktijk gehouden.

Klopt, in ieder geval voor zonnepanelen gaat dat op.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
dit zou je kunnen opvangen door met een gebogen halve buis te werken. altans dat is de teorie,

images


dus zoiets. 2 kanten op gebogen dus je zou dan heel de dag je stoofpot warm houden
 

Wafels

Diehard Prepper
@martin mocht je gaan experimenteren met zonneovens , is een goede aanrader als je testen uitvoert om
een goede zonnebril te dragen ,want het vermogen van zo'n zonneoven is toch behoorlijk en de geconcentreerde
straling dus ook ,maar ook nog altijd de zijdelingse straling ervan!!!! .Een oog raakt best snel beschadigd ,let daar op !!!! ,
en in het verleden (lang geleden:rolleyes: ) heb ik ook een zonne''spiegel'' gemaakt
door aluminium folie op strippen triplex te plakken om deze daarna als een paraboolspiegel op te spannen
gewoon door aan beide zijden twee draadjes ertussen te spannen en het triplex krom te trekken
. Ondanks dat zoiets primitief is ,was het toch best efficient ,enkel hier in Nederland laat de zon ,zeker om op te koken toch te wensen over .
gr will
 
Bovenaan