• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

solar oven

martin

Mankinds only hope
@martin mocht je gaan experimenteren met zonneovens , is een goede aanrader als je testen uitvoert om
een goede zonnebril te dragen ,want het vermogen van zo'n zonneoven is toch behoorlijk en de geconcentreerde
straling dus ook ,maar ook nog altijd de zijdelingse straling ervan!!!! .Een oog raakt best snel beschadigd ,let daar op !!!! ,
en in het verleden (lang geleden:rolleyes: ) heb ik ook een zonne''spiegel'' gemaakt
door aluminium folie op strippen triplex te plakken om deze daarna als een paraboolspiegel op te spannen
gewoon door aan beide zijden twee draadjes ertussen te spannen en het triplex krom te trekken
. Ondanks dat zoiets primitief is ,was het toch best efficient ,enkel hier in Nederland laat de zon ,zeker om op te koken toch te wensen over .
gr will

Bedankt voor de waarschuwing.
Ik heb helaas niet meer de tijd gehad om mijn oude schotel antenne (in Spanje) te voorzien van spiegeltape.
Op dit moment vallen de zonnestralen met bakken uit de hemel, en mijn enige ervaring met een zonneoven zal de review zijn van de GoSun Solar cooker.
Ik hoop dat we nog een paar dagen zon mogen ervaren, anders zal het lastig worden om met dit weer ervaring op te doen.
Ik hoop volgende week de Solar cooker te mogen ontvangen. (met dit weer zou het wel eens een week later kunnen worden)
 

Wafels

Diehard Prepper
@martin mocht je in Spanje nog een klein beetje tijd over hebben kun je dit ook nog eens proberen
het is heel simpel en gemakkelijk te maken (gewoon een klein vierkant raamwerkje waar je huishoudfolie over spant
en daarna voorzichtig warm water in laat stromen zodat je een lens krijgt . Is een leuk experiment :D

In ieder geval veel succes met je test met die zonne-oven
gr will
 

Wafels

Diehard Prepper
@petroman dit is de enige andere video die ik ervan kon vinden

het is wel een kleinere maar het principe is hetzelfde , het water maakt zelf de lens en hoe meer
water je erin doet hoe boller de lens dus de brandpunt afstand wordt kleiner maar ook de lensdiameter
. Ik heb indertijd een kleintje gemaakt met huishoudfolie (vershoudfolie) en een klein houten framepje
het werkte wel maar het weer zat toen niet mee en ik heb dat projectje toen maar in de koelkast gezet :rolleyes:
maar wellicht probeer ik het nog een keer want veel werk is het niet .
een frensnel lens is ook nog een optie (of dit wat is weet ik niet ???maar is niet duur
https://metzon.nl/fresnel-lens/13-fresnel-lens-a4-formaat.html )
gr will
 

PlanDoPrep

Senior Prepper
Ik heb een opstelling gemaakt met
- Een tweedehands zwart pannetje (wel even de handvatjes afslijpen).
- Een Ikea glazen schaal, de grootste, er omgekeerd overheen

Voor de compleetheid had ik een rond lapje zwarte stof onder de schaal (meer warmte vangst), een houten of driedubbel kartonnen plaat als basis, en het pannetje losgemaakt van de ondergrond door het op een paar kiezels te plaatsen.
Kan ook nog worden opgevoerd met een reflector van alufolie dat je op karton plakt.

Rundvlees gaat niet goed. Kip, ui en tomaat gaat heel goed.
Het leukst is als mensen niet geloven dat je met zo'n simpele opstelling kunt koken. Pak de glazen schaal er af, en vraag, met je onschuldigste gezicht, of ze even het deksel van het pannetje willen optillen...
 
Bovenaan