• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Staatsgreep Rusland

RockyFlats

Ruttaan
Zeker want die Wagner kerel heeft al aangekondigd dat wanneer hij in het Kremlin zit, hij Zelensky naar de hel zal sturen en Oekraïne zal bestoken met raketten
Ik denk dat deze poging tot een staatsgreep een uiterst riskante situatie oplevert. Rebellen aan de gang in een kernwapen-natie😆. Onwillekeurig, moet ik ook denken aan de prima film "Crimson Tide", waarin iets soortgelijks triggerde.
Zoals @Candyman al zegt, is Putin m.i. behoorlijk stabiel en gematigd. Om daar dan straks een hysterische kok achter de knoppen te zien zitten, die het westen en de Oekraïne het liefst in de pan gehakt en verkoold ziet, heeft eigenlijk wel iets "klassiek-tragisch'".

Ik geef die Prigozhin weinig kans op succes, behalve dan een Darwin-Award in vliegende vaart. Een tactisch kernwapen, is het Putin misschien wel waard. Het blijft spannend...
 

phtvs

Sysop
Admin
Waar dan? Want ik kan me enkel herinneren dat hij de laatste dagen zegt dat Rusland niks te vrezen had voor Oekraine. Ook dat de inval met fake redenen is.

Lijkt me voor hem logischer om terug te trekken als hij aan de macht komt. Dan heeft hij het meeste kans om relaties met het westen te herstellen. En wat zou hij er verder mee winnen? Erg benieuwd naar je bronnen.
Op twitter...
 

RockyFlats

Ruttaan

Candyman

Diehard Prepper
Ik vind de mediaberichten niet echt betrouwbaar.
De Wagner baas zegt zelf dat hij tot 200km voor Moskou is gekomen en nu terug naar z'n basis gaat
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Prigozhin trekt z'n drol al in hoorde ik. Zijn leven is evengoed wel voorbij denk ik...

Pcies wat in al zei, gewoon te mooi om waar te zijn, zal wel een strategisch dingetje geweest zijn... is Oekraine al leeg van al het andere Russische, of wachten ze daar niet op en komen de grote kaboemski's nu tevoorschijn.
 

phtvs

Sysop
Admin
Prigozhin trekt z'n drol al in hoorde ik. Zijn leven is evengoed wel voorbij denk ik...

Dat maakt het nog onbegrijpelijker wat hij gedaan heeft. Lijkt mij heel sterk dat hij niet beseft dat hij eerdaags uit een raam valt, van de trap lazert of last krijgt van een oude hartkwaal die opspeelt. Erg vreemd allemaal.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Dat maakt het nog onbegrijpelijker wat hij gedaan heeft. Lijkt mij heel sterk dat hij niet beseft dat hij eerdaags uit een raam valt, van de trap lazert of last krijgt van een oude hartkwaal die opspeelt. Erg vreemd allemaal.
Of, het was afgekaart spel. Een poging om de Oekraïne tot de aanval te bewegen.

Maar dat lijkt me gezien de risico's te ver gezocht. Er was immers het risico dat de bevolking en legereenheden Prigozhin zouden ondersteunen?

Echter, is het niet vreemd dat Prigozhin ongehinderd tot op 200 km van Moskou kon komen, en een belangrijk troepensteunpunt kon passeren?

Zonder diepere doelen te hebben gediend, lijkt de gehele onderneming anders weinig zin te hebben gehad. En dat, lijkt me bij voorbaat uitgesloten. Wat missen we...?
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik vraag me af, of die "muiterij" die met zo'n sisser lijkt te zijn afgelopen, niet door Poetin en Prigozhin in scene is gezet om verwarring te schoppen in de strategie van de Orkraïense legerleiding.
Resultaat tot dusver is dat Prigozhin, die in militair opzicht meer succes had dan het Russische leger, met het meest trouwe deel van zijn manschappen nu stilletjes naar Belarus verhuisd is.
Van daar uit is het gemakkelijker een uitval naar Kiev te doen, of het Oekraïense leger aan het noordoostfront in de "tang" te nemen, door ze in de rug aan te vallen.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Mensen, ik denk toch dat het allemaal doorgestoken kaart was.
Die Putin is een geslepen vos...

Zijn voordelen, uit dit gebeuren:
- de Oekraïne wordt op het verkeerde been gezet. Dat startte weken geleden al met het eerste gemopper van Prigozhin, "dat Rusland zo miserabel ondersteunde en presteerde";
- de Oekraïne had de aanval kunnen inzetten in de Donbas, in de veronderstelling er gedemoraliseerde troepen aan te treffen;
- De Oekraïne had Rusland binnen kunnen trekken, en zich dan ook "aan grensoverschrijding schuldig gemaakt";
- Putin verkreeg een perfect inzicht in de loyaliteit van zijn troepen. Misschien diende het ook om twijfelachtig personeel tot verraad te verlokken (grote schoonmaak)?
- Lankmoedig "bestraffen" van Prigozhin, en pardonneren van diens mannen, maakt "een rechtvaardig staatsman" van hem;
- Putin heeft Moskou (mogelijk, aantoonbaar) geen moment verlaten, en dat ondergraaft Zelensky's beweringen;
- Putin's beheerste optreden en oproep heeft zijn aantal medestanders wellicht vergroot, en anders heeft "zijn overwinning" dat wel gedaan;
- Zou hij willen terugtreden dan kan dat met minder gezichtsverlies. De Oekraïne zal ook eerder tot onderhandelen met "een aangeslagen Putin" bereid zijn;
- het heeft misschien afgeleid van iets anders... Troepenconcentraties richting Kiev, inclusief Wagner, of iets anders?

Nadelen:
- enig gezichtsverlies;
- zijn kok (Wagner) is hij kwijt, of eigenlijk helemaal niet...?
- Risico op medestanders en lukken van een staatsgreep. In dat geval echter door een vertrouweling, dus beperkt risico.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik vraag me af, of die "muiterij" die met zo'n sisser lijkt te zijn afgelopen, niet door Poetin en Prigozhin in scene is gezet om verwarring te schoppen in de strategie van de Orkraïense legerleiding.
Resultaat tot dusver is dat Prigozhin, die in militair opzicht meer succes had dan het Russische leger, met het meest trouwe deel van zijn manschappen nu stilletjes naar Belarus verhuisd is.
Van daar uit is het gemakkelijker een uitval naar Kiev te doen, of het Oekraïense leger aan het noordoostfront in de "tang" te nemen, door ze in de rug aan te vallen.
@PBear , twee zielen, een gedachte!
Ik bleef echter wat langer doorschrijven en zag jouw post erna pas.
Ik heb van meet af aan toch wel het idee gehad dat Prigozhin's gemopper "voor de bühne was". Putin's oude kok en vriend, die het zonder Putin niet ver had geschopt en tegen Putin vast niet zo oud zou worden.
De tegenstander op het verkeerde been zetten..😁
 

marzman

Diehard Prepper
Ja, we missen iets. Het is gewoon een heel gek verhaal. Prigozhin's is woedend en trekt door Rusland op weg naar Moskou en onderweg worden foto's gemaakt dat ze netjes in de rij staan om drank te kopen in een winkel, een kind dat poseert op een tank, een paar bejaarden naast het Russische leger.

Verder lijken er ook weinig gewonden te zijn gevallen. Er is een opgeblazen personenwagen en foto's van een weg die kapot gemaakt is door Rusland zodat Prigozhin er niet overheen zou kunnen. En nu heeft Putins pop in Wit Rusland dat allemaal opgelost en hun veiligheidsgaranties gegeven. Misschien inderdaad een opgezet spel om Oekraine uit te lokken dat mislukt is en als plan b is wagner nu verplaatst naar het noorden.

Ik zou er als Zelenski ook niet gerust op zijn dat Wagner nu in Wit Rusland zit. Is het eigenlijk wel bevestigd dat het 25.000 man waren?

7c11c4bd14f305bd12b8448fab2724ba5fdb7623

e12b3020fe336c0ede229f0e90d6c4dc0d1e1b32
 

petroman

SHTF Expert
Mensen, ik denk toch dat het allemaal doorgestoken kaart was.
Heb je ook bewijzen voor al die beweringen?
Ik dacht dat dit de afspraak was op dit forum ?

Ik kan ook een heleboel roepen en verzinnen wat het doel en gevolg was van wat dan ook.
Maar dan wordt het hier geen prepper forum meer.

bv is er wel degelijk melding gemaakt dat er een regeringsvliegtuig vertrokken is. Of hij of wie dan ook daar in zat is natuurlijk gissen.

Vervolgens was het altijd zo dat tanks niet echt snel kunnen rijden en als ze dat doen veel brandstof nodig hebben.
Zo maar een paar honderd km optrekken is dus wel een dingetje.
Hetzelfde geld voor 25.000 (?) man verplaatsen naar Belarus of waar dan ook. Ik kan mij niet voorstellen dat dat niet opvalt.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je ook bewijzen voor al die beweringen?
[mod]opmerking verwijderd, op de man spelen. nergens voor nodig[/mod]

Als iemand schrijft "Mensen, ik denk toch dat het allemaal doorgestoken kaart was." dan is dat het uiten van vermoedens. Vreemd, want het is toch gewoon begrijpelijk Nederlands dat ik schreef...
Ik dacht dat dit de afspraak was op dit forum ?
Haha, "ik dacht", en waar is jouw bewijs daarvoor?! Nu trap je met open ogen in je eigen misverstand.😆
Natuurlijk is dat niet de afspraak...
Ik kan ook een heleboel roepen en verzinnen wat het doel en gevolg was van wat dan ook.
Dat is mij bekend, want dat doe je toch regelmatig. En heel misschien is dat ook wel een doel in zo'n draadje, nadenken en met anderen van gedachten wisselen??? Tingelingeling! (belletje gaat rinkelen).😉
Maar dan wordt het hier geen prepper forum meer.
Als jij onder je steen wilt kruipen en daar wilt gaan preppen, be my guest!😉 Maar hier, praten mensen met elkaar over prepgerelateerde dingen...
bv is er wel degelijk melding gemaakt dat er een regeringsvliegtuig vertrokken is. Of hij of wie dan ook daar in zat is natuurlijk gissen.
Zie je, Putin hoeft daar niet in te hebben gezeten.
Vervolgens was het altijd zo dat tanks niet echt snel kunnen rijden en als ze dat doen veel brandstof nodig hebben.
Dat zal niet zijn veranderd, maar maak je daarover geen zorgen, brandstof zat.
Zo maar een paar honderd km optrekken is dus wel een dingetje.
Waren het allemaal tanks, dan?😆 En, inderdaad zullen ze zich hebben verplaatst. Tanks zijn mobiel, en kunnen dat!
Hetzelfde geld voor 25.000 (?) man verplaatsen naar Belarus of waar dan ook. Ik kan mij niet voorstellen dat dat niet opvalt.
Wie die verplaatsing van Wagner niet heeft opgemerkt, die is inderdaad toch wel ziende blind. Hoe hard moet Putin het anders nog van de daken toeteren?!

Het is echter een klassiek "to hide in plain sight", (let op) vermoed ik!

Wat niet iedereen opvalt, ook jou niet, is dat dat Wagner (let op) mogelijk voor 100% achter Putin staat.
"Van een Wagner dat door Rusland verdreven naar Wit Rusland vlucht, hoeft de Oekraïne toch niets te vrezen?"😁
Ik (let op) betwijfel dat zeer😉

Ook wel een aardige: waarom is Wagner tot 200 km voor Moskou opgetrokken? Waarom zijn ze niet op 300 of 400 km voor Moskou gestopt? Tja, kijk op 200 km vanaf Moskou eens naar het westen. Wat ligt daar? Het is gewoon de route die ze sowieso hadden moeten afleggen om boven Kiev uit te komen😁 To travel in plain sight. En ook nog eens, een veilig gevoel achterlatend in Kiev😁

Zeker weten, doen we het niet. Maar dit is wel iets doortrapts dat ik Putin toevertrouw.
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Mensen, ik denk toch dat het allemaal doorgestoken kaart was.

Ik denk het niet, maar we mogen hier van mening verschillen.

Heb je ook bewijzen voor al die beweringen?

Die is al gepareerd door @RockyFlats maar als je iets denkt dat moet je hiervoor geen bewijzen voor aandragen.
Dat is dan ook het verschil tussen het weergeven van een feit en het uiten van een vermoeden.

Ik kan ook een heleboel roepen en verzinnen wat het doel en gevolg was van wat dan ook.
Maar dan wordt het hier geen prepper forum meer.

Het uiten van een mening of het doen van een bewering is echt iets anders dan dingen gaan verzinnen. Dat verschil is hopelijk wel duidelijk want anders wil ik dat graag nog eens verder uitwerken.
De korte versie van deze mogelijke misvatting is:

1- Ik vind pindakaas vies (dit is een mening)
2- Pindakaas is vies (dit is de uiting van een feit, dus waar zijn de bronnen en onderbouwing?)
3- Ik weet zeker dat je van pindakaas schimmeltenen kan krijgen want ik heb het gelezen op facebook (dit is alsnog iets verzinnen)

En hoewel dit een preppersforum is vind ik het toch fijn dat zowel jij als @RockyFlats jullie mening met ons willen delen zodat we hier mogelijk een interactie op kunnen geven.
 
Bovenaan