• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

(Staf)kaartlezen, coordinaten

Erny

Last (wo)man standing
Ok @Larik Thanx voor de uitleg. Ik snap al een beetje meer van mn (uitklap)kompas. Vooral ook van de schaalverdeling, tenminste waarom die erop zit.

Op die van mij zie ik aan de linker uitklapkant:
linksbovenzijde:
1:25000 - 500M -> 1000M -> 1500M -> 2000 M
Onderzijde:
Inch & 1/20 - 1/2 - 1 - 1 1/2 - 2 - 2 1/2
Linkerzijkant:
mm - 1 - 2 - 3 - 4 - 5

En rechteruitklapkant:
rechtsboven:
1:63360 mile - 0,5 - 1 - 1,5 - 2 - 2,5 - 3
en rechtsonder:
1:24000 mile - 0,5 - 1

Dus als ik het goed begrijp zijn die dus te gebruiken om over die "vakjes" te leggen om de coördinaten meer te accuraat te maken?
Maar jij noemt de 1: 50000 schaalverhouding terwijl ik de 1: 25000 dus heb...
Of moet ik dan het mm gedeelte gebruiken?

Antwoord op je huiswerkopdracht:

Paarse X : 0190-5300
Zwarte X: 0450-5050
0240-5260 = in zee, schuin rechts onder het paarse X

@CrossbowClan Bedankt voor het duidelijke hoogte staatje.
@Marcov en @petroman Ook fijn dat de hoogtelijnen nu ook te begrijpen zijn.

Maar:
Hier een stafkaart met kompas, zoals je ziet is een vakje 20 mm, dus je mm delen door 2 en je hebt het 'in het vakje coordinaat'
Hier snap ik het dus niet meer... kan het ook niet zo goed zien op de foto, die mag wel wat groter.
Graag wat duidelijker uitleg van hoe je het kompas op de kaart legt en wat je dan wáármee meet...
En waar richt ik de pijl naartoe en waarom?

En dan zit er ook nog een ring om mijn kompas: wánneer draai ik die wáárom wáárheen?
En wanneer en waarom en hoe gebruik ik het kleine uitklapvergrootglaasje (zit ook een doorkijkstreepje boven).
Binnen in het kompas zit ook nog wat, behalve natuurlijk de wijzer.
60-40-20- | -20-40-60 met een pijl richting dat | streepje.
En dan aan de ene kant staat E-deel en aan de andere kant staat W-deel (East en West??)

Snap wel een beetje hoe en wat maar niet genoeg. Dus alle verdere uitleg is erg welkom.:D






 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Nog iets anders wat me te binnen schoot is de legenda, zoiets bijvoorbeeld...
Legenda.png

Dit is de legenda van een topografische wandelkaart.
Het is belangrijk dat je de meeste tekens goed kent, dus leer ze uit je hoofd! Normaal gesproken vouw je de kaart zo op dat alleen het gebied waarin je gaat lopen zichtbaar is, en als je dan elke keer je kaart weer moet openvouwen om de legenda te raadplegen... :mad:. Niet handig en kost veel tijd :D.
Daarnaast is het natuurlijk ook prettig dat je je niet vergist in bijvoorbeeld een onverharde weg of een weg in aanleg :rolleyes:.

Dus een tip, veel mensen doen het niet maar neem de tijd om de legenda goed te bestuderen en maak er eventueel een kopie van :).
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
@Erny koop een ander kompas ;). Je hebt nu waarschijnlijk zoiets
Kompas.jpg
Beter koop je zoiets om mee te beginnen... die van Silva zijn sowieso goed.
Kompas1.jpg

Zodra ik tijd heb zal ik proberen je het onderste deel van je vraag uit te leggen, dus hoe je daadwerkelijk ermee moet werken. Of kijk eerst dit eens, misschien zijn dan je meeste vragen beantwoord.
 

Niels

Mankinds only hope
Misschien een rare vraag, maar waar kan ik (goede) stafkaarten kopen?
En zo'n sjabloon voor die verdeling enz?

Is het een idee om een keer met een paar man / vrouw wat te gaan experimenteren?
Ik ben meer van het doen zeg maar.

Een goed kompas heb ik (Recta) van het leger (speciale eenheid).

Moet ik ook zo'n kaarthoekmeter hebben?
 

Marcov

Prepper goeroe
Misschien een rare vraag, maar waar kan ik (goede) stafkaarten kopen?
En zo'n sjabloon voor die verdeling enz?

Is het een idee om een keer met een paar man / vrouw wat te gaan experimenteren?
Ik ben meer van het doen zeg maar.

Een goed kompas heb ik (Recta) van het leger (speciale eenheid).

Moet ik ook zo'n kaarthoekmeter hebben?
Gewoon bij het kadaster. https://www.kadaster.nl/kaarten.
Ik kan zaterdag wel wat voorbeelden meenemen, als je wil?
 

petroman

SHTF Expert
@Niels, gewoon bij bever of een andere buitensportzaak.
Hoewel de trend zal zijn dat papier er uit gaat denk ik. Kaarthoekmeter heb ik nooit gebruikt.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
@Niels je kunt prima navigeren zonder kaarthoekmeter, maar om een exacte coördinaat vast te stellen is een kaarthoekmeter nauwkeuriger.
Ieder kilometer-blok is onder te verdelen in 100 N-Z lijnen en 100 O-W lijnen (1.000 kan ook nog). Deze lijnen staan niet aangegeven op de kaart. Om deze 'zichtbaar' te maken gebruiken we de kaarthoekmeter. Volgens het principe "huisje in - trappetje op". Bij het "huisje in" schuiven we de kaarthoekmeter over de horizontale as tegen de N-Z lijnen. Bij het "trappetje op" schuiven we de kaarthoekmeter verticaal tegen de O-W lijnen aan. Zo krijg je een nauwkeurige coördinaat.

Met de kaarthoekmeter kun je ook een azimut intekenen. Met het "schieten" van een azimut kunnen we de richtingshoek bepalen.
Je trekt op de kaart een rechte lijn van vertrekpunt naar aankomstpunt. Dan leg je het centrum van de gradenboog (op de kaarthoekmeter) op het vertrekpunt. Zorg ervoor dat het noorden op de kaarthoekmeter exact gelijk ligt met het noorden op de kaart. De N-Z en O-W lijnen op de kaarthoekmeter moeten parallel lopen met die van de kaart. Nu kun je op de gradenboog aflezen wat het aantal graden is dat we moeten aanhouden. Dat stel je in op je kompas en je kunt nu een azimut schieten. Dit is niet meer dan het vinden van een herkenningspunt in je omgeving dat precies op de goede route staat. Daar loop je dan naartoe, en van daaruit herhaal je dit tot je op je bestemming bent.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Hoewel de trend zal zijn dat papier er uit gaat denk ik.
Jaja, dat zei men 30 jaar geleden ook al met de komst van de computers... sindsdien verbruiken we meer papier dan ooit :(. Ook pennen zouden we in de toekomst niet meer nodig hebben :lol:.

Ik denk dus dat de papieren kaart zeker niet zal verdwijnen. Smartphone en GPS zijn natuurlijk prima te gebruiken, maar kan allemaal kapot. Daarnaast zijn er nog vele gebieden op de wereld waar je simpelweg geen bereik hebt. Ik zou voorlopig nog lang niet vertrouwen op al die electronica ;).
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Nu nog een ander probleem :rolleyes:. Stel je hebt een kaart van het gebied waarin je je bevindt, maar je weet niet waar je bent op de kaart.
Dan moet je je positie (op de kaart) bepalen. Dit kan d.m.v. een kruispeiling. Je zoekt een markant punt in de omgeving dat je ook kunt zien op de kaart en bepaalt m.b.v. het kompas het aantal graden. Leg het kompas op de kaart en zorg dat de N-Z lijnen van het kompas gelijk lopen met de N-Z lijnen op de kaart en dat het aantal graden staat op het afleespunt. Trek een lijn langs de lange zijde van het kompas (vanaf het markante punt). Zoek nu een tweede markant punt en herhaal dit. Daar waar de twee lijnen elkaar snijden bevindt je je. Voor de zekerheid en nauwkeurigheid kun je dit nog een derde keer herhalen.
 
F

frans81

Gast
Nog een leuk item uit de navigatie hoek van defensie . Wie de exacte benaming heeft mag het zeggen .
1:50.000 Is deze ....schijf die men gebruikt bij heldere nacht . Het hele jaar rond .

20200409_122235.jpg 20200409_122253.jpg 20200409_122303.jpg 20200409_122324.jpg 20200409_122345.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Een soort planisfeer

Planisfeer is iets heel anders . Word niet gebruikt met kaartlezen en route/ coördinaten berekenen via landkaart 1:50.000 . Deze alhier leg je uiteindelijk op een fysieke kaart . Net zoals een kaarthoekmeter .
Dus soort van planisfeer is misschien wel zo .

Zie verschil

SmartSelect_20200409-182654_Chrome.jpg 20200409_122235.jpg
 
Bovenaan