• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Starthulp voor auto als stroom back-up voor thuis

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Soms gaat er ineens (letterlijk) een lampje branden :)

Een aantal jaren geleden had ik een starthulp gekocht voor mijn oude bus, de bus had in de winter nogal last van startproblemen.

Heb dat ding 4 x gebruikt en toen de bus verkocht, eigenlijk gebruikte ik 'm dus niet meer.
Doordat ik sinds een aantal maanden het prep virus heb gekregen ga je meer nadenken over dingen.
Ik kwam ineens tot de volgende conclusie: die starthulp kan ik ook voor prepdoeleinden gebruiken.

Simpel, er zit een accu in die geladen is, 12 volt, dus lampje aansluiten of een 12 volt telefoonlader.

En inderdaad het werkt, heb nog geen duurzaamheidstest uitgevoerd, maar er is licht en ik kan m'n telefoon opladen.

Dus een leuke tip voor iedereen die zo'n ding in huis heeft. :rolleyes:


IMG_1446.JPG IMG_1447.JPG
 

phtvs

Sysop
Admin
Ook ideaal om je powerbanks op te laden. ik gebruk hem vooral om de LiPo's van mijn model vliegtuigen op te laden. die van mij heeft overigens een ingebouwde lamp. ook handig.
ik heb mijn smartphone 20x opgeladen met de starthulp en nog was hij niet leeg.

zeer goede tip dus!
 

Flos

SHTF Expert
Een beetje duurdere uitvoeringen hebben zelfs een usb poort. En sigaretten aansteker. ( of hoe noemt die dingen )
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Deze is al 4 jaar oud, heeft wel een sigarettenconnector, en deze is 700mah, dus een wat duurder model

!!!! moet zijn 700 ampere !!!!
 

Ray

SHTF Expert
Deze is al 4 jaar oud, heeft wel een sigarettenconnector, en deze is 700mah, dus een wat duurder model

De capaciteit staat wellicht ergens vermeld op het apparaat of in de handleiding, maar zal meer zijn dan 700mAh bij 12 volt.

0,700 mAh x 12 Volt = 8,4Wh (Watt/uur is de maat voor de hoeveelheid elektriciteit)
Mijn smartphone batterij is al 10,36 Wh (2800 mAh x 3,7 volt), veel kleine starthulpen hebben een 10Ah accu bij 12 volt = 120 Wh
 

Ray

SHTF Expert
Sorry, tik fout, het is 700 ampère

dus niet mAh.

:oops:

Dat zal de maximale stroomsterkte zijn die hij kan leveren. Dieselmotoren (oudere) hebben zwaardere starthulpen nodig dan benzine motoren. De hoeveelheid opgeslagen elektriciteit, het staat vast in de handleiding (googlen).

Meestal aangegeven met de bekende uitdrukking Ah (Ampere/uur) bij 12 volt. Auto accu's zitten normaal tussen de 35 en 70 Ah (in die orde van grote), compacte starthulpen hoogstens een kwart daarvan.

Ach, is ook niet zo belangrijk, behalve de orde van grote begrijpen van de hoeveelheid opgeslagen energie. :) Als je dat weet en hoeveel zo'n lamp ongeveer verbruikt, het opladen van je telefoon kost, etc, kun je een grove schatting maken wat je met de starthulp kunt.

Praktijk zal echter leren hoelang de lamp blijft branden, je dingen kun opladen, etc, want zo'n accu verouderd.
Standaard loodaccu's mag je eigenlijk slechts een klein deel ontladen, zelfs speciale accu's gebruikt voor opslag van zonne-energie (tractie accu's) mag je maar voor de helft ontladen wil je een beetje lange levensduur.

Je moet ook wat met natuurkunde/chemie hebben willen al die eenheden, processen en getallen een beetje tot de verbeelding spreken. ;)

Een hoop gelul verder;

Tip:
Mijn starthulpen gingen meestal 'stuk' omdat ik ze gewoon heel lang niet nodig had en vergat ze af en toe op te laden, of aan een druppellader te hangen. Verzorg hem, vertroetel hem, zonder een beetje aandacht sterft hij op de plank.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Ik ga van het weekend beginnen met een test van het opladen van een iPhone 5s, ben benieuwd hoeveel keer ik kan laden, ga de starthulp ook regelmatig op de drupellader zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Als ik het goed gezien heb (zie bijlage) 16 Ah
 

Bijlagen

  • Explosietekening Powerstart starthulp en accubooster PS700.pdf
    32.6 KB · Weergaven: 8

Marcov

Prepper goeroe
Op de klemmen zal, over het algemeen, geen spanning staan. Er zit meestal een schakelaar tussen.

Je kan er ook een kleine omvormer aan hangen, 12 V → 220 V. Dan heb je op beperkte schaal 22oV.
Hoe lang dat werkt, hangt af van de staat van de accu en het maximale opgenomen vermogen van de omvormer.
Ik heb standaard een omvormer in m'n auto liggen. Daar heb ik al een paar keer gemak van gehad.
 

QuickFix

Diehard Prepper
Ik heb niet zoveel goede ervaringen met die starthulpen: de accu die er
inzit heeft nogal wat "Onderhoud" nodig; als je hem niet regelmatig aan
de (druppel-) lader hangt is hij na twee jaar zo dood als een pier (vooral
de goedkopere Aldi/Lidl/Action modellen zijn hier berucht om).
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Mooi spul en bedankt voor de tip..

Wat ik mij af vraag, ik ben niet zo thuis in de elekro wereld:

Een adapter zet de 230v handel om naar wat het apparaat nodig / maximaal - mag hebben...
Stel ik soldeer via een kabel er een stopcontact outlet op. Kan ik dan diverse adapters er in stoppen denk aan: zaklamp 12v, radio 24v, telefoon (usb) etx dus die een mindere volt / ampère nodig hebben dan wat de power booster maximaal levert, kan dat werken?

Zo ja dan ga ik er meteen eentje bestellen, dit model kost rond de €350,-.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Er zit een 12 volt stopcontact op (sigarettenaansteekconnector), hiervoor zijn diversen laders/connectors te koop, net zoals je in de auto kan gebruiken.

Hierop kan je dus bv een telefoonlader, laptop, werklamp, radio, autostofzuiger, autokoffiezetter, etc. aansluiten.

Wel denk ik dat je het moet beperken tot de noodzakelijke dingen, zoals je mobiel of een werklamp.

Ik had dit apparaat al, dus dit is een extraatje.

Voor €. 350,00 kan je beter iets kopen zoals dit: Goalzero Yeti 150 Solar Generator €. 250,00
Dan hou je zelfs nog geld over voor bv een zonnepaneel.

Zie: https://prepshop.nl/portable-solar-power/goalzero-yeti-150-solar-generator
 
Bovenaan