• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Stiekem toch een soort van contactloos betalen

Ray

SHTF Expert
Ik ben tot mijn schrik er achter gekomen dat de bank het contactloos betalen weer geactiveerd heeft. :mad: Bij de lidl kan ik op een of andere manier alleen nog contactloos betalen, Pas in sleuf en code in tikken werkt daar niet meer.
Dat van parkeer garages wist ik niet. Zal zien dat dat ook geblokkeerd word. Ik beslis er zelf over, niet de bank.
Dat is raar, wat als je even goed inslaat kun je helemaal niet meer afrekenen? Bij de Lidl kun je toch op alle manieren wel betalen aan de kassière behalve in natura. :( ;)
 

Lai

Prepper goeroe
Dat is raar, wat als je even goed inslaat kun je helemaal niet meer afrekenen? Bij de Lidl kun je toch op alle manieren wel betalen aan de kassière behalve in natura. :( ;)

Ik snap er ook geen hout van, is bij 3 verschillende lidl's al voorgekomen. En ja, flink inslaan word dan een deel via contactloos en een deel met contant.

Wat niet kan :fluit: als je zelf wil. Hier zitten wel appetijtelijke personen achter de kassa, bedrijfsleiders mogen er ook wel zijn :oops:
 

Niels

Mankinds only hope
Ik heb het niet uit laten zetten, en gebruik het ook. Nog geen nadelen ondervonden.
Als een of andere digitaal georiënteerde gelddief wil dan kunnen ze dus afboeken als ze dichtbij mijn knip komen.
Ik neem het risico.

Edit:
Overigens betaal ik bijna overal contant weer... Hmzzz...
Maar goed, het staat bij mij niet uit.
 

martin

Mankinds only hope
Als een of andere digitaal georiënteerde gelddief wil dan kunnen ze dus afboeken als ze dichtbij mijn knip komen.
Ik neem het risico.

Ik weet dat ik mezelf herhaal maar ik kan het niet laten.
Het risico dat iemand je pincode afkijkt is zoveel groter dan het "risico" dat iemand een bedrag van < 25 euro je contactloos afhandig maakt.
In het laatste geval moet je als dief een pin-terminal op zak hebben (wat niet echt lastig is) maar die is gekoppeld aan een rekeningnummer en probeer maar eens anoniem een rekeningnummer en een pin-terminal te scoren. In het gunstigste geval zal je 1 tot 3 keer het bedrag digitaal kunnen rollen en vanaf de eerst fraudemelding is je rekeningnummer geblokkeerd. Een pinterminal kost minimaal 500 euro dus is dat niet echt winstgevend voor de digitale dief. De izettel/ipos lowbudget systemen werken via een abonnement dus zijn al helemaal niet geschikt om te misbruiken.

Resumerend zal het voor een dief zoveel interessanter zijn om iemand zijn pas te skimmen/stelen en met een pincode aan de slag te gaan.
En dan kom je dus uit op het eindresultaat dat het betalen zonder pin een stuk minder fraudegevallen zal opleveren dan "het veilige" pinnen.

Als je dan alsnog anti-contactloos ben ga dan inderdaad gewoon contant betalen ipv het "veilige pinnen"
 

Ray

SHTF Expert
@martin, een katvanger met rekening wordt veel gebruikt. Meestal e.o.a. jongeling die de consequenties niet snapt en tegen betaling zijn rekening daarvoor uitleent.

Maar het is best lastig voor zo'n dief met scanapparaat op zak, het ding moet er behoorlijk dicht bij komen. Lastig als je portemonnee in je binnenzak zit, in de kontzak al een stuk makkelijker.

Voor dergelijke fraude zou ik overigens geeneens bang zijn, dat is toch vrij zeldzaam dat je er het slachtoffer van wordt en de bank is bij dergelijke nieuwe systemen vrij coulant met vergoeden. Zelf gebruik ik het niet om ik altijd cash betaal, geen zin dat de bank mij uitgavenpatroon bijhoudt. ING had al eens geopperd dat het leuke extra business zou zijn om die gegevens te verkopen. Is toen niet doorgegaan gelukkig.
 
J

J.J

Gast
Ik heb het niet uit laten zetten, en gebruik het ook. Nog geen nadelen ondervonden.
Als een of andere digitaal georiënteerde gelddief wil dan kunnen ze dus afboeken als ze dichtbij mijn knip komen.
Ik neem het risico.

Edit:
Overigens betaal ik bijna overal contant weer... Hmzzz...
Maar goed, het staat bij mij niet uit.
Wij hebben na het verhaal op het forum direct een hoesje aan geschaft die het draadloos scannen onmogelijk maakt, betalen nooit contactloos, pinnen alleen binnen in de bank, één keer per maand.
Bestellen via het internet is in ons hele leven nog geen vijf keer gebeurd.

@martin Behalve bij de benzine station betalen we nooit met bankpas.
Nooit teveel geld bij ons als we gaan winkelen, kijken ze bij ons in de beurs, dan is het amper het kijken waard.
Boodschappen altijd maar een paar goedkope dingen, in een opvouwbare statiegeld zakje van de zeeman.
Met de hele eenvoudige telefoontjes kunnen we ook niet contactloos betalen.

Alleen moeten we nog onze auto sleutel afschermen, tegen de digitaal georiënteerde autodieven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

The mad engineer

Diehard Prepper
Hehe Lidl in natura... bij ons dik in orde... ik bedoel.. nou ja laat maar... maar even terug naar de dip and go... dat heb ik helemaal gemist! Zonder radio, tv, adblockers en die meuk ontgaat je soms wel wat. Hadden de banken mij toch wel even met een schrijven of bericht mogen mededelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai

Lai

Prepper goeroe
Ik kan weer normaal pinnen bij de lidl in de buurt :thumbsup: Chips, daar gaat de natura betaling :cool:

Ik heb ook nooit bericht van mijn banken gehad hierover. 'S nachts is de radio aan, maar daar pik ik dan niet zoveel van op. TV zenders kijken kan ik niet, dus dat weet ik niet en adblockers gebruik ik nog niet. En toch wist ik het ook niet.
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Het risico dat iemand je pincode afkijkt is zoveel groter dan het "risico" dat iemand een bedrag van < 25 euro je contactloos afhandig maakt.
In het laatste geval moet je als dief een pin-terminal op zak hebben (wat niet echt lastig is) maar die is gekoppeld aan een rekeningnummer en probeer maar eens anoniem een rekeningnummer en een pin-terminal te scoren. In het gunstigste geval zal je 1 tot 3 keer het bedrag digitaal kunnen rollen en vanaf de eerst fraudemelding is je rekeningnummer geblokkeerd. Een pinterminal kost minimaal 500 euro dus is dat niet echt winstgevend voor de digitale dief. De izettel/ipos lowbudget systemen werken via een abonnement dus zijn al helemaal niet geschikt om te misbruiken.

Ik kan het eigenlijk niet geloven maar ik las net dit artikel op nu.nl
Op het Dickens Festijn in Deventer zag de politie 'meerdere personen' die zich verdacht gedroegen tussen de bezoekers. Na een controle bleken zij contactloos te zakkenrollen. De verdachten stonden 'opvallend dicht bij de andere bezoekers', zegt de politie.

Dus voor honderden euro's apparatuur en een katvanger die zijn rekening beschikbaar heeft gesteld om een paar keer 24,95 te "rollen"?
Ik kan dit dus echt niet geloven maar het staat er echt.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik zie dat een beetje snelle terminal 5 seconden doet over een betaling. Daarmee moet je in een uur toch wel wat meer dan een paar keer een betaling kunnen doen.

Wel goed dat dit naar buiten komt. Nu is het niet alleen meer theorie maar ook praktijk al had ik al eerder voorbeelden gezien. Het grote publiek zal hier denk ik weinig mee doen helaas want de bank betaalt toch de schade.

Onderstaand apparaat wordt trouwens aangeboden voor een bedrag van 19 euro per maand. Dat valt een business case op te maken.

Correctie, het is eenmalig 19 euro en 1,95% per transactie maar daar hoe je je als digitale zakkenroller niet zo druk over te maken.


https://www.izettle.com/nl/pinapparaat?msclkid=8a4631f4ad7e1de20f476de21f5305ec&utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=EU_NL_PF_AQ_CRD_SRC_BB-GEN-DB-pin terminal&utm_term=+pin +terminal&utm_content=pin terminal_BMM&gclid=CJCys4KVpd8CFUG7Gwodn2kJdg&gclsrc=ds
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Correctie, het is eenmalig 19 euro en 1,95% per transactie maar daar hoe je je als digitale zakkenroller niet zo druk over te maken.

Zo simpel is het niet en ik geloof er ook helemaal niks van dat dit bericht juist is.
Het lijkt erop dat ze bij de politie Deventer het niet zo nou nemen met het afwachten van het onderzoek.
Probeer eens een pin terminal aan te schaffen en anoniem te koppelen aan een rekeningnummer.
Ik verwacht morgen een bericht dat het achteraf toch niet helemaal juist was maar aan de reacties te lezen zijn er al heel wat mensen die in paniek hun contactloze betaalfunctie gaan uitzetten.

Ze gaan nu al de boel nuanceren met:

De waarschuwing van de politie is opmerkelijk, omdat op dit moment nog geen enkele melding is binnengekomen over deze manier van zakkenrollen. ,,We hebben verdacht gedrag gezien en het zou kunnen gaan om digitaal zakkenrollen, maar er zijn nog geen meldingen binnengekomen” aldus de woordvoerder van de politie.

Lekker handig van de politie om nepnieuws te verspreiden.
Dus er is geen apparatuur aangetroffen, en er is geen enkele melding binnengekomen.
Maar ze hebben het wel voor elkaar gekregen om met dit soort onzinberichten een prima systeem wat vele malen veiliger is dan pinnen met een pincode een flinke duw te geven.

Overhaaste conclusies
Berend Jan Beugel van Betaalvereniging Nederland waarschuwt echter dat niet te snel conclusies moeten worden verbonden aan de berichtgeving van de politie.

Volgens hem is deze mogelijkheid van zakkenrollen nog nooit voorgekomen in Nederland. ,,Het kan onwetendheid zijn van de politie. Je hebt namelijk een gecertificeerde aangesloten pinautomaat nodig die alleen wordt uitgegeven door onder toezicht staande bedrijven.

Vervolgens moet de eigenaar van een automaat een zakelijke rekening hebben en wordt de betaling verwerkt door erkende bedrijven. Hoewel het technisch mogelijk is om iemand geld afhandig te maken met zo’n apparaat, herleid dit direct naar de dader. Daarom begint niemand eraan.”
 

JiJi mind

Senior Prepper
Die Berend Jan heeft zeker nog nooit gehoord van katvangers.
Dat zijn mensen uit de onderste lagen van onze samenleving die hun naam (en soms zelf leven) op het spel zetten voor een paar rotcenten.
Katvangers ontvangen op hun rekening het geld en die criminelen romen het meteen af.
Dit zegt niet dat het bericht van politie Deventer waar is, maar katvangers worden wel voor gekkere dingen gebruikt.

PS ik ben me ervan bewust dat er momenteel een campagne loopt vanuit de overheid op "digitale weerbaarheid"
 

FKAGB

Prepper goeroe
@martin, het probleem nu is dat het bericht naar buiten is gekomen. Als het nu gecorrigeerd wordt blijft de vraag of het echt niet gebeurd is of dat het onder druk van de banken is geweest. Het is een kwestie van afwachten dus. Dat het kan is echter bekend en wordt ook benoemd op sites van banken waarna steeds wordt afgesloten met de melding dat de bank alle schade vergoed. Mijn verwachting is dat als het kan, het ook gaat gebeuren of al gebeurt.

Ik verbaas me af en toe over de verschillende varianten van terminals die ik zie staan bij winkels. Vaak zijn die dan niet gekoppeld aan een kassa maar aan een tablet of een smartphone die ergens vandaag getrokken wordt. Vroeger was het duidelijk, al die dingen zagen er hetzelfde uit dus wist je al snel of iets niet klopte. Nu is dat eigenlijk niet meer mogelijk. Ja, je hebt een katvanger nodig maar een KVK inschrijving en een zakelijk bankrekeningnummer is niet zo heel moeilijk te krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

martin

Mankinds only hope
De verdachten zijn weer vrijgelaten. Er waren geen aangiftes en op deze manier zakkenroller is nog nooit voorgekomen volgens de politie. Precies de woorden die de banken gebruiken.

En toch vind ik het ongehoord dat de politie blijkbaar uit sensatie een post heeft gemaakt wat op voorhand al zeer twijfelachtig is geweest, en vervolgens blijkt het dus inderdaad onjuist te zijn.

Ik mag volgen mij in dit geval het complete bericht quoten aangezien er geen sprake is van copyright

Politie Deventer
Gisteren om 15:45 ·
Geen sprake van contactloos zakkenrollen

Zaterdag hielden wij in Deventer een man en een vrouw aan die wij verdachten van contactloos zakkenrollen. De twee en een aantal andere personen vertoonden zeer verdacht en opvallend gedrag. Zo stonden zij opvallend dicht tegen andere bezoekers aan. De politie is, zeker tijdens evenementen, extra alert op mobiel banditisme (rondtrekkende criminele groepen). We weten dat deze groepen op allerlei manieren proberen aan geld te komen, bijvoorbeeld door zakkenrollen. Het gedrag van de man en de vrouw was dan ook reden om verder onderzoek naar hen te doen.

De afgelopen dagen hebben wij de zaak verder onderzocht. We hebben op basis van het onderzoek geen strafbare feiten kunnen vaststellen. Daarnaast zijn er na aanleiding van onze oproep aan eventuele slachtoffers om zich te melden, geen aangiftes binnen gekomen. De twee aangehouden verdachten zijn daarom in vrijheid gesteld.

Contactloos pinnen veilig
Wij begrijpen dat mensen door de berichtgeving gealarmeerd zijn. Dit betreuren wij. We willen benadrukken dat contactloos betalen erg veilig is. Contactloos zakkenrollen is technisch mogelijk maar nog nooit voorgekomen en voor criminelen erg onaantrekkelijk. Bovendien hebben criminelen door het contactloos betalen veel minder kans om pincodes af te kijken (het veelvoorkomende ‘shoulderen’).

En ten slotte: pinnen is vele malen veiliger dan contant geld op zak hebben.

Zie voor meer informatie over de veiligheid van contactloos betalen https://www.pin.nl/actueel/nieuws/geen-contactloos-zakkenrollen-in-deventer/

Nu moet je voor de grap eens de reacties teruglezen die met opmerkingen komen zoals "zie je nu wel"
Ik vind het treurig dat zoveel mensen alles maar klakkeloos aannemen zonder zelf een beetje logisch na te denken.
Voor een dief blijft het een kwestie van kosten/baten , risico/opbrengst en zo moeilijk kan het toch niet zijn om te begrijpen dat er zoveel eenvoudigere manieren zijn om toe te passen.

Ik vind het een grof schandaal dat ze dit soort onzin de wereld in hebben gebracht wat jaren later nog zal worden aangehaald als voorbeeld waarom het "zo onveilig" is.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Als ze een verdachte van mishandeling aangehouden wordt dat toch ook gepubliceerd? Ook als deze later wordt vrijgesproken.

https://www.politie.nl/nieuws/2018/oktober/19/08-twee-verdachten-aangehouden-voor-mishandeling.html

Als ze het bericht niet hadden geplaatst en later bleek dat er wel degelijk digitaal gerold was had iedereen weer geroepen dat de politie had moeten waarschuwen. Wat mij betreft kunnen ze dus best een waarschuwing plaatsen en later zeggen dat de verdachten onschuldig waren.

Ik vind het eerder zorgelijk dat de politie zegt dat contactloos zakkenrollen nog nooit is voorgekomen. Ze kunnen hooguit zeggen dat er nog nooit aangifte is gedaan. Ik vraag me namelijk af of ik aangifte zou doen. Als ik aangifte wil doen, moet dat via een Digid die ik niet heb. Ik kan ook bellen voor het maken van een afspraak. Dat is dan wel via een betaalnummer. Ik wil gewoon even binnen kunnen lopen en laat het anders maar gaan voor 25 euro. Ze praten nu wel heel erg de banken na die op hun site zetten "Sinds contactloos betalen in Nederland mogelijk is, is er niet één geval van contactloos zakkenrollen voorgekomen.".

Volgens mij staan er zat voorbeelden op internet. Dat de zakkenroller daarna netjes aan zijn slachtoffers meldt dat het is gebeurd doet daar niets aan af. Door gewoon duidelijk te stellen dat het kan en dat je het onmogelijk kan maken door je pasje in een afgeschermd hoesje te stoppen voorkom je al dat gedraai. Wel zo eerlijk richting de consument.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Van de week heb ik de proef op de som kunnen nemen. Ik moest weer in de parkeergarage zijn where it all started. Om de garage in te rijden moet je je bankpas in de lezer stoppen. De slagboom ging netjes open. Tot dusver geen probleem.
Toen wilde ik uitrijden....... In deze garage betaal je bij het uitrijden, je staat dus al voor de slagboom en dan betaal je. Ik steek de pas in de lezer en krijg de keuze om op OK te klikken. Verder niet. Dus op OK geklikt in de verwachting dat me gevraagd zou worden mijn pincode in te typen. Dus niet. Op het scherm kwam de tekst "afgebroken" te staan. Nog maar een keer geprobeerd met hetzelfde resultaat. Inmiddels stond er een andere auto achter me te wachten. Ik een medewerker gebeld via de intercom. Die stond binnen een minuut naast me en ging het proberen. Ik zei nog tegen hem dat ik iedere vorm van contactloos betalen uit had staan en dat ik dus mijn pincode in wilde toetsen. Dat kon niet volgens hem, zowel het uitzetten als het invoeren van de pincode. Na een paar minuten proberen kwam hij tot de conclusie dat er een storing in het systeem moest zijn. Ik heb toen betaald met een andere pas waar dip & go nog wel aanstaat.

Uiteraard heb ik daarna gecontroleerd of ik überhaupt met Pin zou moeten kunnen betalen en volgens de site van de garage moet dat kunnen. De volgende keer ga ik dus met maar een pas op pad. En voldoende koffie en eten om het een tijdje voor de slagboom uit te zitten.
 
Bovenaan