• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tekenen van het op handen zijn van een "Bank Run" passen wel in dit draadje...

RockyFlats

Ruttaan

ECB asks some lenders to monitor social media for early signs of bank runs -sources​

https://www.reuters.com/markets/eur...dia-early-signs-bank-runs-sources-2024-01-24/

Misschien is dit een teken aan de wand?

De ECB heeft vandaag aan enkele banken gevraagd om de sociale media in de gaten te houden op het mogelijk optreden van een sentiment tot een "bank run".

Waar rook is, is vuur, denk ik dan maar...
Mochten er verdere tekenen volgen die wijzen op een mogelijke "bank run" in de nabije toekomst, dan passen die hier wel denk ik...
 

marzman

Diehard Prepper
Volgens mij is een bankrun een beetje onmogelijk gemaakt de laatste jaren in Belgie. als ik kijk bij BNP Paribas Fortis (grote bank), kun je maximaal 620 euro per dag, 1250 euro per week opnemen, bij Belfius is het 650 euro per dag, bij ING 500, maar je kan dat wel 10 keer achter elkaar doen tot je 5000 euro hebt.

Voor een groter bedrag moet je naar het loket. Het maximumbedrag voor cashbetalingen is 3000 euro en je zal dan ook een goed verhaal moeten hebben waarom je het nodig hebt (banken moeten dat onderzoeken vanwege wetgeving).

2010 was wel een andere tijd, in 2008 begon de bankencrisis, die duurde tot 2009? Toen was er meer dan rook alleen.
 

RockyFlats

Ruttaan

Ik proef een bittere ondertoon, in woorden vanuit het zuiden.😆

Maar @martin , niet iedereen werd er toen door getriggerd en slaapt al 14 jaren op een matras vol vijfjes!😉 Het was in 2010 slechts de voorbereiding van een wet na de ondergang van een rommelbank in het hoge Noorden (DSB). Dat het voornemen van 2010 acute rugpijn in het zuinige zuiden zou opleveren, tja...😆

In commentaar op een artikel uit 2014 https://www.geenstijl.nl/4010241/bericht-voor-de-paar-mensen-die-nog-spaargeld-hebben lees ik "Oproepen tot een bankrun is niet strafbaar. Ik herhaal: niet strafbaar. In december 2010 hebben de minister Opstelten en De Jager aangekondigd dat zij dit in de toekomst strafbaar zouden gaan stellen, maar dat is er nooit van gekomen."
En of het er sindsdien nog van kwam, ik betwijfel het?

Rommelbanken zo erg als in 2010 bestaan er niet meer denk ik. Tenminste, de banken die zich nu als fatsoenlijk en degelijk voordoen die zijn vast anders gaan rommelen en zijn wel het beste dat we op dit moment hebben. Geen onderstel van leem meer maar nu met beentjes van terracotta misschien, hun kunstjes doend in een piramidespel waar de bommen en raketten weer omheen vliegen?

En die banken worden nu door de ECB gevraagd om de social media in de gaten te gaan houden...
Hmmm, ik startte ooit een "Prepcon-draadje" met een indicator voor onheil, waarbij het advies "volg het nieuws continu, [en...]" aan de hoogste alarmfase hing.
Zou de ECB het hebben overgenomen?

Dat een vergelijkbare oproep nu plotsklaps komt van de ECB😎, doet bij mij toch wel belletjes rinkelen...
Misschien wordt het nu toch tijd voor rugpijn hier, vraag ik mij wel af?😁
 

RockyFlats

Ruttaan
Volgens mij is een bankrun een beetje onmogelijk gemaakt de laatste jaren in Belgie. als ik kijk bij BNP Paribas Fortis (grote bank), kun je maximaal 620 euro per dag, 1250 euro per week opnemen, bij Belfius is het 650 euro per dag, bij ING 500, maar je kan dat wel 10 keer achter elkaar doen tot je 5000 euro hebt.

Voor een groter bedrag moet je naar het loket. Het maximumbedrag voor cashbetalingen is 3000 euro en je zal dan ook een goed verhaal moeten hebben waarom je het nodig hebt (banken moeten dat onderzoeken vanwege wetgeving).

2010 was wel een andere tijd, in 2008 begon de bankencrisis, die duurde tot 2009? Toen was er meer dan rook alleen.
@marzman , het is inderdaad moeilijker geworden om op korte termijn grotere bedragen op te nemen. Maar, zou dat de bancaire sector echt helpen om overeind te blijven, zodra "het gepeupel" eenmaal in rijen schreeuwend aan de geldautomaten staat?

Er zijn meer manieren om geld van een rekening te onttrekken. "Pin" dan allemaal maar eens iets duurs, waardevasts. Of boek tegoeden naar elders over bijvoorbeeld...

Het giraal bankverkeer zal dan vast tijdelijk stilgelegd worden, maar zodra het vertrouwen eenmaal is verdwenen en het semtiment ernaar is, is er dan nog een "houden aan"?
 

martin

Mankinds only hope
Voor een groter bedrag moet je naar het loket. Het maximumbedrag voor cashbetalingen is 3000 euro en je zal dan ook een goed verhaal moeten hebben waarom je het nodig hebt (banken moeten dat onderzoeken vanwege wetgeving).

Een bankrun staat los van cash of digitaal.
Als jij als rekeninghouder alles overmaakt naar een andere rekening dan is het effect hetzelfde.

Een mogelijke bankrun zal nooit te voorkomen zijn. Een bank heeft maar een fractie "in cash" van hetgeen de rekeninghouders hebben geparkeerd staan.
 

marzman

Diehard Prepper
Een bankrun staat los van cash of digitaal.
Als jij als rekeninghouder alles overmaakt naar een andere rekening dan is het effect hetzelfde.

Een mogelijke bankrun zal nooit te voorkomen zijn. Een bank heeft maar een fractie "in cash" van hetgeen de rekeninghouders hebben geparkeerd staan.
Hoe moet ik een bankrun doen als ik maar 650 euro per dag/1250 euro per week kan pinnen? Dan ben ik toch wel heel wat dagen verder voor ik mijn geld van de bank gehaald heb. 65.000 euro kost een jaar.
 

marzman

Diehard Prepper
@marzman , het is inderdaad moeilijker geworden om op korte termijn grotere bedragen op te nemen. Maar, zou dat de bancaire sector echt helpen om overeind te blijven, zodra "het gepeupel" eenmaal in rijen schreeuwend aan de geldautomaten staat?

Er zijn meer manieren om geld van een rekening te onttrekken. "Pin" dan allemaal maar eens iets duurs, waardevasts. Of boek tegoeden naar elders over bijvoorbeeld...

Het giraal bankverkeer zal dan vast tijdelijk stilgelegd worden, maar zodra het vertrouwen eenmaal is verdwenen en het semtiment ernaar is, is er dan nog een "houden aan"?

Ja tuurlijk, en ik heb ook meerdere rekeneningen, creditcard etc ;)
 

martin

Mankinds only hope
Hoe moet ik een bankrun doen als ik maar 650 euro per dag/1250 euro per week kan pinnen? Dan ben ik toch wel heel wat dagen verder voor ik mijn geld van de bank gehaald heb. 65.000 euro kost een jaar.

???
Je kunt toch gewoon geld van de ene naar de ander bank overboeken?
Stel dat je (ik noem maar iets) bij de Rabobank een rekening hebt.
En stel dat je hier het geld wilt weghalen, dan kun je bij een 2e bank een rekening openen (de ING bijvoorbeeld)
Bij ABN mag je standaard dit overboeken met je telefoon.
1706175876056.png
En stel dat jij hier overheen moet omdat je bijvoorbeeld 200.000 zou willen overboeken dan nog is dit mogelijk. (met de e.dentifier)
ING:
1706176011897.png

65.000 kost dus 2 dagen maximaal. En als je dit vooraf aangeeft kost het 1 dag (wel 4 uur wachten)
Dus ik zie niet echt het probleem.
 

RockyFlats

Ruttaan
Hoe moet ik een bankrun doen als ik maar 650 euro per dag/1250 euro per week kan pinnen? Dan ben ik toch wel heel wat dagen verder voor ik mijn geld van de bank gehaald heb. 65.000 euro kost een jaar.
@marzman , koop je vandaag als vluchtauto die

Alpina B4 BMW 4-serie Cabrio S Bi-Turbo​

en slaan anderen ook vandaag hun oude sokken leeg, voor een inkoop naar volle draagkracht, dan liggen de banken morgen toch wel met de pootjes omhoog vermoed ik.😁 Dat jouw geld daar sneller weggetrokken kan zijn dan een flappentap flappen tapt, is wel zeker.
Screenshot_20240125-105143.png
Nee, niet meteen op die bellen-knop drukken. Dit is maar een plaatje!!😉
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Me too @marzman , maar mijn probleem is dat er ook nog wat op staat, ondanks onze roverheid😉
Wanneer en hoe, dat schamele geld om te zetten in waardevaster zaken, is wel wat mij nu meer dan ooit bezig houdt.

Gewoon doen als je de ruimte hebt, beste investering naast voedsel; tot je dood genoeg van van alles te hebben; pannen, messen, zeep, handoeken, kleding, gereedschap.

Producten worden duurder / geld minder waard.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
https://www.nu.nl/formatie-2023/630...esluit-praten-vanavond-zonder-hem-verder.html

Dan vraag je je af, wat heeft dit met een bankrun te maken Joepie?


Nou kijk: Omzigt stapt uit de formatie omdat die wederom niet de informatie heeft gekregen waar die om vroeg,over diverse financiële zaken, waaronder (blijkbaar) 20 miljard welke de vvd buiten de boeken om heeft uitgegeven... Was dat de aanleiding om het bier duurder te maken?

Financieel staan we er dus nog slechter voor dan wat je kan vermoeden, denk ik, want 20 miljard zal best wel eens 200 miljard kunnen zijn (de hoeveelheid dat men wil bezuinigen) of 10 miljard, maar dan hebben we een meevaller en komt Brussel weer langs met de collecte pet.
 

marzman

Diehard Prepper
https://www.nu.nl/formatie-2023/630...esluit-praten-vanavond-zonder-hem-verder.html

Dan vraag je je af, wat heeft dit met een bankrun te maken Joepie?


Nou kijk: Omzigt stapt uit de formatie omdat die wederom niet de informatie heeft gekregen waar die om vroeg,over diverse financiële zaken, waaronder (blijkbaar) 20 miljard welke de vvd buiten de boeken om heeft uitgegeven... Was dat de aanleiding om het bier duurder te maken?

Financieel staan we er dus nog slechter voor dan wat je kan vermoeden, denk ik, want 20 miljard zal best wel eens 200 miljard kunnen zijn (de hoeveelheid dat men wil bezuinigen) of 10 miljard, maar dan hebben we een meevaller en komt Brussel weer langs met de collecte pet.

Omtzigt realiseert zich waarschijnlijk dat het huidige kabinet (wat het ook wordt) overal op moet bezuinigen omdat we verschillende dure problemen hebben (stikstof, corona, oorlog). Dat is meer een omtzigt run.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Omtzigt realiseert zich waarschijnlijk dat het huidige kabinet (wat het ook wordt) overal op moet bezuinigen omdat we verschillende dure problemen hebben (stikstof, corona, oorlog). Dat is meer een omtzigt run.

Ja, en de drie andere partijen (behalve vvd) pleiten voor gratis bier... die bezuinigingen gaan ze er niet door doen, de wereld zou zo maar kunnen denken dat we arm zijn. Dus heffen ze meer btw op suikerhoudende dranken, want de overheid bepaald graag wat je wel of niet mag drinken, ben je toch wel van de Cola-light dan betaal je ook meer want administratief is dat te lastig onderecheiden. De bezuinigingen komen voor rekening van, bijvoorbeeld de jeugdzorg, zodat ze geld voor het ondersteunen van oorlog overhouden en betaald door suikerdrinkende hollanders.
 

petroman

SHTF Expert
Omzigt is gewoon een scheitert die geen beslissingen wil nemen. Was het ook niet zijn partij die uitgerekend NIET het partijprogramma had laten door rekenen?
Verder leuke speculaties.
Verder heb ik nog nooit/zelden een regering gezien die op voorhand alles in kannen en kruiken had zitten. Het rondbreien van de financiën gebeurt altijd in de aanloop naar prinsjes/prinsessendag waar dan e.e.a. gepresenteerd wordt.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Omzigt is gewoon een scheitert die geen beslissingen wil nemen. Was het ook niet zijn partij die uitgerekend NIET het partijprogramma had laten door rekenen?
Verder leuke speculaties.
Verder heb ik nog nooit/zelden een regering gezien die op voorhand alles in kannen en kruiken had zitten. Het rondbreien van de financiën gebeurt altijd in de aanloop naar prinsjes/prinsessendag waar dan e.e.a. gepresenteerd wordt.

@petroman , "Omzigt" is vast een apart mannetje of vrouwtje, dat geloof ik wel...

Maar Pieter Omtzigt dat is die m.i. integere en bedachtzame politicus die de moed en het fatsoen had om uit de partij stappen lang voordat het anderen duidelijk werd dat de kabinetten Rutte er al jarenlang een potje van maakten.
Capture2.JPG
Omtzicht verwacht behoorlijk wat "lijken in de kast", en die zullen er zeker zijn. De ministeries komen maar niet met de cijfers aan, en dat is op z'n zachtst gezegd "uiterst verdacht". Bij de omgang met "sjoemelaars" op z'n hoede zijn, dat kan ik hem niet kwalijk nemen, en de kaarten op tafel verlangen al helemaal niet. Hij is gewoon geen "sjoemelaar" denk ik, en laat zich niet corrumperen, beledigen en bedreigen.😁
Tenminste, zo zie ik het even.

Of, ehhh, ik interpreteer jouw "scheitert" verkeerd? Haha, schijten doe ik als schijterd dagelijks, maar scheiten als een scheitert?😉
 

marzman

Diehard Prepper
Ik denk niet dat hij geschikt is als hij nu al overspannen is of tot rust moet komen terwijl alles nog moet beginnen. In zijn rol als kamerlid was hij goed, hij had beter dat blijven doen.
 

RockyFlats

Ruttaan
Als tekenen die op een economische neergang duiden die een bankrun kunnen inleiden ook tellen, dan zijn er wel een paar.

Roger Koppels hoorde ik zojuist melden dat het zuivelconcern "Landliebe" alle vestigingen heeft gesloten... Aus, kaputt...
Screenshot_20240228-095138.png
Haha, hoor die man toch eens aan. Humor, en ijzersterke analyse. "(20:37) Het gaat niet slecht met de economie, alleen de cijfertjes zijn slecht...😁", aldus (haha) de minister van Economische zaken in D. https://weltwoche.de/daily/habeck-u...-milliardenkorruption-russland-rueckt-weiter/
Screenshot_20240228-102348.png

Duitsland zakt langzaam maar zeker door het economische ijs, en voor zij de bodem raken zijn wij er al aangekomen vermoed ik.
VDL Nedcar... Wie volgt....?
Screenshot_20240228-102913.png

Screenshot_20240228-102913.png
 
Bovenaan