• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tekenen van het op handen zijn van een "Bank Run" passen wel in dit draadje...

V

Verwijderd lid 482

Gast
De boycot van Rusland en de "groene" is het slechtste wat Duitsland zichzelf had kunnen aan doen. Miljarden zijn er weg gegooid, alleen omdat er geen goedkoop gas meer kwam. En dat was geld van de industrie zelf. Als ik door een beslissing in Berlijn een project waar al een miljard Euro in gevloeid is kan weggooien, dan moet je niet raar opkijken dat ik naar China verhuis. Duitsland gaat een zware tijd ter gemoed als er niets politiek verandert, en daar meer ook de landen er omheen. En ik ben bang dat de spreuk"het zal mijn tijd wel duren"deze keer niet opgaat.
 

RockyFlats

Ruttaan
De boycot van Rusland en de "groene" is het slechtste wat Duitsland zichzelf had kunnen aan doen. Miljarden zijn er weg gegooid, alleen omdat er geen goedkoop gas meer kwam. En dat was geld van de industrie zelf. Als ik door een beslissing in Berlijn een project waar al een miljard Euro in gevloeid is kan weggooien, dan moet je niet raar opkijken dat ik naar China verhuis. Duitsland gaat een zware tijd ter gemoed als er niets politiek verandert, en daar meer ook de landen er omheen. En ik ben bang dat de spreuk"het zal mijn tijd wel duren"deze keer niet opgaat.
Tenzij "de wal snel het schip keert", maar dat zal dan relatief snel moeten gebeuren. De trossen los en de USA even laten afdrijven, spijt betuigen, de Oekraïne in het zelf veroorzaakte moeras laten wegzinken en de miljarden aan voorgenomen steun als voorschot naar Putin voor een voortgezette gasleverantie.😁 En onze media opdoeken en opnieuw opbouwen, evenals onze politiek.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Ik weet niet of dat schip niet al is uitgevaren. Denk je echt dat Rusland zegt : Maakt niet uit joh, foutje kan gemaakt worden. Even goede vrienden.?
En je kan het niet alleen daarop afschuiven. Regelgeving van Brussel, landelijk , provinciaal, en gemeentelijk. Daar een sausje van Eco , groenen, en bezwaarschriften overheen maakt een ondernemersklimaat niet leuker. Want alles duurt maar en tijd is geld, zeker als er ergens anders wel snel gebouwd kan worden. Het is toch eigenlijk ook van de zotte dat we in 2 jaar niet in heel Europa genoeg kogels en granaten kunnen produceren om , en aan de Ukraine te leveren en onze eigen voorraad weer op pijl te brengen. Als je het puur op cijfers bekijkt stelt de hele oorlog niets voor. Een vergelijk met de laatste oorlog in Europa gaat helemaal scheef. En toch lukte het Duitsland toen om genoeg te produceren om een 2 fronten oorlog met miljoenen soldaten aan de gang te houden. (ten koste van alles, en vraag niet hoe, maar ze deden het wel. ) En nu lukt dat niet met robots die 24 per dag werken?
Waarom lopen er nu geen gevechtswagens bij Nedcar van de band? Die ombouw moet toch niet zo moeilijk zijn? En dan gelijk op de trein naar het oosten. Geld en werkgelegenheid blijft hier en toch steunen we ze. ( maar dat zal ik wel verkeerd zien)
Dat we te veel afhankelijk zijn van China en de import aan zich klopt ook, een bootje dwars in Egypte betekend hier lege schappen.

Of dit alles een bank-run veroorzaakt? Denk het niet. We leven niet meer is een tijd dat ons geld op de bank staat en we een bedrag opnemen en gaan uitgeven. We betalen met kaart, telefoon of horloge. De banken zijn zo verweven met ons dagelijks leven dat een bankrun waarbij iedereen probeert zijn geld op te nemen haast onmogelijk geworden is. Vraag maar aan de Russen met hun " bevroren" bankrekeningen. Het is nog wel van jou, maar wij bepalen of je eraan mag komen.
 

PBear

Mankinds only hope
Misschien mag het geen bankrun heten, maar ik zie de afgelopen dagen een forse stijging van de koers van de Bitcoin.
Na een terugval op 22 februari tot 47.000 euro, nu op 29 februari gestegen tot 54.500 euro.

Het lijkt er steeds meer op dat beleggers liever in Bitcoin of Bitcoin ETF beleggen, dan in dollars genoteerde VS staatsschuldpapieren en aandelen.

Dat zou er toe kunnen leiden, dat naast goud als waarde-opslag dat vrij is van tegenpartij-risico, Bitcoin zich ontwikkelt als (internationale) handelsmunt, die eveneens bestand is tegen ontwaarding en tegenpartij-risico.
Bitcoin was notoir volatiel, maar lijkt het afgelopen jaar stabieler te zijn geworden.

Interessant om te zien of Bitcoin het stokje van de VS dollar als handelsvaluta tzt gaat overnemen, nog voordat we gedwongen kunnen worden over te stappen naar de CBDC's en contant geld afgeschaft is.

Bedenk dat CBDC's net als de papieren- en elektronisch gecrëerde fiat-valuta's ook naar believen door Centrale Banken/Overheden zonder waardedekking in de economie gepompt kunnen worden (met tzt hogere prijsinflatie tot gevolg)

Als Bitcoin wereldhandelsvaluta zou worden, komt dat feitelijk neer op een wereldwijde bankrun.
Geen wonder dat Overheden en Banken Bitcoin te vuur, te zwaard, met propaganda en CBDC initiatieven proberen te bestrijden.
 
Bovenaan