• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tenten (welke en waarom)

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@frans81 Wat weegt zoiets nou?

U vraag .. mijn antwoord :eek:

+- 22 + 17 Kg Kwaliteit .

20200715_145621.jpg 20200715_145626.jpg 20200715_145847.jpg 20200715_145852.jpg

Ik heb dit goedkoop daar men niet wist of het compleet was .
Het is waarschijnlijk ook geen blijver ! Misschien ook wel Heb tenslotte ook nog de SCT tent voor eventuele uitstapjes.
 
G

gebruiker 3367

Gast
@De Bezorgde Burger Die Zpacks tenten komen niet echt bepaald goed uit de reviews in natte / regenachtige klimaten. Het is een single wall tent en dus veel condens in nat weer en als je per ongeluk tegen de zijkant van de bathtub vloer drukt of rolt in je slaap dan kan deze buiten de wall komen te hangen en loopt er eenvoudig water de tent in. Voor gebruik in Nederland heb ik hem daarom van mijn lijstje geschrapt en besloten om sowieso voor een double wall tent te gaan.

Ik twijfel inmiddels tussen de:

De Big Agnes Tiger Wall UL2 Platinum
Nemo Equipment Hornet 2P
Vaude Space SUL Seamless 1-2P

Ze hebben alledrie zo hun voordelen en nadelen.
De kleur van de Big Agnes ben ik geen groot fan van.
De Nemo heeft aan de achterkant slechts de helft van de tent bedekt met de rainfly.
De Vaude heeft een lage bathtub en is een stuk zwaarder dan de andere twee.

Ik ben er dus nog niet helemaal over uit.
Voor mij is het in ieder geval belangrijk dat de tent in een 40L rugzak past en zo licht mogelijk is.
Ik ben klein van postuur dus zoveel mogelijk gewicht besparen is belangrijk voor me.
 
G

gebruiker 3367

Gast
@Petite Prepper De MSR Hubba NX is bijna hetzelfde als de Vaude Space SUL Seamless , iets lichter(1,29 kilo) en een pak goedkoper. Op deze website met 10% extra korting als je donateur Europafietsers wordt wordt(staat wel ergens op die site beschreven) Dan kost deze tent 400 euro.
https://webshop.fietsvakantiewinkel...nten/1-persoons-tenten/msr-hubba-nx-7379.html

MSR heeft zeker degelijke tentjes en de beste kleur ook aan de buitenkant.
Echter is de MSR Hubba een stuk kleiner qua binnenruimte die je hebt (1P).

Ondanks het feit dat ik alleen ben wil ik toch wel wat ruimte in de tent hebben naast de slaapmat om eventueel al mijn gear binnen te tent te kunnen opslaan, ook omdat ik de tent tevens voor kampeer en hiking tripjes wil gaan gebruiken in binnen en buitenland. Zodoende wil ik eigenlijk minimaal een 2P tent.

De Vaude is eigenlijk wel te zwaar en te duur wat mij betreft (ondanks prachtig).
Dus op dit moment neig ik meer naar de Nemo Hornet 2P, die vooralsnog regenproof uit de testen lijkt te komen.

IMG_7767.jpg

(niet mijn foto)

Deze is ook via Bol te koop en ik krijg ieder jaar voor kerst een aardige bol.com cadeaubon van werk, waardoor ik er uiteindelijk €330 voor zou betalen, wat OK is voor een lichtgewicht tent.
Dan zou ik alleen nog even een half jaartje moeten wachten met de aanschaf, maar dat is prima.
 
G

gebruiker 3367

Gast
En waar ga je dan de komende 6 maand in slapen tijden het kamperen.

Ik heb niet perse heel veel haast om te gaan kamperen, daar heb ik nog weinig ervaring mee.
Na de belangrijkste BIK dingen te hebben aangeschaft ben ik sinds kort bezig met een BOB samen stellen.
Veel al wel gekocht of op mijn next to buy lijstje gezet, behalve het hele shelter gedeelte. Dit is namelijk het zwaarste, duurste, maar ook eigenlijk het belangrijkste gedeelte.
Ik vind het lastig om hier beslissingen in te maken, omdat het toch om diepte investeringen gaat en ik zeker wil weten dat ik het dan ook meteen goed doe.

Kamperen is ook iets waar ik sinds kort pas echt interesse in heb gekregen. Kom uit een dorp, nu sinds 4 jaar in de drukte van Amsterdam. Dat in combinatie met de enorme druk en stress die al jaren bij mijn werk komen kijken, begint het hele " werk voor alles" en 10 tot 12-urige werkdagen me tegen te staan. Dan zie je ineens op tv en youtube al die mensen heerlijk hiken en omringt zijn met prachtige natuur en rust en zichzelf leren kennen en ervaringen opdoen, begint het ineens te kriebelen en wil ik dat ook gaan ervaren.

Dus eerst de gear bij elkaar sparen, ik moet qua shelter alles nog hebben, tent, slaapmat, slaapzak etc. Best een investering en dat bouw je op, net als je preps zelf eigenlijk. Heb helaas geen dikke spaarrekening waarvan ik alles in een keer kan kopen. Ik investeer maandelijks in preps, mijn appartement en een beetje in familie die het minder breed hebben, maar zelden investeer ik in mijn spaarrekening helaas ;) Dus dan ga ik nu eerst de slaapzak, slaapmat etc aanschaffen en dan als laatst de tent. Ondertussen ergens survival cursus tussendoor doen en dan hoop ik in 2021 mijn eerste hike en kampeer tochtjes in Europa te gaan maken :)

Vandaag mijn neefje voor het eerst te logeren en denk er nu aan dat het misschien wel leuk is om hem in de toekomst wel eens mee te nemen. Volgens mij vinden kinderen dat wel leuk namelijk en verder zou er nooit iemand in mijn familie in een tent gaan slapen. Het is dan fijner om toch voor een grotere tent te gaan dan de Vaude of Nemo. Nog steeds besluiteloos dus :p
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
@Petite Prepper Juist op zo'n prepperbijeenkomst kan je veel leren van materialen.Welke slaapmat, welke tent, welke slaapzak,welk kooksysteem.
Ik heb regelmatig mijn spullen even afgegeven om te passen, want tja, hoe ligt die slaapzak, hoe voelt die slaapmat,is de tent wel ruim genoeg voor je lengte. Ik heb regelmatig het Trangia kooksysteem laten zien.
Qua tenten,...ik heb eerst een goedkoop dingetje gekocht, daarna pas echt op zoek gegaan naar wat ik wilde. Dat goedkope eenpersoonstentje ligt hier nog ergens, gebruik ik nooit meer, als je belangstelling hebt, doe dan maar PM. Voordeel van dat tentje was, dat ik precies wist waar ik op moest gaan letten bij een tent kopen :)
En dan nog veranderde ik na die perfecte aanschaf van plan, ik heb nu vier tenten en een tarp. De meest gebruikten zijn een kampeertent(driepersoons met voorcabine,alles lekker ruim) een lichtgewicht tweepersoonstent, een tipi.

Owja, je kan ook gewoon op dagbezoek bij zo'n meeting.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
@Petite Prepper
Wilde iets vergelijkbaars schrijven als @Stuudje. Ben 1x op zo'n preppersbijeenkomst geweest, daar leer je in een paar uur meer inzicht en praktijkervaring dan door wekenlang bij kampeerwinkels kijken en internetreviews lezen. Gewoon door kletsen, andere mensen hun spullen en technieken bekijken, en wellicht even iets echt vasthouden en/of beproeven. :thumbsup:

Nog een andere tip als je van beperkt maandelijks budget moet werken: wellicht is het een idee om je setup te beginnen met budgetkeuzes. Lidl, AliExpress, kringloopwinkel, dat soort dingen, zij hebben zeer betaalbare maar tevens zeer bruikbare spullen. Op die manier kan je veel sneller een werkbare basis bij elkaar hebben, en dan echt eropuit gaan. Hoe eerder je in de praktijk bent, hoe eerder je leert over je eigen wensen en eisen met betrekking tot je spullen. En geloof me, die zullen zeker nog gaan veranderen naarmate je meer en meer ervaringen gaat opdoen. Extra leuke bijkomstigheid is dan dat je in de loop der tijd af en toe een upgrade kan doen van je spullen, gericht op wat je echt het meest dringend moet aanpakken. En dan weet je ineens ook veel beter WAAROM soms een upgrade van 30 euro meer waard is dan een upgrade van 300 euro. :)
 

Ray

SHTF Expert
De Lidl tentjes zijn steeds beter geworden de laatste jaren, voor 50 a 60 euro (het drie/vier persoonsmodel) lig je een paar jaar droog. Kringloopwinkels zijn ook aan te bevelen, daar spot ik toch regelmatig wat ouderwets aandoende Vrijbuiter katoenen tentjes (meer comfort met katoen) voor 10 a 15 euro.

Echte lichte tentjes zijn gewoon erg duur, al kun je soms op China sites hele redelijke imitaties van populaire modellen vinden. Toch zit je bij UL tentjes alsnog zo boven de 100 euro. Ga je met de auto of zelfs de trein, dan heb je geen 1 of 2 kg model nodig, los in de hand met de rugzak op de rug, gaat een paar kilo meer prima.

Sommige mensen hebben zoveel spullen, dat die weleens wat uitlenen voor een SC, ook meteen een goede manier om de voor-, en nadelen van diverse spullen te ontdekken.

Een ding waar slecht op te besparen valt zijn slaapmatten. Een goed isolerende slaapmat scheelt heel veel slaapzak meeslepen en als het dan ook nog lichtgewicht moet zijn.....
 
G

gebruiker 3367

Gast
@De Bezorgde Burger @Ray Bedankt voor de tips. Als ik een auto (of rijbewijs zou hebben) dan zijn er zeker hele betaalbare grotere / zwaardere opties te vinden die meer comfort zullen bieden, wanneer je het voor een weekend / weekje kamperen op vaste locatie gebruikt. Voor hiken en de BOB wat minder geschikt en daarvoor zou ik echt iets lichtgewichts willen met kleine pakmaat, zodat hij in de backpack kan.

Slaapzak zat ik te denken aan de Marmot Trestles Elite Eco 30, deze is niet al te zwaar en wel synthetisch, daar down echt een slecht idee lijkt in een nat klimaat.
Aangevuld met een Sea-To-Summit fleeceliner voor de koudere maanden en een goede base layer om in te slapen, zou ik denken dat dit me ook in de koudere maanden warm zou moeten houden, al lees en hoor ik vaak dat de kou zwaar onderschat wordt, dus wie weet.

Slaapmat de NeoAir XLite met isolatie waarde van 4.2, eventueel aanvullend nog een simpel alu matje eronder ter bescherming van de slaapmat en extra isolatie.

En ja, mogelijk is kamperen ook wel niets voor mij en onderschat ik het enorm. Vooral als germ freak zijnde weet ik nog niet hoe ik met de modder, gebrek aan luxe douche en wild toiletteren om zou gaan ;) Maar voor de BOB sowieso iets nodig, dus mocht ik kamperen wel echt leuk vinden is het vooral mooi meegenomen dat ik het daar ook voor zou kunnen gebruiken.

@Stuudje Dagbezoek natuurlijk ook altijd een optie. Waar in Nederland gaat de meeting ergens plaats vinden? Dan kan ik altijd nog even kijken of de trein of een lift haalbaar zou zijn.
 

Niels

Mankinds only hope
@Niels je bent een man van mijn hart. Ik heb er al jaren een maar wel de 500 iets groter dan.
Hoeveel weegt die?
Het schijnt dat deze 17,9 weegt zonder ritsen voor het grondzeil, ik heb met, maar kan die versie niet meer terugvinden.
Nu heb ik er natuurlijk extra haringen bij enzo. Denk dat het wel aan de 20 kg komt.
Doordat de 300 met een buizenframe is en niet met 1 paal in het midden heb je qua buizen veel meer gewicht en ook qua pakmaat merk je dat, en opzetten is meer een uitdaging.
Desondanks ben ik uiteindelijk toch blij dat ik de 300 heb genomen i.p.v. de 400.
Toen ik voor de balie stond om de tent te bestellen zat ik nog aan de telefoon met @Pignonwiel om te overleggen of het de 400 of 300 moest worden haha.
 

Floshtf

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
-Stoffen tunneltent....4 pers, in staan, binnen zitten, slaapcabine, langere zomer vakantie's.
-Stoffen koepeltentje....langere vakantie's en voor de afwisseling.
-Enkelboogs bivi voor de wildkampeer ontsnappen van alles avonturen ;-)
-Hilleberg Nallo 3 GT . inc. grondzeil. Voor de avontuurlijke vier seizoenen vakantie.
Ik hou bij deze van z'n van kwaliteit, lichtgewicht en kleine verpakking.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Niels

Mankinds only hope
Oh, om volledig on-topic te blijven:

Bell tent 300 voor zomer winter kamperen Lekker van katoen, kachel word nog toegevoegd (Gstove).
Coleman Darwin 2 voor de quick en dirty tripjes van 1 of 2 nachten waar ik niet naartoe hoef te wandelen meer dan 1 km. Simpel maar effectief.
Enkelboogs bivi net als @Floshtf voor wildkampeer ontsnappingen, en andere duistere praktijken, en omdat het erg draagbaar is in de rugzak maar toch degelijk.

Voor de rest nog een andere oude katoenen tent liggen, maar niet veel soeps... en eigenlijk nog een katoenen koepeltentje, gebruik ik nooit, opknapbeurt nodig.
De puptent is AFGESCHREVEN wegens niet waterdicht (te krijgen na 2 x impregneren).
 
Bovenaan