• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Test: de beste outdoor gps

Jasje

Prepper goeroe
Wij gebruiken de etrex 30 omdat een touchscreen lastig is met handschoenen, minder stabiel bediend met 1 hand en meer stroom verbruikt. Persoonlijk zou ik inderdaad niet iets anders willen dan Garmin omdat de link naar je PC lid of de uitwisseling van routes met anderen perfect geregeld is.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is allemaal leuk speelgoed en ik heb er door de jaren heen al vele gehad .
Er is er maar 1 blijven hangen die ik nog steeds gebruik .





DE Garmin GPS 12 XL met externe antenne aansluiting . DE Cx uit het filmpje heeft exact dezelfde werking ( Alleen gedeeltelijk Kleur ) .
Oerdegelijk en niet kapot te krijgen . En ze kosten bijna niets meer ;) IK gebruik hem in Combo met Kompas en Topo .
Gewoon nog op coördinaten ( Getallen dus ) . Ik heb deze overgenomen ( inmiddels tweede ) van een ex piloot .
De Gps behoorde toe aan het Survival pakket .
Het ding doet wat het doen moet en werkt altijd :thumbsup:
Voor wat betreft het/de Beste GPs , dat is afhankelijk van waar je deze het meest gebruikt . En of ie zich al bewezen heeft tijdens intensief gebruik onder verschillende klimaat omstandigheden .
Onder Bladerdek hebben zelfs de Beste nog problemen . Maar deze doet het wonderbaarlijk goed . En al helemaal met de externe antenne boven op de rugzak .
En die touchscreen versies vind ook ik helaas niets .
Toegegeven hij heeft zijn beperkingen vergeleken met de Nieuwste van grote met veel detail kaarten voorziene broertjes !
 

Ray

SHTF Expert
Zelf pruts ik wat aan met een smartphone (waterdicht, shockproof) met Offline Maps, maar heb wel gekeken naar dedicated wandel/fietsroute navigatie apparatuur.

Klein probleempje met deze is wel dat de apparatuur nog te betalen is, zo'n 150 a 200 euro, maar voor ieder stukje kaart je weer moet bijbetalen. Ik wilde graag navigatie te voet, te fiets of per auto voor heel Europa en dat blijkt een zeer kostbare zaak te worden met dergelijke GPS apparaatjes.

Voor een waterdichte, schokbestendige smartphone was ik 75 euro kwijt(een Chineesje), app + kaarten zijn gratis. Dan moet je idd wel alles met je koude vingertjes via een touchscreen doen. :)
 
J

jobs

Gast
maar voor ieder stukje kaart je weer moet bijbetalen.
Je bedoelt waarschijnlijk de kaarten van de GPS-leverancier.
Er zijn grati$ alternatieven die je met wat werk prima kaarten leveren.
Afhankelijk van het merk en type zijn de grati$ kaarten een prima oplossing.

Hier huist een eTrex 30 waarop ook de openstreetmaps kaarten staan.
 

Ray

SHTF Expert
Je bedoelt waarschijnlijk de kaarten van de GPS-leverancier.
Er zijn grati$ alternatieven die je met wat werk prima kaarten leveren.
Afhankelijk van het merk en type zijn de grati$ kaarten een prima oplossing.

Hier huist een eTrex 30 waarop ook de openstreetmaps kaarten staan.

Mooi dat je ook met openstreetmaps kunt werken, dat scheelt idd een heleboel centen. Met een gigabyte of 8 heb je heel Europa erop staan.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi dat je ook met openstreetmaps kunt werken, dat scheelt idd een heleboel centen. Met een gigabyte of 8 heb je heel Europa erop staan.

Dit is alleen mogelijk met Garmin toestellen ??
Als ik het goed heb :confused: staat mij hier iets van bij :confused:
 

Nomad

Diehard Prepper
Garmin GPSjes zijn geniaal. Afhankelijk van je eisen hebben ze altijd wel een geschikt model.

Mijn eerste was een eTrex H. Perfect ding voor waypoints en geocaching. Waterdicht en ging belachelijk lang mee op twee AA batterijen.
Toen was er een Dakota 20 in de aanbieding en heb ik de eTrex verkocht. De Dakota is ook waterdicht, gaat ook lang mee op batterijen én er kunnen kaarten op.
Kaarten van Garmin, maar ook OpenStreetmaps. Je kan ook je eigen kaarten maken. Dus *hoest*kabouterkaarten*hoest* werken ook. Al gebruik ik die niet, die van Garmin zijn erg goed.

Tuurlijk heeft de Dakota 20 niet zo'n mooi scherm. Maar weersbestendigheid en met name accuduur zijn voor mij een pre.

Toen ik hem in gebruik nam kwam ik er achter dat je hierop (en misschien ook op andere) presets kan maken. Per preset kan je instellingen vastleggen, maar ook kaarttype.
Ik heb verschillende presets; auto, boot en terrein. Super handig.

Garmin heeft ook een berg aan accessoires beschikbaar. Zo kan je de GPS gebruiken zo als je wilt. Op mijn verlanglijstje staat nog de rugzak mount. maar nu gaat ie nog in de jaszak.
 
Bovenaan