• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Thuisaccu, Home battery, Powerwall (Tesla)

Lai

Prepper goeroe
Die LG klinkt wel aantrekkelijk voor mijn camper. :thumbsup: Als de rust weder gekeerd is ga ik die eens verder bekijken. Heb familie die nog wel eens naar de UK gaat. Die dan eens lief aankijken :cool:
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Die LG klinkt wel aantrekkelijk voor mijn camper. :thumbsup: Als de rust weder gekeerd is ga ik die eens verder bekijken. Heb familie die nog wel eens naar de UK gaat. Die dan eens lief aankijken :cool:

Als je voor de Brexit koopt, dan kun je misschien nog btw vrij kopen. Als je iemand in Nederland kent met een bedrijf dan kun je proberen tegen 0% btw te kopen. Dan zet je deze accu erin als zgn. demo model ofzo voor zijn bedrijf.
 

MissDemeanor

Elementary prepper
Ik zie zo gauw even niet een heel belangrijk detail. Je moet ook een 50Hz generator hebben. Anders kun je met batterijen ook niet off-grid. Bijna alle zonnepaneel systemen gebruiken de 50Hz van het lichtnet. Tesla en zo’n Duits merk kunnen die wel leveren maar standaard is het volgens mij niet.

Ik zou zelf buitengewoon graag een Tesla powerwall kopen, alleen tot op heden mag je geen zonnepanelen op een rijksmonument plaatsen. En daarnaast staat er een redelijk epische kerk in onze achtertuin die zeker 2 uur zon steelt van ons (de toren werpt tussen ongeveer twee en vier uur ‘s middags een flinke schaduw over ons huis)
 

drent

Diehard Prepper
Je moet alleen je gedrag aanpassen aan je energie. Dus overdag doe je bijvoorbeeld de was en alle zware klussen. Einde van de middag even accubank nog vol laden en in de avond zuinig aan.

Laten we zeggen dat mijn investering 10.000€ was en het systeem 10 jaar draait. Dan kost mijn energie 1000€ per jaar.

Met een eengezinswoning ben je dat al snel in 6 maanden kwijt.
1e stap is bezuinigen op energiegebruik, klopt, dat stukje van de riedel ken ik al lang.

Ik woon (alleen) in een eengezinswoning en haal echt die 1000 euro in 6 maanden niet. Maak er maar bijna 2 jaar van en nog flink langer als het enkel stroom is. Is ook nog eens huur, dus besparen is interessant, alternatieve (zonne)energie niet (en houtkachel mag niet :().
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
@drent, de kosten zijn momenteel net nog aan de hoge kant voor dit soort systemen.

Aan de andere kant wel interessant voor een prepper die echt totaal onafhankelijk wil worden van energie of natuurlijk off grid mensen.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Mijn hoop is gevestigd op LG die denk ik de markt aan het openbreken is.

BMW komt binnenkort met zware Lithiumbatterijen voor hun wagens, dus de stap naar de home battery (Solarwatt) komt dan ook snel.

Daarnaast is de technology volop nog in ontwikkeling. De Lithium Ion batterijen hebben wat problemen met snel laden, capaciteit en uiteindelijke capaciteit verlies. Men denkt dit te hebben opgelost met de Lithium Metaal batterij. Die zouden heel snel kunnen laden en 3x meer energie kunnen opslaan als de Ion.
 

drent

Diehard Prepper
@drent, de kosten zijn momenteel net nog aan de hoge kant voor dit soort systemen.

Aan de andere kant wel interessant voor een prepper die echt totaal onafhankelijk wil worden van energie of natuurlijk off grid mensen.
Gelazer is dat electronica altijd op het aller ongunstigste moment en zonder waarschuwing er mee ophoud. Heb vee en dus een (mits werkend) ideaal apparaat dat een schrikapparaat heet. Tot de printplaat stervende is en je pony dus vol over de draad leunend ziet gras vreten of accu bla is en je de uk elke keer uit gras kan vissen (incl. schade doorgangen). Mag je plotseling de boel opsluiten (1 dan gelukkig, ander gedroeg zich wel deze keer) en daarvoor zet je de boel niet zo op als je ze bij elkaar wil hebben incl. genoeg ruimte om lekker te scharrelen/spelen de hele dag. Ik kan/mag er niet van uit gaan dat er altijd genoeg geld zal zijn om zulke dingen te vervangen, samen met de vraag of ze dan nog wel ergens te koop/vinden zijn als er inderdaad een echt grote shtf ontstaat. Zeker omdat iets op die schaal gewoon veel langer zal duren dan iedereen hier rekening mee lijkt te houden. Komt bij dat de zgn. milieuvriendelijke/duurzame electriciteit dat helemaal niet is en er ook niet genoeg capaciteit is (netwerk en grondstoffen) om 100% huidig energie gebruik te vervangen. Hele verhaal is een leugen, we zullen fors moeten terugschakelen willen we hierop over kunnen (schade mijnbouw ter zijde). Wat schaars is zal duur zijn en mijn vooruitzichten zijn niet voorzien van een groot inkomen. Kans is groot dat dit soort oplossingen tegen de tijd dat ze nodig worden/vervangen moeten worden onbetaalbaar zijn. Liever een opzet die een stuk robuster is en ruim 50 jaar meegaat, want dan loopt dat aardig op met mijn (misschien wat optimistische rest levensverwachting).
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Bijna alle thuis batterijen hebben 10 jaar garantie maar zijn ontwikkeld om 20 jaar mee te kunnen. Op zich vind ik dat een prima garantie. Er zijn tegenwoordig weinig oplossingen die 50 jaar mee kunnen, zelfs energie centrales zijn designed voor maximaal 30 jaar.

Technisch gezien zou het apparaat na 20 jaar nog 80% van de capaciteit moeten hebben. Echter economisch gezien zullen er al betere, sneller ladende en meer capaciteit oplossingen zijn, laten we zeggen elke 10 jaar.

En de prijzen zullen dalen. De techniek is er nu al en ik denk dat wanneer de prijs halveert, iedereen gaat denken aan dit soort oplossingen. Aangezien energie steeds duurder wordt.
 

Lai

Prepper goeroe
@drent ik heb zo'n exemplaar dat met een zware accu apparaat nog door de draden gaat. Gaas/houten hek is de oplossing of anders aan het stik met ketting. Wel een draadje rond om, anders probeert uk nog om los te komen. Heeft hem al bijna letterlijk zijn nek gekost door hem zelf.
En als dat niet meer help aan het spit. :confused:
In tijden van een shtf zou ik ze 's nachts op (een onopvallende) stal houden. Kans is kleiner dat ze iemands maaltijd worden.

@Harry Nack die Lithium Ion batterijen zou dat ook voor elektrische fietsen gelden? Die worden verkocht als zijnde snelle laders met levensduur van 8 jaar.
(ben aan het kijken voor zo'n ding voor de zomer maanden)
 

Ray

SHTF Expert
@Harry Nack die Lithium Ion batterijen zou dat ook voor elektrische fietsen gelden? Die worden verkocht als zijnde snelle laders met levensduur van 8 jaar.
(ben aan het kijken voor zo'n ding voor de zomer maanden)
De levensduur van Lithiumion cellen wordt vooral bepaald door de manier waarop je ze gebruikt. Bij mobiele telefoons en andere kleine apparaten worden ze vaak ontladen tot 3,2 volt en dan 'mis' je na een jaar of drie dagelijks laden toch wel heel veel capaciteit.

In elektrische auto's worden ze minder ver ontladen en ook niet tot de max volgegooid, waardoor dezelfde cellen (18650 genaamd) 12 tot 20 jaar meegaan zonder onder hun 80% nieuwwaarde te zakken. Vandaar dat het voor Tesla, tijdens de vlucht voor een orkaan vorig jaar, heel makkelijk was de actieradius van de auto's flink te vergroten, door gewoon even een parametertje aan te passen.

In de praktijk (met dit type cellen) zal een fabrikant van een E-auto de actieradius beperken tot zo'n 400 a 500km, terwijl als je de cellen echt helemaal leeg zou rijden, je met gemak de 1000 km haalt.
 

drent

Diehard Prepper
@drent ik heb zo'n exemplaar dat met een zware accu apparaat nog door de draden gaat. Gaas/houten hek is de oplossing of anders aan het stik met ketting. Wel een draadje rond om, anders probeert uk nog om los te komen. Heeft hem al bijna letterlijk zijn nek gekost door hem zelf.
En als dat niet meer help aan het spit. :confused:
In tijden van een shtf zou ik ze 's nachts op (een onopvallende) stal houden. Kans is kleiner dat ze iemands maaltijd worden.
Gaas/hout oid is mooi als buitenomheining (ook omdat veekerende hagen nogal eens vergunningsplichtig zijn :mad::confused:), maar indeling binnen perceel is een ander verhaal. Klok hier geeft 1.2J trouwens, is koeienstroom, advies voor paarden is 0.25-0.3J en dat is een lachertje. Zwaarder kan niet ivm schapen die niet teveel kunnen hebben qua klap.

Zat dieren in het zicht hier voordat ze bij de mijne komen, maar als het zo ernstig mis gaat, dan is alles mogelijk qua wie geluk en pech heeft.
Bijna alle thuis batterijen hebben 10 jaar garantie maar zijn ontwikkeld om 20 jaar mee te kunnen. Op zich vind ik dat een prima garantie. Er zijn tegenwoordig weinig oplossingen die 50 jaar mee kunnen, zelfs energie centrales zijn designed voor maximaal 30 jaar.

Technisch gezien zou het apparaat na 20 jaar nog 80% van de capaciteit moeten hebben. Echter economisch gezien zullen er al betere, sneller ladende en meer capaciteit oplossingen zijn, laten we zeggen elke 10 jaar.

En de prijzen zullen dalen. De techniek is er nu al en ik denk dat wanneer de prijs halveert, iedereen gaat denken aan dit soort oplossingen. Aangezien energie steeds duurder wordt.
Je vergeet dat lithium een grondstof is die eindig is. Recycling geeft verliezen en gebruik zelf ook (bv al die kleine led lampjes met lithium accutjes die in de vuilnis, etc. belanden. Er is niet genoeg van dit spul om onze electriciteitshonger te stillen en schaarste drijft de prijzen op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai

Harry Nack

Last (wo)man standing
Lithium zal zeker geen eind oplossing zijn, olie raakt ook op.

Ik zie wel toekomst in brandstofcellen. In waterstof kun je ook volop energie opslaan en het eruit halen wanneer nodig.
 

Ray

SHTF Expert
Erg prijzig nog, maar dat gaat vrij snel veranderen. Men verwacht dat er nog 80% van de prijs af gaat de komende jaren, stond alleen niet bij of dat een termijn van vijf of tien jaar is.

Door de riante salderingsregeling in Nederland voor je zonnepanelen die nu nog geld, is investering hierin nog niet rendabel. In Duitsland, waar inmiddels meer dan 100.000 van dergelijke thuisaccu's zijn geïnstalleerd, valt de rekensom soms nu al gunstig uit.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Even nieuw leven inblazen.

Lithium accu's worden nu steeds goedkoper dus aantrekkelijker om aan te schaffen. Ze gaan zeker 10, maar tot wel 20 jaar mee.

Deze heb ik aangeschaft om mijn tractie set te vervangen.

https://greenakku.de/Batterien/Lith...eicherpaket-48V-4-8kWh-US2000-Plus::1388.html

Voor de industrie is de Kw prijs de afgelopen tijd aanzienlijk gedaald tot momenteel 145$ per Kilowatt. Vandaar de electrische auto's die nu goedkoper worden en rap van de band komen. De verwachting is dat de prijs verder gaat daken richting 90$ per kilowatt.

Ik raad iedereen aan die serieus denkt aan een home battery of accubank om voor Litium te gaan kiezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Tennet rolt in heel Europa een systeem uit om gebruik te kunnen maken van de elektrische auto's als backup. Ipv gascentrales op standby houden om de pieken van windmolens en zonnepanelen op te vangen, wordt hiervoor de vloot aan elektrische voertuigen gebruikt. Middels de slimme meter en blockchain technologie wordt bijgehouden wat de individuele gebruiker ontvangt/betaald.

Een energiemarkt die niet meer werkt met een paar honderd spelers op het elektriciteitsnet, maar ook met miljoenen particulieren: https://nos.nl/artikel/2331431-je-kunt-straks-geld-verdienen-met-je-elektrische-auto.html

Deze ontwikkeling is een grote stap in de richting van een duurzaam elektriciteitsnetwerk.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik heb inmiddels mijn oude accu's vervangen door Lithium. Het merk Pylontech 2,4Kw per stuk kosten momenteel ongeveer 1000€.

Dat is dus ruim 400€ de kilowatt. De prijzen gaan zeer waarschijnlijk nog 30% dalen binnen 2 jaar maar daar kon ik niet op wachten. De levensduur is 10-20 jaar, garantie is 10. Elk jaar worden ze een procent minder ongeveer.

Deze winter is de accu nog nooit onder de 39% geweest op de slechtste dagen. Met 12Kw kom ik hier dus een heel eind.

20191218_125811.jpg
20191218_125952.jpg
20191218_125844.jpg

Inmiddels heb ik de omvormer ook vervangen door een zwaarder exemplaar en hangt het een stuk beter.

In mijn nieuwe BOL/BIL wil ik 3-fasen elektra minimaal 3x 20Kw en 3x 15 panelen. Hiermee wordt ik volledig onafhankelijk van de energiereuzen.
 
Bovenaan