PBear
Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Als ik aan een uitstekende bouwschema, onderdelen, materialen, bouwkast, snoeren zou kunnen ging ik het zelf bouwen.
Ik heb in mijn jonge jaren goed toestellen, versterkers, schakelingen moeten bouwen als medewerker bij de electronica onderdelen zaak gebouwd, ook heel veel soorten reparaties.
Ook zou ik een punt lasapparaatje moeten hebben om de accucellen aan elkaar te lassen.
Vandaar dat ik dat best graag zou willen doen, en reken maar dat het een leuk stuk goedkoper zou zijn, maar of het ook zo'n goed ontwerp zou zijn als het toestel die we op het oog hebben, dat betwijfel ik, en het moet een top product zijn want we wachten niet op storingen of zelfs explosie gevaren.
Ik heb onlangs in China 2 stuks LiFePo accu's besteld 12V 100Ah en een inverter die van 24V DC 250V AC kan maken (2500 W continue, 6000 W piek volgens Chinese spcificatie)
Aangezien de accu's met max. 50A belast mogen worden, zou de combinatie ongeveer 1200 W kunnen leveren, wat voor ons ruim voldoende is als noodstroom voorziening. Zelfs de waterkoker zou erop kunnen werken, al is het bij stroomuitval handiger een keteltje water op het gasstel te verwarmen.
Het gemiddelde verbruik alhier is ca. 3 KW per dag. Duurt de stroomstoring langer dan een dag, dan kunnen wat spullen van de koelkast naar de vriezer, of met het huidige winterweer in de garage bewaard worden.
Accu's en omvormer kostten samen ongeveer 350 euro.
Ik moet nog wel een potente lader aanschaffen om de accu's snel op ye kunnen laden. Momenteel hangen ze aan een laadapparaatje dat max 60 W kan leveren.
Voor ons is het voordeel dat de installatie ook in ons Duitse huisje gebruikt kan worden, of in de kampeer-aanhanger ook onderweg, waarbij 2 stuks 50 Wattpiek zonnepanelen voor lading kunnen zorgen.
Het geheel is door het relatief geringe gewicht van de LiFePo accu's gemakkelijk te versjouwen en past ook in de kofferbak als ik zonder de aanhanger rijd.
Bedoeling is de omvormer tzt naar de Filipijnen mee te nemen om de huidige defecte omvormer te vervangen.
Ik houd in de EU nog een 12V DC naar 250V AC 3000W omvormer in reserve. De accu's kunnen dan parallel geschakeld worden en samen 100A leveren en dus toch 1200W produceren.
Een nadeel van LiFePo accu's is dat je ze niet moet opladen bij vorst temperatuur en de opslagtemperatuur hoger dan -20⁰C moet zijn. In Polen zal ik ze dus verwarmd moeten opslaan, want soms vriest het harder.
Maar daarvoor heb ik een oude koelkast omgebouwd met een laadapparaat en een aquariumverwarmer in de groentelade. Nu dus een warmtekast i.p.v. koelkast.