• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Thuisbatterij (zelfbouw)

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Als ik aan een uitstekende bouwschema, onderdelen, materialen, bouwkast, snoeren zou kunnen ging ik het zelf bouwen.
Ik heb in mijn jonge jaren goed toestellen, versterkers, schakelingen moeten bouwen als medewerker bij de electronica onderdelen zaak gebouwd, ook heel veel soorten reparaties.

Ook zou ik een punt lasapparaatje moeten hebben om de accucellen aan elkaar te lassen.
Vandaar dat ik dat best graag zou willen doen, en reken maar dat het een leuk stuk goedkoper zou zijn, maar of het ook zo'n goed ontwerp zou zijn als het toestel die we op het oog hebben, dat betwijfel ik, en het moet een top product zijn want we wachten niet op storingen of zelfs explosie gevaren.

Ik heb onlangs in China 2 stuks LiFePo accu's besteld 12V 100Ah en een inverter die van 24V DC 250V AC kan maken (2500 W continue, 6000 W piek volgens Chinese spcificatie)
Aangezien de accu's met max. 50A belast mogen worden, zou de combinatie ongeveer 1200 W kunnen leveren, wat voor ons ruim voldoende is als noodstroom voorziening. Zelfs de waterkoker zou erop kunnen werken, al is het bij stroomuitval handiger een keteltje water op het gasstel te verwarmen.
Het gemiddelde verbruik alhier is ca. 3 KW per dag. Duurt de stroomstoring langer dan een dag, dan kunnen wat spullen van de koelkast naar de vriezer, of met het huidige winterweer in de garage bewaard worden.

Accu's en omvormer kostten samen ongeveer 350 euro.
Ik moet nog wel een potente lader aanschaffen om de accu's snel op ye kunnen laden. Momenteel hangen ze aan een laadapparaatje dat max 60 W kan leveren.

Voor ons is het voordeel dat de installatie ook in ons Duitse huisje gebruikt kan worden, of in de kampeer-aanhanger ook onderweg, waarbij 2 stuks 50 Wattpiek zonnepanelen voor lading kunnen zorgen.
Het geheel is door het relatief geringe gewicht van de LiFePo accu's gemakkelijk te versjouwen en past ook in de kofferbak als ik zonder de aanhanger rijd.

Bedoeling is de omvormer tzt naar de Filipijnen mee te nemen om de huidige defecte omvormer te vervangen.
Ik houd in de EU nog een 12V DC naar 250V AC 3000W omvormer in reserve. De accu's kunnen dan parallel geschakeld worden en samen 100A leveren en dus toch 1200W produceren.

Een nadeel van LiFePo accu's is dat je ze niet moet opladen bij vorst temperatuur en de opslagtemperatuur hoger dan -20⁰C moet zijn. In Polen zal ik ze dus verwarmd moeten opslaan, want soms vriest het harder.
Maar daarvoor heb ik een oude koelkast omgebouwd met een laadapparaat en een aquariumverwarmer in de groentelade. Nu dus een warmtekast i.p.v. koelkast.
 
Ik heb onlangs in China 2 stuks LiFePo accu's besteld 12V 100Ah en een inverter die van 24V DC 250V AC kan maken (2500 W continue, 6000 W piek volgens Chinese spcificatie)
Aangezien de accu's met max. 50A belast mogen worden, zou de combinatie ongeveer 1200 W kunnen leveren, wat voor ons ruim voldoende is als noodstroom voorziening. Zelfs de waterkoker zou erop kunnen werken, al is het bij stroomuitval handiger een keteltje water op het gasstel te verwarmen.
Het gemiddelde verbruik alhier is ca. 3 KW per dag. Duurt de stroomstoring langer dan een dag, dan kunnen wat spullen van de koelkast naar de vriezer, of met het huidige winterweer in de garage bewaard worden.

Accu's en omvormer kostten samen ongeveer 350 euro.
Ik moet nog wel een potente lader aanschaffen om de accu's snel op ye kunnen laden. Momenteel hangen ze aan een laadapparaatje dat max 60 W kan leveren.

Voor ons is het voordeel dat de installatie ook in ons Duitse huisje gebruikt kan worden, of in de kampeer-aanhanger ook onderweg, waarbij 2 stuks 50 Wattpiek zonnepanelen voor lading kunnen zorgen.
Het geheel is door het relatief geringe gewicht van de LiFePo accu's gemakkelijk te versjouwen en past ook in de kofferbak als ik zonder de aanhanger rijd.

Bedoeling is de omvormer tzt naar de Filipijnen mee te nemen om de huidige defecte omvormer te vervangen.
Ik houd in de EU nog een 12V DC naar 250V AC 3000W omvormer in reserve. De accu's kunnen dan parallel geschakeld worden en samen 100A leveren en dus toch 1200W produceren.

Een nadeel van LiFePo accu's is dat je ze niet moet opladen bij vorst temperatuur en de opslagtemperatuur hoger dan -20⁰C moet zijn. In Polen zal ik ze dus verwarmd moeten opslaan, want soms vriest het harder.
Maar daarvoor heb ik een oude koelkast omgebouwd met een laadapparaat en een aquariumverwarmer in de groentelade. Nu dus een warmtekast i.p.v. koelkast.
@PBear , ik kan mij voorstellen dat je bij stroomuitval het dagelijks energieverbruik flink zult moeten inperken. Immers, bij een verbruik van 3 kWh per dag kom je met die accu's misschien net een halve dag door, rekening houdend met omzettingsverliezen en dergelijken?

Een klein generator'tje lijkt mij dan in combinatie met die accu's juist ideaal voor jou, om dagen lang stroom te houden.
Zoiets als deze bijvoorbeeld. En dan bijvoorbeeld het stroomverbruik terugbrengen naar zo'n 500 W/h en dan tegelijk 300-500 W/h snelladen en 500 W/h verbruiken, afgewisseld met alleen 500 W/h uit de accu's?

Zwaar zal het ding niet zijn denk ik, en de benzine is tegelijk reserve voor de auto net zoals de auto tank reserve is voor de generator. En zo nodig is de tank van de buurman dat ook natuurlijk, in de nacht;)

Geschikt geplaatst houdt de verbrandingswarmte van de generator de accu's ook in een "Siberische winter" wel boven nul denk ik, en met een rvs rookgas-afvoerbuis door de hut benut je ook nog wat warmte. Het slapen met oordoppen op, wordt wel interessant, maar alleen een kniesoor maakt daar een probleem van. Het scheelt dan wel, om een oude die-hard prepper met wat gehoorschade te zijn😁
1000152031.png
1000152032.png
 
@PBear , ik kan mij voorstellen dat je bij stroomuitval het dagelijks energieverbruik flink zult moeten inperken. Immers, bij een verbruik van 3 kWh per dag kom je met die accu's misschien net een halve dag door, rekening houdend met omzettingsverliezen en dergelijken?

Een klein generator'tje lijkt mij dan in combinatie met die accu's juist ideaal voor jou, om dagen lang stroom te houden.
Zoiets als deze bijvoorbeeld. En dan bijvoorbeeld het stroomverbruik terugbrengen naar zo'n 500 W/h en dan tegelijk 300-500 W/h snelladen en 500 W/h verbruiken, afgewisseld met alleen 500 W/h uit de accu's?

Zwaar zal het ding niet zijn denk ik, en de benzine is tegelijk reserve voor de auto net zoals de auto tank reserve is voor de generator. En zo nodig is de tank van de buurman dat ook natuurlijk, in de nacht;)

Geschikt geplaatst houdt de verbrandingswarmte van de generator de accu's ook in een "Siberische winter" wel boven nul denk ik, en met een rvs rookgas-afvoerbuis door de hut benut je ook nog wat warmte. Het slapen met oordoppen op, wordt wel interessant, maar alleen een kniesoor maakt daar een probleem van. Het scheelt dan wel, om een oude die-hard prepper met wat gehoorschade te zijn😁
Bekijk bijlage 29744
Bekijk bijlage 29745

Leuk apparaat, maar ik ben reeds voorzien van een aggregaatje, zowel in Polen (2-takt mengsmering 600W) als in Duitsland (4-takt benzine met oliesmering 800-1000W inverter). Ik had er ook een in de Filipijnen, die in de schuur stond, maar daar hadden op zeker moment ratten een nestje in gebouwd, die alle interne kabels doorgeknaagd hebben. Het is helaas niet gelukt dat te repareren. Ik heb daarom wat extra zonnepanelen geïnstalleerd.
Die behoeven ook geen regelmatig onderhoud, zoals dat met een aggregaat het geval is.
Het is wel jammer, dat ik geen diesel aggregaat heb. Diesel is wat beter op voorraad te houden en ook mijn autootje rijdt er op.
 
Leuk apparaat, maar ik ben reeds voorzien van een aggregaatje, zowel in Polen (2-takt mengsmering 600W) als in Duitsland (4-takt benzine met oliesmering 800-1000W inverter).
Ach @PBear , suf van mij want dat heb je eens genoemd. Ik trek dan de leeftijd-excuus-kaart maar even😉
Het is wel jammer, dat ik geen diesel aggregaat heb. Diesel is wat beter op voorraad te houden en ook mijn autootje rijdt er op.
En de diesel kachel, dat is waar ook...

Benzine en diesel... Wordt dat in D en P ook 25,8 centen duurder #@!# ?? of blijven wij hier in NL ook daarin weer kampioen (in schaamteloos genaaid worden, excuseer)?

Verder las ik... "2027: Verwacht een grotere sprong, met prijzen die richting €2,50 - €2,55 per liter kunnen gaan door de nieuwe Europese regels". Opladen van de powerstation met een generator wordt dan kostbaar... @PBear , we moeten onderdehand aan stoommachines gaan denken vrees ik, en aan het opstoken van de badslippers en het inventaris om de stoomdynamo aan de gang te houden...🤣
 
Laatst bewerkt:
Ach @PBear , suf van mij want dat heb je eens genoemd. Ik trek dan de leeftijd-excuus-kaart maar even😉

En de diesel kachel, dat is waar ook...

Benzine en diesel... Wordt dat in D en P ook 25,8 centen duurder #@!# ?? of blijven wij hier in NL ook daarin weer kampioen (in schaamteloos genaaid worden, excuseer)?

Verder las ik... "2027: Verwacht een grotere sprong, met prijzen die richting €2,50 - €2,55 per liter kunnen gaan door de nieuwe Europese regels". Opladen van de powerstation met een generator wordt dan kostbaar... @PBear , we moeten onderdehand aan stoommachines gaan denken vrees ik, en aan het opstoken van de badslippers en het inventaris om de stoomdynamo aan de gang te houden...🤣

In Polen ligt de prijs van diesel op het moment in mijn regio op bijna 6 zloty, grofweg €1,50, per liter.
Maar ik stook mijn dieselkachel nog op mijn Duitse voorraad die ik in 2020 voor c.a €.0,60 per liter kocht.

Misschien moet je in NL een houtgas generator weer in overweging nemen, al denk ik dat die vanwege milieuregels onmiddellijk verboden zullen worden, zodra de overheid er lucht van krijgt.
Zelf biogas produceren misschien, hetzij in een ton of blaas, of - wat moeilijker te verbieden is - veel uien eten en eigen gasproductie opvangen ?

Of de brandstofprijzen in Polen of Duitsland ook met zo'n sprong omhoogkatapulteren in 2026 weet ik nog niet. Goedkoper zal het niet worden, al eas het maar doordat valuta aan koopkracht verliest.
 
Terug
Bovenaan