• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tips ivm restauratie van lederen schede

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Heeft iemand ervaring met het lijmen van oud leder .
Zoals misschien te zien op de foto,s kan de schede nog een klein stukje in de metalen beschermkap geschoven worden alwaar ie ook afgebroken is .
Afgebroken door uit droging .
Waarmee is dit te lijmen of hoe te restaureren zodat het blijft zitten .
Dit ook bij het in en uitnemen van de Bayo.

1480615525271357205783.jpg 14806155825241512240151.jpg 14806157931402019047382.jpg
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Heeft iemand ervaring met het lijmen van oud leder .
Zoals misschien te zien op de foto,s kan de schede nog een klein stukje in de metalen beschermkap geschoven worden alwaar ie ook afgebroken is .
Afgebroken door uit droging .
Waarmee is dit te lijmen of hoe te restaureren zodat het blijft zitten .
Dit ook bij het in en uitnemen van de Bayo.

Bekijk bijlage 4706 Bekijk bijlage 4707 Bekijk bijlage 4708
@frans81 Ik heb niet veel ervaring met het lijmen van oud leer, maar denk graag met je mee.
Die schede verdient wel reparatie... Een Wilkinson!
Ik zou het als volgt proberen...
Je wilt de reparatie onzichtbaar houden lijkt me. Ik denk aan een stevig weefsel dat ook te lijmen moet zijn. Als je dat als een soort inwendig kokertje kunt inbrengen, dan zou dat moeten lukken. Allereerst die stalen punt volledig schoonmaken. Alle leerresten er uit, maar de twee stalen nieten gewoon laten zitten. Oppervlakkig roest zou ik binnenin laten zitten maar dikkere roest wel weg schrapen als dat er zou zijn.
Van de schede zou ik inwendig, over zo'n 5 tot 6 cm diep vanaf het afgebroken uiteinde, voorzichtig een dun laagje van het oude leeroppervlak wegnemen. Zeg 1 mm er af, tot je een schone lederen ondergrond hebt. Dat beetje ruimte wordt dan straks weer gevuld met weefsel. Misschien heb je een klein dremel-freeskopje, maar met wat grover schuurpapier om een dunne vijl, zou het ook moeten lukken. Ik zou het leer van binnen met wat doek en wasbenzine ontvetten.
Dan van het weefsel een strook die net even een paar millimeter breder is dan de schede inwendig. Vouw die over de lengte dubbel en druk die met de vouw stevig tot onderin de stalen neus, zodanig dat er twee lippen van 5 tot 6 cm over zijn, die straks in de schede worden gelijmd.
Ik zou een twee-componenten epoxy lijm nemen die in zo'n "dubbele injectiespuit"wordt verkocht. Meng daar eerst voldoende van aan om het doek in de schede vast te plakken. De schede inwendig met de lijm benatten, met een wattenstaafje of zo. Dan alleen de 5-6 cm uiteinden van het weefsel door-en-door benatten en die uiteinden in de schede steken. Niet te diep of te ondiep: vooraf even aftekenen. Druk een stevig plastic zakje (met daarin wat verend spons-materiaal of toiletpapier) in de schede, zodat het doek rondom tegen het leer wordt gedrukt, en de opening voor het lemmet vrij blijft. Met deze lijm is er niet veel meer dan 1-3 minuten tijd voordat het te taai wordt, dus snel werken.
Na een kwartiertje is het wel voldoende uitgehard denk ik, en kan je het zakje verwijderen. Als het goed is dan kan het lemmet nog prima in de schede worden gestoken. En dan nog juist zo, dat er nog wat ruimte is tussen de lemmet-punt en de vouw in het doek.
Nu een lang plastic zakje om het lemmet steken, het beste met daarin wat verend spons-materiaal (en eerst een kartonnetje om de punt tegen doorsteken). Ik zou wat passen en uitproberen, tot je de indruk hebt dat het weefsel behoorlijk tegen het inwendige van de stalen punt gedrukt wordt. Vervolgens de stalen punt inwendig-, en ook de lus van het doek volledig, met lijm benatten. Naast het al uitgeharde gelijmde doek, moet nu ook de gehele resterende doek-lus worden benat. Zo, krijg je uiteindelijk een stijve verbinding tussen stalen punt en schede.
De stalen punt er op steken en met stevige tape fixeren. Na een kwartiertje is ook dat wel hard genoeg en kan het lemmet worden verwijderd.
Nu zit het zakje en de spons nog in de neus... Vooraf er voor zorgen dat er nog een zak-uiteinde uit de schede steekt, of een kunststof stripje om de lemmet-punt, maakt het verwijderen daarvan eenvoudiger. Een polyetheen pedaalemmerzakje hecht in principe niet aan epoxy, dus zou mooi los moeten komen.
Welk weefsel gebruiken? Heel fijn glasweefsel zou kunnen. Maar gevoelsmatig zouden een paar lagen van een kunststof microfiber-weefsel uit een oude broek of zo, nog mooier zijn. Met een klein beetje lijm gewoon uitproberen op een oud stukje leer.

Succes!
 

petroman

SHTF Expert
@frans81
Zeker de moeite waard. maar je hebt geen ervaring.
Dus ik zou het uit besteden. Misschien eens langs zo'n schoenmaker gaan ? Die hebben ervaring met leer, reparaties, lijm etc.
Misschien dat als jij het voorwerk doet dat zij de juiste lijm cq. middelen hebben.
Rocky zit op het juiste pad : schoonmaken, incl. nieten verwijderen, en een nieuw stuk leer aanbrengen. probeer je voor te stellen hoe die dingen gemaakt zijn en kijk of je daar weer op kan aanhaken.

Leren schede is waarschijnlijk op een doorn gemaakt, metalen dop er op gezet en toen geniet. Nietjes slaan om op metalen doorn.
Is er geen bajonet forum ?
 

AWOL

Prepper goeroe
@frans81 aangenomen dat je de bajonet wil verkopen zou ik eerst eens uitzoeken of potentiële verzamelaars wel willen dat het ding niet professioneel is gerepareerd.
Zoals met zoveel antieke dingen leveren ze soms meer op in originele staat dan schoongemaakt en hersteld.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@frans81
Zeker de moeite waard. maar je hebt geen ervaring.
Dus ik zou het uit besteden. Misschien eens langs zo'n schoenmaker gaan ? Die hebben ervaring met leer, reparaties, lijm etc.
Misschien dat als jij het voorwerk doet dat zij de juiste lijm cq. middelen hebben.
Rocky zit op het juiste pad : schoonmaken, incl. nieten verwijderen, en een nieuw stuk leer aanbrengen. probeer je voor te stellen hoe die dingen gemaakt zijn en kijk of je daar weer op kan aanhaken.

Leren schede is waarschijnlijk op een doorn gemaakt, metalen dop er op gezet en toen geniet. Nietjes slaan om op metalen doorn.
Is er geen bajonet forum ?
@frans81 @AWOL Ik ben er van uitgegaan dat de reparatie alleen voor eigen nut is, maar als verkoop het doel is dan inderdaad beter navragen...

Een nieuw stuk leer aanbrengen @petroman kan ik mij voorstellen, relatief dun om in het bestaande leer van de schede te kunnen passen lijkt me.
Mijn eerdere idee, maar dan met jouw suggestie verbeterd (nu nog beter, verbeterd, super-waskracht) :thumbsup:is dan: Een stuk dun leer (in plaats van weefsel), en dan wellicht een cyanoacrylaat-lijm (superlijm) voor het leer-op-leer, en een epoxy-lijm voor het leer-in-stalen-neus.
Ik ging er van uit dat de nieten niet meer nodig zijn voor het vasthouden van het leer zodra de epoxy dat doet, en het beste kunnen blijven zitten (hooguit plat drukken binnenin de neus) omdat die anders aan de buitenzijde worden gemist. Verwijderen en weer plaatsen van de originele nieten kan snel mislukken (breuk) denk ik.
Maar, inderdaad, een hele goede kans dat een schoenmaker of restaurateur een betere oplossing heeft...
 
F

frans81

Gast
@frans81 aangenomen dat je de bajonet wil verkopen zou ik eerst eens uitzoeken of potentiële verzamelaars wel willen dat het ding niet professioneel is gerepareerd.
Zoals met zoveel antieke dingen leveren ze soms meer op in originele staat dan schoongemaakt en hersteld.

Het is niet voor verkoop .
De waarde valt reuze mee .
Staan geen apparte merktekens op van oa speciale regimenten enz eenz.
Gewoon een standaart Lee Metford MK II bayo.
Teveel van gemaakt en overgebleven .
Gezien staat van oa ook de schede is het wat de gek er voor geeft .
Was de schede nog bijna perfect en de merktekens er op leesbaar en daaraan gerelateerd dat je kom bewijzen dat Bayonet en schede bij elkaar horen ! Ja dan is het weer een ander verhaal .
Dus deze houd ik gewoon bij de Americaanse.
No Sale.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas is het Leder heel dun waardoor een gedeelte weghalen voor eventueel kokertje er in te lijmen zeer moeilijk wordt .
Het mes past er precies in met bijna 0,0 tolerantie .
Ik denk dat ik gewoon een mal maak en ondanks dun leder toch wat weg kan branden / schrapen . Dit om het metalen gedeelte met nieuw leder er in en een verbindingstuk van blik er in te lijmen met 2 Comp lijm .
Gewoon met de juiste dikte zwart leder van een oude jas zou ik het zelfs na kunnen maken . Netjes stikken bij hakkenbar is een optie .
Zie speciale naad op foto
1480707535351-151936289.jpg
14807069640251408213123.jpg 14807069947821788021956.jpg 14807070244121782327186.jpg
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Helaas is het Leder heel dun waardoor een gedeelte weghalen voor eventueel kokertje er in te lijmen zeer moeilijk wordt .
Het mes past er precies in met bijna 0,0 tolerantie .
Ik denk dat ik gewoon een mal maak en ondanks dun leder toch wat weg kan branden / schrapen . Dit om het metalen gedeelte met nieuw leder er in en een verbindingstuk van blik er in te lijmen met 2 Comp lijm .
Gewoon met de juiste dikte zwart leder van een oude jas zou ik het zelfs na kunnen maken . Netjes stikken bij hakkenbar is een optie .
Zie speciale naad op foto
Bekijk bijlage 4734
Bekijk bijlage 4729 Bekijk bijlage 4730 Bekijk bijlage 4731
@frans81 Oei, daar zit helemaal geen speling tussen leer en lemmet. Wel mooi gemaakt...
Frans, nu ik dit zo zie, als je nu gewoon een iets dikkere/vullende seconden-lijm op de breukvlakken van het leer doet (na eerst ontvetten met wasbenzine), en de delen weer op elkaar drukt. En dan tegelijk het lemmet (het beste licht in de vaseline) er weer in steekt? Een goede kans dat dat na uitharden al behoorlijk houdt... Leer en seconden-lijm hechten immers prima.
En/of dan nog wat dun leer om de stalen punt plakken en tegelijk op de schede. Wat bison-kit zou het leer mooi om de punt houden denk ik. En bekleed, ziet het er vast niet slecht uit...

En misschien na de reparatie wat van dat prima Rapido ledervet er op.
Echt perfect voor onderhoud van tuigleder en weet ik veel wat nog meer. Dringt snel in en doet het ook goed op zaken die niet mogen roesten, dus ook die stalen punt voelt zich er vast prima bij.
https://www.tooltopper.nl/ledervet-...UkFQSURFIDFM&gclid=CODB_b-w1tACFRUTGwodGlYNvw
 
J

J.J

Gast
Ha ik ben een perfectionist vindingrijk met heel veel geduld en heb veel reparaties gedaan die voor een ander onmogelijk leken, ook voor bedrijven die hebben vaak dingen aan mij uit besteed.
Ik ga later wel de manier aangeven hoe ik het zou doen,,,,, we gaan nu pitten, tot later.
Morgen een aardige rit,, haha een eettafel van Groningen naar Den Haag brengen.

Mvg,
J.J
 

Wafels

Diehard Prepper
@frans81 ik ben niet bekend met dit soort dingen , maar als het gaat om de antieke waarde ervan
dan lijkt het mij zinvol om eerst te informeren of er aan te gaan repareren wel zinvol is en vooral
of het de waarde niet eerder zal verminderen (vaak zie je bij antieke dingen dat door goedbedoelde
zelf doen van mensen de waarde er eerder veel minder door wordt dan het gewoon kapot maar
origineel te laten . Is het voor gebruik van het mes dan lijkt mij een nieuwe schede een veel beter
alternatief want dit wordt denk ik een hele moeilijke reparatie en het zal zeker een zwakke plek blijven .
Mocht het u gaan om de antieke waarde dan is het vele beter om eerst bij verzamelaars /musea
ed te informeren . ik vermoed dat zo'n beschadiging als deze (leer wordt oud en stug door uitdroging)
wel vaker voorkomt bij dit soort schedes ed . Nog een optie is uitkijken naar eenzelfde schede waarbij hte
mes zelf beschadigd is en u van 2 1 maakt , wat de waarde van zoiets is weet ik ook niet .
gr will
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@frans81 ik ben niet bekend met dit soort dingen , maar als het gaat om de antieke waarde ervan
dan lijkt het mij zinvol om eerst te informeren of er aan te gaan repareren wel zinvol is en vooral
of het de waarde niet eerder zal verminderen (vaak zie je bij antieke dingen dat door goedbedoelde
zelf doen van mensen de waarde er eerder veel minder door wordt dan het gewoon kapot maar
origineel te laten . Is het voor gebruik van het mes dan lijkt mij een nieuwe schede een veel beter
alternatief want dit wordt denk ik een hele moeilijke reparatie en het zal zeker een zwakke plek blijven .
Mocht het u gaan om de antieke waarde dan is het vele beter om eerst bij verzamelaars /musea
ed te informeren . ik vermoed dat zo'n beschadiging als deze (leer wordt oud en stug door uitdroging)
wel vaker voorkomt bij dit soort schedes ed . Nog een optie is uitkijken naar eenzelfde schede waarbij hte
mes zelf beschadigd is en u van 2 1 maakt , wat de waarde van zoiets is weet ik ook niet .
gr will


Bedankt voor de Toelichting !
Het mes heeft echter niet de waarde dat het nodig is om voorzichtig te doen .
Er zijn er veeeeeel te veel gemaakt en er zijn er van die partij de laatste jaren veel te veel vrij gekomen in de handel .
Er was een tijd van schaarste maar dat is voorbij .
Een normale prijs voor zo'n Bayo met kapotte schede is 60 Euro ( Inkoop ligt zelfs nog lager bij een Handelaar ) en dan mag je blij zijn . Als iemand er veel meer voor geeft dan zegt dat wat van de Persoon zijn portemonee inhoud en hoe graag deze persoon het wil HEBBEN .
Want je moet de juiste persoon vinden . Iedereen is voor Kip aan het spelen en eieren zijn vervangen door Euro's .
Helaas brengt dat broedsel geen meervoud van die Euro's :lol:
Velen zijn zuinig geworden .
 

Wafels

Diehard Prepper
@frans81 , dan is het wellicht slim om een volgende keer als u zoiets tegenkomt eerst te kijken
wat hij waard is en hoeveel ervan zijn te krijgen voordat u hem koopt ;)
gr will
 
F

frans81

Gast
@frans81 , dan is het wellicht slim om een volgende keer als u zoiets tegenkomt eerst te kijken
wat hij waard is en hoeveel ervan zijn te krijgen voordat u hem koopt ;)
gr will

IK ben niet zo Dom als ik overkom :lol:@Rataplan heeft er net als ik iets leuks aan over gehouden .
Het is dus door een mooie samenloop van omstandigheden weer gewisseld van eigenaar :)
Samen met mijn Amerikaanse Garant M1 Bayo uit zelfde Topic
is dit mogelijk geworden .
 
F

frans81

Gast
@frans81 ik denk zeker niet dat u dom bent hoor , verre van dat zelfs , ik denk eerder dat u aanzienlijk
zakelijker zult zijn als ik :D
gr will

Die " Dom " vermelding was natuurlijk Gein Haha . Er zijn Geen Domme mensen :)
Ik ben echt niet Zakelijk ! Verre van dat . Daar ben ik veel te Impulsief voor ondanks een Remmetje dat ik noodzakelijkerwijs heb moeten ontwikkelen :( En Soms Totaal geen Geduld .
 
F

frans81

Gast
Het was trouwens totaal niet de bedoeling om het mooie oude Bayonet weg te doen !
En vooral niet samen met die wel hele mooie M1 Garant Bayonet .
Ik wou slechts gerichte info inwinnen omtrent staat en daar aan gekoppelde Handelswaarde .
Dit vooral ook om Niemand te kort te doen . Mijzelf nog niet eens meegerekend ;)
Normaal zou ik voor zoiets Contant 30 a 40 Euro geven ;)
Dit ook omdat ik een Vorm van Waarde anders inricht .
DE Vorm met het Interieur " Het moet leuk Blijven "
 
Bovenaan