Heeft iemand ervaring met het lijmen van oud leder .
Zoals misschien te zien op de foto,s kan de schede nog een klein stukje in de metalen beschermkap geschoven worden alwaar ie ook afgebroken is .
Afgebroken door uit droging .
Waarmee is dit te lijmen of hoe te restaureren zodat het blijft zitten .
Dit ook bij het in en uitnemen van de Bayo.
Bekijk bijlage 4706 Bekijk bijlage 4707 Bekijk bijlage 4708
@frans81 Ik heb niet veel ervaring met het lijmen van oud leer, maar denk graag met je mee.
Die schede verdient wel reparatie... Een Wilkinson!
Ik zou het als volgt proberen...
Je wilt de reparatie onzichtbaar houden lijkt me. Ik denk aan een stevig weefsel dat ook te lijmen moet zijn. Als je dat als een soort inwendig kokertje kunt inbrengen, dan zou dat moeten lukken. Allereerst die stalen punt volledig schoonmaken. Alle leerresten er uit, maar de twee stalen nieten gewoon laten zitten. Oppervlakkig roest zou ik binnenin laten zitten maar dikkere roest wel weg schrapen als dat er zou zijn.
Van de schede zou ik inwendig, over zo'n 5 tot 6 cm diep vanaf het afgebroken uiteinde, voorzichtig een dun laagje van het oude leeroppervlak wegnemen. Zeg 1 mm er af, tot je een schone lederen ondergrond hebt. Dat beetje ruimte wordt dan straks weer gevuld met weefsel. Misschien heb je een klein dremel-freeskopje, maar met wat grover schuurpapier om een dunne vijl, zou het ook moeten lukken. Ik zou het leer van binnen met wat doek en wasbenzine ontvetten.
Dan van het weefsel een strook die net even een paar millimeter breder is dan de schede inwendig. Vouw die over de lengte dubbel en druk die met de vouw stevig tot onderin de stalen neus, zodanig dat er twee lippen van 5 tot 6 cm over zijn, die straks in de schede worden gelijmd.
Ik zou een twee-componenten epoxy lijm nemen die in zo'n "dubbele injectiespuit"wordt verkocht. Meng daar eerst voldoende van aan om het doek in de schede vast te plakken. De schede inwendig met de lijm benatten, met een wattenstaafje of zo. Dan alleen de 5-6 cm uiteinden van het weefsel door-en-door benatten en die uiteinden in de schede steken. Niet te diep of te ondiep: vooraf even aftekenen. Druk een stevig plastic zakje (met daarin wat verend spons-materiaal of toiletpapier) in de schede, zodat het doek rondom tegen het leer wordt gedrukt, en de opening voor het lemmet vrij blijft. Met deze lijm is er niet veel meer dan 1-3 minuten tijd voordat het te taai wordt, dus snel werken.
Na een kwartiertje is het wel voldoende uitgehard denk ik, en kan je het zakje verwijderen. Als het goed is dan kan het lemmet nog prima in de schede worden gestoken. En dan nog juist zo, dat er nog wat ruimte is tussen de lemmet-punt en de vouw in het doek.
Nu een lang plastic zakje om het lemmet steken, het beste met daarin wat verend spons-materiaal (en eerst een kartonnetje om de punt tegen doorsteken). Ik zou wat passen en uitproberen, tot je de indruk hebt dat het weefsel behoorlijk tegen het inwendige van de stalen punt gedrukt wordt. Vervolgens de stalen punt inwendig-, en ook de lus van het doek volledig, met lijm benatten. Naast het al uitgeharde gelijmde doek, moet nu ook de gehele resterende doek-lus worden benat. Zo, krijg je uiteindelijk een stijve verbinding tussen stalen punt en schede.
De stalen punt er op steken en met stevige tape fixeren. Na een kwartiertje is ook dat wel hard genoeg en kan het lemmet worden verwijderd.
Nu zit het zakje en de spons nog in de neus... Vooraf er voor zorgen dat er nog een zak-uiteinde uit de schede steekt, of een kunststof stripje om de lemmet-punt, maakt het verwijderen daarvan eenvoudiger. Een polyetheen pedaalemmerzakje hecht in principe niet aan epoxy, dus zou mooi los moeten komen.
Welk weefsel gebruiken? Heel fijn glasweefsel zou kunnen. Maar gevoelsmatig zouden een paar lagen van een kunststof microfiber-weefsel uit een oude broek of zo, nog mooier zijn. Met een klein beetje lijm gewoon uitproberen op een oud stukje leer.
Succes!