• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tips om bewust en zuinig te leven (petroleumkachel)

petroman

SHTF Expert
Wij hebben een Nefit smartline. Uit 2014.
Toevallig is vorige week de warmtewisselaar die om de brander zit vervangen. Die was zo goed als opgebrand.
Omdat ik graag weet wat en hoe heb ik de man op z'n vingers gekeken.
Veel hocus pocus is het niet en iedereen met wat technisch inzicht kan de was doen. Waar het dan uiteindelijk fout gaat is de eindcontrole met apparatuur. Die heb ik nl. niet.
Onderhoud kan bij de normale nieuwere generaties ketels gewoon om de 2 jaar.

Drukvat had ik zelf al vervangen aangezien ik wat te vaak water "erbij" moest vullen.
Tussen haakjes wat je verliest geen water maar de drukverschil (warm/koud) in het syteem.

Verder vervangen ze altijd de pakkingen die los gehaalt worden. Die kosten een paar euro.
Bij normaal onderhoud maken ze meer de brander(kamer) schoon en controleren ze op afwijkingen/defecten.

Bij voorgaande onderhoudsbeurten is er nooit iets vervangen. Afgezien van de brander terugroepactie van Nefit. Dat was een kwestie van aanmelden bij Nefit en monteur komt rapido langs om brander te wisselen. Koste niets.
 

Richard434

Prepper goeroe
@Ray wat jij bedoelt is waarschijnlijk de ontstekingspen en of ionisatiepen, een echt thermokoppel zit voornamelijk in geisers en oude (geen HR) ketels. ;) En die zit in het setje samen met de pakkingen die vervangen moet worden zoals ik bij @Sun Beh Nim aangaf. ;)

De werking van een ketel is absoluut geen hogere wetenschap, ook het onderhoud niet.
Echter wordt er vaak slecht gekeken naar de uitstoot en of het allemaal gasdicht is.
Een interval van eens in de 2 jaar is prima. ;)
Ook zo'n heerlijk veel te vaak vergeten ding is dat je bij vervanging van de ketel er ook zeer verstandig aan doet om het rookgaskanaal te vervangen!
 

Dorpsgek

Survivor
Wij zijn in ons appartement afhankelijk van blokverwarming. Een op zich dure oplossing. Wat wij sinds 2 jaar doen is de winter rond 17.00 uur 2 olielampen aansteken. Om 18.00 uur is de temperatuur omhoog van 19 naar 22 graden. Let wel dat het een oude olielamp is met zo'n ronde brander die veel hitte afgeven. Peut komt uit Belgie en voor 6 duppies per dag is onze woonkamer lekker warm. Zo rond juni komt de afrekening van de cv binnen....... nooit gebruikt, bijna alles terug :)olielamp.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Wij zijn in ons appartement afhankelijk van blokverwarming. Een op zich dure oplossing. Wat wij sinds 2 jaar doen is de winter rond 17.00 uur 2 olielampen aansteken. Om 18.00 uur is de temperatuur omhoog van 19 naar 22 graden. Let wel dat het een oude olielamp is met zo'n ronde brander die veel hitte afgeven. Peut komt uit Belgie en voor 6 duppies per dag is onze woonkamer lekker warm. Zo rond juni komt de afrekening van de cv binnen....... nooit gebruikt, bijna alles terug :)Bekijk bijlage 5663

Het voordeel van zo'n olielamp is dat hij een sterke verticale luchtstroom creëert. Op zich produceren zo'n lamp geeneens zoveel watts aan verwarming, maar hierdoor blijft niet alle warmte tegen het plafond hangen. Ook bij mij stijgt de temperatuur vrij snel op zitniveau, alsof je een plafondventilator in winterstand gebruikt.

De combinatie lamp/glas klopt niet bij deze lamp. Je hebt een matador glas op een kosmosbrander staan. Met het juiste glas brandt hij nog schoner/feller. De drie meest voorkomende type lampen: http://hytta.de/info/docht.htm
 

petroman

SHTF Expert
Persoonlijk ben ik een fan van Aladdin lampen, een bak met licht zonderdruksysteem. En ze worden ook heel erg heet... Soms in NL 2e hands te koop.

ha ha, jij schrijft wat ik dacht en niet schreef.
Aladdin geeft meer licht en meer warmte MAAR behoeft ook meer toezicht en kennis.
Je zal niet de eerste en zeker niet de laatste zijn die zijn/haar plafond opnieuw kan gaan witten.
 
D

Deleted member 101

Gast
Wij zijn in ons appartement afhankelijk van blokverwarming. Een op zich dure oplossing. Wat wij sinds 2 jaar doen is de winter rond 17.00 uur 2 olielampen aansteken. Om 18.00 uur is de temperatuur omhoog van 19 naar 22 graden. Let wel dat het een oude olielamp is met zo'n ronde brander die veel hitte afgeven. Peut komt uit Belgie en voor 6 duppies per dag is onze woonkamer lekker warm. Zo rond juni komt de afrekening van de cv binnen....... nooit gebruikt, bijna alles terug :)Bekijk bijlage 5663

Wij hebben ook deze insteek, als ik om 6:40 uur de petroleum kachel aansteek is de kamer (bij vorst) van 16 naar ongeveer 18 tot 19 graden opgewarmd. Als mijn vrouw dan om 7 uur tot 7:30 uur beneden is de kamer behaaglijk warm.
Als ik De CV ketel dat laat doen is de temperatuur maar 1 graad hoger in half uur bij vorst. Is dus langer bezig en kunnen we niet op wachten want 7:30 al weer de deur uit.:lips:

Er zijn ook speciale olielampen die ook een beetje als kachel worden verkocht de Dietz Jupiter 2500.
Warmte productie 1400 BTU / uur.
 

Styx

Survivor
Een grappige uitleg over zuinig stoken, wil het niet belachelijk maken maar de vrouw zegt dat ze dus een hele dag op de petroliekachel kan stoken. Nu heb ik na 1 uur stoken (alleen om de luie HR ketel te helpen) al zo'n 4 graden erbij. Dus van 16 naar 20 ongeveer., als het niet vriest al wel in 40 minuten.
Maar dan heb ik al last van vochtige ramen er onstaat dan een rand vocht onderaan de dubbele beglazing.
Dan kan de petroliekachel ook uit omdat dan de CV het makkelijk aankan. dus op temperatuur houden.
Natuurlijk heb ik als man deze hoge temperatuur niet nodig maar het vrouwtje heeft het altijd koud. Als het aan mij ligt is 17 graden prima.
Maar mijn vraag is dus hoe kan de schrijfster de hele dag op petroleum stoken zonder vochtproblemen.
Mij petroleumkachel is een Zibro KRA 105 ongeveer 5 KW (heb er 2 van, nog 2 Corona's van 8KW. En nog wat kleineren. En een leuke Alladin vintage model. Nog zo hier en daar 1 bij mijn zonen in de schuur. Ben de tel kwijt:lips:


Het leuke stukje om zuinig te leven.
http://boinnk.nl/107532/tips-om-zuinig-te-leven-door-d-m-visser/
Oeps pagina niet gevonden

grtz Styx
 
Bovenaan