Een bespaartips die me heel veel geld heeft bespaard is het volgende.
Stel ik heb een steiger nodig, dan koop ik er een 2e hands, en als ik het niet meer nodig heb verkoop ik hem weer.
En in 9 van de 10 gevallen verkoop ik deze met minimaal 20% winst. Stel ik heb een betonmixer nodig, dan koop ik deze ook 2e hands.
Dit werkt alleen als je de ruimte hebt, en gelukkig heb ik de ruimte. Die betonmixer heb ik wel veel te lang in gebruik, maar heb deze nogal vaak nodig gehad om beton treden te storten, en kleine fundering te maken. Maar Ik heb die mixer gekocht voor 60 euro, met een klein defect. (je moest hem soms 2 a 3 keer starten voordat hij ging draaien) Dat was uiteraard de condensator en deze na een tijdje besteld bij ali voor 1,20 en vervangen. En vanaf dat moment draait deze perfect. Ik denk dat de waarde nu minimaal rond de 100 euro zal zitten.

Ik zie er eentje die er een stuk minder uitziet en daar zie ik een bod van 120 euro. Dus dat moet zeker lukken.
Terug naar de besparing.
De grootste besparing zit 100% in de manier hoe ik ooit vanuit een huurhuis situatie naar een koophuis ben gegaan.
Huren is geld weggooien, dus op een gegeven moment een eenvoudig huis gekocht (dijkwoning) voor +- 250.000 gulden. dus hier was uiteraard wel een hypotheek voor nodig. En de schoonfamilie wilde ook 50% van de hypotheek financieren. Het kon nog net om aflossingsvrij te nemen in die tijd. Na 10 jaar hebben we dit verkocht voor 210.000 euro (uiteraard wel iets aan verbeterd, maar dat zal niet meer dan 20.000 euro geweest zijn).
Het huis wat we toen hebben gekocht was een "pipi langkouse" huis, maar wel vrijstaand. In die 10 jaar had ik eindelijk wel wat geld verdiend, en mijn partner had ook wel wat geld, dus we konden vrijwel het huis kopen, echter was het overduidelijk dat we sowieso minimaal 50.000 euro moesten uitgeven om dit pand bewoonbaar te krijgen. Dat is ons na 2 jaar gelukt. En de waarde van het pand zal nu minimaal verdubbeld zijn.
En natuurlijk hebben we "geluk" gehad dat de waarde van huizen zijn toegenomen. Maar eigenlijk hebben we door deze methode onze kosten kunnen omzetten naar een verdien/bespaarmodel. En het belangrijkste is dat we nu vrij wonen in een mooie omgeving.
En ja, ik weet het dat je niks hebt aan een waardetoename van een huis, als het lineair is. (want een nieuwe huis is ook weer in waarde gestegen)
Als je echter genoegen neemt met het kopen van een opknapper, en bereid ben (en in staat ben) om hier een paar jaar 5 avonden en 2 weekenden aan te knutselen, dan kun je hier de grootste besparing realiseren, die je op een ander punt nooit kan evenaren.
Maar dit bericht wordt veel te lang. Eigenlijk ben ik een gierige Zeeuw, en heb nog veel meer bespaartips. Maar die deel ik graag in een ander bericht in dit draadje indien er interesse is.