• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tips om geld te besparen en geld te verdienen!

@JJ&A : zelf iets doen bespaard altijd op arbeidskosten. Dat is niet het punt.
Je hebt dus wel de aftapbout los gehad en gecontroleerd of magneet er nog in zat en je geen metaaldelen vind. Top. Maar alleen die pomp lijkt mij niet zaligmakend.

Er zijn helaas legio automobielen ,die niet eens meer een aftapplug hebben.
Deze kan je enkel afzuigen.
Heeft weer iets met milieu te maken.

Steeds meer moderne auto’s hebben geen traditionele aftapplug onder aan het carter. Bij deze voertuigen is de motorolie ontworpen om via de peilstokbuis te worden afgezogen. Dit gebeurt met speciale olievacuümpompen en is tegenwoordig de standaardmethode bij veel gerenommeerde merken (zoals Mercedes-Benz en BMW) om het olie verversen schoner en sneller uit te voeren.

Ja dat klopt maar we hebben het hier over de ouderwetse techniek.
En dan, in de moderne versie, is de constructie daar ook op aangepast. Iets met appels en peren.

Volledig off topic :
Moderne motorolie is gemaakt om bij hoge temperaturen goed te blijven plakken.
Dat olie dikker wordt in de winter is tegenwoordig al een stuk minder. Kortom of warm draaien an sich de oplossing is betwijfel ik.
Ook haal je met zo'n pompslangetje niet alle troep onder uit je carter. De aftapdop is voorzien van een magneet, controle op metaaldeeltjes "op het oog" is geen slechte gewoonte.
Beter: blikje Wynn motorcleaner er in, inderdaad even laten doorlopen, opwarmen, en dan aftappen via de aftapplug.
Als zo'n pomp met slang een goed alternatief zou zijn dan deed elke garage dat zo.
En inderdaad filter meteen vervangen en km-stand in onderhoud systeem (laten) zetten.

Wat ga je verder doen met pomp en slang en emmer met olieresten?
De garage voert dat vakkundig af.
Vroeger was de wereld anders en tapte je boven de putdeksel de olie af, tegenwoordig zijn we (hopelijk) milieu bewuster.....

Ik heb bij mijn laatste onderhoudsbeurt van de auto zo'n 25 liter afgewerkte olie opgehaald. Dat wil ik filteren en vervolgend in het koude jaargetijde in mijn standkachel verbranden.
Dan loopt de verwarming van mijn huisje gesmeerd.

Ik heb bij mijn laatste onderhoudsbeurt van de auto zo'n 25 liter afgewerkte olie opgehaald. Dat wil ik filteren en vervolgend in het koude jaargetijde in mijn standkachel verbranden.
Dan loopt de verwarming van mijn huisje gesmeerd.
Ik vind zo het wel milieubewuster in de nieuwste EU landen @PBear . Vervuilde afvalolie stoken dat is toch weer een hele verbetering, ten opzichte van brandende autobanden en rokende vuurtonnen om warm te blijven!👍🤣

Dan gaan wij hier wel alvast van het gas af, en stoppen met de vuurkorfjes😉

Er zijn helaas legio automobielen ,die niet eens meer een aftapplug hebben.
Deze kan je enkel afzuigen.
Heeft weer iets met milieu te maken.

Steeds meer moderne auto’s hebben geen traditionele aftapplug onder aan het carter. Bij deze voertuigen is de motorolie ontworpen om via de peilstokbuis te worden afgezogen. Dit gebeurt met speciale olievacuümpompen en is tegenwoordig de standaardmethode bij veel gerenommeerde merken (zoals Mercedes-Benz en BMW) om het olie verversen schoner en sneller uit te voeren.
Zo'n pomp heb ik bij Lidl gehaald. Werkt op 12 volt dus kan op de accu van de auto ;) Had hem eigenlijk gekocht om oude benzine uit een benzinetank te pompen.

Ja dat klopt maar we hebben het hier over de ouderwetse techniek.
En dan, in de moderne versie, is de constructie daar ook op aangepast. Iets met appels en peren.

Ik weet uit ervaring , dat er voor meerdere auto`s, setje met een aftapplug te koop zijn , om deze alsnog te laten plaatsen.
Bij mijn weten ,en dat van AI, is er in het ontwerp van het carter geen verschil.

Niet om de betweter uit te hangen , maar kon mij niet voorstellen wat het verschil dan moest zijn, vandaar even een kort onderzoekje op het WWW.

Aldus AI

Nee, de carterpan zelf is constructief niet per se anders. Het verschil zit puur in de manier waarop je de olie ververst en onderhoudt: [1]

• Met aftapplug: Je laat de olie er via de zwaartekracht aan de onderkant uitlopen.
  • Zonder aftapplug: De olie moet worden afgezogen via de peilstokopening aan de bovenkant met behulp van een olievacuümpomp. [1, 2]
Het ontbreken van een plug is vaak een bewuste keuze van de fabrikant om de kans op lekkages te minimaliseren. Controleer voor het verversen of je voertuig een specifieke afzuigmethode vereist via handleidingen van bijvoorbeeld Auto-onderdelen24.

Met vriendelijke groet, Martin

Ik weet uit ervaring , dat er voor meerdere auto`s, setje met een aftapplug te koop zijn , om deze alsnog te laten plaatsen.
Bij mijn weten ,en dat van AI, is er in het ontwerp van het carter geen verschil.

Niet om de betweter uit te hangen , maar kon mij niet voorstellen wat het verschil dan moest zijn, vandaar even een kort onderzoekje op het WWW.

Aldus AI

Nee, de carterpan zelf is constructief niet per se anders. Het verschil zit puur in de manier waarop je de olie ververst en onderhoudt: [1]
  • Met aftapplug: Je laat de olie er via de zwaartekracht aan de onderkant uitlopen.
  • Zonder aftapplug: De olie moet worden afgezogen via de peilstokopening aan de bovenkant met behulp van een olievacuümpomp. [1, 2]
Het ontbreken van een plug is vaak een bewuste keuze van de fabrikant om de kans op lekkages te minimaliseren. Controleer voor het verversen of je voertuig een specifieke afzuigmethode vereist via handleidingen van bijvoorbeeld Auto-onderdelen24.

Met vriendelijke groet, Martin
@camino , het olie afzuigen gebeurt volgens mij door het oliepeil-gat, en constructief zijn er m.i. inderdaad geen wijzigingen, behalve dan dat de carterpan soms van kunststof kan zijn. Gemak en snelheid winnen het zo van de aftapplug, die m.i. toch wel beter was om vuil uit het carter kwijt te raken.

De olieafzuigpomp is een beetje als de Senseo van de garagehouder. Snel een mager bakkie vol, zonder prut, en onder een echte brug kan je er weinig mee beginnen.
En de carterpan zonder plug is als een door B&W ingetrokken tapvergunning voor (het stamcafe van) de burger (nu weet ik waar o.a. BMW voor staat!😉).

@camino , het olie afzuigen gebeurt volgens mij door het oliepeil-gat, en constructief zijn er m.i. inderdaad geen wijzigingen, behalve dan dat de carterpan soms van kunststof kan zijn. Gemak en snelheid winnen het zo van de aftapplug, die m.i. toch wel beter was om vuil uit het carter kwijt te raken.

De olieafzuigpomp is een beetje als de Senseo van de garagehouder. Snel een mager bakkie vol, zonder prut, en onder een echte brug kan je er weinig mee beginnen.
En de carterpan zonder plug is als een door B&W ingetrokken tapvergunning voor (het stamcafe van) de burger (nu weet ik waar o.a. BMW voor staat!😉).

Ik ben het meer dan 100% met iedereen eens ,dat een aftapplug veel beter is, maar dan neemt niet weg dat er geen aanpassingen gedaan zijn aan de carterpan.
Onderin de meeste carters zit wel een magneet gemonteerd en die zal het eventuele schraapsel vasthouden, een oliefilter ,zou de smerige deeltje moeten vasthouden en mocht het zover zijn dat de olie een drabje is , dan is er wel meer mis.
De laatste keer dat ik het meemaakte dat de olie niet stroop was,moest ik een aantal lagers vervangen.(wel een tractor, maar toch)

Terug
Bovenaan