• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

TITAN HM101 Made in China Paraffinelamp

F

frans81

Gast
1463584673860-96510214.jpg 1463584651958-2031542162.jpg 1463584629451-2070280947.jpg 1463584600861-199066559.jpg Vandaag even naar de kringloop en een lampje meegenomen dat er nog perfect uitziet .
De Vermelding op de lamp met oa zilverkleurig stickertje is TITAN .
Ook op het Tankje staat in het groot TITAN met een afbeelding van gespierde Torso .
Volgens mij is ie nog nooit gebruikt en van de kwaliteit van zulke lampjes weet ik niets .
Omdat ie 1,50 was heb ik het meegenomen
 

AWOL

Prepper goeroe
Ben benieuwd hoe dit het doet, de moderne 'made in china" lampen zijn bagger in mijn ervaring maar wellicht waren ze vroeger beter. (mijn China lamp vrat lonten en is daardoor onbruikbaar)
 
F

frans81

Gast
Ben benieuwd hoe dit het doet, de moderne 'made in china" lampen zijn bagger in mijn ervaring maar wellicht waren ze vroeger beter. (mijn China lamp vrat lonten en is daardoor onbruikbaar)

Ik heb hem nu aangemaakt 17,50 uur en lont klein stukje eruit .
Iemand een idee van het instellen van het lont .
Dit om te bepalen hoe zuinig of geen lonten vreter :lol:
 

petroman

SHTF Expert
Hoe hoger de pit, des te meer die afbrand.
Een pit hoort normaal nauwelijks boven de pitbuis uit te komen. Hooguit een paar mm.
Vergeet niet dat door de warmte de petroleum beter doorstroomt in de pit en dus beter, lees meer, verbrand. Daarom moet je drukloze petroleum lampen nooit meteen hoog instellen.
 
F

frans81

Gast
Vroeger gebruikte mijn vader tijdens het paling vissen altijd dit type lampen .
Omdat ik mij er nooit in verdiept heb weet ik er niet zoveel van .
Wel herinner ik mij nu dat ze vaak stonden te Kwalmen omdat er veel licht nodig was .
Ze waren van de zelfde grote als ik nu gekocht heb . En 3 stuks werden er toen gebruikt .
Jaren 60 / 70 .
 

petroman

SHTF Expert
Bij walmen of kwalmen wordt het glas zwart > minder licht > pit hoger > meer roet > nog minder licht > nog hoger > pit op ..... > licht uit.
 

Flos

SHTF Expert
Op de lamp staat paraffin only bestaat er petroleum met en zonder paraffine of is dat Chinees?
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Mijn eerste 'stormlantaarn' was een chinees. de holle stang die van de verbrandingskamer naar het kapje leidt rammelt in z'n voegen.

Heb het slechte draaiwieltje vervangen voor een feuerhand-versie (losse inderdelenbak lokaal winkeltje)

Als het even kan, chinalampen mijden & zoeken naar deals van Feurhand, Dietz, Meva, enz...
 
F

frans81

Gast
Mijn eerste 'stormlantaarn' was een chinees. de holle stang die van de verbrandingskamer naar het kapje leidt rammelt in z'n voegen.

Heb het slechte draaiwieltje vervangen voor een feuerhand-versie (losse inderdelenbak lokaal winkeltje)

Als het even kan, chinalampen mijden & zoeken naar deals van Feurhand, Dietz, Meva, enz...

Deze was maar 1,50 euro en ziet er als nieuw uit .
Of dat duur is weet ik niet .
Impulsieve aankoop omdat ze er bijna nooit te koop zijn .
Hij brand trouwens nog steeds ( 10,40 Uur nu ) en ik heb het lont vannacht of zojuist niet omhoog gedraaid ;)

20160519_103422.jpg
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Deze was maar 1,50 euro en ziet er als nieuw uit .
Of dat duur is weet ik niet .
Impulsieve aankoop omdat ze er bijna nooit te koop zijn .
Hij brand trouwens nog steeds ( 10,40 Uur nu ) en ik heb het lont vannacht of zojuist niet omhoog gedraaid ;)
Truetrue. Blijft leuk als eerste aankoop. Gewoon mee werken en zelf ervaren waarom ze uit china komen.;)
 
F

frans81

Gast
Truetrue. Blijft leuk als eerste aankoop. Gewoon mee werken en zelf ervaren waarom ze uit china komen.;)

Ik geef toe ! Ook ik ben niet van de China ;)
Het Glas omhoog mechanisme doet ook nu al niet wat het moet doen en blijft scheef hangen :lol:
Dat is er om te beginnen al 1 :( :lol:
 

petroman

SHTF Expert
@frans81 , glas omhogg om aan te steken zit vast op de verende bovenzijde. Hoe kan ie dan scheef gaan ?
Tevens als ik de fotos bekijk: even beschermbeugels om gals omhoog buigen.
Om het glas te verwijderen moet je niet het glas omhoog doen maar alleen de bovenkap, en dan glas kantelen.
 
F

frans81

Gast
@frans81 , glas omhogg om aan te steken zit vast op de verende bovenzijde. Hoe kan ie dan scheef gaan ?
Tevens als ik de fotos bekijk: even beschermbeugels om gals omhoog buigen.
Om het glas te verwijderen moet je niet het glas omhoog doen maar alleen de bovenkap, en dan glas kantelen.

Het is het gedeelte dat omhoog moet tijdens aansteken .
Bij gebruik van hendel gaat het verkeerd omdat de ijzeren kooi waar gals in zit een beetje misvormt is .
Hij blijft hangen aan de buitenkanten . Zoals je al zei " Beschermbeugels omhoog buigen .
Had ik gisteren al bemerkt . Maar met glas er in was ik een beetje voorzichtig en lukte het dus niet .
Glas he ;) en ik en glas nodigt uit tot :(
Glas van de petromax staat ook bovenop de keukenkast , dit met dezelfde redenen , Voorzichtigheid :lol:
 

Ray

SHTF Expert
Ach, je weet maar nooit. :) Zelf heb ik een stuk of vier chinese lampen gehad en afgevoerd vanwege vele problemen, maar eentje (Feuerhand kloon) brandt toch heel fatsoenlijk, al laten de Meva's hem ver achter zich qua lichtopbrengst)
De chinese lampen die je nieuw in vele buitensportzaken ziet staan, mooi laten staan, maar ook in China zelf hebben/hadden ze werkende stormlantarens nodig, dus er zijn er wel die gewoon werken.

Het feit dat hij na een aantal branduren niet veranderd is in een rookbom, geeft aan dat het wellicht geen beroerde is @frans81. Laat hem maar gewoon HELEMAAL leegbranden tot hij vanzelf uit gaat, want één probleem bij veel Chinese stormlantarens is dat ze dan veranderen in een rookbom en het hele lont weg smeult. Tijd zal het leren, hopelijk heb je er een leuk terraslampje bij voor die 1,50. :)
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ach, je weet maar nooit. :) Zelf heb ik een stuk of vier chinese lampen gehad en afgevoerd vanwege vele problemen, maar eentje (Feuerhand kloon) brandt toch heel fatsoenlijk, al laten de Meva's hem ver achter zich qua lichtopbrengst)
De chinese lampen die je nieuw in vele buitensportzaken ziet staan, mooi laten staan, maar ook in China zelf hebben/hadden ze werkende stormlantarens nodig, dus er zijn er wel die gewoon werken.

Het feit dat hij na een aantal branduren niet veranderd is in een rookbom, geeft aan dat het wellicht geen beroerde is @frans81. Laat hem maar gewoon HELEMAAL leegbranden tot hij vanzelf uit gaat, want één probleem bij veel Chinese stormlantarens is dat ze dan veranderen in een rookbom en het hele lont weg smeult. Tijd zal het leren, hopelijk heb je er een leuk terraslampje bij voor die 1,50. :)

Nou ik moet zeggen hij brand nog steeds en Tankje is nu bijna leeg .
Tankje heb ik gevuld tot 1 cm onder de rand .Dus zat niet helemaal vol . Hij brand toch al 22 uur en 40 minuten . Buiten in wind en regen .
Hij / het is ook nog hartstikke schoon achter het glas ;)

UPDATE 19-05 - 2016 , 16.26 Nog steeds Vlam ;)
 
Bovenaan