• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

toch twijvels over de aanschaf van sawer filters

justme igor

Survivor
Laatst bewerkt:
https://www.allprepare.com/waterfilters?p=2
https://www.naturewater.eu/nl/naturewater-5-traps-ultrafiltersysteem-2000-l-dag-waterfilter/50805 (van @RockyFlats! 👍)
Kado gedaan aan mn schoonouders in Polen....(en eigen gebruik...nog geen 400 liter:shocked: 7 jaar terug)

Er zijn diverse mogelijkheden om water te filteren.
Er zijn nog meer mogelijkheden om water vers te houden en vrij van alles.(zuurstof, dunne bleek(VIER druppels per liter) uvc)
Ieder zo naar zijn of haar mogelijkheden, een regenwater afvoer op een vijver met vis erin is een leuke basis naar een drinkwater voorziening apart als systeem erbij aangesloten.
Ff duur maar de mogelijkheden zijn er, denk hierbij aan uv-c ozon (eiwit afschuimer) zeker met grondwater, geen actieve kool nodig.

Elke vijver hobbyist weet dit die prat gaat op water kwaliteit.
Oke met een emptje doet niets het meer, ook al heb je what ever.

Tuurlijk heb ik wat in lood verpakt tot 5kwh verbruik, maar dit kost allemaal tijd voordat de stroom toevoer weer werkt.
Koken van het water gaat dan dus ook niet.(behoudens op gas of hout mbv een destillatie inrichting oid kost ook tijd)
Na een eventuele "fallout" heb je ook niets aan je water in je vijver, of je vis.

Ik denk dat een sawyer een zeer leuk hebbendingetje is? en voor het betere werk een lifesaver jerrycan?
Beide worden wel voorzien met een voorfilter van ca 80 micron 300 micron en een 1000micron filter.

De opzet is om ijzerhoudend grondwater (en regenwater) uit Noord-Holland—deels zout van aard(grond)—eerst eiwitmatig(ijzeren vlokken) af te schuimen, voordat het door een gefaseerde filtratie gaat van 1000 naar 300, vervolgens 130 en uiteindelijk 80 micron.
Dit dmv van zuurstof, breken van water oftewel tricle filteren.
Of ga ik weer te uitgebreid met kennis?

Gaarne jullie ervaringen en visies gewenst voor een honk vaste locatie

Mvg Igor

Ps ik weet nog niet hoe diep ik ga boren/slaan/pulsen, ik weet wel waar wat zit, maar niet hoe diep ik kan komen? 15 meter is haalbaar voor me, wens is 40 meter.
Ik hoop door de onderste zandlaag heen ca 32 meter....

Je heb voor grondwater verschillende dieptes. Ik heb ergens op dit forum een link geplaatst waar je kan zien op welke diepte je het beste grondewater kan vinden op welke plek (aan de hand van andere bronmalingen).

Ik heb hier een puls van ca 10meter diep, dit water is rijk aan ijzer en ruikt een beetje naar H2S.
Ook is er een oude waterput van ca. 3,5 m diep. Dit water ruikt niet en is helder.

Als het nodig mocht zijn gaat mijn voorkeur uit naar het water uit de put om te filteren.
Ik heb het filter uit je post hierboven, het 5 trapsfilter met reserve filters. Dit in combinatie met een handpomp.

Kennissen hebben een puls van ruim 60meter diep met filtereenheid. Dat water is net zo goed als kraanwater.

PS. Ik meen dat omgekeerde osmose een betere en goed haalbare wijze is om verontreinigd water te filteren.

Gaarne jullie ervaringen en visies gewenst voor een honk vaste locatie

Het blijft enorm afhankelijk van hoe een SFTF er uit zou komen te zien. Bij een atoombom zijn andere zaken van belang dan bij een overstroming. Nu denk ik dat we in Nederland ons niet heel erg druk moeten maken over drinkwater. Hoewel ik zelf een "bron" heb op 15M, zou ik in geval van een SHTF nog eerder regenwater opvangen dan uit die bron gaan filteren en drinken. Als ik de middelen had gehad om een bron op 50 meter te slaan zou ik die bron gebruiken. In Spanje heb ik een reservoir met flink wat volume en uiteraard een filter. Voordat ik dat heb opgedronken zijn we wel wat jaren verder.

In Polen mag ik water oppompen uit de put van mijn buurman. Hij drinkt het ongefilterd. Ikzelf gebruik een eenvoudige filterkan. Ik heb het ongefilterde water met teststrookjes getest. Het blijkt ietwat ijzerhoudend, maar geen aantoonbare zware metalen. Eigenlijk zuiverder dan NL drinkwater.

In de Filipijnen kunnen we regenwater opvangen of oppompen van ca. 8 meter diep. Het pompwater bevat wel wat ijzer.
Om van beide drinkwater te maken gebruiken we een British Berkefeld Supersterasyl filterkaars in een afgedekte emmer met opvangemmer daar onder. Het werkt op zwaartekracht. Langzaam, maar kan per dag ca. 20 liter filteren, wat in ons geval ruim voldoende is. Volgens de teststrookjes levert dat goed drinkwater op.

In Duitsland zijn we mometeel nog afhankelijk van regenwater opvang. Mometeel werkt de installatie niet goed, want in afgelopen winter bevroor een koolfilterhouder en liep 600 liter water weg. Inmiddels gerepareerd, maar kan pas komend jaar zien of ik voldoende heb opgevangen. Voor drinkwater gebruik ik daar ook een filterkaars systeem, maar voor de zekerheid neem ik een paar food-grade containers met water uit Polen mee.

Ik wil inpandig een put slaan, maar of dat lukken gaat is nog even de vraag. Ik ben inmiddels met boren en hakken op ca. anderhalve meter diepte uitgekomen. In het natte seizoen staat er grondwater in, maar met de droge zomermaanden viel het toch droog. Helaas ben ik op een granietlaag gestoten, dus zal het een hele toer zijn om nog dieper uit te komen, mede doordat mijn werkruimte erg beperkt is. Maar als het lukt, hebben we een watervoorziening die vorstvrij blijft, ook als er niet gestookt wordt.

Terug
Bovenaan