• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Trangia, brandstof en inhoud

Ray

SHTF Expert

Misschien iets minder spiritus/alcohol erin gooien? Of een beetje experimenten met wat het lekkerste brand, spiritus of bio-ethanol.
Ik vind zo'n Trangia toch wel erg mooi spul. Zelf zit ik aan de multi-fuel brander en ook dat heeft zo zijn voordelen, maar zo'n ding is veel complexer en vergt wat technisch vernuft. Een trangia kent geen bewegende onderdelen en is super licht.
 

Kanina

Diehard Prepper
@Ray we hebben ons netjes aan de max gehouden, zaten er zelfs onder. De vlam werd ook niet minder hoog naarmate het niveau daalde.
 

Nomad

Diehard Prepper
Ik heb hem nu niet bij de hand, want hij ligt bij mijn ouders thuis.
Maar ook ik stop het één en ander in de pan.

Mijn versie is die van het Zweedse leger, zo'n ovale hoge pan. De deksel is als kleine pan te gebruiken, je kan er een stok in steken als handvat.
Bijbehorend is een flesje brandstof, deze gebruik ik en stop ik in de pan.
Verder zit natuurlijk de brander er bij. De originele heb ik omgewisseld voor een nieuwe, die heeft een simmer-ring. Én hij is nog waterdicht. Ik vul de brander namelijk vooraf, dan gaat dat niet direct uit de brandstoffles.
Dan zit er een handdoekje in, om schoon te maken maar ook tegen het rammelen.
Verder zit er een spork in en wat zakjes oploskoffie, thee en instant chocolademelk.
Wat ook heel handig is, is een aansteker. Ik heb een Bic Mini in m'n Trangia zitten.

Ik hoor altijd veel redenen om de Trangia thuis te laten, of te vervangen door een ander systeem.
Maar de Trangia heeft toch zijn charme en mocht je bij deze zonder brandstof komen te zitten dan kan je hem gewoon op hout stoken.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Hmm waarom zou je hem thuis laten? Hij is juist om mee te nemen, lekker licht en compact, je kunt hem voor van alles gebruiken. Ik ben aangenaam verrast door dit eenvoudige en compacte concept. Zou zo snel geen echte reden weten eerlijk gezegd.
 

Kanina

Diehard Prepper
Gisteren heeft MAD oa. een bamboe spatel gekregen en er zat een korte bij! Helaas paste hij net niet, dus maar een steeltje kleiner gemaakt. Afmeten, zaag zaag, beetje schuren en hij past :thumbsup:

IMG_20160620_160324.jpg

IMG_20160620_161309.jpg

IMG_20160620_161655.jpg
 

AWOL

Prepper goeroe
Maar wat gebruikt iedereen die een (trangia) brandertje heeft voor brandstof?
Beste prijs/kwaliteit gewoon de bio ethanol van de Acton?

spiritus werkt prima, bio-ethanol ook maar sommigen zeggen dat dat te heet is op de langere duur, een 1 op 1 mix van spiritus en bio-ethanol werkt ook goed.
 

petroman

SHTF Expert

Jammer van dat dikke foutje van de bever medewerker. Verder meld het artikel alleen de prijzen verder geen test qua warmte opbrengst. Dus eigenlijk een non artikel (qua titel dan). Pure alcohol (ethanol) kan je bij de drogist halen.
Althands dat kon je vroeger.
Alcohol, dus ethanol, zit accijns op > sterke drank, dus om dat te omzeilen wordt er methanol door gegooid om het voor consumptie ongeschikt te maken. Dit komt de douane voor je doen als je 200liter koopt. ;-)
Spiritus, de blauwe, zit 15% water in, dat kost je dus warmte bij het opstoken. De blauwe verfstof blijft dan weer achter in je brander en verstopt uiteindelijk je lamp.

Ik zou voor die van de action gaan.
 

Kanina

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
image.jpeg image.jpeg image.jpeg

Inmiddels hebben we een paar aanpassingen gedaan in/aan de Trangia, mede dankzij een weekendje kamperen:

-> er zit een waskom omheen tegen het beschadigen
-> er passen 2 platte borden (we hadden eerst alleen 2 kommetjes in de BOB maar dat is erg lastig met een maaltijd met aard./groente/vlees) onderin de waskom
-> de Trangia set past perfect in de waskom
-> de hoesjes om de besteksets weg gelaten en bij de grijper ingewikkeld, dit scheelt aanzienlijk aan ruimte
-> er zijn mini zakjes zout en peper aan de inhoud toegevoegd (die we gaan vervangen voor platte mini doosjes)
-> er is een mini doosje met suiker voor de suikersticks in de plaats gekomen, en we gaan Stevia poeder bestellen als vervanging voor suiker
-> meerdere vuilniszakjes erbij gedaan

De waskom gebruiken we om de afwas in te vervoeren, en het weer schoon mee terug te nemen, maar kan ook dienst doen als compacte afwasteil.
 

Carismo

Prepper goeroe
spiritus werkt prima, bio-ethanol ook maar sommigen zeggen dat dat te heet is op de langere duur, een 1 op 1 mix van spiritus en bio-ethanol werkt ook goed.

2 delen spiritus AH en 1 deel bio ethanol van action is voor mij ideaal oa beperkte roetvorming en verhouding brandtijd en warmte.
 

petroman

SHTF Expert
Alcohol is ethanol (C2H5OH - wiki).
De verbrandingswaarde dus zeg maar hoe heet het wordt ligt dus vast (bij normale verbranding).

De Trangia is gemaakt, ontworpen voor alcohol.
Waarom zou (bio) ethanol dan heter verbranden ?

Spiritus is alcohol met 15%water plus blauwe kleurstof plus een goedje waar je dood aangaat.
Dat laatste wordt gedaan om consumptie tegen te gaan.
De 15% watre maakt dat spiritus (onze hollandse) minder heet zal zijn.

Roeten van, om het eender, welke vlam, betekend slechte verbranding. Meestal te weinig zuurstof.
Voorop gesteld de brandstof is ok.
 

QuickFix

Diehard Prepper
plus een goedje waar je dood aangaat.
Wat ik begrepen had zorgt dat goedje er alleen voor dat je je niet lekker gaat voelen en moet braken.
Tenminste, dat was nog in de tijd dat ik spiritus dronk. :lol:

(Dat laatste was een grapje, maar sorry voor het slightly off-topic gaan) ;)
 
Bovenaan