• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Transitor radio Hack

Hamster

Elementary prepper
hoi preppers

hier weer een documentje in word voor de knutselaars onder ons

Met deze ombouw (hack) kun je jou bereik van de radio vergroten en zo dus kanalen beluisteren die je eigenlijk niet kunt/mag beluisteren

veel plezier ermee

Hamster

download hier
 

QuickFix

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ik denk dat de echte (radio) knutselaars wel weten hoe je het ontvangstbereik eenvoudig kunt verplaatsen, maar bedankt voor de link. :thnx:

Wist je trouwens dat je een FM-radio ook als zender kunt gebruiken?
Ontvangst-frequentie - middenfrequent-frequentie = zend-frequentie.

Eenvoudig voorbeeld (want bovenstaande formule is een beetje wazig zo):
Stel FM-radio 1 in op 108.0MHz en luister met FM-radio 2 naar 97.3MHz: als het goed is hoor je daar nu de VCO (als draaggolf) van FM radio 1
(Bovenstaande voorbeeld gaat uit van een MF van 10.7MHz)

Je kunt mbv een eenvoudige elektret-microfoon ook de VCO van radio 1 uitsturen zodat je deze FM kan moduleren. :thumbsup:

Van het bereik moet je je niet veel voorstellen, maar toen ik vroeger als kind dit experiment uitvoerde, haalde ik toch met gemak zo'n 100 meter.
 
Bovenaan