• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tussen wens en werkelijkheid...

RonDoe

Senior Prepper
Beste allen, ik krijg het idee dat er meerdere 'preppers' en forumbezoekers zijn die eigenlijk 'ooit' wel een BOL of BIL in het buitenland zouden willen bezitten. Kijk bijvoorbeeld alleen maar eens bij de onderwerpen als Land kopen en de weg naar de BOL / BIL of de vraag of NL een goed land is voor een prepper.

Laat ik voorop stellen dat ik het werkelijk iedereen gun om zijn / haar wensen waar te maken. Ik mag zelf niet klagen, maar ik heb dan ook zowat alles mee gehad (als in: het heeft me steeds meegezeten). Ik ben alleen bang dat dit niet voor iedereen hier geldt...

Ongetwijfeld hebben een hoop mensen goed doordachte plannen en hebben ze zich goed voorbereid, maar wanneer puntje bij paaltje komt is er natuurlijk steeds die laatste hobbel: alles kost geld.
Kijk, heb je een of andere vorm van een vast inkomen wat je mee kunt nemen naar het door jou zo gewenste buitenland (WAO/WIA of een andere uitkering, (pré)pensioen, dividend omdat je rentenier bent enz.) dan zijn er niet zoveel hindernissen. Het is natuurlijk wel zo dat landen als Griekenland, Italië, Spanje en Portugal goedkoper zijn om in te wonen (dat varieert van iets goedkoper tot veel goedkoper, afhankelijk van het land en de locatie in dat land) en dat bijvoorbeeld Noorwegen en Zweden behoorlijk duurder zijn. Voor wat betreft landen in het voormalig Oostblok is het zo dat ik er niet zo veel mee heb en er eigenlijk ook nauwelijks iets van af weet.

Waar wij nu wonen kun je het vergeten om op de bonnefooi hier naar toe te komen en hier werk te vinden, in deze regio is dat er niet. Wellicht zou het wel mogelijk zijn wanneer je je werk via Internet zou kunnen doen. Misschien heb je een webwinkel, werk je als tolk / vertaler of weet ik veel wat er allemaal mogelijk is.
Nogmaals, wij zitten hier met een prepensioen in een afbetaald huis, dus wij hebben gelukkig geen klagen, al moet ik erbij zeggen dat we er allebei ook altijd hard voor hebben gewerkt.

Misschien hebben jullie met elkaar wel ideeën over hoe je wel een bepaald minimuminkomen kunt genereren en hebben andere lezers daar wat aan.
Ik weet dat dit trouwens alleen over de praktische kant van het idee gaat, natuurlijk kunnen persoonlijke omstandigheden er ook voor zorgen dat een en ander niet te realiseren is.
 

Flos

SHTF Expert
Ik weet niet waar je nu heen wilt met jou topic.
Maar ik kan alleen maar de jonge lezer aanmoedigen om aan de toekomst te werken terwijl het kan.
Een je 50 bent of ouder is het te laat om een kapitaal te verzamelen.
Of je moet de staatsloterij winnen. In België heet dat de lotto. Maarom moet je wel mee spelen.
 

drent

Diehard Prepper
Je noemt precies het probleem waar ik mee zit. Wil eigenlijk stuk(je) eigen land (huis optioneel als het bij mijn huidige huurhuis in de buurt is), maar wat ik hier voor zoiets moet aftikken, daar koop ik dat huis naast jouw in Spanje voor (incl. 2+x de grond).

Werk is er daar niet, zover was ik al (en voor mij ook geen optie meer, maar wel door omstandigheden bijstand ipv wao/wia, iets met uwv, wet poortwachter en werkverleden hebben.) Nu functioneer ik het beste als semikluizenaar en dan is er ook qua eigen bedrijf maar weinig over. Ik zit dus meer te denken aan 1-2 huisjes om te verhuren (lange periodes, liever niet elke week nieuwe toeristen waar ik dus constant mee bezig ben) en daar genoeg uit te halen voor belastingen, verzekeringen en die dingen die ik zelf niet kan verbouwen/fokken/maken. Jaagt de startkosten in zekere zin dus op en risico's blijven (in elk geval totdat ik de pensioenleeftijd berijk), maar dat is zo voor mij de enige optie om die kant op te komen. Eerst maar stuk verder sparen, beetje spaans leren en eens gaan kijken of en hoe er ergens een weekje daar rondkijken in te plannen valt (incl. iemand die ik een schrift vol vragen kan stellen, want eigen vee heeft daar ook weer allerlei regels en vermoedelijk ivm plannen ongeacht de lokatie komt dat mee vanuit NL mocht alles ooit rondkomen en inderdaad bij mij passen).
 

RonDoe

Senior Prepper
@Flos Ik 'wil' nergens heen, want ik zit hier goed... Nee, da's flauw, maar ik hoop dat er bij de lezers ideeën opborrelen waar ik nog niet aan gedacht heb. Misschien zit er iets bij waar iemand iets aan heeft.
 

petroman

SHTF Expert
@RonDoe, De titel zegt alles al.
Maar ik denk dat wij hier meer leren van jouw ervaringen en verhaal dan andersom.
Geld, gezondheid en daarna onzekerheid zijn denk ik de grootste obstakels.

Als je geld en gezondheid hebt en je kan en wil gaan, dan ga je.
Anders wordt je een zuurpruim.
Zoals elders al geschreven kan je voor je emigratie/pensioen goed geholpen worden dus dat is geen belemmering meer.
Huis naast je is te koop dus iemand hoeft niet eens meer te zoeken.

Ben je al wat ouder, heb je wat onder de leden, dan wordt het allemaal anders.

Als ik de staatslotterij win, dan maak ik mijn kinderen en familie, happy en onafhankelijk.
Kijk ik heul misschien naar een boerderijtje in de achterhoek of ardennen. Laat ik een stevige kelder bouwen en ga lekker rentenieren.
Op mijn grond staat dan 2x per jaar een groep malloten die zich preppers noemen en met oud/nieuw komen ze in de kou koken.

O ja misschien dan ook nog een schuur a la Flos ....
 

Ray

SHTF Expert
@RonDoe Ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt. Hoe zuinig en zelfvoorzienend je ook leeft, je hebt altijd een paar centen nodig.

Voorop te stellen, doen wat mensen daar zelf ook prima zouden kunnen als ze arm zijn, werkt niet. Je verbouwt eten voor jezelf, maar echt een inkomen genereren van je 5000m2 'hobbyfarm' is niet echt een reële optie. Ok, alcoholische drank stoken werkt in sommige landen, maar in de meeste doen ze er wat moeilijk over. :lol:Workshops, mini campings, inkomen uit gasten. Allemaal erg lastig, instabiel en ik zie het weinig floreren in de praktijk. Een handeltje opzetten met de lokale honing, wijn, olijfolie, 't loont niet echt, maar je familie en vrienden worden er wel blij van!

Waar je vaak nog wel eens wat centen mee kunt verdienen is de lokale diensteneconomie en dat kan gelukkig via internet tegenwoordig. Veel van ons spreken en schrijven goed Engels wellicht andere talen en dat is een skill die best gewild is. Eerstelijns beginnen, Telefoon/email in het Engels beantwoorden of de vragen doorsturen. Wellicht later tweedelijns werk, afhankelijk van je beheersing van de lokale taal.

Verwacht wel betaald te worden tegen het daar geldende minimumloon en dat kan dus 2,5 euro per uur zijn. Als je tweehonderd in de maand nodig bent voor electra, internet en de boodschappen etc, ben je 20 uur in de week met dat werk bezig. Wil je ook nog af en toe op en neer naar Nl, moet je verder wat bij verdienen.

In zo'n stil ingeslapen dorpje wat contacten op doen, tuinwerk verrichten bij andere buitenlanders die in de buurt vakantiehuisje bezitten en/of verhuren (beter betaald per uur).

Zonder een vast inkomen in zo'n buitenland iets opbouwen geeft veel onzekerheden. Vooral in de echt goedkope landen, waar je evt. zou kunnen starten met niet meer dan 10k achter je naam. Wel of geen tandarts kunnen betalen als je kiespijn hebt bv. Iedereen kent haar al, @Piroska en haar blog over zelfvoorzienend leven in Hongarije: http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Tussen dromen, werkelijkheid en iets uiteindelijk doen zit een hele grote ruimte. Ik ken een hoop preppers die na 5 jaar nog steeds praten over een BOL\BIL maar die niet verder komen dan wat blikvoer een Mora en een BOB. Geen problemen mee hoor, maar ik denk dat het voor bijna iedereen bereikbaar is met de nog huidige lage prijzen van onroerend goed.

Mijn verhaal in het kort.

Ik wist als kind al dat ik graag naar een wat beter klimaat wilde verkassen, waar ik meer ruimte had en meer een gevoel van "vrijheid". Maar er waren altijd excuses en andere prioriteiten ... vrouw, studie, werk, carrière, kids. In 2011 kwam ik erachter dat ik het nu moest doen en niet pas na mijn pensioen en door minder te werken (minder inkomen ook) kon ik het mezelf permitteren mijn droom te combineren met het leven in NL wat ook gewoon door moest gaan. Daarnaast heb ik een ander doel voor ogen en dat is een basis creëren voor mijn 3 kids die straks na hun opleiding nog maar werk moeten zien te vinden.

Ik snap Ron helemaal en zijn uitleg is heel realistisch. Hoewel een stukje grond en een huisje of boerderijtje relatief niet veel geld kost in de Zuidelijke landen, je zult daarnaast een inkomen moeten hebben. Werk vinden is ongeveer uitgesloten, dus je moet OF inkomen meenemen OF inkomen genereren (of een combinatie). Het minimale wat je hier nodig hebt om te kunnen leven met een doorsnee gezin is 5-600€ per maand vrij besteedbaar. Heb je meer dan is dat alleen maar beter want het minimum is net als in NL geen vetpot.

Inkomen te genereren in een vreemd land is niet eenvoudig en het duurde 3 jaar voordat ik mijn weg gevonden had en dat mijn inkomen voldoende groot was om van te kunnen leven. Ik leef relatief een "luxe" leven. Ik hou ervan naast het werk te genieten van goed eten, de zon (eigenlijk het klimaat), de zee en de natuur. Met familie en wat vrienden meer heb ik niet nodig. Ik wed op meerdere paarden. Ik verbouw een boerderij langzaamaan tot landbouwbedrijf met olijfbomen. Ik werk gemiddeld 3 dagen per week voor een NL-SP bedrijf en run daarnaast mijn eigen bedrijfje. Verder handel ik wat in olijfolie, edelmetalen en haardhout voor een extra zakcentje.

Al met al, ik denk dat het voor een ieder haalbaar is maar de weg is lang een hobbelig. Vele tegenslagen en teleurstellingen moet je overwinnen en voortdurend je plannen aanpassen. Hoewel ik nog 101 projecten heb lopen en straks de volgende fase ga starten voor mijn gezin en kids, heb ik geen spijt en ik zou niet graag weer fulltime in NL verblijven om daar tot je 67e door te ploeteren. Vergis je niet, het is veel en hard werken soms maar de beloning is zo groot. Daarnaast heb je hier de regie en flexibiliteit in eigen hand veelal.

Ik heb al eerder in een ander draadje aangegeven dat je basis, je BOL niet veel hoeft te kosten en dat het bijna voor iedereen haalbaar is. Weet even uit mijn hoofd niet meer welk draadje, maar dat zoeken we op.

Hier: https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/land-kopen.3036/page-6#post-67563
 

Papillon

Diehard Prepper
Ik ben best jaloers / en blij voor een goede maat van mij, hij heeft goed geboerd in de bouw, en heeft nu een huisjes in meerdere landen in Europa. Kan lekker switchen en overal werken in de beveiliging en wat betere bouwklussen.
Zo hoeft het inkomen niet perse rond de woonplek vandaan te komen, maar rond de op dat moment verblijf plek.
Hij leeft als een soort nomade, en zou niet anders kunnen.

Zelf zou ik het anders willen, en zoals het topic aangeeft de grote hamvraag is waar betaal ik het van.
Zelf hoop ik over een paar jaar mn woning redelijk te kunnen verkopen, en hopelijk dan iets meer mogelijkheden. Op zich woon ik nu prima vrijheid, ruimte , fijne omgeving. Alleen dit snert weer went nooit!
 

petroman

SHTF Expert
Ik denk dat je als tolk in de bouwwereld de meesten kansen hebt. Vele die naar het buitenland gaan of daar een woning hebben, spreken de taal niet goed maar willen wel verbouwen of verhuren en zoeken dan iemand die kan bemiddelen.
Of misschien zelfs breder trekken: bemiddelen bij emigraties, van belastingaangifte tot verbouwing.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Toen ik kon ben ik niet gegaan, nu ik wil kan ik niet, nog niet....en of ik tegen de tijd dat ik weer kan nog zou willen, dat zien we dan wel weer.

Het klimaat is voor mij niet een doorslaggevende factor om te verkassen.
Ruimte, natuur en financiele redenen.
Werken tot +/-70 jaar hier in NL zie ik lichamelijk geen kans toe in mijn beroep en met mijn werkverleden. ( zware beroepen)
Eerder stoppen hier, dat gaat enkel wanneer je daar nu al flink voor opzij moet leggen of al gestart had moeten anders kan je hier gewoonweg niet rondkomen.
Een optie lijkt mij om dus tijdig naar een oord te vertrekken waar het leven een stuk goedkoper is of kan.
Dus ipv hier centen opzij zetten om te gebruiken wanneer je eerder wil stoppen zou ik dat liever investeren in iets zoals een betaalbaar huisje in Spanje/Zweden....als het maar ergens is waar je goed kan leven van en met de natuur, jacht, vissen, kweken en verbouwen, bronwater etc,

Afgelopen jaren heb ik serieus gekeken naar mogelijkheden, ben nu ook in beide landen geweest en beide hebben ze hun voor en tegens, maar bieden ze wel wat ik zoek.
Inmiddels heb ik andere keuzes gemaakt en dromen verwezelijkt hier in NL, zeker ook niet onbelangrijk.

Het plan/doel hou ik nog steeds actief voor ogen en komt tijd komt raad.

@RonDoe en @Harry Nack

Hebben jullie enig idee hoe het is gesteld met de jacht in Spanje?
Heb je net als in Zweden jachtrecht op je perceel? ( is niet altijd overigens)
Is jullie al eens gevraagd om deel te nemen bijv via de lokale vereniging?

Van Zweden ben ik aardig op de hoogte en daar wordt je zeer verwelkomd wanneer je ook deel wilt nemen aan de jacht en het bijbehorende verenigingsleven.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
@Rataplan, er wordt hier bizar veel gejaagd in het seizoen. Een vergunning is relatief makkelijk te verkrijgen, ik moet het nog steeds regelen. Maar een vriend had ooit een jachtvergunning in Engeland en die was zo'n 20 jaar oud. Zonder problemen kreeg hij hier een vergunning, dus het recht om wat jachtwapens aan te schaffen. Je kunt je aansluiten bij een vereniging of zelf jagen. De vaste jachtdagen zijn donderdag en zondag EN alle feestdagen. Bij de vereniging die ieder dorp heeft verloot men de jachtgronden elke week, zodat je niet elkaar in de weg loopt.

Er zit hier veel wildzwijn en ook wat reeën. Verder klein gevogelte en konijnen en hazen. Buiten het seizoen mag je soms ook wildzwijn schieten wanneer deze bijvoorbeeld voor overlast zorgt rond je boerderij. Wanneer je grote vriezers hebt, kun je nagenoeg voor het hele jaar vlees kunnen inslaan als je veel jaagt.
 

RonDoe

Senior Prepper
@Rataplan, hier wordt ook nogal wat gejaagd. Ik wil zelf volgend jaar mijn vergunningen gaan halen, waarmee ik dan 7 vuurwapens kan / mag aanschaffen (geweren). I.v.m. het verleden is het lastig voor particulieren om een pistool of revolver aan te schaffen als je geen lid wordt van een schietvereniging. Je kan hier dan op uitnodiging mee gaan jagen. We hebben hier veel wilde zwijnen en reeën al moet ik eerlijk zeggen dat ik het moeilijk over mijn hart kan verkrijgen om een hert om te leggen. Beetje last van het Bambi-complex denk ik...

Als ik zou willen, zou ik bijna self-supporting kunnen gaan leven hier, met tuinieren en kleinwild en gevogelte fokken, maar dan krijg ik het wel heel druk... Bovendien verkoopt de supermarkt ook AGF en kippen, konijnen en ander spul wat je makkelijk zelf zou kunnen fokken. Omgevallen bomen verwerken tot brandhout daarentegen vind ik wel leuk werk.
 

Ray

SHTF Expert
@Rataplan, hier wordt ook nogal wat gejaagd. Ik wil zelf volgend jaar mijn vergunningen gaan halen, waarmee ik dan 7 vuurwapens kan / mag aanschaffen (geweren). I.v.m. het verleden is het lastig voor particulieren om een pistool of revolver aan te schaffen als je geen lid wordt van een schietvereniging. Je kan hier dan op uitnodiging mee gaan jagen. We hebben hier veel wilde zwijnen en reeën al moet ik eerlijk zeggen dat ik het moeilijk over mijn hart kan verkrijgen om een hert om te leggen. Beetje last van het Bambi-complex denk ik...

Als ik zou willen, zou ik bijna self-supporting kunnen gaan leven hier, met tuinieren en kleinwild en gevogelte fokken, maar dan krijg ik het wel heel druk... Bovendien verkoopt de supermarkt ook AGF en kippen, konijnen en ander spul wat je makkelijk zelf zou kunnen fokken. Omgevallen bomen verwerken tot brandhout daarentegen vind ik wel leuk werk.
Toch lijkt mij jacht niet de manier om geld te verdienen om in het buitenland te kunnen wonen.
In het voormalige Oost-blok werkt het qua jacht net als hier in NL. Alles is vergund en als je in wil stappen kost het bakken met geld.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Toch lijkt mij jacht niet de manier om geld te verdienen om in het buitenland te kunnen wonen.
In het voormalige Oost-blok werkt het qua jacht net als hier in NL. Alles is vergund en als je in wil stappen kost het bakken met geld.

Gaat niet om verdienen, maar om besparen en zelfvoorzienend kunnen zijn en wat is er nu beter dan puur natuur vlees ipv uit de super/ vrieshuis/andere kant van de wereld etc.
In Zweden kan je onroerend goed kopen met jachtrecht op de grond.
Dan heb je direct recht op een deel van het wild wat wordt geschoten door de vereniging en jagen kan je uiteraard zo duur maken als dat je nodig vind.
Loopt het groot wild aan je huis voorbij, lijkt mij dat zeer zeker de moeite waard.

@RonDoe Klinkt goed allemaal de mogelijkheden.
Bedoel je met vergunningen het volgen van de jachtopleiding zoals in NL om daar in Spanje dan alles te kunnen regelen of gaat dat anders?
Zelf start ik volgend jaar met de jachtopleiding.
 

Ray

SHTF Expert
Gaat niet om verdienen, maar om besparen en zelfvoorzienend kunnen zijn en wat is er nu beter dan puur natuur vlees ipv uit de super/ vrieshuis/andere kant van de wereld etc.
In Zweden kan je onroerend goed kopen met jachtrecht op de grond.
Dan heb je direct recht op een deel van het wild wat wordt geschoten door de vereniging en jagen kan je uiteraard zo duur maken als dat je nodig vind.
Loopt het groot wild aan de huis voorbij, lijkt mij dat zeer zeker de moeite waard.

@RonDoe bedoel je met vergunningen het volgen van de jachtopleiding zoals in NL om daar in Spanje dan alles te kunnen regelen of gaat dat anders?
Zelf start ik volgend jaar met de jachtopleiding.
Klopt, maar je blijft dus altijd centen nodig. Daar begon het topic mee, wat als je geen inkomen als WIA of AOW kunt meenemen uit NL en niet genoeg op je spaarrekening hebt staan voor de rest van je leven. Je kunt nu eenmaal niet 100% van het land leven, er zijn altijd rekeningen. Zelfs al wil je geen medische zorg, electra, internet en heb je verder geen lokale belastingen of andere kosten. Als bv familie overlijdt, wil je toch naar de begrafenis.
 

drent

Diehard Prepper
Klopt, ook met eigen vee en moestuin en ruilhandel voor aantal zaken ontkom je niet aan wat geld om die dingen te kopen die je niet zelf kan maken en wettelijke verplichtingen als belasting, verzekeringen en sparen voor langere termijn. 3000-5000/jaar is ongeveer wel waar je ook dan op moet rekenen. Vroeg of laat moeten er bv ook dingen vervangen/verbouwd worden die gekocht moeten worden, ook als je de arbeid zelf kan doen.
 

Rataplan

Mankinds only hope
@Ray Ik zeg nergens dat je geen centen nodig hebt en ook niet dat jacht als mogelijk verdienmodel zou moeten dienen.
Dus snap niet zo goed wat je nu duidelijk wil maken, duidelijker dan wat al bekend was.
 

Roel

Mankinds only hope
@Ray, je kunt i.d.d. niet van het land leven, niet nu... Maar in een doemscenario kun je dat wel, er komen in dat geval immers geen rekeningen meer jouw kant op.
Ik wil gewoon klaar zijn voor de shit en op het moment dat het nodig is.... dan kun je gewoon door...
Wij gaan nergens heen, hier blijven is onze optie.
Met ons terrein is het mogelijk om zelfredzaam te zijn.
 

Ray

SHTF Expert
@Ray Ik zeg nergens dat je geen centen nodig hebt en ook niet dat jacht als mogelijk verdienmodel zou moeten dienen.
Dus snap niet zo goed wat je nu duidelijk wil maken, duidelijker dan wat al bekend was.
Ik ging puur in op de vraag van TS, niet op de manier hoe je zelfvoorzienend zou kunnen leven, maar hoe je dus aan dat beetje geld komt dat je ook altijd nodig zal zijn (pre-SHTF @Roel, niet erna):
Misschien hebben jullie met elkaar wel ideeën over hoe je wel een bepaald minimuminkomen kunt genereren en hebben andere lezers daar wat aan./quote]
 

RonDoe

Senior Prepper
Even een ontboezeming van mijn kant dan... natuurlijk zitten we allemaal hier om onze ervaring, ideeën en vragen te delen voor het geval dat op een bepaald moment op de een of andere manier ergens de pleuris uitbreekt op een zodanige wijze dat het leven zoals wij dat kennen erdoor beïnvloed wordt (zo, algemener kan ik het niet verwoorden). Natuurlijk hebben de meeste van ons bepaalde speciale kwaliteiten die we wellicht allemaal wel eens in het echie zouden willen testen, maar aan de andere kant zou het natuurlijk ook zomaar kunnen zijn dat we allemaal (goed) voorbereid zijn op iets wat wellicht (en hopelijk!) nooit gaat gebeuren.
Tuurlijk, ik heb ook geprept voor het geval er iets gebeurt, ik heb steeds voldoende voorraad om een hele tijd geen inkopen te hoeven doen en ik woon nu op een plek waarvan ik nu vind dat het de meest veilige plek is waar ik ooit gewoond heb. Ik heb weinig last van bemoeienis van de overheid, we kunnen hier behoorlijk frank en vrij leven.

Langzamerhand is mijn focus dus verschoven naar: hoe kan ik zo zorgeloos mogelijk wonen / leven, met zoveel mogelijk vrijheid tegen een zo voordelig mogelijk plaatje... gelukkig weer een klein beetje on-topic. Ik hoop dat uiteindelijk iedereen hier dat kan bereiken.

Ik wil trouwens van de gelegenheid gebruik maken om iedereen een heel prettig kerstfeest te wensen.
 
Bovenaan